Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Flis til Helsingør via jernbane (Generelt)

af Per Sørensen, 18/6 2018, 20:48 (2139 dage siden)

G'aften,

Da vi i Fredensborg og Helsingør forstod, hvad det var man havde gang i mht. "miljørigtig energi", måtte mange i blækhuset, herunder undertegnede:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=115012


Nu er der heldigvis nogle, der har grebet det rigtigt an og artiklen er sakset fra Helsingør Dagblad:


https://www.helsingordagblad.dk/wp-content/uploads/2018/06/nyt-projekt-privat-konsortiu...

God fornøjelse

Venligst
pediHg

Flis til Helsingør via jernbane

af Niels Munch, 18/6 2018, 21:21 (2139 dage siden) @ Per Sørensen

Interessant oplæg, hvori bl.a. denne formulering indgår: "Transport af flis via jernbane er den miljømæssigt mindst belastende transportform. Især hvor eltog kan benyttes. Dette vil være muligt hele vejen fra f.eks. Baltikum til Helsingør.

Der peges også på, hvilke selvtømmende vogntyper, der vil kunne lejes hos bl.a. DB Cargo og VTG Railcar.

Vi må håbe, at Baltikum får løst sporviddeproblemet i mellemtiden.

M.v.h.
Niels

Flis til Helsingør via jernbane

af Winther, Karlskov, 19/6 2018, 23:01 (2138 dage siden) @ Niels Munch

Hej
Guds gave til folket HVIS !
At de husker at slukke for kulkraften når toget kører forbi så den kun får ØKOSTRØM.
At de kloge mennesker der har lavet planen lige husker at låne en af hver vogn, fylder dem med flis,
så de kan se hvor lang tid det tager at tømme dem med en greb, idet flis har det svært med at komme ud af trange åbninger, og hvis de syntes at det blev til en Susses oplevelse, kan de jo prøve i 5 graders frost.
Det eneste kendte system der virker er de containere svenskerne bruger, som løftes af med en truck og vendes på hovedet når de tømmer dem.
Mvh.
Bent

Flis til Helsingør via jernbane

af kme, 20/6 2018, 00:21 (2138 dage siden) @ Winther

... og hvis de syntes at det blev til en Susses oplevelse, kan de jo prøve i 5 graders frost.

Hvem er Susse og hvad har hun at gøre med flis?

Ang. kulstrøm kan du jo passende regne på sagerne. Den del der ikke dækkes af VE dækkes primært af import af svensk/norsk hydro og svensk/tysk A-kraft. Kul er en stadig mindre del af elforsyningen og den bliver kun endnu mindre.

Flis til Helsingør via jernbane

af Frank Poulsen, 18/6 2018, 21:25 (2139 dage siden) @ Per Sørensen

Interessant...

Jeg undrer mig dog over der forslås at man skifter til et mindre rangerlokomotiv i Helsingør og ud til aflæsningspladsen... Hvorfor dog ikke bare benytte det el-lokomotiv der kommer op (og få elektrificeret de få km derud fra Snekkersten)… Jeg kan dog ikke helt blive klar over, om der tænkes omløbsmulighed ude ved aflæsningssporet? Tænker det bliver svært at trykke tilbage til Helsingør med 5 km/t (er det ikke makshastighed når man trykker)... (Eller trykke derud) I så fald skal det i hvert fald ske om natten tænker jeg...

Så jeg tænker, elektrificering og omløbsspor. Alternativt skal der køres med 2 lokomotiver, så omløb ikke er nødvendigt. For det vil der jo skulle være både i Helsingør og ude ved aflæsningsstedet.

Flis til Helsingør via jernbane

af Jens Hansen, 19/6 2018, 06:29 (2139 dage siden) @ Frank Poulsen

Et moderne elektrisk godstogslokomotiv kan vist godt køre en del kilometer uden at have adgang til køreledningen, eller tager jeg fejl?

Flis til Helsingør via jernbane

af Johnni Christensen, 19/6 2018, 06:46 (2139 dage siden) @ Jens Hansen

Et moderne elektrisk godstogslokomotiv kan vist godt køre en del kilometer uden at have adgang til køreledningen, eller tager jeg fejl?

Den kan vel trille indtil den holder stille ;-)

Ellers skal den have “last-mile” som gør den i stand til at fortsætte et vist antal km uden ledning.

Johnni

Flis til Helsingør via jernbane

af Jens V, 19/6 2018, 13:47 (2138 dage siden) @ Frank Poulsen

Interessant...
Tænker det bliver svært at trykke tilbage til Helsingør med 5 km/t (er det ikke makshastighed når man trykker)...


Nej - kun i helt særlige tilfælde...:


SR § 36
4.3. Rangering uden radio

Når der rangeres uden brug af radio, etableres kontakt mellem
lokomotivfører og rangerleder ved hjælp af håndsignaler, jf. § 18.

Hvis direkte forbindelse mellem rangerlederen og lokomotivføreren
ikke kan opnås, skal rangerlederen placere rangerhjælpere således,
at disse ved at gentage signalerne tilvejebringer forbindelsen. Ved
rangering under sådanne forhold må hastigheden ikke overstige 5
km/t.

Flis til Helsingør via jernbane

af bastholm, 19/6 2018, 11:52 (2139 dage siden) @ Per Sørensen

Interessant oplæg.

Men jeg undrer mig over at i slet ikke har nævnt Innofreight systemet. Dette er efterhånden meget udbredt i Europa til transport af flis. Der er en del fordele ved systemet frem for almindelige gammeldags vogne.

Endvidere er vil jeg mene at et gammeldags disellokomotiv er dyrt og outdated. I dag kan el-lokomotiver fås med 'last mile' enhed. Alternativt så findes der også fjernstyret batteridrevne rangertraktorer på markedet. Disse er både billigere og mere miljøvenligt end en gammeldags rangerlokomotiv.

Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak