Rengøring i tunneller (Generelt)
Aarsleff Rail har i efteråret gjort rent i Boulevardtunnelen og Storebæltstunnellen. Firmaet har brugt deres nye skinnekørende sugemaskine til at ’støvsuge’ sporarealerne i tunnellerne.
Der suges ved perronen på Nørreport fjern. Maskinen styres under arbejde fra en radiostyringsenhed. Billedet er hentet fra Aarsleff Rails LinkedIn-side.
Sugemaskinen er en Dino Rail bygget af MTS i Tyskland og udstyret med en specialbygget ramme med jernbanehjul fra svenske Rosenquist Rail. Maskinen har en Deutz-motor på 390 kW, er 8,5 m lang, vejer 30 t og har en ’støvsugerpose’ på 5 kubikmeter. Med fuldt udlæg på sugearmen kan man suge ca. 5,5 m fra spormidte. Sugemaskinen bruges også til prøvegravning efter kabler, inden der sættes fundamenter til køreledningsmaster. På den måde mindskes risikoen for at grave kabler over.
Mvh
Claus