Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog til Rønland? (Generelt)

af Gerhard V., 7/3 2022, 22:22 (783 dage siden)

Hej,

findes herinde nogen som ved når der aktuelt kører tog til og fra Rønland og vil dele videnet om det? Jeg ville gerne forsøge at tage nogle billeder på thyborønbanen hvis det er ikke helt i mørket…

Mvh

Gerhard.

Avatar

Tog til Rønland?

af jhcn, Århus, 8/3 2022, 10:51 (783 dage siden) @ Gerhard V.

Hej Gerhard

Jeg ligger ikke selv inde med oplysninger, men har tidligere kontaktet MjbaD direkte
De er virkelig flinke, og svarer gerne hvis det er dem muligt.

Desværre er der vist ikke så meget godskørsel på skinner til Rønland pt

mvh
Henrik

--
Henrik
[image]

Tog til Rønland?

af Steen Nielsen ⌂, Faaborg, 8/3 2022, 16:42 (782 dage siden) @ jhcn

Hej Gerhard

Jeg ligger ikke selv inde med oplysninger, men har tidligere kontaktet MjbaD direkte
De er virkelig flinke, og svarer gerne hvis det er dem muligt.

Desværre er der vist ikke så meget godskørsel på skinner til Rønland pt

mvh
Henrik

Ingen tvivl om de er flinke i Lemvig og omegn. For et stykke tid siden syntes jeg at have læst at de
tankcontainere som skal til Rønland bliver leveret i Padborg og kørt på lastbil derfra. Så har der været nogle
sporadiske transporter med noget jernspuns på nogle store åbne bogievogne til Thyborøn. Disse har vist været
smidt på "Herninggodstoget". Så der er blevet rigtigt langt mellem "snapsene" ;-)

Tog til Rønland?

af Gerhard V., 8/3 2022, 21:03 (782 dage siden) @ Steen Nielsen

Hej igen,

desværre nåede jeg ikke at spørge nøgen fra midttrafik i Lemvig, når jeg var der, men jeg kan berette, at der foregik nogen godskørsel i aften. Desværre var det helt mørkt, jeg kunde kun se at det var maximalt to vogne, måske kun én. Toget kom forbi Vrist mod Lemvig omkring kl. 20.40.
Om persontogskørsel kan jeg berette at toget kl. 18.13 fra Lemvig til Vemb blev kørt med et Desirosæt som kom ud af værkstedet/remisebygningen.

Venlig hilsen

Gerhard.

Tog til Rønland?

af Jørgen Pagh Jensen, 8/3 2022, 22:42 (782 dage siden) @ Gerhard V.

I oktober gjaldt følgende regel, som vel gælder endnu: Da Lemvig-banen som den eneste jernbane i Danmark har valgt at have rejsekort-standere i Y-togene og ikke på stationerne - betyder det, at der er gratis kørsel, når man bruger Desiro på strækningen. De er virkelig flinke på de kanter.

Avatar

Tog til Rønland?

af gaest, 10/3 2022, 21:50 (780 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

I oktober gjaldt følgende regel, som vel gælder endnu: Da Lemvig-banen som den eneste jernbane i Danmark har valgt at have rejsekort-standere i Y-togene og ikke på stationerne - betyder det, at der er gratis kørsel, når man bruger Desiro på strækningen. De er virkelig flinke på de kanter.

På de kanter er det en nødvendighed at have rejsekort standerne i toget, de ville ikke overleve ret mange nætter på en perron.

Tog til Rønland?

af Jørgen Pagh Jensen, 14/3 2022, 21:54 (776 dage siden) @ gaest

Jeg ved ikke om kriminaliteten er specielt voldsom på de kanter, men rejsekort-standere står da frit fremme på stationer alle andre steder i Danmark - også på Københavns vestegn og i nordvest, hvor man vel kan forvente en langt større chance for besøg af Hr. Værk. Handler det med VLTJ ikke bare om, at passagererne er så få, at det er billigere med rejsekortstandere i togene - præcis som i busser i hele landet?

Tog til Rønland?

af PerR, 14/3 2022, 22:02 (776 dage siden) @ Jørgen Pagh Jensen

Mon ikke det er den fugtige og saltholdige luft, der er på de kanter, der hentydes til.

Mvh Per

Tog til Rønland?

af Lyntoget, 8/3 2022, 23:38 (782 dage siden) @ Gerhard V.

Tog fra Vemb til Lemvig kl. 17.02 og Lemvig - Vemb kl.18.13 kører hverdage med Desiro og er gratis

Tog til Rønland?

af Ullrich Lück, D-Wasbek, 9/3 2022, 12:56 (782 dage siden) @ Steen Nielsen

Hej Steen,

enhederne kørte til kombiterminalen i Taulov og derfra til Rønland.

Men jernbanetransporterne skulle komme i gang igen. Så må man lige se hvad ukrainekrigen betyder, da det der er i tankcontainerne kommer fra Kasakhstan.

ULlrich

Tog til Rønland fra Kasakhstan?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/3 2022, 14:32 (781 dage siden) @ Ullrich Lück
redigeret af Per Holm, 9/3 2022, 14:42

Men jernbanetransporterne skulle komme i gang igen. Så må man lige se hvad ukrainekrigen betyder, da det der er i tankcontainerne kommer fra Kasakhstan.

ULlrich

Mon ikke de finder en rute gennem Tyrkiet uden om Rusland og Ukraine?

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tog til Rønland fra Kasakhstan?

af Rørvig Station, 9/3 2022, 15:38 (781 dage siden) @ Per Holm

Mon ikke de finder en rute gennem Tyrkiet uden om Rusland og Ukraine?

Hvor mange tusinde kilometers omvej skal togene køre?
Hvor skal omsporingsstationerne bygges?
Hvor mange år vil projektet tage?
Hvor mange dage/timer vil konflikten stå på før normal drift genoptages?
Er Kasakhstan ikke i lighed med Rusland medlem af SCO, Asiens svar på Nato?
Der fremkommer en del kreative forslag i dette forum.

Tog til Rønland fra Kasakhstan?

af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880, 9/3 2022, 16:04 (781 dage siden) @ Rørvig Station
redigeret af Per Holm, 9/3 2022, 16:20

Mon ikke de finder en rute gennem Tyrkiet uden om Rusland og Ukraine?


Hvor mange tusinde kilometers omvej skal togene køre?
Hvor skal omsporingsstationerne bygges?
Hvor mange år vil projektet tage?
Hvor mange dage/timer vil konflikten stå på før normal drift genoptages?
Er Kasakhstan ikke i lighed med Rusland medlem af SCO, Asiens svar på Nato?
Der fremkommer en del kreative forslag i dette forum.

Med jernbanefærge fra Aktau til Baku - til eksempel - over Det Kaspiske Hav, bliver "omvejen" nok ikke særlig stor.

Svjv. køres der i forvejen godstog mellem Kina og Tyskland uden om Rusland så sporene skulle være til at finde.

--
... og i øvrigt mener jeg at al skifte mellem transportmidler bør være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulunderstøttede (med barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Tog til Rønland fra Kasakhstan?

af Niels Bak, 10/3 2022, 13:00 (781 dage siden) @ Rørvig Station

Mon ikke de finder en rute gennem Tyrkiet uden om Rusland og Ukraine?


Hvor mange tusinde kilometers omvej skal togene køre?
Hvor skal omsporingsstationerne bygges?
Hvor mange år vil projektet tage?
Hvor mange dage/timer vil konflikten stå på før normal drift genoptages?
Er Kasakhstan ikke i lighed med Rusland medlem af SCO, Asiens svar på Nato?
Der fremkommer en del kreative forslag i dette forum.

Tja - enten så opretholdes leverancen fra Kasakhstan, og så skal godset jo finde frem på en eller anden måde, om end det ikke er sikkert det bliver tog på det sidste stykke, hvis det fx overgår til skib til en havn i nærheden - eller også finder Cheminova en anden leverandør, og så skal godset jo også frem til fabrikken.

Kasakhstan har sammen med de andre centralasiatiske republikker stillet sig neutrale i konflikten, og er således ikke deltagere i sanktionerne mod Rusland, men heller ikke selv omfattede af dem. Det er altså udelukkende et spørgsmål om transportvej. Transittrafik gennem Rusland er så vidt jeg ved heller ikke omfattet, men med de nuværende sanktioner kan det hurtigt blive en stakket frist, da Rusland hurtigt vil komme til at mangle elektronik og andre reservedele til tog, signalsystemer mv. Selv om disse i sig selv er russiske produkter, så indgår der importerede dele i næsten alt bare lidt avanceret udstyr og maskineri.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak