Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Broen's fremtid ?

af Peter Christensen, 11/4 2018, 23:14 (2207 dage siden) @ TeamBaumann

Som relativt professionel mht. til skib (jeg har rodet med det siden 1999), så skal jeg hilse og sige at det koster penge - mange penge.
Bare for at holde båden så nogenlunde kosmetisk med maling skal der bruges rigtig mange timer på at male og ret mange penge på maling.
Og nej - byggemarkedets den billigste er næppe løsningen når det kommer til maling udvendigt....

Så du skal have mange penge med. Hvis ikke, så dør projektet.

Broen's fremtid ?

af Jimmy, 12/4 2018, 07:30 (2206 dage siden) @ TeamBaumann

Sørgeligt :-( har selv som barn sejlet med den færge til Samsø mange gange.

Men hvad med en landsindsamling det er jo så moderne, folk giver jo rask væk til alle mulige andre rundt omkring i verden.

Broen's fremtid ?

af Peter Christensen, 12/4 2018, 09:26 (2206 dage siden) @ Jimmy

Men hvad med en landsindsamling det er jo så moderne, folk giver jo rask væk til alle mulige andre rundt omkring i verden.

Kynisk set så giver en indsamlig til fjerne lande en "feel good feeling" og fattigdomsbekæmpelse lyder godt, hvilket får mange store givere med.
En færge er en bunke gammelt jern, som en flok gamle, sure mænd roder med (beklager generaliseringen) - du kan ikke forvente at få samme opmærksomhed.

Der har tidlige været et forsøgt med at bevare "Kongen"...det gik heller ikke så godt. Årsagerne er lidt henad de samme - skibsfart er en dyr hobby.

Hvis du vil bevare et skib, så skal det kunne sejle. Ellers er det uhyggeligt svært at hive publikum ombord.
Det er bare hunde-dyrt, for du skal stadig holde et sæt certificater gyldige, alle dine redningsmidler skal tjekkes etc.
Og nå-ja, der er også lige det med brændstof. Du kan hurtigt brænde 10 tons af på en tur - pris henad 36.000 kr med dagens bunker priser for DMA01 regnet fra Rotterdam (så prisen i DK er nok lidt højere).
Hertil så havneomkostninger og måske en gang lods....du kan sq hurtigt bruge penge.

Broen's fremtid ?

af Niels Munch, 12/4 2018, 09:31 (2206 dage siden) @ TeamBaumann

Det er ikke engang en jernbanefærge.

[image]M/F BROEN i Nyborg, 08.08.2017 (nm).

De store planer overlevede ikke et kommunalvalg.

M.v.h.
Niels

Broen's fremtid ?

af Peter Sloots, 13/4 2018, 09:22 (2205 dage siden) @ Niels Munch

Undervejs til Samsø juli 1983:
[image]

PS

Broen's fremtid ?

af Peer R. Jakobsen, 14/4 2018, 10:52 (2204 dage siden) @ TeamBaumann

Der er ingen tvivl om det er temmeligt resursekrævende og en evt financering kan kun løftes ved fonde og at staten også går med i projektet. Desværre har vi en tradition for at gamle skibe og færger blot er en bunke gammelt jern, der skal skrottes. Modsat ser vi at i USA har bevaret alle 4 slagskib af Iowa-klassen som museumsskibe. En Storebæltsfærge er i den grad også et stykke kulturhistorie der vidner om vi engang har været en af verdens største færgenationer, men kulturstøtte herhjemme mere hvor stat og kommune kan promoverer sig med mere el mindre ligegyldig kunst som dertil kun retter sig mod en meget snæver gruppe...

OT - M/F SJÆLLAND = Broen's fremtid ?

af TeamBaumann, Hjordkær, 14/4 2018, 11:20 (2204 dage siden) @ TeamBaumann

Hvordan var det dengang, hvor man havde M/F SJÆLLAND i København?
Der var både spisested, lille udstilling bl.a. med Hs 415 i en periode ( nådede ikke at se den )
Mener at den i København som attraktion i næsten 15 år.

Den må åbenbart også havde kostede mange penge, økonomiske set?
Og grundenideen er faktisk det samme som de ville gøre med M/F BROEN

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak