Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner (Generelt)

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/1 2022, 21:52 (825 dage siden)

Formedelst bygningen af en tunnel under banen var strkn. 880 (Godsforbindelsesbanen) her i weekenden afbrudt.

Det så ud til at gå fint. Fra nærmeste "lokation med sporskifter" Flintholm lave del kunne S-togene køre ud ad skiftevis det ene og det andet hovedspor og nå helt til Fuglebakken hvor de så vendte. Minimal strækning med togbusser.

Men det gav jo så lige en uventet udfordring på mellemliggende standsningssteder med sideliggende perroner som Grøndal hvor det kan være surt show at befinde sig på den "forkerte" perron og skulle skynde sig udenom.

Måske derfor at Metroen er udført med midtliggende perroner.

Håber at fremtidige projekter til ombygning også kommer til at omfatte ombygning af standsningssteder med sideliggende til midtliggende perron.

Det kunne se ud som Danshøj lave del er forberedt for det. Medens det ikke ser ud til at det kommende standsningssted på København Syd får midtliggende perron

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner

af larsht, 30/1 2022, 22:29 (825 dage siden) @ Per Holm

Formedelst bygningen af en tunnel under banen var strkn. 880 (Godsforbindelsesbanen) her i weekenden afbrudt.

Det så ud til at gå fint. Fra nærmeste "lokation med sporskifter" Flintholm lave del kunne S-togene køre ud ad skiftevis det ene og det andet hovedspor og nå helt til Fuglebakken hvor de så vendte. Minimal strækning med togbusser.

Men det gav jo så lige en uventet udfordring på mellemliggende standsningssteder med sideliggende perroner som Grøndal hvor det kan være surt show at befinde sig på den "forkerte" perron og skulle skynde sig udenom.

Måske derfor at Metroen er udført med midtliggende perroner.

Håber at fremtidige projekter til ombygning også kommer til at omfatte ombygning af standsningssteder med sideliggende til midtliggende perron.

Det kunne se ud som Danshøj lave del er forberedt for det. Medens det ikke ser ud til at det kommende standsningssted på København Syd får midtliggende perron

På København Syd kunne man jo evt tjekke skiltene i tunnelen før man går op på perronen - tippet er gratis og kan også benyttes på rigtigt mange andre stationer.

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner

af Petteri, 30/1 2022, 22:46 (825 dage siden) @ larsht

På København Syd kunne man jo evt tjekke skiltene i tunnelen før man går op på perronen - tippet er gratis og kan også benyttes på rigtigt mange andre stationer.

.. lige indtil Banedanmark laver sporskifte sekunder før toget ruller ind til perron. Det sker relativt ofte på København H.

--
Pendler og bruger af den kollektive trafik. Indlæg vil derfor tage udgangspunkt i en pendlers synsvinkel.

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner

af mikedk2100, 30/1 2022, 22:51 (825 dage siden) @ Petteri

På København Syd kunne man jo evt tjekke skiltene i tunnelen før man går op på perronen - tippet er gratis og kan også benyttes på rigtigt mange andre stationer.


.. lige indtil Banedanmark laver sporskifte sekunder før toget ruller ind til perron. Det sker relativt ofte på København H.

… og på rigtig mange andre stationer. Eller den ligeså ofte forekommende fejlagtige skiltning ;-)

Avatar

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner

af gaest, 31/1 2022, 14:58 (824 dage siden) @ Petteri

.. lige indtil Banedanmark laver sporskifte sekunder før toget ruller ind til perron. Det sker relativt ofte på København H.

Det kan andre end Banedanmark også

https://www.youtube.com/watch?v=iE3QROGW3Ew

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner

af thomastog, 30/1 2022, 22:58 (825 dage siden) @ Per Holm


Det så ud til at gå fint. Fra nærmeste "lokation med sporskifter" Flintholm lave del kunne S-togene køre ud ad skiftevis det ene og det andet hovedspor og nå helt til Fuglebakken hvor de så vendte. Minimal strækning med togbusser.

Men det gav jo så lige en uventet udfordring på mellemliggende standsningssteder med sideliggende perroner som Grøndal hvor det kan være surt show at befinde sig på den "forkerte" perron og skulle skynde sig udenom.

Måske derfor at Metroen er udført med midtliggende perroner.

Ingen regler uden undtagelser… Marmorkirken.

Tvivler dog på, at dit eksempel er den afgørende faktor for perron-placeringen.

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 30/1 2022, 23:04 (825 dage siden) @ thomastog

Tvivler dog på, at dit eksempel er den afgørende faktor for perron-placeringen.

Sikkert ikke den eneste grund. Elevatorer, perroninventar, eskalatorer mv. udnyttes bedre og det samme antal stykker udstyr vil fungere som reserve for hinanden ved midtliggende perroner.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Vekselsporsdrift o.l. rimer bedst på midtliggende perroner

af Dampfmeisteren ⌂, 31/1 2022, 12:29 (825 dage siden) @ Per Holm

Medens det ikke ser ud til at det kommende standsningssted på København Syd får midtliggende perron

Der er midtliggende perron for Ringbanen og for København - Ringsted banen på Ny Ellebjerg/København Syd, men det er korrekt at Køge Bugt banen har sideliggende perroner og de kommende perroner på Øresundsbanen bliver sideliggende.

--
mvh. Dampfmeisteren
http://www.damplokomotiv.dk/

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak