Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige (Generelt)

af andersj, Aalborg, 11/11 2017, 20:37 (2357 dage siden)

En af de udståender der stadig (pr. 6/11 2017) er mellem Aarhus Letbane og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er at sidstnævnte mener at toplanternen på en eller begge af materieltyperne lyser for kraftigt. Det er dog den samme lanterne der er standard i hele Europa og den er ikke kraftigere end en lovlig cykellygte.

Citat fra sidste status den 6. november fra Aarhus Letbane: "Aarhus Letbane har, efter at have rykket flere gange, fortsat ikke modtaget en godkendelse af letbanens tog på baggrund af dispensationsansøgningen på lysstyrken af toplanternen."

Uddybende forklaring fra borgmesteren: https://youtu.be/J9fVoWnmJzc?t=40

--
Mvh Anders

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af mhv_vsvt, Holbæk / Rørvig, 11/11 2017, 22:15 (2357 dage siden) @ andersj

NU MÅ DE FAN... STYRE DERES BRANDERT!!!! - Og lige se at komme ind i kampen.

Det er fandeme ikke et lys på en top-lanterne der skal forhindre et projekt til 3,5 milliarder i at komme ud og køre med passagerer - så er københavner misundelsen over ikke at have fået en letbane først FANDME nået nye højder og så beder jeg godt nok lige om at de får sutten og ranglen udleveret så der kan skabes ro igen da!

FØJ HVOR DEN LUGTER FÆLT!

--
Mhv_vsvt alias Michael Hvidberg
Daglig pendler med bus/tog
Absolut amatørfotograf

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 11/11 2017, 22:29 (2357 dage siden) @ mhv_vsvt

Som bebor på Sjælland og arbejder dagligt på Østerbro København.

Er så enig.nu stopper de gale mennesker. Om lidt er det farven på billetterne. Kom nu videre.

Obstruktion? Stadig ingen godkendelse i sigte.

af Karl Høst, 13/11 2017, 23:01 (2355 dage siden) @ mhv_vsvt

Letbanene ugentlige opdatering giver ikke håb for godkendelse og start for drift indenfor de lovede 5-8 uger. Det ligner snart obstruktion. Hvad menes med følgende:
Aarhus Letbane kan konstatere, at Trafikstyrelsens argumentation undervejs i forløbet har ændret sig: Hovedproblemstillingen var tidligere operatørens sikkerhedsledelsessystem - nu er det i stedet argumentationsdybden for de tekniske regler.
Læs hele opdateringen her

Obstruktion? Stadig ingen godkendelse i sigte.

af UTJ, 14/11 2017, 03:40 (2355 dage siden) @ Karl Høst

Letbanene ugentlige opdatering giver ikke håb for godkendelse og start for drift indenfor de lovede 5-8 uger. Det ligner snart obstruktion. Hvad menes med følgende:
Aarhus Letbane kan konstatere, at Trafikstyrelsens argumentation undervejs i forløbet har ændret sig: Hovedproblemstillingen var tidligere operatørens sikkerhedsledelsessystem - nu er det i stedet argumentationsdybden for de tekniske regler.
Læs hele opdateringen her

.
Selvfølgelig er det det. Ellers var letbanen kommet ud at køre med passagerer på "indvielsestidspunktet". Trafikstyrelsen kan snart ikke komme ned af træet, for de har vist savet alle grene over.

Der kommer snart en politisk indgriben - men den bliver diskret, i og med at politikere af princip ikke vil blande sig offentligt i sikkerhed. Det sidste er forståeligt nok, med alle de jagende journalister.

Måske en afklaring?

af Karl Høst, 17/11 2017, 15:54 (2351 dage siden) @ jhcn

Ja alene det at man har fået Trafikstyrelsen til at tage helt over til det mørke Jylland, viser jo alvoren i sagen Så kan de herrer også ved selvsyn få at se, at Letbanen faktisk kører upåklageligt og uden uheld til trods for manglende godkendelse.

Måske en afklaring?

af Svend, 22/11 2017, 17:23 (2346 dage siden) @ jhcn

Jeg ved godt at Ingeniøren måske kun viser en side af sagen, men det ser ikke lovende ud
http://https://ing.dk/artikel/nyt-letbane-koks-aarhus-nu-naeste-straekning-ogsaa-forsin...

.
https://ing.dk/artikel/nyt-letbane-koks-aarhus-nu-naeste-straekning-ogsaa-forsinket-paa...

I stedet for at hyle op om københavneri skulle Letbaneselskabet og regionsrådet i stedet bruge kræfterne på at få tilkaldt professionel hjælp :-D
(det skulle for øvrigt være underligt, hvis der ikke er beskæftiget jyder - måske endda født i Aarhus-området - i Trafikstyrelsen ;-) )

--
Svend

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af Svend, 23/11 2017, 23:27 (2345 dage siden) @ jhcn

Måske er der håb nu?
https://www.tv2ostjylland.dk/artikel/regionsdirektoer-i-region-midtjylland-letbanen-koe...

.
Det ser sådan ud, i hvert fald for "sporvognsdelen" af letbanen.

Jeg har spurgt tidligere og spørger igen: Er der nogen der er stødt på de sikkerhedsregler - Operationelle Regler (eller Operative Regler) - der skal anvendes ved kørsel (og vel herunder prøvekørsel) på Odderbanen?

--
Svend

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af Jens Hansen, 24/11 2017, 06:46 (2345 dage siden) @ Svend

Hvis alt andet ikke virker, så bed om aktindsigt hos styrelsen.

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af UTJ, 24/11 2017, 07:34 (2345 dage siden) @ Jens Hansen

Hvis alt andet ikke virker, så bed om aktindsigt hos styrelsen.

Det er i det hele taget klogt at søge aktindsigt i letbanesagen hos styrelsen, da det vil stresse endnu mere, såfremt styrelsen ikke har orden i egen sagsgang, herunder dokumentation for deres afgørelser eller mangel på samme. Det er strengt taget også en afgørelse når styrelsen afviser at godkende.

--
ئۇلغىك

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af Regelrytteren, 16/12 2017, 23:47 (2322 dage siden) @ Svend

Måske det kommer i netredegørelsen:

Jernbaneloven foreskriver:

"Oplysninger om infrastrukturen og adgang hertil

§ 18. Infrastrukturforvaltere udarbejder og offentliggør årligt en netredegørelse, der beskriver karakteren af den jernbaneinfrastruktur, der er til rådighed for jernbanevirksomhederne og ansøgerne, og beskriver vilkårene for jernbanevirksomhedernes og ansøgernes adgang til jernbaneinfrastrukturen, herunder om afgifter og jernbanevirksomhedernes betaling for benyttelse af jernbaneinfrastrukturen, jf. § 21.

Stk. 2. Netredegørelsen indeholder ligeledes oplysninger om vilkårene for jernbanevirksomhedernes og ansøgernes adgang til servicefaciliteter, der er omfattet af § 5, og oplysninger om levering af ydelser i disse faciliteter eller henviser til en hjemmeside, hvor oplysningerne fremgår.

Stk. 3. Vilkår for godkendelse af ansøgere, som Banedanmark og infrastrukturforvaltere fastsætter efter § 10, stk. 2 og 3, gengives i netredegørelsen.

Stk. 4. Transportministeren fastsætter nærmere regler om netredegørelsen, der er nævnt i stk. 1 og 2, herunder om tidspunkt for offentliggørelse og retningslinjer for netredegørelsen.

§ 19. Infrastrukturforvalteren offentliggør sine krav til færdsel på baneafsnit, som denne forvalter.

Stk. 2. Infrastrukturforvalteren skal stille de tekniske forskrifter, der er nødvendige for kørslen på et baneafsnit, til rådighed for jernbanevirksomhederne."

Skal en jernbanevirksomhed, hvis den vil køre godstog til Grenå, ikke have adgang til disse oplysninger for 2018 for Grenåbanen?

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af Jens Hansen, 17/12 2017, 11:05 (2322 dage siden) @ Regelrytteren

Letbanen er ikke godkendt til godstog!

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af Svend, 17/12 2017, 11:53 (2322 dage siden) @ Jens Hansen

Letbanen er ikke godkendt til godstog!

.
Det må du endelig ikke fortælle "kommunalerne" i Grenå ;-) :-D

--
Svend

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af UTJ, 18/12 2017, 03:00 (2321 dage siden) @ Svend

Før eller siden bliver Trafikstyrelsens regimente umgebracht, men spørgsmålet er nu nok mere om nogle vil køre til Grenå med gods. Fx er udgiften til perron op- og nedklapning nok ikke helt lille med dansk lønniveau.

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af Mester, 17/12 2017, 20:33 (2321 dage siden) @ Jens Hansen

Letbanen er ikke godkendt til godstog!

Men det bliver den vel

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af hummel_62, Biltris, ved den midt sjællandsk jernban, 17/12 2017, 21:17 (2321 dage siden) @ Mester

800 meter langt godstog igennem århus. :-)
Ikke at der er nogen grund til men, hvis der må køre gods på let banen

Letbanekørsel i Århus MED passagerer fra uge 50

af Karl Høst, 17/12 2017, 22:53 (2321 dage siden) @ hummel_62

Det ligger i beslutningen om letbanen at strækningen Aarhus Grenå skal kunne befordre godstog. Perronerne på strækningen er bl.a. forsynet med "hattehylder" som kan slås op ved passage af godstog. Læs mere på letbanens hjemmeside

Letbanekørsel MED passagerer - til Odder fra januar 2018??

af Karl Høst, 24/11 2017, 16:04 (2344 dage siden) @ Svend

Trafikstyrelsen er da meget optimistiske. Citat fra Lokalavisen:
"I forhold til Odder talte vi om, hvad der skulle til for at testkøre på strækningen. Og det er altså ikke noget, man nødvendigvis skal bruge flere år på. Det kan gøres relativt hurtigt - et par uger, måske - og vi skal ikke bruge megen tid på at godkende en testkørsel. Det er blevet fremstillet, som om at det kan blive forsinket i uendeligt lang tid, men det mener vi slet ikke, der er grund til at tro."

Letbanekørsel MED passagerer - til Odder fra januar 2018??

af Regelrytteren, 24/11 2017, 16:29 (2344 dage siden) @ Karl Høst

Der er åbenbart delte meninger om den testkørsel:

TV2 Østjylland har fået aktindsigt i korrespondance mellem Aarhus Letbane og Trafikstyrelsen. Heraf fremgår det at Letbanedirektøren i ren og skær fortvivlelse sendte i en mail til ledelsen i Trafikstyrelsen i går.
'Vi har derfor desværre, og helt ekstraordinært, set os nødsaget til at få lavet en uafhængig advokatvurdering af styrelsens beslutning. Denne er vedlagt. Som det fremgår, vurderer vores advokat at styrelsen, uanset indholdet i øvrigt af den tidligere udmelding i 2015, ikke kan forlange, at der skal udfærdiges en særskilt testtilladelse på Odderbanen. Lovgivningen er derfor uklar', skrev Claus Rehfeld Moshøj.

Letbanekørsel MED passagerer - til Odder fra januar 2018??

af Svend, 24/11 2017, 22:12 (2344 dage siden) @ Regelrytteren

"Vi har derfor desværre, og helt ekstraordinært, set os nødsaget til at få lavet en uafhængig advokatvurdering af styrelsens beslutning.."[/i]

.
Gad vide hvad der sker?

--
Svend

Letbanekørsel MED passagerer - til Odder fra januar 2018??

af UTJ, 27/11 2017, 06:55 (2342 dage siden) @ Svend

[image]

Mon der sker noget?

--
ئۇلغىك

Letbanekørsel MED passagerer - til Odder fra januar 2018??

af Regelrytteren, 27/11 2017, 22:26 (2341 dage siden) @ Karl Høst

I dag skriver letbanen på deres hjemmeside:

Aarhus Letbane havde på baggrund af referat fra 2015, hvor dette spørgsmål blev rejst med styrelsen, forudsat at kunne gennemføre disse test ved at afspærre vejene mens testene foregik, således at færdselsloven var sat ud af kraft i den periode. Det har politi og arbejdstilsyn godkendt, men Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har afvist at give en tilladelse til disse test.[/color]

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af UTJ, 12/11 2017, 05:14 (2357 dage siden) @ andersj

En af de udståender der stadig (pr. 6/11 2017) er mellem Aarhus Letbane og Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er at sidstnævnte mener at toplanternen på en eller begge af materieltyperne lyser for kraftigt. Det er dog den samme lanterne der er standard i hele Europa og den er ikke kraftigere end en lovlig cykellygte.

Citat fra sidste status den 6. november fra Aarhus Letbane: "Aarhus Letbane har, efter at have rykket flere gange, fortsat ikke modtaget en godkendelse af letbanens tog på baggrund af dispensationsansøgningen på lysstyrken af toplanternen."

Uddybende forklaring fra borgmesteren: https://youtu.be/J9fVoWnmJzc?t=40

.
Styrelsen bliver formentlig rundbarberet snart. Der skal nok komme flere morsomheder frem. Styrelsen fremviser jo blot banal inkompetence (som koster samfundet millionvis af kroner). I øvrigt fint at der blev stukket til statens øvrige store jernbaneprojekter i samme moment.

Trafikstyrelsen til Aarhus NU! Kunne blive en udflytningssucces. Måske skulle DSB også udflyttes?

--
ئۇلغىك

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af Scharfenberg, 13/11 2017, 13:57 (2355 dage siden) @ UTJ

Måske skulle DSB også udflyttes?

Den øvelse har regeringen allerede undersøgt. Og resultatet var, at DSB's 7200 årsværk lige akkurat er spredt så meget over hele landet, at man vurderede, at det fint afspejler befolkningens geografiske spredning.

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af UTJ, 13/11 2017, 14:40 (2355 dage siden) @ Scharfenberg

Men burde nok genovervejes efter et andet kriterium - der er jo noget der tyder på at man fornyer ca 90 pct. af administrationen hvis man flytter ud..........

--
ئۇلغىك

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af Jens Hansen, 13/11 2017, 15:08 (2355 dage siden) @ UTJ

Okay, der er så noget galt med befolkningssammensætningen på vestegnen.

Der sidder ca. 2000 medarbejdere i Telegade, DSBs hovedkontor. Det afspejler vist ikke noget gennemsnit. Men klart, dem der sidder der, tror det da gerne. Der er jo langt til Herning.

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af UTJ, 14/11 2017, 03:33 (2355 dage siden) @ Jens Hansen

Okay, der er så noget galt med befolkningssammensætningen på vestegnen.

Der sidder ca. 2000 medarbejdere i Telegade, DSBs hovedkontor. Det afspejler vist ikke noget gennemsnit. Men klart, dem der sidder der, tror det da gerne. Der er jo langt til Herning.

.
Nej den er der intet galt med, altså befolkningssammensætningen på vestegnen. Mon ikke Telegade ligger så tilpas tæt på Sølvgade at medarbejdersammensætningen og dermed firmakulturen er den samme før og efter flytningen - tilmed bedre mulighed for fastholdelse af medarbejdere, i og med at det er lettere at parkere og komme til og fra i bil.

--
ئۇلغىك

Udflytning af statslige arbejdspladser

af Scharfenberg, 14/11 2017, 14:48 (2354 dage siden) @ UTJ

Okay, der er så noget galt med befolkningssammensætningen på vestegnen.

Der sidder ca. 2000 medarbejdere i Telegade, DSBs hovedkontor. Det afspejler vist ikke noget gennemsnit. Men klart, dem der sidder der, tror det da gerne. Der er jo langt til Herning.

.
Nej den er der intet galt med, altså befolkningssammensætningen på vestegnen. Mon ikke Telegade ligger så tilpas tæt på Sølvgade at medarbejdersammensætningen og dermed firmakulturen er den samme før og efter flytningen - tilmed bedre mulighed for fastholdelse af medarbejdere, i og med at det er lettere at parkere og komme til og fra i bil.

Ikke 2000 medarbejdere men 1200. 80 % overdrivelse gør ikke nødvendigvis argumentationen bedre. Og hvordan kommer Herning lige ind i billedet. Er det Danmarks midtpunkt? ;-)

Der er ca. 22 km mellem Sølvgade og Telegade. Det vil jeg ikke kalde tæt. Hvis DSB's placering af hovedkontoret rent faktisk skulle afspejle, hvor danskerne rent faktisk har bosat sig, skulle hovedkvarteret flytte tilbage til København og udvides med 50 %. Det var vist derfor, at regeringen hurtigt trak følehornene til sig. Det er tydeligt, at regeringen og dens støtteparti ikke bruger Djøf-kriterier - som fx saglige og faktuelle argumenter - når deportation af statslige arbejdspladser besluttes. Men det er jo helt i tråd med den trump'ske tidsånd.

Forresten ligger Telegade i Høje Taastrup Kommune. Det er blot ca. 6 km fra kommunegrænsen til Roskilde Kommune. Dermed er DSB's hovedkvarter 6 km fra at ligge i Region Sjælland. Og ja: god mulighed for at tiltrække arbejdskraft. Telegade 2 ligger nemlig ca. 5 minutters gang fra Høje Taastrup Station med masser af forbindelser med lyntog, IC-tog, regionaltog, S-tog og Movias E-busser og S-busser.

Ironisk nok har det vist sig, at en af de store vindere ved regeringens udflytning af statslige arbejdspladser netop er DSB, som har fået flere togpendlere, end de ellers ville have fået. Og så siger man, at regeringen intet gør for at fremme DSB og kollektiv trafik :-P

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af Svend, 14/11 2017, 15:11 (2354 dage siden) @ UTJ

Nej den er der intet galt med, altså befolkningssammensætningen på vestegnen. Mon ikke Telegade ligger så tilpas tæt på Sølvgade at medarbejdersammensætningen og dermed firmakulturen er den samme før og efter flytningen - tilmed bedre mulighed for fastholdelse af medarbejdere, i og med at det er lettere at parkere og komme til og fra i bil.

.
En stor del af medarbejderne har sikkert fået kortere til arbejde efter flytningen til Telegade :-)

--
Svend

Avatar

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af mss ⌂, 13/11 2017, 21:07 (2355 dage siden) @ UTJ

Men burde nok genovervejes efter et andet kriterium - der er jo noget der tyder på at man fornyer ca 90 pct. af administrationen hvis man flytter ud..........

Og så blev det pludselig rigtigt interessant!
Det kunne godt være at der var mere handlekraft at finde langt væk fra djøfhelvedet København...

Mvh en københavner der er pokkers TRÆT af bureaukratisk inkompetence.

--
Mvh MSS
Min fotoside: http://mortenschmidt.piwigo.com/
Over 9000 fotos i over 200 albums

Ny overskrift ved emneskift

af Karl Høst, 14/11 2017, 11:11 (2355 dage siden) @ Scharfenberg

En lille bøn: Kunne man ikke skifte overskrift eller endnu bedre starte en ny streng, når man skifter emne. Denne streng handlede oprindeligt om letbanens lys, og nu handler det så pludselig om udflytning af statslige institutioner.

Ny overskrift ved emneskift

af UTJ, 14/11 2017, 11:29 (2355 dage siden) @ Karl Høst

I dette tilfælde er det i fin forlængelse af diskussionen om lysstyrken på letbanens cykellygter. Når trafikstyrelsen ikke mere bliver blændet af letbanens tog kan medarbejderne på forsvarlig vis forflyttes til et stop i nærheden af samme letbane. Sådan set er trafikstyrelsen jo selv med til emneskift midt i deres "tråd", jf dette indlæg - et indlæg som egentlig heller ikke rigtig handler om cykellygter.

--
ئۇلغىك

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af Peter Christensen, 14/11 2017, 18:12 (2354 dage siden) @ andersj

Farcen forsætter.....nu på højere niveau.
Forsinkelse

Trafikstyrelsen mener at Stadlers lys er for kraftige

af OnkelJørn, 14/11 2017, 18:40 (2354 dage siden) @ Peter Christensen

Måske er ordet "lys" stavet forkert eller en komma sat forkert.

Nye benspænd fra Trafikstyrelsen

af andersj, Aalborg, 21/11 2017, 02:37 (2348 dage siden) @ andersj

Man har fået lov til at afspærre overkørslerne på Odderbanen til testkørsler af både politiet og Arbejdstilsynet, men det er selvfølgelig ikke nok for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Keolis har nu også ventet siden 16. oktober på at få godkendt det opdaterede sikkerhedsledelsessystem. Det har altså taget væsentligt længere tid at godkende rettelserne end det har taget at udarbejde dem.

Link til statusopdatering 7: http://www.letbanen.dk/nyheder/nyheder/2017/status-7/

--
Mvh Anders

Nye benspænd fra Trafikstyrelsen

af UTJ, 21/11 2017, 04:24 (2348 dage siden) @ andersj

Tjaaah. Trafikstyrelsen bliver snart likvideret. Man forstår ikke det kollektive selvmord Trafikstyrelsen er igang med.

--
ئۇلغىك

Nye benspænd fra Trafikstyrelsen

af Peter, 21/11 2017, 08:55 (2348 dage siden) @ UTJ

Hørte jeg ordet "skrankepaver"?:-P

--
[image]

Nye benspænd fra Trafikstyrelsen

af Gæst1, 21/11 2017, 09:42 (2348 dage siden) @ andersj

Umiddelbart lyder det jo helt sort, men omvendt, så virker kommunikationen fra Letbanen også til at være lidt vel meget "Det er ikke vores skyld". Nu har Odderbanen været lukket længe, så der har sikkert været rig lejlighed til at få Trafikstyrelsen til at bekræfte, om det er nok, at lade Arbejdstilsynet og politiet godkende fuld prøvedrift på en jernbane. Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt, men hvis jeg skulle vælge om Arbejdstilsynet eller Trafikstyrelsen skulle godkende en testkørsel med 250 km/t på den nye bane mellem København og Ringsted, så er jeg ikke sikker på, at valget ville falde på Arbejdstilsynet...

For mig lugter det lidt mere af, at Letbanen måske har kørt det her projekt lidt for "autonomt", og nu mener, at det er "alle andres skyld". Til gengæld kan det undre, at Trafikstyrelsen først for alvor kommer på banen nu. De burde jo også have lugtet, at strækningen til Odder har været lukket længe, og formentlig skal åbne igen på et tidspunkt...

Måske kan parterne i virkeligheden bare ikke lide hinanden - og så er det jo blot passagererne, det går ud over.

Nye benspænd fra Trafikstyrelsen

af UTJ, 21/11 2017, 10:11 (2348 dage siden) @ Gæst1

Det er jo snarere et spørgsmål om det er at betragte som en byggeplads eller er en jernbane. Det er jo bygherre/entreprenør som har ansvaret under alle omstændigheder.

Det virker helt klart som Trafikstyrelsen ikke helt har styr på sine ressortgrænser. Har også hørt om at samme styrelse i visse tilfælde ikke kunne finde ud af om de var arbejdstilsyn eller jernbanetilsyn - altså ved konkrete besøg.

Trafikstyrelsen skal vejlede - som styrelse har de vejledningsforpligtelsen. Og den ser vi ikke meget til. Hvis der var tilstrækkelig faglighed i styrelsen var problemerne med letbanen forlængst løst, eller der havde ligget en tidsplan for løsningerne. Uanset om man i letbanetilfældet "kan lide" hinanden eller ej.

--
ئۇلغىك

Trafikstyrelsen gav ikke den forventede tilladelse.

af Karl Høst, 8/12 2017, 12:59 (2331 dage siden) @ Regelrytteren

Mod forventning fik Letbanen ikke lov til at køre med passagerer efter mødet i dag. Her DR Østjylland

Borgmester kræver undersøgelse af Trafikstyrelsen

af Jens Hansen, 16/12 2017, 16:14 (2322 dage siden) @ Nordexpress

Hvis borgmetsren er klogere, må han jo tage ansvaret.

Borgmester kræver undersøgelse af Trafikstyrelsen

af Regelrytteren, 16/12 2017, 19:51 (2322 dage siden) @ jaer

Måske skulle borgmesteren i Århus læse Jernbaneloven.

Kapitel 11
Jernbanesikkerhed og interoperabilitet
§ 55. Trafikstyrelsen er sikkerhedsmyndighed på jernbaneområdet. I forhold vedrørende jernbanesikkerhed er Trafikstyrelsen uafhængig og ikke undergivet transportministerens instruktionsbeføjelse.


Tror han virkelig, at Trafikstyrelsen er undergivet "politisk kontrol?"

Borgmester kræver undersøgelse af Trafikstyrelsen

af Niels Munch, 16/12 2017, 20:01 (2322 dage siden) @ Regelrytteren

Ikke desto mindre er ministeren i aftenens TV-nyheder citeret for at ville iværksætte en evaluering af forløbet.

I øvrigt har TBBS - også jf. nyhederne - stillet en godkendelse i udsigt til på onsdag.

M.v.h.
Niels

Borgmester kræver undersøgelse af Trafikstyrelsen

af Morten Flindt Larsen, 16/12 2017, 20:29 (2322 dage siden) @ Niels Munch

Ikke desto mindre er ministeren i aftenens TV-nyheder citeret for at ville iværksætte en evaluering af forløbet.

I øvrigt har TBBS - også jf. nyhederne - stillet en godkendelse i udsigt til på onsdag.

Hvem skal evaluere? Og det er vel den samme trafikminister, som forleden? Ham den "førerløse".

Mvh
Morten

Borgmester kræver undersøgelse af Trafikstyrelsen

af Regelrytteren, 16/12 2017, 23:22 (2322 dage siden) @ Niels Munch

Århus Stiftstidende skriver:

"Ole Birk Olesen kalder i en skriftlig kommentar forløbet "utilfredsstillende". Men modsat borgmesteren retter han kritikken den anden vej - mod Aarhus Letbane:

- Jeg vil derfor tage initiativ til, at vi får en evaluering af forløbet, så vi får belyst, hvad årsagerne har været til, at Aarhus Letbane ikke har kunnet levere et materiale, der har kunnet godkendes, og hvordan vi kan undgå at opleve noget lignende en anden gang, skriver ministeren.

Jacob Bundsgaard har luftet utilfredshed med, at styrelsen "mangler politisk kontrol".

Men styrelsen skal netop være uafhængig, understreger Ole Birk Olesen.

- Det skal sikre, at afgørelser om jernbanesikkerheden træffes på et fagligt og ikke på et politisk grundlag, siger han."

Hvad er assesors rolle?

af Karl Høst, 17/12 2017, 13:54 (2321 dage siden) @ Regelrytteren

Undrer mig, at der ikke er mere fokus på assessors rolle i forløbet. Jeg har opfattelsen af, at de såkaldte assessors opgave er at bistå Letbanen med at kvalificere papirerne, og det har flere gange været fremme, at assessor fastholder, at de indsendte papirer var i orden. Hvis dette ikke er tilfældet, er det så fordi assessor er uduelig? I givet fald falder det tilbage på Trafikstyrelsen som jo har godkendt assessor.

Borgmester kræver undersøgelse af Trafikstyrelsen

af jaer, 16/12 2017, 20:17 (2322 dage siden) @ Regelrytteren

Men de er også underlagt forvaltningsloven!

Og anlægsloven for Aarhus Letbane.

/Jan

Svenska-lok
Billige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak