Tak for et herligt gensyn!
Jeg var chef for perrontunnellen i Randers frem til udgangen af 1999. Perrontunellen tilhørte ganske vist Banedanmark; men da Banedanmark på daværende tidspunkt ikke havde sine egne stationsbetjente, havde vi indgået en kontrakt med Banedanmark om, at vi skulle renholde perrontunellen - herunder skifte plakater m. v.
Den viste del af perrontunellen giver adgang til "perron 3", hvor sporene 4 og 5 er beliggende, og er normalt ikke tilgængelig, idet der i perrontunellen er opbygget en flytbar trævæg, der deler perrontunellen og hvor der normalt kun er adgang til "perron 2" med sporene 2 og 3.
Da TransMedia (der var det private selskab, der havde forpagtet plakatpladserne af DSB) i sagens natur ikke kunne "sælge" plakatpladserne i den ubrugte del af perrontunellen, blev denne udstyret med såkaldte "produktplakater", der dog aldrig blev skiftet.
Normalt blev den viste del af perrontunellen kun anvendt i helt ekstraordinære situationer, hvor det var nødvendigt at anvende spor 4 og/eller spor 5 til persontog. I "min tid" mindes jeg kun at det er sket i forbindelse med veterantog m. v.
Da elevatorerne til/fra perronerne "perron 1" (med spor 1) og "perron 2" (sporene 2 og 3) blev etableret, blev spor 1 og 2 aflyst i byggeperioden og der blev etableret en midlertidig "træbro" fra "perron 1" til "perron 2". Nordgående tog blev ekspederet i spor 3 og sydgående tog i spor 4 (og formentlig også spor 5).
Hvornår de to elevatorer er etableret, husker jeg ikke. Men det er en del år siden. Byggeperioden strakte sig - som jeg husker det - over mere end ét kalenderår.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg