Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Omkring "Signal til mord" (Generelt)

af Hans T. Møller, Risskov, 29/6 2017, 11:31 (2494 dage siden)

For ikke at spolere kontinuiteten i historien åbner jeg denne kommentar-tråd.

Det er et udmærket mysterium - klassisk whodunnit? med ti mistænkte.

Foreløbigt kan vi konstatere, at der er tale om et overlagt mord med lyddæmper og dum-dum-kugle! Motivet synes at have været hævn, men det ved politiet ikke - endnu.

Ofret var den eneste passager på 1. klasse forrest i toget, men hvor befandt togføreren sig på gerningstidspunktet?

Offer og morder kendte hinanden - hvis ofret ikke havde sovet, kunne der vel være opstået tumult? Havde morderen bare heldet med sig?

Og jo længere morderen måtte gå gennem toget for at nå op til forreste vogn, jo større risiko løb vedkommende for at blive bemærket af de øvrige i toget. Har ingen set eller hørt noget?

Sad de, der rejste to og to, sammen, da mordet fandt sted?

Hvor stammer ofrets 25.000 kr i kontanter fra?

Interessante spørgsmål - jeg ser frem til fortsættelsen og håber på mere detaljerede forhørsresultater.

Bedste hilsner

Omkring "Signal til mord"

af esni, Frederikssund, 29/6 2017, 19:42 (2493 dage siden) @ Hans T. Møller

For ikke at spolere kontinuiteten i historien åbner jeg denne kommentar-tråd.

Det er et udmærket mysterium - klassisk whodunnit? med ti mistænkte.

Foreløbigt kan vi konstatere, at der er tale om et overlagt mord med lyddæmper og dum-dum-kugle! Motivet synes at have været hævn, men det ved politiet ikke - endnu.

Ofret var den eneste passager på 1. klasse forrest i toget, men hvor befandt togføreren sig på gerningstidspunktet?

Offer og morder kendte hinanden - hvis ofret ikke havde sovet, kunne der vel være opstået tumult? Havde morderen bare heldet med sig?

Og jo længere morderen måtte gå gennem toget for at nå op til forreste vogn, jo større risiko løb vedkommende for at blive bemærket af de øvrige i toget. Har ingen set eller hørt noget?

Sad de, der rejste to og to, sammen, da mordet fandt sted?

Hvor stammer ofrets 25.000 kr i kontanter fra?

Interessante spørgsmål - jeg ser frem til fortsættelsen og håber på mere detaljerede forhørsresultater.

Bedste hilsner

Jeg giver dig fuldstændig ret

Ventetiden mellem serveringerne er bare næsten uudholdelig

Jens V - vær barmhjertig og giv os to serveringer i døgnet !

Omkring "Signal til mord"

af Niels Munch, 1/7 2017, 10:46 (2492 dage siden) @ esni

Ventetiden mellem serveringerne er bare næsten uudholdelig


..... for ikke at tale om ventetid for dem, der ynder at læse krimier bagfra - eller dem, der kigger billeder ;-) :-P :-D !

[image]

Omkring "Signal til mord" - afsnit 13 og 15

af Hans T. Møller, Risskov, 7/7 2017, 10:02 (2486 dage siden) @ Hans T. Møller
redigeret af Hans T. Møller, 7/7 2017, 10:35

Ang. afsnit 13: Kan forums eksperter afklare følgende:

Som MF har Morten Åstrup frikort til 1. klasse. Må han så ikke sætte sig på 2. klasse uden at løse billet? Hvad sagde personbefordringsreglementet tilbage i 1994?

Hvis han kørte på sit frikort, passer hans forklaring måske.

(Derfor kan Åstrup selvfølgelig stadig godt lyve om sine motiver. Måske satte han sig så langt væk fra 1. klassesvognen som muligt, fordi han vidste, at Svend Kragelund sad der og ville undgå at møde ham?)

I øvrigt synes jeg, at Kragelunds færden i Vejle bør undersøges grundigere: Hvornår ankom han? Hvordan fortsatte han videre fra stationen? Har nogen set ham ude i byen? Vejle har vel også en underverden og eventuelle informanter, der kan levere rygter?

Ang. afsnit 15: Mig bekendt skal politiet have en dommerkendelse for at kunne foretage en husundersøgelse.

Bedste hilsner

Omkring "Signal til mord" - afsnit 13 og 15

af Langelandsbanen, 7/7 2017, 11:02 (2486 dage siden) @ Hans T. Møller

Lige mine tanker omkring frikortet. Men mon ikke at det er tilladt, det er jo heller ikke alle tog der havde 1. klasse.

Og så syntes jeg efterhånden godt at vi kunne hive Back ind til en lille snak.

For ikke at tale om hvad er der på den computer som bliver ved med at summe og brumme :-D

--
Mikkel Fagerli
www.Langelandsbanen.dk
[image][image]

Omkring "Signal til mord" - afsnit 13 og 15

af Niels Munch, 7/7 2017, 11:36 (2486 dage siden) @ Hans T. Møller

Som MF har Morten Åstrup frikort til 1. klasse. Må han så ikke sætte sig på 2. klasse uden at løse billet?


Selvfølgelig måtte han det.

Omkring "Signal til mord"

af Hans T. Møller, Risskov, 9/7 2017, 11:50 (2484 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg har et bud på, hvem morderen er, og hvad motivet er, men jeg mangler beviser, og der er et problem:

Enten vidste morderen, at Kragelund ville stige på toget i Vejle, og planlagde forløbet ud fra det - eller også var det et tilfældigt sammentræf, og så må morderen gennem længere tid have holdt en pistol med lyddæmper og dum-dum-kugle klar til brug. Det sidste virker ikke særligt sandsynligt.

Men hvordan kunne morderen vide, at Kragelund var i Vejle og ville tage regionaltoget hjem? Jeg håber, at Henning Juul & Co. vil se på problemet.

God søndag

Omkring "Signal til mord"

af Rask Ingemann Lambertsen, 18/7 2017, 17:43 (2474 dage siden) @ Hans T. Møller

Jeg har et bud på, hvem morderen er, og hvad motivet er, men jeg mangler beviser, og der er et problem:

Enten vidste morderen, at Kragelund ville stige på toget i Vejle, og planlagde forløbet ud fra det - eller også var det et tilfældigt sammentræf, og så må morderen gennem længere tid have holdt en pistol med lyddæmper og dum-dum-kugle klar til brug. Det sidste virker ikke særligt sandsynligt.

Men hvordan kunne morderen vide, at Kragelund var i Vejle og ville tage regionaltoget hjem? Jeg håber, at Henning Juul & Co. vil se på problemet.

Efter "planen" var det jo MF Morten Åstrup, der skulle have rejst på 1. klasse, som han frikort til. Kragelund har måske bare siddet på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Det vil også forklare, hvorfor morderen ikke snuppede de 25000 kr. og derved fjernede et af politiets spor. Det fremgår ikke helt klart, om der var lys nok i kupeen til at se, hvem der sad der.

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Omkring "Signal til mord"

af Hans T. Møller, Risskov, 19/7 2017, 08:18 (2474 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

Efter "planen" var det jo MF Morten Åstrup, der skulle have rejst på 1. klasse, som han frikort til. Kragelund har måske bare siddet på det forkerte sted på det forkerte tidspunkt. Det vil også forklare, hvorfor morderen ikke snuppede de 25000 kr. og derved fjernede et af politiets spor. Det fremgår ikke helt klart, om der var lys nok i kupeen til at se, hvem der sad der.


Interessant hypotese - at Kragelund blev dræbt ved en fejltagelse - men jeg tror ikke på den.

Prologen beskriver jo selve drabet. Morderen giver sig god tid, sætter sig ned, betragter sit offer (”han så faktisk helt uskyldig ud”) og overvejer, hvordan der skal skydes. En så grundig person tager næppe fejl af folks identitet.

I øvrigt mener jeg, at vor ven Henning Juul er lige lovlig meget antihelt.

Han leder ikke sine folk med sikker hånd som Maigret i Paris, og Juul er heller ikke nogen skarp forhørsleder som Martin Beck i Stockholm. Anne Heldgaard styrer sit eget forhør, og forhørene af ægteparret Frederiksen og Karen Nielsen er tomgang.

Hvorfor er der ikke et opfølgningsforhør af togføreren? Hun er det sidste vidne, der har set Kragelund i live, og hendes job er blandt andet at holde øje med passagererne. Jeg ville give hende en tur gennem ”vridemaskinen”, hvis jeg var Juul.

Bedste hilsner

Omkring "Signal til mord"

af Hans T. Møller, Risskov, 12/7 2017, 07:51 (2481 dage siden) @ Hans T. Møller

Offer og morder kendte hinanden - hvis ofret ikke havde sovet, kunne der vel være opstået tumult? Havde morderen bare heldet med sig?


Jeg vil gerne trække ovenstående bemærkning i mit første indlæg her i tråden tilbage: Kragelund kendte ikke nødvendigvis morderen.

God onsdag

Omkring "Signal til mord" - afsnit- 26 - spm vedr AM signal

af esni, Frederikssund, 18/7 2017, 10:24 (2475 dage siden) @ Hans T. Møller

Kan et AM signal under normal drift skifte fra stop direkte til 2 grønne?

Omkring "Signal til mord" - afsnit- 26 - spm vedr AM signal

af Rask Ingemann Lambertsen, 18/7 2017, 18:42 (2474 dage siden) @ esni

Kan et AM signal under normal drift skifte fra stop direkte til 2 grønne?

Nej, ikke på en traditionel dobbeltsporsblok. Det ville vel næsten kræve, at næste signal er et indkørselssignal som har et sporskifte indenfor sikkerhedsafstanden, og at der straks efter forrige togs passage af sporskiftet, men inden det har forladt sikkerhedsafstanden, bliver stillet togvej (med mindst 75 km/t) ad den anden gren i sporskiftet. Hvad siger eksperterne i sikringsanlæg til den mulighed?

AM-signaler på VM-stationer samt i sikringsanlæg af type DSB 1969 kan sættes på stop af stationsbestyreren. Om det så falder ind under din definition af "normal drift" er et godt spørgsmål. Nyere linjeblokanlæg (fra 1987 og frem, dog ikke Ballerup-Frederikssund, Ringbanen og Hellerup-Lyngby) har "Stop" som normalstilling og her må det være helt almindeligt med skift direkte fra "Stop" til "Kør igennem" når trafikken ikke er for tæt.

Hvis vi nu antager, at nogen havde planlagt at standse toget ved AM-signalet, så er det svære ikke at få signalet til at skifte fra "Kør" eller "Kør igennem" til "Stop" foran toget, men derimod at få signalet til at vise "Kør" igen. Signalet skal nok falde på "Stop" hvis man forbinder de to skinnestrenge efter signalet med hinanden med en stump ledning, men stop- og passagekontrollen vil forhindre, at signalet skifter til "Kør" igen når den elektriske forbindelse mellem de to skinnestrenge fjernes.

I stedet må man, mens forrige tog stadig befinder sig i blokafsnittet efter AM-signalet, forbinde de to skinnestrenge med hinanden, hvorved man så at sige forlænger det forrige tog. Når man så er færdig med sig forehavende kan forbindelsen mellem de to skinnestrenge fjernes. Eftersom det for sikringsanlægget blot ser ud som om det forrige tog var meget længe om at passere blokafsnittet (idet der ikke mellem de to tog har været vist andet end "Stop"), bliver der ikke problemer med stop- og passagekontrollen. Signalet vil derfor skifte til "Kør", eller, hvis næste signal i mellemtiden er skiftet til "Kør", direkte fra "Stop" til "Kør igennem".

Ovenstående kunne godt tænkes udført af en enkelt person ved hjælp af en fjernbetjent kasse med elektronik, der er forbundet til de to skinnestrenge efter signalet. Elektronikken kan selv føle, om der er et tog i sporisolationen efter AM-signalet, og kan ved hjælp af et ur sørge for, at det bliver det rigtige tog, der "forlænges" (når ellers togene kører efter planen). Når man er steget af toget bruger man så fjernbetjeningen til at afbryde forbindelsen mellem de to skinnestrenge. Kassen kan man fjerne i ro og mag, når toget er kørt. Så risikerer man heller ikke, at lokomotivføreren ser nogen "rode" i sporet lige inden der kommer signal at køre på igen.

Politiet går således glip at et muligvis vigtigt spor ved ikke at forstå forskellen mellem "Kør" (en grøn) og "Kør igennem" (to grønne).

(Alt sammen forudsat, at der anvendes sporisolationer til togdetektion.)

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Omkring "Signal til mord" - afsnit- 26 - spm vedr AM signal

af Fysikeren, 18/7 2017, 21:32 (2474 dage siden) @ Rask Ingemann Lambertsen

AM-signaler på VM-stationer samt i sikringsanlæg af type DSB 1969 kan sættes på stop af stationsbestyreren. Om det så falder ind under din definition af "normal drift" er et godt spørgsmål. Nyere linjeblokanlæg (fra 1987 og frem, dog ikke Ballerup-Frederikssund, Ringbanen og Hellerup-Lyngby) har "Stop" som normalstilling og her må det være helt almindeligt med skift direkte fra "Stop" til "Kør igennem" når trafikken ikke er for tæt.

Det var også sådan jeg troede det fungerede. Men er siden flyttet til Hedehusene, hvor man mig bekendt har en linjeblok fra 1988. Og mine observationer fra stationen er entydigt, at AM-signalerne i retning mod Høje Taastrup skifter til først én grøn og siden til to grønne "ret hurtigt" efter et togs passage og længe før det næste tog kommer. Det tyder med andre ord stærkt på, at de skifter til kør hhv. kør igennem så snart der er frit bag signalet.

Omkring "Signal til mord" - afsnit- 26 - spm vedr AM signal

af Jens N, Fredericia, 18/7 2017, 19:35 (2474 dage siden) @ esni

Kan et AM signal under normal drift skifte fra stop direkte til 2 grønne?


Det bør det kunne i forbindelse med en overkørsel i blokafsnittet efter AM signalet og spærretid på overkørslen.

Med venlig hilsen Jens

Svenska-lok
Togbelysning
Togbelysning

Denne artikel stammer fra bogen ´De danske statsbaner 1847 - 1947´ udgivet af DSB, og gennemgår udviklingen indenfor togbelysningen i de første 100 år af dansk jernbanedrift lige fra stearinlys til 24 volts elektriske pærer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak