Var du ikke med, da vi tidligere snakkede om emnet? Jeg mener at have set dig dér.
Mit indtryk er at russerne med al kraft vil forhindre, at der opstår normalspor-strækninger i fhv sovjetstater, eller også Finland. Du behøver bare gå til Google News, indtaste 'rail baltica' i fx den engelske version og så kigge på resultaterne - også dem på 'baltisk' og russisk, vha Google Translate. Dér vil du se, og måske ikke helt uventet, at russerne er meget interesseret i at påvirke den offentlige mening om projektet: De fantaserer om 'ulemper' og spreder rygter. Samtidigt ved man, at de er meget interesseret i at bygge yderligere bredspor-linjer ind i EU, udover de allerede eksisterende.
Desuden vil jeg gerne gøre opmærksom på, at mange russiske indflydelsesagenter regelmæssigt påvirker Wikipedia-artikler, hvor jernbaner, sporvidder eller fx Beringlink-projektet omtales, ved at sprede uholdbare halvkendsgerninger og nebuløse påstande, og alle til fordel for den officielle russiske holdning om sporvidden, vist alt for at udøve inflydelse på stemningen. For enhver, der forfølger det russiske gøren og laden i det hele taget, kan alt dette ikke være nogen større overraskelse. Det eneste der er overraskende er, at der fortsat er så mange mennesker hos os, der åbenbart ikke fatter sammenhængene.
Det var kun et udklip af det hele billede.
Så vi må nok konkludere at en normalspor-jernbane gennem ikke alene de baltiske stater, men også under havet ind i Finland, vil gøre dem urolige, for det antaster deres jernbanemonopol (også militærisk set) i regionen.
Min holdning er nok bekendt:
- De fhv sovjetstater burde være frie til at bestemme i deres jernbane-anliggender - noget de åbenbart ikke er, da russerne holder dem i snoret.
- Rusland behøver en normalsporet øst/vest-transitlinje, med nogle nord/syd-armer ind i nabolande. Bredsporets internationale betydning skal reduceres, således at den 'i slutning' kun har lokal betydning i selve Rusland.