DSB færdig som operatør af s-tog drift (Generelt)

af glade-koege ⌂, køge, tirsdag 12. december, 2017, 19:53 (343 dage siden)

https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/invitation-til-pressemoede-om-fremtidens-togtrafik-i...

Desværre handler det om DSB er fyret som operatør

Taber blir medarbejder og kunderne desværre..

Svinestreg uden lig desværre af regering..

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af glade-koege ⌂, køge, tirsdag 12. december, 2017, 21:00 (343 dage siden) @ glade-koege

Men konkret bliver vi klogere imorgen men alt peger den vej.

Handler også om førerløse s-tog ASAP..

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, tirsdag 12. december, 2017, 21:33 (343 dage siden) @ glade-koege

Handler også om førerløse s-tog ASAP..

Det eneste der er 'førerløst' er vist Ole Birk Olesen. Manden mangler desværre helt elementer begreb om hans resort-område, hvilket han om ikke daglig, så ugentlig beviser. Det ikke bare trist, det er faktisk sørgeligt.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Frank Poulsen, tirsdag 12. december, 2017, 21:49 (343 dage siden) @ Henrik Hansen

Tjaa, førerløst... Det er noget jeg har det svært med. På den ene side kan jeg se store fordele, men der er dælme også mange ulemper... Hvad med handicappede der skal have rampe ud? Hvis der intet personale er... Som bare et eksempel. Af fordele kan selvfølgelig nævnes at det meget hurtigere kan vendes ved uorden osv.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Karsten Jensen, tirsdag 12. december, 2017, 22:29 (343 dage siden) @ Frank Poulsen

Findes det overhovedet nogen andre steder i den størrelsesorden som den Københavnske S-bane?
Eller skal vi have endnu et projekt som IC4 eller signalprojektet, med ekstra milliard regninger, forsinkelser og uorden??

Hvis det altså overhovedet er det pressemødet handler om:-)

Mvh.
Karsten

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af OnkelJørn, tirsdag 12. december, 2017, 23:04 (343 dage siden) @ glade-koege

Hvordan ved du at ingen kan gøre det bedre end DSB ?
Og hvorfor alt bliver dårligere ?

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af glade-koege ⌂, køge, tirsdag 12. december, 2017, 23:12 (343 dage siden) @ OnkelJørn

Se på hvad er sket på thybanen efter Arriva overtog.. 50% færre tog og massive aflysninger???????????? det har sendt alle kunder over i bil

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af OnkelJørn, tirsdag 12. december, 2017, 23:20 (343 dage siden) @ glade-koege

Alle kunderne ?

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af andersj, Nordjylland, tirsdag 12. december, 2017, 23:30 (343 dage siden) @ glade-koege

Se på hvad er sket på thybanen efter Arriva overtog.. 50% færre tog og massive aflysninger???????????? det har sendt alle kunder over i bil

Antallet af afgange er noget trafikkøberen bestemmer. Dog mener jeg at der er flere afgange på stort set alle strækninger i "Arriva-land" end der var da DSB kørte - men det er ikke noget Arriva bestemmer.

--
Mvh Anders

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Peter Christensen, tirsdag 12. december, 2017, 23:12 (343 dage siden) @ glade-koege

Desværre handler det om DSB er fyret som operatør

Taber blir medarbejder og kunderne desværre..

Nja, mon ikke de fleste beholder deres job - særligt blandt det kørende personale?
Arbejdsvilkår kan blive ændret ad åre.
Kunderne - lad os nu se hvor slemt det bliver. Tåberne i trafikstyrelsen kan vel skrive et bedre oplæg til udbud denne gang end til Kystbanen?
Selv den dag i dag er passagerene ikke kunderne; det er trafikkøberen, som DSB ser som sin kunde. De rejsende er blot et forstyrrende, men nødvendigt, element i den sammenhæng.

Svinestreg uden lig desværre af regering..

Måske en svinestreg af DSB at være totalt politisk tonedøv?
På et tidspunkt holder tålmodigheden op (og det her har været under vejs lææææænge. Den enighed, som nu ses, har været der længe, men kunne ikke komme til udtryk grundet diverse egoer blandt de folkevalgte).
DSB har MEGET længe snakket om monopol til 2030 og gerne længere ud. Når tilses til forvaltningen heraf, så kan de folkevalgte blive mugne/sure og handle.
Ja, mange har i årenes løb ville have fat i S-banen fordi kontraktbetalingen ligger "en del" højere end de reelle udgifter.
HT ville engang have den, metroselskabet og DOT har også fisket efter den....så andre ved at der ligger penge her, som kan kanaliseres andetsteds hen (særligt hvis man er lidt på røven med andre projekter).
Ligeledes er DSB fremkommet med at overskud på ca. 500 mio. kr. i årets 3 første kvartaler.
Det er faktisk pænt meget og med en høj kontraktbetaling (+ ca. 2 mia. til gældnedbringelse, som er indregnet i kontraktbetalingen). Derfor kan tanke opstå, at fraværet af "nogle 100-mio kr" fra S-banen næppe er et problem.
Det ville have været klogt af DSB at bruge lidt flere penge på vedligehold af materiel, måske lidt mere personale og have et lavere overskud.

Bemærk også at S ikke er med i forligskredsen.
Henrik Sass har længe rendt rundt og argumenteret med at DSB og BDK skulle lægges sammen samt at DSB bare skulle have monopol i nærmest al evighed.
Til stor undren for dels hans egen trafikordfører, dels resten af trafikordførene.
Skulle regeringsmagten skifte ved næste valg, så skal S håbe på at være uafhængig af DF og Radikale hvis dette forlig skal ignoreres.....det ser lidt sløjt ud.
Så tillykke til Henrik; du har lige scoret din egen version af "dagpengesagen" og sat S uden for indflydelse.
Det er næppe ukært for visse i folketinget at have givet S en over snuden på den led.....
At lægge DSB + BDK sammen er ikke muligt grundet EU, så skulle Sass begynde med den historie igen, så er det blot at spørge "Er S blevet meget EU kritisk?"
- for det ville være den virkelige nyhed - men gad vide om journalisterne har så meget omløb i hovedet endsige tør sige udfordre Sass på den led?
Det kan altid følges op med om parløbet med DF har gjort dem EU skpetiske; der er rigeligt af morsomheder i den retning.

Min bundlinje er at DSBs ledelse har tabt en magtkamp fordi ledelsen ikke forstod virkeligheden blandt de folkevalgte. 10-15 års ælv, spin, løgn, konsulentundersøgelser etc. om IC4 har næppe virket til gavn for troværdigheden.
S-banen er det eneste, som kan sendes i udbud relativt hurtigt uden al bøvlet med signalprogram/elektrificering-samspilsramt-pis-og-lort.
Der er den nappet.
Vel er Ole Birk nok den mest inkompetente minister siden Knud Østergaard (ham med frisk mælk over Storebæltsbroen), men han stiller sig næppe i vejen for udbud, hvilket er grunden til at han stadig har sin post.
Kaos-pilot-Flemming fra DSB er vældig flink, men han har ingen visioner om noget som helst; ihvertfald ikke noget han nedlader sig til at dele med offentligheden. Så ham kommer der nok heller ikke meget modsatnd fra.
Og så står planeterne pludselig til udbud - uanset hvad "andre" i DSB tror.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af glade-koege ⌂, køge, tirsdag 12. december, 2017, 23:15 (343 dage siden) @ Peter Christensen

Jvf Ritzau ryger s-tog i udbud evt til mtr.. og metroen i samme pakke da den er i udbud den gl pakke nu her

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 06:42 (343 dage siden) @ glade-koege

Føreløse tog, ja det går da helt galt. Tænk bare på alle de problemer som den Københavnske metro har.

Duk og væk.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af 1993matias @, KH, onsdag 13. december, 2017, 07:21 (343 dage siden) @ Jens Hansen

Førerløse tog er jo i og for sig ikke et problem, specielt når strækningen er helt lukket af fra omverdenen - som metroen. Det er svært at komme op på sporet såvel for mennesker som større dyr. S-banen er en anden sag, her er der lange strækninger, hvor der kan være dyr på sporet, væltede træer og fulde mennesker. Så skal man enten have meget smarte sensorer på toget eller bruge mange penge på at indhegne strækningerne, begge dele meget dyrt
Bare mine tanker

--
Med venlig hilsen
Matias Lq

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 07:32 (343 dage siden) @ 1993matias

Jeg anerkender at det givet ikke bliver let! Jernbanedrift er svært, især når du spørger dem som arbejder med det (!) Måske er de dybest set den største trussel mod udviklingen af jernbanen?

Men teknologien hjælper måske, sensorer til biler kan i dag stoppe dem. Og ja, der er forskel på 40 km/t og 120 km/t, så løsningerne ligger måske ikke lige for. Men givet vil der både skulle sættes døre op og hegnes, men spørgsmålet er, om det er nødvendigt alle vegne (?) Metroen er mig bekendt fuldstændig hegnet ind.

Men en politisk beslutning af denne karakter, bygger jo altid på noget analysearbejde - nogen der har set noget sådan fra Ministeriet, DSB, Banedanmark?

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Svend @, onsdag 13. december, 2017, 08:26 (343 dage siden) @ Jens Hansen

Jeg anerkender at det givet ikke bliver let! Jernbanedrift er svært, især når du spørger dem som arbejder med det (!) Måske er de dybest set den største trussel mod udviklingen af jernbanen?

Men teknologien hjælper måske, sensorer til biler kan i dag stoppe dem. Og ja, der er forskel på 40 km/t og 120 km/t, så løsningerne ligger måske ikke lige for. Men givet vil der både skulle sættes døre op og hegnes, men spørgsmålet er, om det er nødvendigt alle vegne (?) Metroen er mig bekendt fuldstændig hegnet ind.

Men en politisk beslutning af denne karakter, bygger jo altid på noget analysearbejde - nogen der har set noget sådan fra Ministeriet, DSB, Banedanmark?

.
Jeg tror ikke at nogen har gjort sig overvejelser - endsige beregnet - hvad det kommer til at koste. Men det bliver dyrt. Meget dyrt! Sikkert så dyrt at det bliver opgivet indtil videre.
Kan LA & partnere ikke koncentrere sig om førerløse biler på motorvejene i stedet?

--
Svend

[image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 13. december, 2017, 08:35 (343 dage siden) @ Jens Hansen

Men en politisk beslutning af denne karakter, bygger jo altid på noget analysearbejde - nogen der har set noget sådan fra Ministeriet, DSB, Banedanmark?

Tror du virkelig at alle politiske beslutninger bygge på kvalificeret analysearbejde, for så må virkeligheden nok skuffe dig

Politik er i dag ikke at forholde sig til virkelighedens problemer, men mere at iscenesætte sig selv og set smart og handlekraftig ud. I dette tilfælde iscenesættelse af en af regeringens mere kontroversielle ministre, nemlig den liberale frontkæmper Ole Birk Olesen, som ved gud ikke er regeringens skarpeste profil.

Forslaget med førerløse S-tog kan sagtens være opfostret i ministerens hjerne og eftersom Ole Birk Olesen er ikke videre kendt for at lytte til eksperter, så kan han køre sig eget one-man show, hvor OBO fremstår som S-togs frelser og passagernes redningsmand. Går det hele alligevel galt, så er det bare 'virkelighedens skyld' - det er i hvert fald ikke Ole Birk Olesens ansvar (Hint Signalprogrammet).

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 09:15 (343 dage siden) @ Henrik Hansen

Det viste sig faktisk at der er et grundlag for den politiske beslutning;

https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/rapport-foererloese-stog-kan-give-metrolignende-stog...

Det fremgår ikke umiddelbart af den skrevne tekst hvem som har lavet undersøgelsen, men det kan givet ses i rapporterne.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Dampfmeisteren ⌂ @, onsdag 13. december, 2017, 09:23 (343 dage siden) @ Jens Hansen

Det viste sig faktisk at der er et grundlag for den politiske beslutning;

https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/rapport-foererloese-stog-kan-give-metrolignende-stog...

Det fremgår ikke umiddelbart af den skrevne tekst hvem som har lavet undersøgelsen, men det kan givet ses i rapporterne.

Det står i rapporten at den er udarbejdet af Rambøll og Parsons.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af bth, onsdag 13. december, 2017, 09:37 (343 dage siden) @ Henrik Hansen


Tror du virkelig at alle politiske beslutninger bygge på kvalificeret analysearbejde, for så må virkeligheden nok skuffe dig

Politik er i dag ikke at forholde sig til virkelighedens problemer, men mere at iscenesætte sig selv og set smart og handlekraftig ud. I dette tilfælde iscenesættelse af en af regeringens mere kontroversielle ministre, nemlig den liberale frontkæmper Ole Birk Olesen, som ved gud ikke er regeringens skarpeste profil.

Forslaget med førerløse S-tog kan sagtens være opfostret i ministerens hjerne og eftersom Ole Birk Olesen er ikke videre kendt for at lytte til eksperter, så kan han køre sig eget one-man show, hvor OBO fremstår som S-togs frelser og passagernes redningsmand. Går det hele alligevel galt, så er det bare 'virkelighedens skyld' - det er i hvert fald ikke Ole Birk Olesens ansvar (Hint Signalprogrammet).

Hej!

Hvis man følger dette link vil man se at nogen i ministeriet har til opgave at "Udredning om omlægning af S-banen til metrodrift". Dette stod også på skemaet den 13/3-2017. Så helt ud i det blå kan det ikke være, og der er faktisk en mulighed for at andre end OBO har fået denne ide.

/Bjørn

Avatar

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 13. december, 2017, 11:35 (342 dage siden) @ bth


Tror du virkelig at alle politiske beslutninger bygge på kvalificeret analysearbejde, for så må virkeligheden nok skuffe dig

Politik er i dag ikke at forholde sig til virkelighedens problemer, men mere at iscenesætte sig selv og set smart og handlekraftig ud. I dette tilfælde iscenesættelse af en af regeringens mere kontroversielle ministre, nemlig den liberale frontkæmper Ole Birk Olesen, som ved gud ikke er regeringens skarpeste profil.

Forslaget med førerløse S-tog kan sagtens være opfostret i ministerens hjerne og eftersom Ole Birk Olesen er ikke videre kendt for at lytte til eksperter, så kan han køre sig eget one-man show, hvor OBO fremstår som S-togs frelser og passagernes redningsmand. Går det hele alligevel galt, så er det bare 'virkelighedens skyld' - det er i hvert fald ikke Ole Birk Olesens ansvar (Hint Signalprogrammet).


Hej!

Hvis man følger dette link vil man se at nogen i ministeriet har til opgave at "Udredning om omlægning af S-banen til metrodrift". Dette stod også på skemaet den 13/3-2017. Så helt ud i det blå kan det ikke være, og der er faktisk en mulighed for at andre end OBO har fået denne ide.

Det har været nævnt flere gange i forbndelse med CBTC projektet at CBTC systemet faktisk understøtter førerløse tog, så.......

Det er de ydre rammer for S-togssystemet der skal gøre noget ved - Perrondøre og indhegning af hele nettet med passende sensorer til at se om der alligevel er "intrudors".

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af steenth, onsdag 13. december, 2017, 12:00 (342 dage siden) @ Michael Deichmann

Det har været nævnt flere gange i forbndelse med CBTC projektet at CBTC systemet faktisk understøtter førerløse tog, så.......

Det er de ydre rammer for S-togssystemet der skal gøre noget ved - Perrondøre og indhegning af hele nettet med passende sensorer til at se om der alligevel er "intrudors".

Det ikke perrondøre - det bliver en eller anden form for detektering, som er bedre end det, som den københavnske metro startede med.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af gaest, torsdag 14. december, 2017, 13:43 (341 dage siden) @ Jens Hansen

Men en politisk beslutning af denne karakter, bygger jo altid på noget analysearbejde - nogen der har set noget sådan fra Ministeriet, DSB, Banedanmark?

er der nogen der hare analyseret hvor ofe det at have en medarbejder på stedet har kunnet forhindre et lille problem i at udvikle sig til et større problem? Personale ses altid seom en omkostninh der nemt kan automtiseres bort.

Avatar

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 13. december, 2017, 07:28 (343 dage siden) @ glade-koege

Hvis eller jeg hørte rigtigt, sagde den radikale trafikordfører i radioavisen kl 7, at

- S-togskørslen skal sendes i udbud
- den forventede besparelse herved skal anvendes på at gøre S-togene førerløse
- DSB skal eje stationerne og skinnerne

Det sidste lyder mere end underligt?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

--
www.thomasbobergnielsen.dk
www.randers-aalborg.dk
www.viborg-herning.dk
www.laurbjerg-bramming.dk
www.sidesporpaafribane.dk
www.havnebaner.dk
www.jernbane-tib.dk
www.sikkerhedsreglement.dk
www.sikkerhedsinstruks.dk

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 07:35 (343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Tyder på at DSB fremadrettet bliver et trafikselskab, hvor de udbyder trafik!

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Svend @, onsdag 13. december, 2017, 08:10 (343 dage siden) @ Jens Hansen

Tyder på at DSB fremadrettet bliver et trafikselskab, hvor de udbyder trafik!

.
Hvad mener du?

--
Svend

[image]

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 09:11 (343 dage siden) @ Svend

I det af Thomas gengivet står at "DSB skal eje stationer og skinner".

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af steenth, onsdag 13. december, 2017, 11:45 (342 dage siden) @ Jens Hansen

Tyder på at DSB fremadrettet bliver et trafikselskab, hvor de udbyder trafik!

Nogle kalder det Movia modelen, hvor DSB har ansvar for udbud og overordnet koordinering og alt drift håndteres af private operatører.

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af egonhund @, onsdag 13. december, 2017, 12:05 (342 dage siden) @ steenth

Så får vi måske DB at se på S banen nu hvor de allerede kører busser for Movia, de omdøber det måske til S bahn. :-)

--
William S.
[image]
[image]
[image]

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af hummel_62, onsdag 13. december, 2017, 08:23 (343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

DSB som ejer??
Lukker vi så Bane.dk??
Total lukket S-tog system uden spor forbindelse til Regional tog spor??

personligt synes jeg vi skal få det til at virke vi har.
Stabile tog
stabile signaler
Stabile spor

men det er så bare mig

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Peter Christensen, onsdag 13. december, 2017, 08:28 (343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

- DSB skal eje stationerne og skinnerne

Det sidste lyder mere end underligt?

Totalt underligt.
Det giver ikke mening at DSB overtager skinnerne (andet i DSBs verden).
Alene balladen om overdragelsen af signalprogrammet burde kunne få koldsveden frem....
Alt det fine med om den nuværende operatør (DSB) kan håndtere at DSB laver et udbud og heraf følgende risiko for kasketforvirring samt EUs krav om adskillelse mellem operatør og ejer; det tager vi en anden dag.
Vil dog lige se detaljerne inden jeg banker hovedet ind i væggen af ren afmagt.

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Scharfenberg, onsdag 13. december, 2017, 09:11 (343 dage siden) @ Peter Christensen

- DSB skal eje stationerne og skinnerne

Det sidste lyder mere end underligt?

Totalt underligt.
Det giver ikke mening at DSB overtager skinnerne (andet i DSBs verden).
Alene balladen om overdragelsen af signalprogrammet burde kunne få koldsveden frem....
Alt det fine med om den nuværende operatør (DSB) kan håndtere at DSB laver et udbud og heraf følgende risiko for kasketforvirring samt EUs krav om adskillelse mellem operatør og ejer; det tager vi en anden dag.
Vil dog lige se detaljerne inden jeg banker hovedet ind i væggen af ren afmagt.

Bybaner er undtaget fra EU's jernbanedirektiver, så i princippet kan man godt lave en 'metro-model' på S-banen.

Men det bliver bestemt ikke kønt. Tror ikke at DSB vil juble over sin nye rolle som trafikkøber OG infrastrukturforvalter, som siden 1998 ikke har været en del af DSB's forretning. Læg så signalprogrammet oveni. Herre jemini!

Mht. om der er nogle analyser om førerløse S-tog, lavede Transportministeriet en rapport tilbage i 2008 el. 2009, tror jeg. Kender ikke konklusionen/anbefalingen fra dengang andet end, at det med førerløs metrodrift indebærer, at alle tog bliver stoptog, da alle tog skal køre med samme standsningsmønster og dermed lige langt mellem hinanden på hele strækningen. Dermed farvel til hurtigtog på Køge Bugt banen og Nordbanen. Men jeg menes ikke at have set nyere analyser på området. Vildt hvis man bare beslutter det ud af den blå luft. Skal der perrondøre op på alle (78?) S-togstationer, er jeg godt nok spændt på at se, hvor gnidningsløst det kommer til at gå. Og om budgettet på 4,5 mia. kr. holder?

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 09:18 (343 dage siden) @ Scharfenberg

på ministeriets hjemmeside omtales projektet og der skrives;

"Projektet kan gennemføres i årene 2022-2030, hvor den første fase er en pilotfase på Ringbanen (Hellerup-Ny Ellebjerg), som er et lukket togsystem på S-banen. Når den førerløse teknologi er succesfuldt testet og implementeret på Ringbanen, kan S-banens øvrige linjer efterfølgende automatiseres, så S-banen er fuldt førerløs i år 2030".

https://www.trm.dk/da/nyheder/2017/rapport-foererloese-stog-kan-give-metrolignende-stog...

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Dampfmeisteren ⌂ @, onsdag 13. december, 2017, 09:28 (343 dage siden) @ Scharfenberg


Mht. om der er nogle analyser om førerløse S-tog, lavede Transportministeriet en rapport tilbage i 2008 el. 2009, tror jeg. Kender ikke konklusionen/anbefalingen fra dengang andet end, at det med førerløs metrodrift indebærer, at alle tog bliver stoptog, da alle tog skal køre med samme standsningsmønster og dermed lige langt mellem hinanden på hele strækningen. Dermed farvel til hurtigtog på Køge Bugt banen og Nordbanen. Men jeg menes ikke at have set nyere analyser på området. Vildt hvis man bare beslutter det ud af den blå luft. Skal der perrondøre op på alle (78?) S-togstationer, er jeg godt nok spændt på at se, hvor gnidningsløst det kommer til at gå. Og om budgettet på 4,5 mia. kr. holder?

Rapporten hævder at der er frit valg mellem det nuværende driftsmønster med hurtigtog og standsende tog eller et system med udelukkende standsende tog. Det skulle være uden nævneværdige økonomiske konsekvenser.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Avatar

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 13. december, 2017, 09:14 (343 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis eller jeg hørte rigtigt, sagde den radikale trafikordfører i radioavisen kl 7, at

- S-togskørslen skal sendes i udbud
- den forventede besparelse herved skal anvendes på at gøre S-togene førerløse
- DSB skal eje stationerne og skinnerne

Det sidste lyder mere end underligt?

Du overhørte så at DSB også fortsat skulle eje togene! Det lyder da i den grad underligt.
Jeg kunne forstå hvis staten købte S-togene ud af DSB så man får en konstruktion som også har været nævnt for fjerntrafikken - hvor et statsselskab ejer det rullende materiel og forskellige operatører så kører med det. Dette selskab skulle så ikke være DSB.

Mon ikke vi nu skal afvente det pressemøde?

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Erik V. Pedersen ⌂ @, Ballerup, onsdag 13. december, 2017, 10:30 (342 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hvis eller jeg hørte rigtigt, sagde den radikale trafikordfører i radioavisen kl 7, at

- S-togskørslen skal sendes i udbud
- den forventede besparelse herved skal anvendes på at gøre S-togene førerløse
- DSB skal eje stationerne og skinnerne

Det sidste lyder mere end underligt?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og strækningen Randers-Aalborg

-----------------------------------

I Radioavisen kl. 10 var det DSB og Banedanmark, der skulle eje skinner og stationer.

Der er 179 "derinde" og vel næsten lige så mange journalister - det kan der komme meget sludder ud af (selvom socialdemokraterne ikke siger så meget i øjeblikket).:-)

Godt, at der står 1938 på dåbsattesten. Så er det vel begrænset, hvor mange af disse negativiteter, man kommer til at opleve.

Jeg ser det for mig, et nyt selskab: "Tog øst". Hvad er det nu lige det minder om ??? Så skal S-togene vel være gule ! ! !

Nej: Postbiler skal være gule, --ikke blå, og S-tog skal være røde, ikke gule.

Man kan vel håbe, at regeringen og dens støtteparti ikke holder julen over.

Glædelig jul.
Erik V.
www.evp.dk

[image]

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 10:52 (342 dage siden) @ Erik V. Pedersen

På ministeriets hjemmeside er både den politiske aftale og nogle fakta. Her kan læses;

I den kommende analyse tages der udgangspunkt i en OPP-konstruktion med DSB som offentlig part, men der ses også på alternative organisationsformer inden for OPP-rammen.

Med DSB som offentlig part i OPP’et vil det være DSB, der indgår partnerskab med en privat part, som bidrager med den relevante ekspertise i den tekniske omlægning til automatisk drift – altså punkt 1 oven for. DSB vil på sin side håndtere udfasningen af den konventionelle drift og vil stå for at køre de nuværende S-tog med førere, indtil de enkelte linjer omlægges til automatisk drift. Hermed vil DSB være hovedansvarlig for afviklingen af den konventionelle drift, jf. punkt 2.

Så pointen er vel at Banedanmark smides ud og DSB afvikler det nuværende. Så overtager et statsligt selskab, som udliciterer hele driften til et privat selskab.

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Brussen, onsdag 13. december, 2017, 17:53 (342 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Så skal DSB generhverve deres infrastrukturforvaltercertifikat ...?

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af bth, onsdag 13. december, 2017, 18:00 (342 dage siden) @ Brussen

Så skal DSB generhverve deres infrastrukturforvaltercertifikat ...?

Hej!

Mig bekendt har DSB da masser af infrastruktur, så mon ikke de fikser det også.

/BJørn

DSB færdig som operatør af S-togsdrift

af Brussen, onsdag 13. december, 2017, 18:09 (342 dage siden) @ bth

DSB’s værkstedsspor driftes som firmaspor, jf. Jernbanelovens par. 2, stk. 6.

Øvrige DSB spor, der benyttes af flere operatører, har siden sommeren 2015 været forvaltet af Banedanmark

Avatar

Ny aftale om udbud af togtrafik i hovedstadsområdet

af Thomas Boberg Nielsen ⌂ @, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, onsdag 13. december, 2017, 10:17 (343 dage siden) @ glade-koege

Bdk: Direktionens kommentar til aftale om s-togs-driften

af Svend @, torsdag 14. december, 2017, 10:29 (341 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Banedanmarks direktion tager den politiske udmelding om S-banen til efterretning

Kommentar fra Banedanmarks direktion til den politiske aftale om s-togs-driften:

"Vi har ligesom jer andre læst nyhederne og noteret os, at man politisk ønsker at udbyde S-banen og omlægge den til noget, der minder om metrodrift.

I direktionen tager vi dette til efterretning. Direktionen har forståelse for, at udmeldingen må skabe en del usikkerhed hos vores medarbejdere.

Der foreligger ikke en konkret model for den fremtidige organisering. Det forventes først at blive klar til sommer.

Vi vil orientere løbende om udviklingen om den nye organisering af S-banen."

Direktionen

--
Svend

[image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af keld @, Malling, onsdag 13. december, 2017, 11:03 (342 dage siden) @ glade-koege

Er der nogen i dette Forum, der ved, hvor i verden der kører førerløse S-tog på et S-togsnet, der er sammenligneligt med det Københavnske?

M.v.h.
Keld Zumbach

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 13. december, 2017, 11:22 (342 dage siden) @ keld

Er der nogen i dette Forum, der ved, hvor i verden der kører førerløse S-tog på et S-togsnet, der er sammenligneligt med det Københavnske?

Er der noget sted i verden, hvor ERTMS er implementeret på store station og i hele landet ? :-)

Igen skal Danmark være 'first-mover' på et projekt, der øjensynligt ikke er muligt at udfører i praksis på, men det skal selvfølgelig ikke forhindre Ole Birk Olesen i at forsøge. Når projektet endeligt er kollapset, er han videre og andre har arvet et sønderbombet S-bane net i København, men ideen var dejlig liberal og i liberalismens hellige navn, så må man jo forvente lidt ofre....

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Loebsnel, onsdag 13. december, 2017, 11:34 (342 dage siden) @ Henrik Hansen

Og hvad har man tænkt sig med de andre operatører der bruger S-banen? Det er jo ikke udelukkende S-tog der kører på den.

Jeg syntes det lugter af igen ikke helt at være gennemtænkt.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af egonhund @, onsdag 13. december, 2017, 12:09 (342 dage siden) @ Loebsnel

Hvad forventer du, det er jo Ole Birk som er trafikminister. :-)

--
William S.
[image]
[image]
[image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 13:23 (342 dage siden) @ Loebsnel

udover ståltoget, som en gang imellem kører på tværs af Hillerød station, er der vel ikke andre operatører på S-togs nettet?

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Henrik Jensen, onsdag 13. december, 2017, 13:38 (342 dage siden) @ Jens Hansen

Hej

Nu er det ikke kun ståltoget, der krydser S-tog i Hillerød. Det gør alle remiseture for Lokaltogs Frederiksværkdel.
Og der er andre brugere af S-togsinfrastruktur: Alle tog, der kører "rundt om husene" via Frihavnsbanen, kører på S-togsinfrastruktur, men da dette næsten udelukkede er veterantog, er det naturligvis ikke dimensionerende for S-togsdriften.

Mvh
Henrik

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Loebsnel, onsdag 13. december, 2017, 13:44 (342 dage siden) @ Henrik Jensen

Lokalbanen bruger det også når regiosprintere på nærumbanen skal på værksted i Hillerød. Og så bruger DSB til tider infrastrukturen til udveksling af fjernbanemateriel.

Og ja, så er der veterantog, som selvfølgelig kan glemmes, men dog er nævnt i forbindelse med projekteringen af signalprojektet.

Så S-tog er ikke det eneste på s-banen.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Jens Hansen, onsdag 13. december, 2017, 14:16 (342 dage siden) @ Loebsnel

Jamen så er det jo nok slut med det meste.

Regiosprinter kan vel udveksles om natten på en lukket bane!

Og Hillerød løses vel, når denne bygges om (og det når de givet inden der kommer førerløse tog).

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af steenth, onsdag 13. december, 2017, 14:28 (342 dage siden) @ Jens Hansen

Jamen så er det jo nok slut med det meste.

Regiosprinter kan vel udveksles om natten på en lukket bane!

Helst ikke. Lokalbanens MX er udstyret til at kunne transportere togsæt på S-banen.

Og Hillerød løses vel, når denne bygges om (og det når de givet inden der kommer førerløse tog).

Det er ikke nødvendig, hvis man beholder det nuværende CBTC-system. Lokalbanen tog kan godt krydser S-togs spor.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Loebsnel, torsdag 14. december, 2017, 10:18 (341 dage siden) @ steenth

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.

Avatar

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 14. december, 2017, 10:25 (341 dage siden) @ Loebsnel

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.

Ude på vejene er man jo nødt til at kunne håndtere det - og der er der endda flere frihedsgrader....

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Olfert, torsdag 14. december, 2017, 13:12 (341 dage siden) @ Michael Deichmann

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.


Ude på vejene er man jo nødt til at kunne håndtere det - og der er der endda flere frihedsgrader....

Er det netop ikke frihedsgraderne som gør det lettere at finde en løsning med bil? Hvis et tog opfatter en plastikpose som en uoverstigelig forhindring standser det. En bil kører uden om.

Avatar

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 14. december, 2017, 13:20 (341 dage siden) @ Olfert

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.


Ude på vejene er man jo nødt til at kunne håndtere det - og der er der endda flere frihedsgrader....


Er det netop ikke frihedsgraderne som gør det lettere at finde en løsning med bil? Hvis et tog opfatter en plastikpose som en uoverstigelig forhindring standser det. En bil kører uden om.

Eller stopper også. Det kommer an på om intelligensen i bilen kan genkende det som en uskadelig plastpose.....- og om der er plads til at undvige. Bilen skal jo tage hensyn til at der er mange biler i nærheden. Der er toget lidt mere alene.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Olfert, torsdag 14. december, 2017, 13:55 (341 dage siden) @ Michael Deichmann

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.


Ude på vejene er man jo nødt til at kunne håndtere det - og der er der endda flere frihedsgrader....


Er det netop ikke frihedsgraderne som gør det lettere at finde en løsning med bil? Hvis et tog opfatter en plastikpose som en uoverstigelig forhindring standser det. En bil kører uden om.

Eller stopper også. Det kommer an på om intelligensen i bilen kan genkende det som en uskadelig plastpose.....- og om der er plads til at undvige. Bilen skal jo tage hensyn til at der er mange biler i nærheden. Der er toget lidt mere alene.

Nu var ligesom forudsætningen, at både bilen og toget opfattede posen som en hindring. Med bilen er der mulighed for, hvis forholdene tillader, at den kan kører uden om, mens toget er mere låst til det spor det kører på. Jeg tror næppe, man vælger at lave et system, hvor toget af sig selv bakker for at kører ind på et spor ved siden af, hvis der er et, og det er ledigt, for at komme forbi.

Desuden virker det ikke usandsynligt, at der vil blive, hvis ikke det allerede er, udviklet systemer til at biler kan undvige forhindringer, hvis forholdene tillader det. Det ville være lidt dumt at holde stille på en øde landevej, fordi der er en sten på vejen bilen ikke kan finde ud af at komme forbi.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af krabsen, torsdag 14. december, 2017, 11:33 (341 dage siden) @ Loebsnel

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.

Hvorfor skulle det være et problem; hvis ellers de førerløse tog virker. Det enkelte føreløse tog skal blot forholde sig til de beskeder det får fra 'systemet' og kan være trekvart over for om andre tog bruger samme teknik.

Avatar

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, torsdag 14. december, 2017, 13:23 (341 dage siden) @ krabsen

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.


Hvorfor skulle det være et problem; hvis ellers de førerløse tog virker. Det enkelte føreløse tog skal blot forholde sig til de beskeder det får fra 'systemet' og kan være trekvart over for om andre tog bruger samme teknik.

De førte tog skal selvfølgelig kunne kommunikere med sikkerhedssystemet så det ved hvor det er. Den overordnede forskel er at der sidder human intelligens i det førte tog men der sidder noget kunstig intelligens i det førerløse.

Det er ikke anderledes en BDKs troljer (og veterantog) skal have en discount udgave af CBTC for at færdes der.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Niels Munch @, torsdag 14. december, 2017, 14:19 (341 dage siden) @ Loebsnel

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.


Det gjorde man i en overgang i Nürnbergs U-Bahn, hvor U3 var automatiseret, og U2 endnu ikke var. På fællesstrækningen var der "Mischbetrieb", indtil U2 var automatiseret, se endv.: https://de.wikipedia.org/wiki/RUBIN - især afsnittet "Besonderheit".

M.v.h.
Niels

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af steenth, torsdag 14. december, 2017, 14:25 (341 dage siden) @ Loebsnel

Men mon ikke det bliver et problem hvis resten kører førerløst. Tror ikke på de finder en løsning hvor førerløse og betjente kører på samme infrastruktur.

Det er ikke noget problem - CBTC systemet kan håndtere det uanset om det er førerløst eller ej.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af YBS, onsdag 13. december, 2017, 13:27 (342 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu bruger man jo ikke ERTMS på S-togsnettet, men CBTC som er konstrueret til bybaner, og bruges i mange storbyer.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Henrik Hansen ⌂ @, Vejen, onsdag 13. december, 2017, 13:46 (342 dage siden) @ YBS

Nu bruger man jo ikke ERTMS på S-togsnettet, men CBTC som er konstrueret til bybaner, og bruges i mange storbyer.

En ting er at bruge CBTC på bybaner der er bygget til førerløs drift, som f.eks. metroen i København, noget andet er at forsøge med førerløs drift på en bane der nok er mere sammenlignelig med en 'rigtig' jernbane end et metro-system i en storby.

Da man valgte ERTMS til fjernbanerne var der ingen der fortalte, at det man skulle bruge i Danmark fandtes faktisk slet ikke (historien kender alle). Politikerne var bare begejstrede og købte hvad de troede var en hyldevare - det viste sig at være et udviklingsprojekt istedet.

Ole Birk Olesens 'stunt' i dag, skal nok ses i sammen sammenhæng. Der er så vidt jeg ved, intet sted i verden hvor man har ombygget et system som S-banen til førerløs drift, med alle de udfordringer det vil give, det drejer sig jo ikke blot om at opsætte perrondøre på stationerne, der er talrige udfordringer der skal løses.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af kme, onsdag 13. december, 2017, 13:51 (342 dage siden) @ Henrik Hansen

Ole Birk Olesens 'stunt' i dag, skal nok ses i sammen sammenhæng. Der er så vidt jeg ved, intet sted i verden hvor man har ombygget et system som S-banen til førerløs drift, med alle de udfordringer det vil give, det drejer sig jo ikke blot om at opsætte perrondøre på stationerne, der er talrige udfordringer der skal løses.

Lige mine tanker. Jeg kan forstå man evt. vil have førerløse S-tog i forbindelse med et generationsskifte af materiel, men det ligger mindst 10 år fremme og det er halsløs gerning at ombygge gammelt materiel.

Avatar

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Michael Deichmann ⌂ @, Gribskov kommune, onsdag 13. december, 2017, 16:59 (342 dage siden) @ kme

Ole Birk Olesens 'stunt' i dag, skal nok ses i sammen sammenhæng. Der er så vidt jeg ved, intet sted i verden hvor man har ombygget et system som S-banen til førerløs drift, med alle de udfordringer det vil give, det drejer sig jo ikke blot om at opsætte perrondøre på stationerne, der er talrige udfordringer der skal løses.

Lige mine tanker. Jeg kan forstå man evt. vil have førerløse S-tog i forbindelse med et generationsskifte af materiel, men det ligger mindst 10 år fremme og det er halsløs gerning at ombygge gammelt materiel.

Ja og det ser vi jo på fjernbanen hvor de har brugt 1½ år på ikke at kunne fitte ERMTS ind i IC3. Ingen havde set at hele projektet er for veterantog.....
(Duk og væk)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af andersj, Nordjylland, onsdag 13. december, 2017, 17:36 (342 dage siden) @ kme

Ole Birk Olesens 'stunt' i dag, skal nok ses i sammen sammenhæng. Der er så vidt jeg ved, intet sted i verden hvor man har ombygget et system som S-banen til førerløs drift, med alle de udfordringer det vil give, det drejer sig jo ikke blot om at opsætte perrondøre på stationerne, der er talrige udfordringer der skal løses.

Lige mine tanker. Jeg kan forstå man evt. vil have førerløse S-tog i forbindelse med et generationsskifte af materiel, men det ligger mindst 10 år fremme og det er halsløs gerning at ombygge gammelt materiel.

Planen er at teststrækningen (Ringbanen) nok skal bruge nogle ombyggede SA eller SE togsæt (med en lokomotivfører til overvågning), men selve den førerløse drift kommer først med næste generation af S-tog. Derfor forventes det også først at man kører 100% førerløst i 2036.

Grunden til at man er tidligt ude er nok at man vil have en lang testperiode inden der skal bestilles nyt materiel. Da S-tog stort set altid er en nyudvikling eller en større modifikation af en eksisterende platform skal man også beregne en længere leveringstid end på hyldevaretog.

--
Mvh Anders

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af steenth, torsdag 14. december, 2017, 14:40 (341 dage siden) @ andersj

Planen er at teststrækningen (Ringbanen) nok skal bruge nogle ombyggede SA eller SE togsæt (med en lokomotivfører til overvågning), men selve den førerløse drift kommer først med næste generation af S-tog. Derfor forventes det også først at man kører 100% førerløst i 2036.

De nuværende togsæt er allerede langt der henne imod at være førerløst. Det eneste lokomotivføren gør nu at lukke døre og sætte toget igang - så finder den selv vej til det næste stop. Det største arbejde er indkøring af nye togsæt og test af det nye udstyr på strækningen og stationer.

Grunden til at man er tidligt ude er nok at man vil have en lang testperiode inden der skal bestilles nyt materiel. Da S-tog stort set altid er en nyudvikling eller en større modifikation af en eksisterende platform skal man også beregne en længere leveringstid end på hyldevaretog.

Planen er lagt efter udfasningen af de nuværende S-tog. Efter man jeg har hørt, er der platforme som kan tilpasses S-tog og kan leveres rimelige hurtig.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Poul Andersen, onsdag 13. december, 2017, 14:28 (342 dage siden) @ Henrik Hansen

Nu bruger man jo ikke ERTMS på S-togsnettet, men CBTC som er konstrueret til bybaner, og bruges i mange storbyer.


En ting er at bruge CBTC på bybaner der er bygget til førerløs drift, som f.eks. metroen i København, noget andet er at forsøge med førerløs drift på en bane der nok er mere sammenlignelig med en 'rigtig' jernbane end et metro-system i en storby.

Da man valgte ERTMS til fjernbanerne var der ingen der fortalte, at det man skulle bruge i Danmark fandtes faktisk slet ikke (historien kender alle). Politikerne var bare begejstrede og købte hvad de troede var en hyldevare - det viste sig at være et udviklingsprojekt istedet.

Ole Birk Olesens 'stunt' i dag, skal nok ses i sammen sammenhæng. Der er så vidt jeg ved, intet sted i verden hvor man har ombygget et system som S-banen til førerløs drift, med alle de udfordringer det vil give, det drejer sig jo ikke blot om at opsætte perrondøre på stationerne, der er talrige udfordringer der skal løses.


... og til sidst godkendes af Trafikstyrelsen, eller hvad det nu hedder til den tid.
Hvilke udfordringer kan det ikke give, Aarhus Letbanes problemer taget i betragtning.

Mvh.
Poul.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Ove N., Gribskov kommune, onsdag 13. december, 2017, 14:37 (342 dage siden) @ Poul Andersen

Vil gerne se sikkerhedsdokumenter vedr førerløse 8-vogs tog med 800 passagerer!

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Bongo-Anders, onsdag 13. december, 2017, 20:55 (342 dage siden) @ Ove N.

Vil gerne se sikkerhedsdokumenter vedr førerløse 8-vogs tog med 800 passagerer!

Hvis man skal følge anbefalingen så bliver det 3 vogns togsæt af cirka 55 meter i længen der kan kobles sammen 3 togsæt af gangen.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af steenth, onsdag 13. december, 2017, 11:42 (342 dage siden) @ keld

Er der nogen i dette Forum, der ved, hvor i verden der kører førerløse S-tog på et S-togsnet, der er sammenligneligt med det Københavnske?

Antal af S-tognet er meget begrænset..... Der er masser af metro-systemer som bruger det. S-bahn i Berlin har et alm. signalsystem, hvor de nu går over til togkontrolsystemet ZBS, som ligner ERTMS niveau 1 - som dog ikke på samme sikkerhedsniveau. Og det tillader kun 20 tog i timer og er ikke førerløst, hvor S-tog nok kommer op til 30-36 tog timen på det central afsnit.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Bongo-Anders, onsdag 13. december, 2017, 13:28 (342 dage siden) @ keld

Crossrail/Elisabeth Line har så vidt jeg ved ATO (automatic train operation) i den centrale tunnelstrækning under london men stadigvæk normal drift ude på den åbne strækning.

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Karsten Jensen, onsdag 13. december, 2017, 17:32 (342 dage siden) @ Bongo-Anders

Jeg er næsten 100 procent sikker på at det ikke bliver til noget, udover måske på Ringbanen! Det bliver en ny IC4 skandale!

Avatar

DSB færdig som operatør af s-tog drift

af Erik H @, Frederikssund, onsdag 13. december, 2017, 21:07 (342 dage siden) @ Karsten Jensen

Lige mine ord. IC4 skandalen version 2.
Spørgsmålet er ikke om hvornår vanvidsprojektet kommer i gang, men hvornår det bliver opgivet.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Indlæg i Ingeniøren: Førerløse S-tog: Danmark bliver igen fi

af Svend @, torsdag 14. december, 2017, 09:42 (342 dage siden) @ glade-koege

"Førerløse S-tog: Danmark bliver igen first mover på stort jernbaneprojekt"

https://ing.dk/artikel/foererloese-s-tog-danmark-bliver-igen-first-mover-paa-stort-jern...

se også her.....
https://ing.dk/artikel/frustreret-forsker-embedsmaend-spaendte-ben-traengselskommission...

Den underlige beslutning har altså været længe undervejs (så giv ikke den siddende transportminister hele skylden)!

--
Svend

[image]

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

af Svend @, torsdag 14. december, 2017, 10:59 (341 dage siden) @ Svend

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/dsb-der-kan-gaa-mange-aar-foer-vi-faar-foererloese-tog

"Selv om der i dag er blevet præsenteret en politisk aftale om førerløse S-tog, kan der gå mange år, før det bliver en realitet.

Det fortæller DSB's direktør, Flemming Jensen, til Ritzau. Han nævner en række udfordringer, der skal løses først.

- Det er meget ambitiøst at tro, at der kan køre førerløse tog rundt på S-togsnettet allerede, når det nye signalsystem er færdigt i 2021. Det er først der, at man kan begynde at sætte arbejdet i gang, vurderer han."

Noget tyder på at man (Transportministeriet) ikke har indhentet råd, vejledning og synspunkter hos hverken DSB eller Banedanmark

--
Svend

[image]

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

af Jens Hansen, torsdag 14. december, 2017, 12:00 (341 dage siden) @ Svend

Flemming Jensen har jo ret, for det fremgår af det vi har set fremlagt, at testkørsler sker på Ringbanen i 2024 - 2026 og at det derefter rulles ud frem til 2035.

det fremgår ligeledes af den rapport som Rambøll/Parsson har lavet for ministeriet omkring førerløse S-tog (kan ses på deres hjemmeside), at DSB har deltaget i arbejdet.

ringbanen lukket imens?

af glade-koege ⌂, køge, torsdag 14. december, 2017, 15:33 (341 dage siden) @ Jens Hansen

Men hvor længe skal ringbanen være lukket mens disse test forgår, vi kender jo trafik styrelsen.. tænker vi taler måneder banen skal være lukket

ringbanen lukket imens?

af LHJ, torsdag 14. december, 2017, 16:03 (341 dage siden) @ glade-koege

Men hvor længe skal ringbanen være lukket mens disse test forgår, vi kender jo trafik styrelsen.. tænker vi taler måneder banen skal være lukket


År! ...:-(
/LH

ringbanen lukket imens?

af steenth, torsdag 14. december, 2017, 16:05 (341 dage siden) @ glade-koege

Men hvor længe skal ringbanen være lukket mens disse test forgår, vi kender jo trafik styrelsen.. tænker vi taler måneder banen skal være lukket

Ingen ved noget endnu om tidsplan... og testomfang.

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

af bastholm @, torsdag 14. december, 2017, 12:11 (341 dage siden) @ Svend

Noget tyder på at man (Transportministeriet) ikke har indhentet råd, vejledning og synspunkter hos hverken DSB eller Banedanmark

Eller også har ministeren allerede taget sin beslutning, og har bedt ministeriet fremskaffe de argumenter der understøtter hans holdning.

Eksempelvis, han nævner Arriva som eksempel på hvor godt det kan gøres. Men han udelukker helt at nævne hvor galt det gik med DSB First.

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

af Gæst1, torsdag 14. december, 2017, 16:02 (341 dage siden) @ bastholm

Mon ikke den virkelige bagmand her er .departementchefen? Han er i al fald den eneste chef, der har siddet i stolen under hele forløbet...

Spørgsmålet er selvfølgelig hvorfor, han mener Danmark skal kastes ud i det næste udviklingsprojekt. Omend han selvfølgelig også sad i stolen, da DSB blev togproducent, og Signalprogrammet blev vedtaget. Måske kan han bare ikke lide Jernbanen, og vil køre den i sænk? Eller også aner han ikke, Hvad han laver? Eller han kender måske nogen andre, der synes, det lyder som gode ideer?

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

af Svend @, torsdag 14. december, 2017, 17:56 (341 dage siden) @ Gæst1

Mon ikke den virkelige bagmand her er .departementchefen? Han er i al fald den eneste chef, der har siddet i stolen under hele forløbet...

.
Det er et ganske godt bud!

Spørgsmålet er selvfølgelig hvorfor, han mener Danmark skal kastes ud i det næste udviklingsprojekt. Omend han selvfølgelig også sad i stolen, da DSB blev togproducent, og Signalprogrammet blev vedtaget. Måske kan han bare ikke lide Jernbanen, og vil køre den i sænk? Eller også aner han ikke, Hvad han laver? Eller han kender måske nogen andre, der synes, det lyder som gode ideer?

.
Ministeriet er lige så politisk som ministeren selv. Ideologi hele vejen igennem.

--
Svend

[image]

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

af Scharfenberg, søndag 17. december, 2017, 20:56 (338 dage siden) @ Svend

Mon ikke den virkelige bagmand her er .departementchefen? Han er i al fald den eneste chef, der har siddet i stolen under hele forløbet...

.
Det er et ganske godt bud!

Spørgsmålet er selvfølgelig hvorfor, han mener Danmark skal kastes ud i det næste udviklingsprojekt. Omend han selvfølgelig også sad i stolen, da DSB blev togproducent, og Signalprogrammet blev vedtaget. Måske kan han bare ikke lide Jernbanen, og vil køre den i sænk? Eller også aner han ikke, Hvad han laver? Eller han kender måske nogen andre, der synes, det lyder som gode ideer?

.
Ministeriet er lige så politisk som ministeren selv. Ideologi hele vejen igennem.

Et andet godt bud er, at såvel minister som embedsværk har måttet erkende, at jernbanen er meget omkostningstung sammenlignet med andre transportformer, og at reducerede omkostninger er en måde at fremtidssikre jernbanen på.

DSB: Der kan gå mange år før vi får førerløse tog

af Rørvig Station, torsdag 14. december, 2017, 17:18 (341 dage siden) @ bastholm

Eksempelvis, han nævner Arriva som eksempel på hvor godt det kan gøres. Men han udelukker helt at nævne hvor galt det gik med DSB First.

Det gik da også helt galt med Arriva.

hvorfor førerløst?

af ThomasTT, torsdag 14. december, 2017, 16:45 (341 dage siden) @ Svend

Hvis 500 togførere transporterer 112 millioner passagerer i gennemsnit 12 km, bliver lønomkostningen næppe mere end nogle ører pr passagerkilometer, måske 1-2 kroner til togføreren for den gennemsnitlige rejsende.

Er det væsentligt? Alt er væsentligt, hvis man er helt sikker på alternativet er godt nok, men det virker umiddelbart som en langt mindre besparelse ift automatiseringer i mange andre sammenhænge. Der er i lvfølgelig også andre fordele, endda langt væsentligere ting som højere kapacitet, men det må kræve, at systemet er meget driftsikkert, gennemprøvet og fuldt udviklet. Det er svært at se fordelene ved selv et moderat fungerende system, og det er svært at flrestille sig mere end det flere årtier frem.

hvorfor førerløst?

af Svend @, torsdag 14. december, 2017, 17:54 (341 dage siden) @ ThomasTT

Det er vel omkring 30 år siden S-togene var bemandet med togførere (det sluttede da der blev indsat rødt S-togsmateriel på linje F).
Du mener vel lokomotivførere?

--
Svend

[image]

hvorfor førerløst?

af ThomasTT, torsdag 14. december, 2017, 18:37 (341 dage siden) @ Svend

Det er vel omkring 30 år siden S-togene var bemandet med togførere (det sluttede da der blev indsat rødt S-togsmateriel på linje F).
Du mener vel lokomotivførere?

Det var vel en fejl, at du undlod komma i en sætning med to grundled?

Hvorfor førerløst?

af Svend @, torsdag 14. december, 2017, 19:03 (341 dage siden) @ ThomasTT

Det er vel omkring 30 år siden S-togene var bemandet med togførere (det sluttede da der blev indsat rødt S-togsmateriel på linje F).
Du mener vel lokomotivførere?


Det var vel en fejl, at du undlod komma i en sætning med to grundled?

.
Uha: Her følger de manglende kommaer , ,
Men så må du til gengæld love, at du fremover bruger de rigtige stillingsbetegnelser i dine indlæg.
;-) ;-)

--
Svend

[image]

hvorfor førerløst?

af Peter Christensen, torsdag 14. december, 2017, 19:22 (341 dage siden) @ ThomasTT

For mange år siden mens jeg læste opererede vi med begrebet "kagefejl", som dækkede over en stor grim forståelsesfejl i afleveringsopgaver.
Stod der "kagefejl", så betød det hjemmebagt kage til hele klassen inden for en uge....og det var max. pinligt at få den form for fejl.

At journalister (og visse repræsentanter for ordensmagten) ikke kan kende forskel på en lokomotivfører og togfører; ja, det er hvad det er, men gør ikke sagen mere rigtig.
I et forum befolket af tognøder, som ikke nødvendigvis er hverken dansklærer eller cand.mag'er, er en smutter omkring lokomotivfører og togfører at sidestille med en "kagefejl".....og placering af en vis kropsdel i klaskehøjde.
Lidt stavefejl, slåfelj og kommafejl tages ikke så højtidligt her.
Dette blot for at forklare hvilke typer, som bevæger sig rundt herinde.

hvorfor førerløst?

af Mester @, torsdag 14. december, 2017, 21:06 (341 dage siden) @ Peter Christensen

At journalister (og visse repræsentanter for ordensmagten) ikke kan kende forskel på en lokomotivfører og togfører; ja, det er hvad det er, men gør ikke sagen mere rigtig.

Til gengæld er det aldeles i orden at generalisere, kan jeg læse mig til.

hvorfor førerløst?

af AndreasM, fredag 15. december, 2017, 10:05 (341 dage siden) @ Peter Christensen

At journalister (og visse repræsentanter for ordensmagten) ikke kan kende forskel på en lokomotivfører og togfører; ja, det er hvad det er, men gør ikke sagen mere rigtig.

Hvor rigtigt er det lige at det er, at en lokomotivfører ved S-banen har den titel? De har mig bekendt aldrig ført lokomotiver! Mange misforståelser kunne have været undgået gennem tiden, hvis man da bare havde gidet at tilrette den titel til virkeligheden.

Tror alle herinde forstod Thomas’ indspark, netop qua det faktum at det er så mange år siden togførerne forsvandt fra s-banen.

Venlig hilsen
Andreas
Lokomotivfører, der rent faktisk fører lokomotiv, men forstår meningen uanset om folk kalder mig lokomotivfører, togfører, chauffør, solarkusk eller hvad de nu kan finde på.

hvorfor førerløst?

af Poul Andersen, fredag 15. december, 2017, 14:58 (340 dage siden) @ AndreasM

Iflg. SR § 3 stk. 9.2.1., er den person der fremfører toget, benævnt lokomotivfører.
Og det uanset om det er et Lint-togsæt, S-tog, IC 3 eller et godstog.

Så kan der vel ikke koges mere suppe på dette.

Mvh.
Poul.

hvorfor førerløst?

af AndreasM, lørdag 16. december, 2017, 10:18 (339 dage siden) @ Poul Andersen

Iflg. SR § 3 stk. 9.2.1., er den person der fremfører toget, benævnt lokomotivfører.
Og det uanset om det er et Lint-togsæt, S-tog, IC 3 eller et godstog.

Så kan der vel ikke koges mere suppe på dette.

Læste du overhovedet det jeg skrev?

Danske privatbaner

Læs historien om:
Østjydske Jernbane
Et uheldigt lokomotiv
Et uheldigt lokomotiv
DSB MY 1123 havde et rigtigt skidt år i 1966, hvor det i en periode på 4 måneder var involveret i en kæde af uheld. Først gennem en stopbom i Helsingør, derefter gennem en Folkevogn i Nivå og til sidst op bag i en godstog ved Klarskov på Sydsjælland.


 Læs artiklen 
ContecRail
Kommentarer, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak.
Mail til Jernbanen.dk






Copyright © 2018 Jernbanen.dk - Alle rettigheder forbeholdes - Om Jernbanen.dk - Kontakt redaktionen