Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/9 2018, 07:37 (2041 dage siden) @ vekm0

Artikel på ing.dk: ing.dk/artikel/ombygning-ringsted-station-bliver-dobbelt-saa-dyr-214603


Der er vel efterhånden mange - MANGE - eksempler på, at Banedanmark ikke evner at regne rigtigt, når de skal finde ud af, hvad det koster at genmnemføre et projekt. Mon ikke tiden snart er inde til, at politikerne udskiller Banedanmarks regnemaskine i en selvstændig styrelse?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen
På vej med en bog i 2019 om 150 år for Støvring station - og noget om strækningen Randers-Aalborg

Avatar

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 24/9 2018, 11:29 (2041 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Artikel på ing.dk: ing.dk/artikel/ombygning-ringsted-station-bliver-dobbelt-saa-dyr-214603

Der er vel efterhånden mange - MANGE - eksempler på, at Banedanmark ikke evner at regne rigtigt, når de skal finde ud af, hvad det koster at genmnemføre et projekt. Mon ikke tiden snart er inde til, at politikerne udskiller Banedanmarks regnemaskine i en selvstændig styrelse?

Fusioner Vejdirektoratet og BaneDanmark til en Infrastrukturstyrelse.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Mo 568, 24/9 2018, 17:59 (2040 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg syntes at det handler om at vores samfund ikke længere evner at drage konsekvenser. Man ser det overalt, banker, regioner, sygehuse, kommunaldirektører, direktører under staten, ministre o.s.v. toppen i samfundet har afskaffe alt personligt lederansvar, og forgylder sig selv financierer af besparelser i de nederste lag af samfundet. Derfor tror jeg ikke at det nytter at forsøge sig med endnu større og komplicerede organisationer. Jeg tror vi skal den anden vej, og skabe mindre enheder, hvor den enkelte har en relation til sit arbejde og lægger en del af sin person i at udføre sin opgave omhyggeligt og fagligt korrekte. Vi skal med andre ord tilbage til den tid, hvor pligtfølelse, værdighed og sindsro var dagligdagen for de fleste.

Situationen i Ringsted kalder også på konsekvens. Man retter som bekendt ikke en fejl ved at begå en ny. En "billig" ombygning af Ringsted station, som ikke løser noget som helst, koster foreløbig 730 mio. kr. Går det som det plejer vokser det tal efterhånden som byggeriet skrider frem. Den endelige og fremtidssikre løsning, en udfletning øst for byen, koster ca. 200 mio.kr. mere. Et beløb som ikke er fastsat af Banedanmark, men af COWI, og der er derfor grund til at antage at det validt.

Byggeriet af den billige løsning vil tage ca. 2 år, med store gener for togtrafikken. Femern forbindelsen åbner i 2028 og den billige løsning får derfor kun en levetid på 8 år. Til den tid bliver det nødvendigt med en udfletning for at afvikle togtrafikken ved Ringsted.

Det vil sige først bruger samfundet 800 mio.kr på den "billige" løsning, og derefter om nogle få år yderligere, ca. 1 mia.kr. på den løsning som er nødvendig i fremtiden.

Det eneste ansvarlige er at stoppe den "billige" ombygning nu. Starter man projekteringen af den østlige udfeltning i dette efterår vil den ifølge COWI kunne stå færdig i eftersommeren 2020. Altså 4 år før det ny signalsystem på Ringstedanen forventes at være færdig, og Ringstedbanen kan tages endeligt i brug.

Det er jo intet under at der savnes anlægsmidler til trafikinvesteringer, hvis politikerne ikke drager en konsekvens, men blot trække på skulderne, og åbner for kassen igen, så Banedanmark kan bruge vores skattekroner så meningsløst som det sker ved Ringsted.

Fortsat god dag, Thomas Albøg Olsen, alias Mo 568.

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af cml, 24/9 2018, 12:27 (2041 dage siden) @ vekm0

"Den reducerede løsning 0 indebærer, at Banedanmark dropper at flytte to spor, at udvide en perron og at hastighedsopgradere to spor. Det betyder, at togene ikke som planlagt kan passere Ringsted Station med 180 km/t, hvilket forlænger rejsetiden med et minut eller to."

Hvad bliver hastigheden så gennem Ringsted?

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af togman, 24/9 2018, 12:39 (2041 dage siden) @ cml

Maks. 120 km/t som i dag og for en del spor nok lavere.

Mvh. Eilif

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Simon1906, Hedehusene, 24/9 2018, 12:44 (2041 dage siden) @ cml

Jeg kan godt leve med at rejsetiden bliver 2 minutter længere, det vil ikke være afgørende for mig, hvis jeg skulle forbi Ringsted med tog og så vil jeg give Michael Deichmann ret i at man burde slå banedanmark og vejdirektoratet sammen til en infrastruktur styrelse.

Med venlig hilsen

Simon

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Henrik B, 24/9 2018, 12:58 (2041 dage siden) @ vekm0

Hej forum
Det er meget tit at et projekt bliver dyrere end først antaget.
Jeg tror at man bevidst sætter en laver pris på projekter.
For så at være sikker på at det bliver til noget.
For så senere at sige hvis det skal blive færdig og klar
skal der flere penge til.
Hilsen Henrik B.

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Scharfenberg, 24/9 2018, 13:08 (2041 dage siden) @ Henrik B

Hej forum
Det er meget tit at et projekt bliver dyrere end først antaget.
Jeg tror at man bevidst sætter en laver pris på projekter.
For så at være sikker på at det bliver til noget.
For så senere at sige hvis det skal blive færdig og klar
skal der flere penge til.
Hilsen Henrik B.

De sidste ca. 10 år har det offentlige været forpligtet til at lægge en økonomisk buffer ind i anlægsoverslaget (kaldet Ny Anlægsbudgettering). Man må derfor ikke bare bevidst underbudgettere. I tilfældet med Ringsted Station tror jeg sådan set, at den ansvarlige i Banedanmarks forklaring er god nok: At man ikke havde fantasi til at forestille sig, at Ringsted ville blive så dyrt, da man først og fremmest havde fokus på Ny bane og i mindre grad tilslutningsanlæggene og evt. kompleksitet heri. Bemærk i øvrigt hvor gnidningsløst den nye fly over ved Ny Ellebjerg er kommet til verden. Måske fordi der ikke rigtig er parcelhushaver i nærheden.

Nye anlægsprojekter der har holdt sig inden for budgettet:

* Metro til Københavns Lufthavn, september 2007
* Udbygning og opgradering af Lejre-Vipperød, august 2014 (1,3 mia. kr.)
* Elektrificering af Esbjerg-Lunderskov, august 2017. Udskudt fra 2016 pga. synergi med øvrig elektrificering (1,2 mia. kr.)
* Ny bane København over Køge til Ringsted, maj 2019. Udskudt fra dec. 2018 (10 mia. kr.)

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Togbus, Foldingbro, 24/9 2018, 13:46 (2041 dage siden) @ Scharfenberg

* Ny bane København over Køge til Ringsted, maj 2019. Udskudt fra dec. 2018 (10 mia. kr.)

Overskridelsen for Ringsted er kun stor i forhold til Ringsted Station isoleret set.

Hvad var det nu den skrottede vest-flyover i Ringsted ville have kostet? Alene den nævnte overskridelse (fordobling) kunne nemt have købt de sure parcelister ud så man kunne have lavet den rigtige løsning.

--
- busser når det er billigst

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Mo 568, 24/9 2018, 17:30 (2040 dage siden) @ Togbus

Opførelsen af den niveaufri udfeltning i vest vil under etableringen få meget omfattende indvirkning på trafikken gennem RIngsted. Vi taler om et spor mellem strækningen til Næstved og stationen i Ringsted i et helt år, og meget lange total spærringer fordi hele vest-enden af stationen skal graves op. Alt det bestående skal fjernes, og der skal bygges en ny dæmning over Ringsteds Å, på hver sin side af den bestående dæmning.

Den niveaufri udfletning øst for byen forudsætter minimale ombygninger på Ringsted Station, og kan ifølge COWI bygges på 19 måneder uden nævneværdig indflydelse på trafikken på Vestbanen og den nye Ringstedbane.

Efter at den daværende transportminister Hans Chr. Schmidt have besluttet sig for 0+løsningen i sommeren 2016, udarbejde gruppen bag forslaget om den østlige udfletning en oversigt over de samlede udgifter for skatteyderne for de tre alternativer: 0+ løsningen, niveaufri vest og niveaufri øst, med start i 2016 eller senere. Talmaterialet var oplyst af Banedanmark.

End ikke udsigten til at bygningen af 0+løsningen i 2016 og udskydelsen af en niveaufri udfeltning til senere ville koste skatteyderne 1 mia. kr. ekstra kunne ikke få transportministeren til at skifte standpunkt.

Du finder oversigten på dette link: Sammenligning af de samlede udgifter før skatteyderne.

Som du kan læse er den vestlige udfletning billigst, men ifølge kvalitetssikrings rapporten fra Rambøll er der meget stor usikkerhed på Banedanamrks prisfastsættelsen. Hvis usikkerheden er ligeså stor som den har vist sig for 0-løsningen ville den vestlige udfeltning have koste 2,1 mia.kr. For den østlige hvor COWI, og ikke Banedanmark, udførte beregningerne endte prisen 1,2 mia.kr.

Fortsat god dag Thomas Albøg Olsen alias Mo 568

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Jens Hansen, 24/9 2018, 15:14 (2041 dage siden) @ Scharfenberg

Til listen over vellykkede projekter kan vel også tilføjes dobbeltsporet i Sønderjylland, omend det var ved at gå galt.

JH

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af kme, 24/9 2018, 15:27 (2041 dage siden) @ Jens Hansen

Til listen over vellykkede projekter kan vel også tilføjes dobbeltsporet i Sønderjylland, omend det var ved at gå galt.

Den blev jo aldrig færdig. Tinglev-Padborg er stadig enkeltsporet.

Avatar

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Ove Nygaard, 24/9 2018, 15:53 (2040 dage siden) @ kme

Til listen over vellykkede projekter kan vel også tilføjes dobbeltsporet i Sønderjylland, omend det var ved at gå galt.

Den blev jo aldrig færdig. Tinglev-Padborg er stadig enkeltsporet.

[/b]
Denne del af banen var ikke med i planlægningen, så det er vel trods alt rimeligt at hævde, at dobbeltsporet i Sønderjylland var et vellykket projekt.:-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Ombygning af Ringsted Station bliver dobbelt så dyr

af Scharfenberg, 24/9 2018, 20:35 (2040 dage siden) @ Ove Nygaard

Til listen over vellykkede projekter kan vel også tilføjes dobbeltsporet i Sønderjylland, omend det var ved at gå galt.

Den blev jo aldrig færdig. Tinglev-Padborg er stadig enkeltsporet.

[/b]
Denne del af banen var ikke med i planlægningen, så det er vel trods alt rimeligt at hævde, at dobbeltsporet i Sønderjylland var et vellykket projekt.:-)

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Det er nemlig rigtig, Ove.

Der skal køre mange flere tog, før det kan betale sig at udbygge det sidste - relativt korte - stykke til dobbeltspor. Når Femern kommer i 2028, forsvinder mange af godstogene i Sønderjylland også, så der burde være god kapacitet de næste mange år.

--
Med venlig hilsen
Scharfenberg

Kobler din kollektive trafik sammen efter bedste evne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak