Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog! (Generelt)

af Steff, 19/12 2017, 18:54 (2336 dage siden)

Kære BoergeOf61

Du må holde lige den jul og det nytår når, hvor og eventuelt med hvem du ønsker. Det er mig fuldstændigt ligegyldigt og underordnet. Men du skal huske på, at der trods alt er – nogle flere end du måske regner med – der allerede har julen inde på livet, glæder sig og nyder det og har været til julefrokoster, juletræs komsammener i flere uger og at det kulminere den 24. DEC eftermiddag/aften og sikkert fortsætter på 1.- og 2. juledag. Og det er for disse personer mit juleønske var tiltænkt! At de så OGSÅ i Polen har de været i gang med julefejring i laaaaang tid er en anden sag.

Nyd du så din ” festligholdelse af årstidsbestemt begivenhed” på Hotel Hilton og hér et lille ”fif”. Vodkaen med græsstrået ”Zubrowka” (det sprøjt efter egen mening), nydes bedst efter metoden to fingre Vodka og 5 fingre æblesaft. De fem fingre skal ligge vandret over glasset! ”Prosje!!”.

Lige til sidst er du jo selvfølgelig opmærksom på, at den opstand du ønsker at vide noget om, er den i polske øjne eneste og rigtige, nemlig i AUG 1944, de såkaldte 63 dage (også en film af Andrzej Wajda, Kanal = på dansk ”De 63 dage”). Men den første er normalt glemt, nemlig likvideringen af den jødiske ghetto fra 19. april til 16. maj 1943.

Sidst skal du ikke snydes for et jernbanebillede:
De to første optaget i BIALYSTOK og det sidste i nærheden af TRIBLINKA.
[image]
[image]

[image]

De bedste tidlige (jule) hilsener

Steffen Dresler

NB: Bemærk helt ny tråd;-)

--
Steffen Dresler

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog!

af Nordexpress, 19/12 2017, 19:44 (2336 dage siden) @ Steff

Og dog:

Det er nok mest i det historieløse Danmark, at man ikke kender til begivenhederne i Østeuropa.

Museet for opstand tager udgangspunkt i opstanden i august 1944.

1944 opstandsmuseet

Monumentet for opstanden i den jødiske ghetto i april 1943 står på pladsen foran museet POLIN i Warszawa. Det var ved dette monument, at Willy Brandt knælede i 1970:

'knæfaldet' i Warszawa december 1970

Monument for heltene fra ghettoen

Besøg i begge museer kan kun kraftigt anbefales, hvis man vil fatte Europas historie.

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog!

af Niels Munch, 19/12 2017, 20:14 (2336 dage siden) @ Steff

..... og hvis vor køreplanfikserede BoergeOf61 fra Randers får lidt tid i Poznan, kan besøg i den gamle bydel hhv. citadellet med 2.VK museet anbefales.

Poznan er i øvrigt også en sporvognsby.

M.v.h.
Niels

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog!

af Dampfmeisteren ⌂, 19/12 2017, 22:09 (2336 dage siden) @ Niels Munch
redigeret af Dampfmeisteren, 19/12 2017, 22:27

Poznan er i øvrigt også en sporvognsby.

M.v.h.
Niels

Der er fine sporvogne i Poznan, men det er en skændsel at besøge Poznan uden at tage afstikkeren de 75 km mod vest til Wolsztyn.
Man kan også stå af Berlin-toget i Zbaszynek og tage skinnebussen til Wolsztyn. Og hvem vil dog bo på Sheraton, når man kan bo direkte på depotet?
https://translate.google.dk/translate?sl=pl&tl=da&js=y&prev=_t&hl=da&am...

[image]
Ol49-69 og Ok1-322 holdende ved maskindepotet i Wolsztyn 28.08.2012.

[image]
Tr5-65 i remisen i Wolsztyn 28.08.2012.

[image]
Ok22-31, Ok1-359, Tr5-65 og Ol49-59 i remisen i Wolsztyn 29.08.2012.

Lørdagstogene Wolsztyn-Poznan er indstillet for tiden. Ellers ville man kl. 9.44 om lørdagen kunne opleve toget til Wolsztyn afgå fremført af Pt47-65 eller Ol49-69.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog!

af Peer Pedersen, 20/12 2017, 03:40 (2335 dage siden) @ Dampfmeisteren

Her et klip af dagbogen hvor min bedre halvdel og jeg i næsten 3 uger kørte rundt i Østeuropa med tog, vi var bl.a. i Wolsztyn. Jeg håber du er heldige end vi var på hjemturen. Nedenstående blev sendt til DB og DSB.
God jul til jer alle.
Klage, beretning, fra jernbane rejse.

Den 3 December 2010 Kørte min hustru og jeg med tog 38 til Berlin og videre til Usti nad Labem i Tjekkiet.

Toget bliver fra Københavns hovedbanegård 20 minutter forsinket, vi får at vide de afventer togsæt nr.2 Da toget ankommer til Københavns hovedbanegård består toget kun af et sæt, det er ikke professionelt at regne så meget forkert.

Ved ankomst til Puttgarten med færgen får vi yderligere 15 minutters forsinkelse, personalet oplyser i et højtalerudkald at vi ikke kan køre fra færgen da der er så meget sne i sporet på havnen at toget ikke kan komme i land, endnu engang dårlig planlægning, det kan ikke komme som en overraskelse at der er et tog på færgen der skal køre i land.
Den samlede forsinkelse med tog 38 er årsag til at vi ikke nåede tog 379 som vi havde pladsbilletter til fra Berlin. ServicePoint på Berlin Hbf. oplyste at de ikke kunne lave pladsbilletter til tog 179, planmæssig afgang 2 timer senere, hvilket betød at vi måtte kæmpe med de øvrige pass. om de alt for få pladser i toget.

Vores rundrejse i Tjekkiet, Slovakiet og Polen var præget af den alt for megen sne. Togene var meget forsinkede men personalet i og udenfor toget løste deres opgave og var yderst hjælpsomme.

Hjemturen fra Poznan i Polen bød på endnu en katastrofe. Tog 46 er et PKP tog får lokomotiv problemer kun 3 - 4 Km. fra Frankfurt Oder banegård, toget går i stå, vi bliver ikke informeret i toget, efter 1 time går jeg til personalet der oplyser at lokomotivet ikke kan køre mere og at tyskerne ikke vil hjælpe hvorfor de forventer at det vil tage 3 – 4 timer før vi kommer her fra.
Her er ikke varme, toiletterne virker ikke og alle døres automatik er uvirksom, personalet gør sig usynligt.
Efter 3 timer kommer der et rangerlokomotiv fra Railion ud til toget og trækker os de få kilometer ind til perronen, hvor toget bliver tømt for passagerer. Her er stadig ingen information til passagererne i toget, rygterne svirrer men ingen ved noget.
Min hustru og jeg vælger sammen med mange andre passagerer fra toget at tage det første regionaltog til Berlin Hbf. Derfra tager vi tog ICE 1100 til Hamburg.

Tog 46 er 274 minutter forsinket ifølge ServicePoint i Hamburg og vores sidste tog kørt hvorfor vi får en overnatning på Hotel Maritim i Hamburg, værelset er meget koldt, radiatoren kører på fuld tryk men kan ikke varme de uisolerede ydervægge op og dermed værelset.

Vi havde forventet at være i København den. 20 Dec. Kl. 20.10 og derfra videre til Frederiksværk, vi ankom til København den. 21 Dec. Kl. 12.10 Ca. en samlet forsinkelse på 16 timer.

Avatar

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog!

af BoergeOf61, Randers C, 20/12 2017, 12:30 (2335 dage siden) @ Steff
redigeret af BoergeOf61, 20/12 2017, 12:59

Whatever. For mig er det ikke jul før d. 24/12, så knap en uge før opfattede jeg som "lidt tidligt".
Jeg skal nok gøre mit bedste for at få en elendig jul, og skal nok også nå at blive sur mellem jul og nytår, fx. hvis turen fra Jylland til Polen d. 29/12 bliver lige så kaotisk, som togrejser fra Jylland til Tyskland tidligere var d. 30/12. Det bliver hurtigt dyrt, hvis der skal lægges flere dage til i begge ender for at undgå de mest kaotiske rejsedage.

Beklager jeg benyttede ønsket om et godt nytår som undskyldning for mine spørgsmål om en togbillet, jeg ikke kunne læse. Jeg forstår ikke polsk, men bestilte på engelsk på https://www.intercity.pl/en/, og har læst, at de polske billetautomater også giver instruktioner på engelsk. Polske togbilletter kan købes op til en måned før afrejse. Billetten så anderledes ud, da jeg lige fandt den igen via min profil hos PKP Intercity: [image]

Økonomisk ved jeg ikke, om mine dispositioner blev vellykket.
Der blev købt følgende togbilletter til udrejsen:

  • Randers - Flensburg standard: kr. 131;
  • Flensburg - Poznan 1. kl.: kr. 489,48;
  • Et overnatning i Poznan: ca. kr. 440 i stedet for ca. kr. 668 i Berlin;
  • Poznan - Warszawa 1. kl. og tung bagage: kr. 154,53.


Jeg ved ikke, om en kombination af specialtilbud Danmark - Tyskland og Tyskland - Polen ville have været billigere.

Avatar

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog!

af BoergeOf61, Randers C, 7/1 2018, 17:04 (2317 dage siden) @ BoergeOf61

Mine løfter blev opfyldt.
Jeg nåede intet i Warszawa d. 30/12, fordi det lykkedes mig at fare vild trods instruktioner fra GPS på min mobiltelefon. Da mobiltelefonen løb tør for strøm, uden jeg kom nærmere på hotellet, valgte jeg den løsning, som delvist skulle være valgt fra start: Kollektiv trafik. Med delvist mener jeg, mobiltelefonen løb tør for strøm nær en metrostation, hvor jeg fandt metro M2 til en anden station, hvor der kunne skiftes til metro M1 mod hovedbanegården. I min kuffert havde jeg en plan for, hvordan hotellet kunne nås med sporvogn fra hovedbanegården, og jeg havde tidligere købt en billet, der bare skulle valideres ved indgangen til metroen.
Jeg fandt aldrig det foreslåede museum og heller ikke operaen i Warszawa. Nå ja, det er muligt, jeg fandt operaen, men ikke gik ind, fordi der ikke stod opera men teater på bygningen.

En fordel ved at fare vild var selvfølgelig, at området, hvor jeg fandt en metrostation, ikke var ukendt for mig efterfølgende. Til gengæld viste det sig, at metro M2 havde endestation nær hotellet, så det var overflødigt at tage ind til hovedbanegården og tilbage til hotellet. Off-topic gik jeg også rundt en halv times tid for at finde en dagligvarebutik nytårsaftensdag for lidt senere at finde ud af, der var en større butik ved siden af hotellet. Det tog også flere forsøg at finde et stort indkøbscenter, som viste sig at være nabo til hovedbanegården.

Warszawas hovedbanegård var temmelig stor i flere etager, men den var mest svær at finde rundt i, fordi skiltningen var lidt svær at finde ud af, og flere spisesteder var i kælderen, mens ventesalen lå på 1. sal over en etage med butikker.

Udrejsen til Poznan var fredelig nok, omend med forsinkelse fra Hamburg til Berlin, som blev afhjulpet af, toget mod Polen ventede på forsinkede tog. I toget mod Polen fik jeg hjælp fra en polsk kvinde til at komme af det rigtige sted, og hotellet var synligt fra stationen.

Hjemrejsen var også rimeligt fredeligt indtil Hamburg, hvor der var kaos i toget fra Hamburg mod Aarhus. Paskontrollen i Padborg forsinkede toget ca. 30 min., og jeg hørte en lokomotivfører snakke om, der vist var over 200 passagerer i toget, som bestod af et IC3-togsæt. Heldigvis stod de fleste passagerer af i Kolding eller Fredericia, fordi de skulle til København. Der så ud til at være mange indvandrere med toget fra Hamburg. Moralen må være, det tog helst skal undgås d. 3. januar.

Edit: I Warszawa købte jeg først en enkeltbillet gyldig i 75 min. for 8 kr. og dagen efter en tredagesbillet til zone 1-2 for 104 kr. til den kollektive trafik. Der er kun de to metrolinjer, der er nævnt ovenfor.

Avatar

BoergeOf61 tur til Polen, lidt OT og dog!

af BoergeOf61, Randers C, 9/1 2018, 18:19 (2315 dage siden) @ BoergeOf61
redigeret af BoergeOf61, 9/1 2018, 19:00

Et tip til de, der måtte ønske at overnatte tæt på hovedbanegården i Warszawa: Der er i de mindste et skilt mod Marriott hotel på Warszawa hovedbanegård.

For det hilton hotel, jeg boede på, skulle skiftes mellem M1 og M2 på Świętokrzyska. M2 har endestation på Rondo Daszyńskiego nær bl.a. Hilton Warsaw Hotel and Convention Centre og det anbefalede museum. Metrostation ligger et pænt stykke vej over en plads fra hovedbanegården.

Desværre husker jeg ikke teksten på knappen på billetautomater, der skulle bruges for køb af dagsbilletter og tredagsbilletter i Warszawa, men mener, det var tredje knap efter den til billet til få stop og den til 75 min. gyldighed. Jeg købte min tredagsbillet i en automat på en sidegade nær hotellet. Visa/Dankort kan benyttes, ligesom engelsk kan vælges som sprog. Automaten, jeg købte min tredagesbillet i, var ikke engang ved en station eller et stoppested.

Marriott er ikke en kæde af lavprishoteller men i nogenlunde samme prisklasse som fx. Hilton, Sheraton el. Radisson.

Warszawa er intet u-land - tværtimod!

af Nordexpress, 9/1 2018, 22:44 (2314 dage siden) @ BoergeOf61

Jo, det er fint, at de fire- og femstjernede hoteller har en god kunde i Børge. Man kunne af beskrivelsen få det indtryk, at Warszawa er rent u-land, hvor man er nødt til at bo sådan.

Det er ingenlunde tilfældet. Der er talrige glimrende såkaldte mellemklassehoteller, der ofte kan fås - med vore tegnebøger - til en forbløffende billig pris incl. stor morgenmad, både Best Western, Ibis og lokale.

Mht. kollektiv transport gør man klogt i at nærstudere såvel sporvogne som metro - og regionaltog til/fra lufthavnen - og anvende dem mest hensigtsmæssigt i kombination. Personer, der er fyldt 65, kan købe et årskort til 50 zloty. Personer, der er fyldt 70 år, kører gratis mod forevisning af ID på forespørgsel. Kollektiv transport i byens centrum - som er stort - fungerer fortræffeligt.

Enkeltbilletter skal valideres ved indstigning i sporvognen, også hvis man køber den af vognstyreren, så skal man selv få den stemplet i den gule maskine.

Der er stor forskel på de københavnske buschauffører på linje 1A, der svarer på alle turisternes 'dumme' spørgsmål og forsinker trafikken tilsvarende, og så på vognstyrerne i Warszawa, der helst vil have lige penge og ikke mæler et ord, og da slet ikke på udenlandsk.

Ved mit sidste besøg var det mit indtryk, at man er ved at få has på taxipirateriet.


Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak