Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Hjælp søges til MY & sommeropdatering fra Jernbanemuseet (Generelt)

af Danmarks Jernbanemuseum ⌂, Odense, 11/7 2017, 20:28 (2480 dage siden)
redigeret af Danmarks Jernbanemuseum, 11/7 2017, 20:43

Hjulene er begyndt at rulle under Danmarks Jernbanemuseums materiel igen og den observante entusiast har allerede bemærket, at både K 563, Hs 415, MZ 1401 og MO 1846 har været ude at strække ben på de lange skinner. For Hs’erens vedkommende har de lange skinner dog kun strakt sig fra museet og op til Åløkke Allé i Odense, men da havnebanen er det eneste sted, hvor Hs’eren kører, må vi sige at lidt da også har ret.

D. 1. maj fik vi nemlig igen vores driftstilladelse efter vi blev frigjort fra DSB. Stødt og roligt har vi kunnet indfase vores rullende materiel i takt med, at de gennemgik deres årlige eftersyn, hvilket man jo meget passende kan gøre, når man venter på tilladelsen.

D. 3. maj var vi på vores første tur på jernbanenettet under den nye tilladelse, da vi kørte MO 1846 hjem fra Grams Service i Taulov for egen kraft. Som I nok husker, gennemgik 1846 en lettere kosmetisk operation, da den fik repareret lakken, hvor vognkassen var i risiko for at tage skade, hvis der ikke blev gjort noget. Den mest markante ændring var dog bortskaffelsen af den ekstra monterede frontlanterne, der for 1846’s vedkommende ikke har eksisteret, da den stadig indgik i den daglige drift. Grunden til, at den i sin tid var monteret, var et levn fra et kortvarigt krav i 90’erne.

Køreturen tilbage gik over al forventning, og MO’eren var parat til at give sit bidrag til sommerens kørsler. Her gør den blandt andet tjeneste på havnebanen i forbindelse med vores sommeraktiviteter, hvor MO’eren og Hs 415 deles om kørslerne. Hs’eren havde dog allerede ”tyvstartet” på kørslen, da den i bededagsferien endnu engang gjorde sig som Thomas togs danske veninde, Hansine, i forbindelse med Thomas Tog-arrangementet.

MZ 1401 i 50 år

Dette kvartals højdepunkt må dog siges at være fejringen af MZ 1401’s 50 års jubilæum. Og findes der nogen bedre måde at fejre selve leveringen af 1401 i 1967 på end at lade lokomotivet danne rammen om en udflugt?
MZ 1401 kørte derfor med et par af vores brune vogne fra Odense til Nyborg d. 25. juni fra Odense til Nyborg, hvor der blev kørt ad den gamle havnebane i Nyborg, mens museumsdirektør Steen Ousager fortalte om MZ’ernes historie, om udbygningen af den fynske hovedbane til dobbeltspor, banens betydning for tilflyttere og industrien på Østfyn samt meget mere.

Alt i alt er MZ 1401 i god form, og mens den har stået stille gennemgik den (ligesom meget andet af vores materiel) sit årlige eftersyn af maskine, undervogn og vognkasse, så den kunne blive klar til sin jubilæumskørsel. Der er stadig mange kilometer i MZ’eren, og den er også lagt i plan til at agere arbejdshest, når vi i løbet af sensommeren og efteråret tager fat på endnu en stor materieltransport for at flytte materiel til og fra museet og de forskellige magasiner.

Hjemvendt MY’er i nye klæder

Tiden for modtagelsen af vores to MY-lokomotiver, som har været i Sverige på værksted, nærmer sig også. For MY 1101’s vedkommende var værkstedsbesøget for en større revision og for MY 1135’s begrænsede det sig til et årligt eftersyn samt bl.a. trykprøvning af beholdere og diverse reparationer. Mens 1101 stadig residerer i Kristinehamn, har MY 1135 fundet vej over sundet og har igen dansk stål under hjulene.

Dette skyldes at vi pludselig fik en mulighed for at få transporteret 1135 til Danmark, og da den bare stod og ventede på en nyrenoveret hoveddynamo kunne vi lige så godt få den hjem til den afventede opgave i Taulov. Når hoveddynamoen er færdig og klar til montage, kan vi få den monteret herhjemme, når den er klar. Den ventende opgave vil vi nemlig gerne have i gang så hurtigt som muligt:
Denne er at føre MY 1135 tilbage til sit 1965-udseende, hvilket betyder den gamle brune farve (maroon) og vingehjul.

”Og hvorfor nu det?”, vil nogle spørge. Svaret skal findes i MY 1101 og dens status som museumsgenstand.
Nej, MY 1101 vil nok ikke forsvinde fra de lange skinner i de første mange år, men vi vil fremover være meget selektive i, hvornår vi vil bruge maskinen til museumskørsel.
Da vi skal passe på den i forhold til slid og stilstandsskader samt være varsomme i forhold til hærværk, har vi fundet et balancepunkt, hvor vi vil benytte MY 1101, når den indgår som en central del af historiefortællingen, og når vi kan sikre, at den kan stå et sikkert sted i forbindelse med f.eks. overnatninger.
Når det centrale i en kørsel ikke er netop MY 1101, men blot et ældre diesellokomotiv, kommer MY 1135 til at være det primære valg i forhold til trækkraft.
Det er derfor maskinen nu står og er ved at blive klargjort til en ommaling.

MY 1135 kom tilbage til Danmark d. 1. juli og blev transporteret direkte til Taulov, hvor Grams Service tog imod den. Her begyndte de straks at gøre den klar til den forestående tilbageføring, hvilket blandt andet indebærer en afmontering af sneplovene og montering af skørter i stedet.

Kan du hjælpe med billeder af 1135?

Og det er her I kommer ind i billedet. For mens Grams Service arbejder med en masse kendte detaljer, så er der endnu et par som vi gerne vil have større kendskab til og detaljer om. Det er disse, vi søger hjælp til, så vi sammen kan gøre tilbageføringen så korrekt som overhovedet muligt.
Vi søger detaljebilleder af MY generelt, men 1135 i særdeleshed, og det vi gerne vil have jeres hjælp til angår:

• De beslag, som holder flangen for Ackermann-hanen, fra før fødeledningen blev monteret sammen med bremseledningen i et fælles beslag.
• Detaljerne omkring det trin der er bag frontskørtet – rangertrinet (Der er forskel på MY 1101 og 1135’s frontskørter pga. ændringer af netop rangertrinets placering).
• Alle påskrifter på MY i rødbrunt design.
• Billeder uanset kvalitet af 1135.

Billederne vil ikke blive anvendt til som en del af udstillingen eller andre offentlige formål, men vil kun indgå i dokumentations- og ændringsarbejdet på 1135.

Kan du hjælpe med et eller flere af ovenstående billeder, eller har du uddybende spørgsmål, må du meget gerne sende dem til vores frivillige projektleder, Peter Frost, på:
pgf@jernbanemuseet.dk
Kender du detaljerne, især datering og nummeret på MY’eren, vil vi sætte pris på, at du vedlægger information, hvis ikke denne fremgår af billedet.

Tilbage er naturligvis færdiggørelseshorisonten på de to: Det afhænger endnu af mange ting, så det tør vi ikke give en dato på, men vi forventer dem begge tillyst til driften i løbet af efteråret, når diverse test m.m. er gennemført. Når de er klar til at gå i drift igen, får I det selvfølgelig af vide herinde.

Med ommalingen har museet ikke en køreklar rød/sort MY mere, men når de røde UIC-vogne igen er køreklare, vil MZ 1401 i sit rød/sorte design sammen med intercity-vognene kunne repræsentere denne periode i den danske jernbanehistorie.

På forhånd tak for hjælpen og fortsat god sommer.

--
Med venlig hilsen

Filip Gram
Enhedsleder, Restaurering og Veterantog
Danmarks Jernbanemuseum

Da vi gerne vil give jer de bedste svar på konkrete henvendelser, vil vi bede om at I fortsat sender os en mail på
info@jernbanemuseet.dk

Hjælp søges til MY & sommeropdatering fra Jernbanemuseet

af Peter H, Nærum, 12/7 2017, 21:25 (2479 dage siden) @ Danmarks Jernbanemuseum

Hej Filip

Tak for info.

jeg glæder mig over at 1135 får sine gamle klæder på igen, og bliver Jernbanemuseets primære drifts My. Super!

Med venlig hilsen
Peter H.

Hjælp søges til MY & sommeropdatering fra Jernbanemuseet

af caprani ⌂, København, 22/7 2017, 10:52 (2470 dage siden) @ Peter H

Men desværre må vi savne 1159. Den synes jeg man kommer til at mangle, 1401 til trods..........

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak