Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Modlys

af Steen Larsen, Søborg, 26/8 2010, 23:30 (4992 dage siden)

Hej jernbanevenner

Inspireret af Taage og Dis kan vi jo tage emnet vanskelige fotoforhold videre op og "kigge paa" modlys. Har vi ikke allesammen taget nogle raedselsfulde billeder i modlys naar vi gerne ville forvige selve lokomotivet og dets detaljer, og saa en gang imellem dukker der et billede op som pga stemningen alligevel bliver vaerd at gemme paa?

[image]

MZ 1408 Horsens 1981

Mvh
Steen

Avatar

Modlys

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/8 2010, 06:24 (4992 dage siden) @ Steen Larsen

Modlys er mit mellemnavn. ;-)

[image]

--
[image]

Avatar

Modlys

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 27/8 2010, 14:22 (4991 dage siden) @ Tommy Nilsson

Tommy skrev:

Modlys er mit mellemnavn. ;-)

Tommy "Modlys" Nilsson!?! Klinger udmærket. Godt det ikke var modløs.

Her et billede af sporterræn i modlys, Odense 28. januar 2010

[image]

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Modlys

af TeamBaumann, Hjordkær, 27/8 2010, 15:48 (4991 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Når I nu skriver modlys, er det så positivt eller negativt ment, som man kan se på billeder - jeg syntes at de ser da meget flot ud, lidt nostralgi og jernbane-kunst.
Så jeg går udfra at det er positivt ment...pga. at jeg hører fra andre steder, at modlys kan være foto's værste fjerne?:-|

Avatar

Modlys

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 27/8 2010, 17:49 (4991 dage siden) @ TeamBaumann

...pga. at jeg hører fra andre steder, at modlys kan være foto's værste fjende?:-|

Modlys kan bestemt ødelægge et billede helt - så normalt er det negativt, men som Steen skriver kan man være heldig at opnå nogle gode effekter/stemninger alligevel.

Se f.eks. Steens billede med den dekorative baggrund og hvor MZ'erens lygter bliver fremhævet af den mørke front. Eller Tommys damplokomotiv, som man kun kan se silhuetten af og hvor lyset fremhæver den opstigende røg. Dejlige billeder.

Nedenstående billeder er taget indenfor de samme minutter - blot fra hver sin side af broen.

"Sporterræn i Odense" - denne gang i farver.
[image]

I modsatte retning:
[image]
To forskellige stemninger.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Avatar

Modlys

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 27/8 2010, 18:12 (4991 dage siden) @ Erik, My 1 2 87

Når jeg er ude at fotografere, så sker det gang på gang, at solen står stik modsat af, hvad den burde. Mit motiv bliver underbelyst og især damplokomotiver bliver kulsorte. Billedet af S-maskinen i forrige indlæg var jeg dog godt klar over ville blive underbelyst, men her sigtede jeg efter at fange solen i røgen og så ellers se, hvordan resultatet ville blive.
Jeg fotograferer sjældent "kunstbilleder" men næsten altid billeder, der kan bruges på Jernbanen.dk som dokumentation af, hvordan et givent stykke rullende materiel ser ud - så jeg synes modlys burde forbydes...

--
[image]

Modlys

af Frank, 28/8 2010, 04:23 (4991 dage siden) @ Tommy Nilsson

De fleste af os fotograferer jernbane for at se lokomotiverne, vognene eller andet. Derfor er langt de fleste af vores billeder taget med solen i ryggen, så motivet fremstår så tydeligt som muligt. "Kunstbilleder" som Tommy skriver, får vi som regel i "kassen" ved tilfældigheder.
Jeg har nydt alle modlysbillederne i denne tråd og alle tåge og dis billederne i den tråd, jeg åbnede med mine billeder fra Ringsted.

Med venlig hilsen

Frank

Modlys

af Finn, 12/9 2010, 17:48 (4975 dage siden) @ Frank

Disse modlysbilleder er bare fantastiske. Godt at de er kommet på "banen" ;-)
Jeg håber på mange flere af den slags "fejlskud" som dokumenterer noget helt andet end de korrekt belyste billeder, nemlig stemningen og atmosfæren ved jernbanen. Den synes jeg er værd at samle på, så bare skyd løs :-) Mvh: Finn

Modlys

af Steen Larsen, Søborg, 29/8 2010, 23:11 (4989 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg kan ikke dy mig for at sende endnu et modlys billede.

[image]

My 1137 Fredericia 1976

Mvh
Steen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak