Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Kender man her i forum Rübelandbahn? (Generelt)

af dr42 ⌂, 17/10 2017, 16:50 (2383 dage siden)
redigeret af dr42, 17/10 2017, 17:05

Den er ganske bemærkelsesværdig. Det er ikke præcis en højhastighedsbane - den har en brat stigning med et spidsvendested som i de sydamerikanske Andesbjergene, samt 25 kV spænding som i Danmark. Bedst måske at først læse lidt om den...

[image]

Og her er en førerrumstur, fra DR-æraen (efter det jeg ser formodentlig optaget mellem '90 og '94). Tillæg evt også rejsens sidste minutter.

Enjoy!

Kender man her i forum Rübelandbahn?

af ukendt, 18/10 2017, 17:21 (2382 dage siden) @ dr42

Ja, Rübelandbahn er godt kjent. Den hadde i sin tid noen monstre av noen damplok, men etter hvert ble de for svake for trafikken, og elektrifisering kom på tale. At 25 kV vekselstrøm ("industristrøm" ble valgt i stedet for den i Tyskland (samt Norge, Sverige, Østerrike og Sveits) vanlige lavfrekvente 16 kV, skyldtes to forhold. For det første var en gjennomgående elektrifisering av de østtyske jernbanene fremdeles bare en fjern drøm, og da det i all overskuelig fremtid ville dreie seg om en helt isolert elektrifisering (på tysk "Inselbetrieb"), kunne man spare en god del penger på å bruke industristrøm i stedet for å måtte bygge omformere. Det andre hensynet var å få en teststrekning der man kunne prøve ut 25 kV-lok og -motorvogner med tanke på eventuell eksport til bl.a. SSSR.

Nå ble det aldri noen eksport av ellok, hverken til SSSR eller annetsteds, men Rübelandbahn levde godt som "Inselbetrieb" til rundt år 2000 da de gamle ellokene av nå DB-type 171 var utslitt - og ledningsnettet også var modent for fornyelse. DBAG forsøte da å innføre diesellok, men protestene fra beboerne langs banene, på støyen fra diesellokene medførte at ledningsnettet likevel fikk sin hårdt tiltrengte fornyelse. Av en eller annen grunn valgte man å beholde 25 kV-systemet, men det ble nå anskaffet flerstrømslok av type 185 (TRAX).

Rübelandbahn har per i dag ingen persontrafikk, men det vurderes å gjenoppta denne. Et av de gamle damplokene, 95.6676 "Mammut" er fremdeles kjørbart, og det vurderes også å sette dette inn i turisttog på det som er en usedvanlig naturskjønn jernbanestrekning.

JEg har dessverre ingen bilder fra Rübelandbahn, men de som er interessert i DDR-tog, finner kanskje noe interessant her.

PS! Jeg vet ikke hvorfor jeg blir stående som "ukendt" på oversikten, for jeg er vitterlig logget inn som meg selv, altså Eyolf fra Norge

Kender man her i forum Rübelandbahn?

af dr42 ⌂, 18/10 2017, 17:56 (2382 dage siden) @ ukendt

Tak for det! Jeg så allerede at antallet læsere var overskuelig, med kun langsom tiltagende tendens, så det var altså ikke noget nyt for mange. Men videoen havde man måske ikke set endnu, jeg fandt den ikke umiddelbart på YT.

Angående 'Av en eller annen grunn valgte man å beholde 25 kV-systemet, men det ble nå anskaffet flerstrømslok av type 185 (TRAX)': Jeg ville formode at grunden er samme som dengang i DDR - at spare penge. Man forventer nok at linjen også fremover forbliver 'inselbetrieb', således at der ikke er tvang til normalisering. Og de idag let tilgængelige flersystemslokomotiver underletter en sådan beslutning yderligere.

Kender man her i forum Rübelandbahn?

af Georg Schmidt, 18/1 2018, 23:25 (2289 dage siden) @ dr42

[image]
Billede fra Rübeland jeg tog i 2001, nærmeste lok er 171 009-4.

Mvh
Georg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak