Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sveller - nu med numre (Jernbanen i dag)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/10 2021, 11:29 (934 dage siden)

I Japan har de styr på tingene. Selv svellerne er nummererede.

"Hr. banearbejder Yokomoto, i dag bedes De inden fokost udskifte svellerne nr. 235 og 236."

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]Hovedbanegården i Tokyo 21. juli 2019. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Sveller - nu med numre

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 7/10 2021, 12:19 (934 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det er vel bare at sætte stregkode på og så gøre som i så meget andet af industrien?

Avatar

Sveller - nu med numre

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 7/10 2021, 14:27 (934 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det giver jo en masse sporbarhed. Savværksejeren der har lavet den der knækker skal begå Harakiri! :-D
(Ironi/Sarkasme kan forekomme)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Sveller - nu med numre

af Niels-Erik Hansen, 7/10 2021, 14:56 (934 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det gør vi da også herhjemme.

Da der blev sænket spor under broerne mellem Lejre og Roskilde, var jeg meget rundt ved logistikpladserne. Her fandt jeg, at svellerne tilsyneladende havde unikke numre.

[image]

Sveller - nu med numre

af Jan K., 7/10 2021, 18:12 (934 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

En del af en ISO 9000 certificering...

Nummeret kan du bruge til at få oplysning om støbedato, betonblanding, sand, stentilslag, armering... alt.

Og ja, hver svelle anses som et individuelt element.

Og ja, jeg har tilbragt 1½ dekade i betonelementindustrien! :-D

Avatar

Sveller - nu med numre

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 7/10 2021, 22:36 (934 dage siden) @ Niels-Erik Hansen

Det gør vi da også herhjemme.

Da der blev sænket spor under broerne mellem Lejre og Roskilde, var jeg meget rundt ved logistikpladserne. Her fandt jeg, at svellerne tilsyneladende havde unikke numre.

[image]

Ja, men i Japan ligger de åbenbart konsekvent i nummerrækkefølge? Det gør de vist ikke i Danmark?

M.v.h.

Thomas

Avatar

Sveller - nu med numre

af gaest, 8/10 2021, 06:08 (934 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Det gør vi da også herhjemme.

Da der blev sænket spor under broerne mellem Lejre og Roskilde, var jeg meget rundt ved logistikpladserne. Her fandt jeg, at svellerne tilsyneladende havde unikke numre.

[image]


Ja, men i Japan ligger de åbenbart konsekvent i nummerrækkefølge? Det gør de vist ikke i Danmark?

M.v.h.

Thomas

Det kan være et forsøg af en slags. Trecifrede numre rækker ellers ikke langt til svellenummerering.

Sveller - nu med numre

af Poul Brandt, Nordsjælland, 8/10 2021, 10:45 (933 dage siden) @ gaest

Det kan være et forsøg af en slags. Trecifrede numre rækker ellers ikke langt til svellenummerering.

Eller også er den en slags datokode:

"7. Dokumentation for genanvendte S89 og S99 sveller
Hvis S89 og S99 svellen genanvendes, skal svellens fabrikations år angives i Sporlev.
De to sidste cifre af svellens fabrikations år står stemplet i svellen."

--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k

Avatar

Sveller - nu med numre

af gaest, 8/10 2021, 13:28 (933 dage siden) @ Poul Brandt

Det kan være et forsøg af en slags. Trecifrede numre rækker ellers ikke langt til svellenummerering.


Eller også er den en slags datokode:

"7. Dokumentation for genanvendte S89 og S99 sveller
Hvis S89 og S99 svellen genanvendes, skal svellens fabrikations år angives i Sporlev.
De to sidste cifre af svellens fabrikations år står stemplet i svellen."

Så vidt jeg kan se er de numre påmalet, det kan ikke forventes at holde hele svlllens levetid. Din tanke om at det kan være fabrikationsår passer ikke med at de har fortløbende numre.

Sveller - nu med numre

af esni, Frederikssund, 7/10 2021, 15:14 (934 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I Japan har de styr på tingene. Selv svellerne er nummererede.

Det er godt med sporbarhed - også til materialer til sporbygning

(Jeg sniger mig stille ud)

--
Eskild

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak