Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af UTJ, 18/10 2017, 16:22 (2382 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Billigt - gad vide hvormeget IC4 koster årligt bare at holde delvist kørende

--
ئۇلغىك

Avatar

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af Erik H, Frederikssund, 18/10 2017, 20:32 (2382 dage siden) @ UTJ

Svaret er enkelt: alt alt for meget!

Mvh.

Erik H

--
Erik H
[image] [image]

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af Peer Pedersen, 19/10 2017, 05:17 (2382 dage siden) @ Erik H

IC3, ER4 er, efter de mange begynder problemer, et af de bedre tiltag DSB har gjort, ingen anden jernbanestyrelse i EU har kunnet køre store tog fra en udgangs station med et blandet tog el. og diesel, på en elektrificeret strækning, og efter et kort ophold kunne fortsætte kørslen med en tilpasset togstørrelse ud på en ikke elektrificeret strækning, eller modsat vej.

Bn og Bns vogns materiellet og IC3, ER4 er nok DSBs bedste investering til dato, vendemuligheden sparede megen rangering, materiel, personale og vognmateriel samt lokomotiver og betød en stærkt øget komfort for de rejsende.

Desværre fik vi ikke lov til at fortsætte med at producere tog i Danmark.

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af Jens Hansen, 19/10 2017, 07:41 (2382 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg har ikke meget indsigt i den teknisk verden, men kan se at følgende skal laves;

1. Renovering af bogie:
2. Renovering af gulve i vestibule området:
3. Renovering af gulve i førerrum/overgange:
4. Renovering af tag under klimaanlæg:
5. Gennemgang og udbedring af mindre skader i vognkassen:
6. Udskiftning af langsgående skorsten og lyddæmper

Udover en renovering af bogierne, så synes det øvrige, at være noget almindelig vedligeholdelse. Det giver anledning til et par spørgsmål;

Er der reelt tale om levetidsforlængelse?
Hvilke levetidsforlængelser har DSB allerede gennemført på IC3?

Avatar

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 19/10 2017, 08:37 (2382 dage siden) @ Jens Hansen

Er der reelt tale om levetidsforlængelse?
Hvilke levetidsforlængelser har DSB allerede gennemført på IC3?

Der er tale om nogle fælles reparationer der er nødvendige hvis disse tog skal køre længere. Man kan vel ikke tale om konstruktionsfejl på tog der har kørt så længe, men der vil altid være noget der "dør" først og her synes der at være nogle problemer med vand og råd der skal løses, så publikum ikke falder igennem gulvet.
Ja det er bemærkelsesværdigt at drivlinien ikke udskiftes, men det er vist sket for en del år siden og den er der åbenbart fortsat mange kilometer i.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af Peter Christensen, 19/10 2017, 09:21 (2382 dage siden) @ Jens Hansen

1. Renovering af bogie:
2. Renovering af gulve i vestibule området:
3. Renovering af gulve i førerrum/overgange:
4. Renovering af tag under klimaanlæg:
5. Gennemgang og udbedring af mindre skader i vognkassen:
6. Udskiftning af langsgående skorsten og lyddæmper

Udover en renovering af bogierne, så synes det øvrige, at være noget almindelig vedligeholdelse. Det giver anledning til et par spørgsmål;

Jeg har det lige omvendt.
Bogierne skal have en tur når de har kørt xx km. - det er ikke overraskende. Måske er omfanget blot større, men altså; skift af slidte bøsninger finds altså også i veteranbanebestemmelserne for bogierevision. Hvorfor DSB nævner det i oversigten kan jeg ikke sige; det burde være en del af normalt vedligehold.

Resten er noget, som opstår henover tid og der er jeg med på at det er lidt ekstraordinært, men næppe den store overraskelse (medmindre livet leves i et XL-ark).

Skift af motor/gearkasse - det er nok ved at være oppe over. Mener det var omkring 2004-2006 at der sidst blev byttet motorer, så de nuværende har næppe mange km tilbage. Skal vi gætte på at der tælles lidt på finger med om alle motorer eller blot nogle (og i givet fald hvormange) der skal skiftes?
Det forekommer ikke sandsynligt at alle motorerne kan forsætte indtil IC3 skal udrangeres. Det kunne faktisk godt blive meget dyrt at vedligeholde, så et skift til nye motorer kunne være en økonomisk fordel.

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af UTJ, 19/10 2017, 09:34 (2382 dage siden) @ Peter Christensen

Det bliver interessant at se hvorlænge aluminiumskasserne kan holde, dvs om der viser sig træthedsbrud, for aluminium opfører sig ikke som stål.

Man skal ikke undre sig over hvilke elementer der er medtaget i DSB's skriv. Det er jo skrevet for at argumentere for flere penge og så kan man jo lige så godt nævne nogle ting som man alligevel ville udføre.

Men IC3 var planlagt til en 25 års levetid.

--
ئۇلغىك

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af Ole Stuhr Hansen, 19/10 2017, 12:01 (2382 dage siden) @ UTJ

Man skal ikke undre sig over hvilke elementer der er medtaget i DSB's skriv. Det er jo skrevet for at argumentere for flere penge og så kan man jo lige så godt nævne nogle ting som man alligevel ville udføre.

Læs nu hvad der står. DSB beder ikke om flere penge, men skal underrette Finansudvalget. DSB betaler levetidsforlængelsen.

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af re20000, 19/10 2017, 20:36 (2381 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Man kunne også overveje at opgradere bremserne så der ikke stinker af overophedet belægning hver gang man skal standse ved en station efter at have kørt med en bare nogenlunde høj fart og passagerbelægning (efter nutidige forhold).

Nold

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af Jens H. Bondesen, 20/10 2017, 22:16 (2380 dage siden) @ UTJ

Det bliver interessant at se hvorlænge aluminiumskasserne kan holde, dvs om der viser sig træthedsbrud, for aluminium opfører sig ikke som stål.

Og ikke mindre interessant, om det erkendes, når tegnene på det opstår.

Men IC3 var planlagt til en 25 års levetid.

Der stod da vist kun 15 år i DSB bladet engang i 1980'erne. IC3 skulle jo kun holde indtil nettet var elektrificeret og skulle/måtte ikke være en undskyldning for at udskyde elektrificeringen!!!

Man kan kun prise jernbanen lykkelig for, at IC3 blev populære blandt danske passagerer og kunne holde dobbelt så længe (forhåbentlig også 3 gange så længe) som skrevet i DSB bladet. For ellers klarer de ikke at holde, til nettet er elektrificeret.

--
Venlig hilsen
Jens H B

DSB vil levetidsforlænge IC3 for 385 mio. kr.

af F.M.Hansen, 27/10 2017, 12:11 (2374 dage siden) @ Peter Christensen

Motorerne på IC3 bliver totalrenoverede hver 1.600.000 km.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak