Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Lille tidslomme under Randers station (Generelt)

af RasmusD, 22/5 2018, 16:53 (2166 dage siden)

I forbindelse med ombygningen af Randers station er der blevet åbnet for en del af perrontunnellen, der ellers tilsyneladende har været ubenyttet i umindelige tider. En ven har knipset disse billeder derfra, og spørger om nogen kan tidsbestemme dem. Ud fra (01)-telefonnummeret på Eurotrain-plakaten gætter jeg på første halvdel af 80'erne, men måske kan nogen komme det nærmere?

(billederne burde kunne ses uden Facebook-login)
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/33143390_10156023745905033_35302466251904...
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/33115007_10156023745985033_31312896299158...
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/33239204_10156023746075033_48503577075483...
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/33398190_10156023746160033_35166175600889...

Lille tidslomme under Randers station

af krabsen, 22/5 2018, 17:38 (2166 dage siden) @ RasmusD

DSB-mosaikken på billede 2 indeholder noget, der da vist ikke kan være andet end fronten fra et Metro-tog. Metroen åbnede i 2002, men hvornår kom de første togsæt til landet?

Lille tidslomme under Randers station

af Morten Flindt Larsen, 22/5 2018, 18:31 (2166 dage siden) @ RasmusD

Det er vist årsplakaten 93/94: https://www.jernbanemuseet.dk/da/netbutik/product/288-dsb-arsplakat-1993-94-nr-2

Det er tilsyneladende en bred periode, denne tunnels plakater spænder over!

Ja, det er Tom Krøjers kunstplakater fra 1993, der ses på flere af billederne. Den "brede periode" må skyldes, at graffiti og andet hærværk på dette tidspunkt endnu ikke var så udbredt vest for Storebælt.

Vh
M:-)rten

Lille tidslomme under Randers station

af RasmusD, 22/5 2018, 18:13 (2166 dage siden) @ Niels Munch

Ja, og områdenumre blev opbligatoriske også ved lokale opkald i 86/87, så jeg tror Eurotrain-plakaten må være fra før det (vurderet ud fra at telefonnummeret starter med (01) i parantes).

Lille tidslomme under Randers station

af Rask Ingemann Lambertsen, 22/5 2018, 18:18 (2166 dage siden) @ Niels Munch

Den 15. maj 1989 udgik ciffer 0 som første ciffer i de 8-cifrede telefonnumre, og alle telefonnumre skulle starte med et tal fra 3 til 9.

Kilde: http://www.ptt-museum.dk/faq/telefonens_historie/ .

Men nummeret på plakaten er 6-cifret, dvs. fra før indførelsen af 8-cifrede numre. Plakaten må derfor være fra før 15. maj 1987 ifølge den kilde, du nævner.

"Hvornår indførtes 8-cifret nummerering?
8-ciffer nummerering skete i årene 1986/87, således at områdenummeret skulle bruges hver gang, også ved lokalopkald,( 01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09 ).

Den 2. september 1986 i 01, 02, 03 områderne. ( Sjælland, Lolland-Falster, Bornholm og Møn )

Den 15. maj 1987 i 09 området. ( Fyn og omliggende øer )"

--
Med venlig hilsen,
Rask Ingemann Lambertsen

I øvrigt mener jeg, at Kai Tak lufthavn bør genopføres.

Avatar

Lille tidslomme under Randers station

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/5 2018, 19:18 (2166 dage siden) @ RasmusD

Tak for et herligt gensyn!

Jeg var chef for perrontunnellen i Randers frem til udgangen af 1999. Perrontunellen tilhørte ganske vist Banedanmark; men da Banedanmark på daværende tidspunkt ikke havde sine egne stationsbetjente, havde vi indgået en kontrakt med Banedanmark om, at vi skulle renholde perrontunellen - herunder skifte plakater m. v.

Den viste del af perrontunellen giver adgang til "perron 3", hvor sporene 4 og 5 er beliggende, og er normalt ikke tilgængelig, idet der i perrontunellen er opbygget en flytbar trævæg, der deler perrontunellen og hvor der normalt kun er adgang til "perron 2" med sporene 2 og 3.

Da TransMedia (der var det private selskab, der havde forpagtet plakatpladserne af DSB) i sagens natur ikke kunne "sælge" plakatpladserne i den ubrugte del af perrontunellen, blev denne udstyret med såkaldte "produktplakater", der dog aldrig blev skiftet.

Normalt blev den viste del af perrontunellen kun anvendt i helt ekstraordinære situationer, hvor det var nødvendigt at anvende spor 4 og/eller spor 5 til persontog. I "min tid" mindes jeg kun at det er sket i forbindelse med veterantog m. v.

Da elevatorerne til/fra perronerne "perron 1" (med spor 1) og "perron 2" (sporene 2 og 3) blev etableret, blev spor 1 og 2 aflyst i byggeperioden og der blev etableret en midlertidig "træbro" fra "perron 1" til "perron 2". Nordgående tog blev ekspederet i spor 3 og sydgående tog i spor 4 (og formentlig også spor 5).

Hvornår de to elevatorer er etableret, husker jeg ikke. Men det er en del år siden. Byggeperioden strakte sig - som jeg husker det - over mere end ét kalenderår.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Lille tidslomme under Randers station

af jhcn, Århus, 22/5 2018, 20:50 (2166 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Normalt blev den viste del af perrontunellen kun anvendt i helt ekstraordinære situationer, hvor det var nødvendigt at anvende spor 4 og/eller spor 5 til persontog. I "min tid" mindes jeg kun at det er sket i forbindelse med veterantog m. v.

Da elevatorerne til/fra perronerne "perron 1" (med spor 1) og "perron 2" (sporene 2 og 3) blev etableret, blev spor 1 og 2 aflyst i byggeperioden og der blev etableret en midlertidig "træbro" fra "perron 1" til "perron 2". Nordgående tog blev ekspederet i spor 3 og sydgående tog i spor 4 (og formentlig også spor 5).

Hvornår de to elevatorer er etableret, husker jeg ikke. Men det er en del år siden. Byggeperioden strakte sig - som jeg husker det - over mere end ét kalenderår.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Spændende input, Thomas!!
Jeg har personligt benyttet denne del af tunnellen i forbindelse med Åbent Hus i Randers. Og det er trods alt ikke så mange år siden det - desværre - ophørte.

--
Henrik
[image]

Lille tidslomme under Randers station

af RasmusD, 22/5 2018, 21:41 (2166 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Mange tak for forklaring og indsigt!

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak