Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stress-test af jernbanemateriel (Generelt)

af Hedegaard, 4/11 2017, 13:51 (2365 dage siden)

Da min interesse for fly er lige så stor som min interesse for tog er jeg meget fascineret af mange af de stress-test man laver på flyene for at vurdere hvordan de forskellige komponenter opfører sig under forskellige forhold. Jeg tænker at lignende må finde sted for tog, men hvordan foregår det egentlig? Har man f.eks maskiner der kan strække skruekoblingerne, eller udregner man blot på papiret hvor mange tons de kan trække? Laver man vand og is-forsøg på automatkoblinger og anden udvendig elektronik?

Man ser tit hvordan stress-test bliver lavet på fly, men jeg har aldrig set nogen vise det med tog.

Stress-test af jernbanemateriel

af Peter Christensen, 4/11 2017, 14:45 (2365 dage siden) @ Hedegaard

Der findes klimatunneller, hvor der er frost og sne - ofte i ugevis.
Det er fabrikanterne, som bestiller sådanne test og de er næppe billige.
Derudover er der nogle lukkede teststrækninger her og der, hvor man også kan afprøve alskens ting og sager.
Men igen - det sker i forbindelse med nyt materiel (eller ny variant af en bestående), så det er leverandørerne, der hænger på den.
Det kan forklare det lave antal fotos.

Billige jernbane T-shirts

Fra ´De gode gamle dage´
Fra ´De gode gamle dage´

Morten Flindt Larsen har samlet en lang række små historier og anekdoner, der fortæller om livet ved banerne, den gang tiden var en anden i ´De gode gamle dage´. De stammer fra tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v. som Morten har gennemlæst.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak