Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Fredagens Gåde

af Aleman, 5/11 2010, 18:23 (4921 dage siden)

[image]
I al korthed, vognnummer og lokation? Skal vi hjælpe - der ligger stadig en station (nedlagt - hvad ellers?).

Venlig hilsen,
Aleman

P.S. Nej, jeg har desværre ikke nummeret selv, kun stedet - og årstallet: Juli 1997.

Fredagens Gåde

af Niels Munch, 6/11 2010, 08:14 (4920 dage siden) @ Aleman

Mor'n Aleman,

Kunne være en ex HJ-vogn. Fra Lollandsbanen??

M.v.h.
Niels

Fredagens Gåde

af Aleman, 6/11 2010, 16:53 (4920 dage siden) @ Niels Munch

Mor'n Aleman,

Kunne være en ex HJ-vogn. Fra Lollandsbanen??

M.v.h.
Niels

Godaften, Niels.

Jeg ved det ikke - teoretisk kunne det vel godt være tilfældet, men i så fald er den kommet langt hjemmefra (hvilket jo i og for sig ikke er umuligt, men jeg tror det er usandsynligt i dette tilfælde. Skal jeg være ærlig, så ved jeg ikke, hvilket nummer og hvilken historie, vognen havde - det håber jeg på, at andre måske ved. Men stedet kender jeg - banen igennem landsbyen blev nedlagt for mange, mange år siden. Vi afventer næste bud.

Venlig hilsen,
Aleman

Fredagens Gåde

af Ole M. Nielsen ⌂, 7/11 2010, 04:52 (4919 dage siden) @ Aleman

Det ER en tidligere HJ/Gklm-vognkasse - ingen tvivl om det.

Fredagens Gåde

af Aleman, 7/11 2010, 13:21 (4919 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Så langt er vi enige - det er en Hj-vogn - eller var det engang. Men hvor står eller stod den? Landsbyen ligger på en nu nedlagt jernbanestrækning, der forbandt to købstæder med samme 'efternavn'. Landsbynavnets endelse leder mere tankerne hen på Langeland end på dens reelle beliggenhed. Men nu kommer der ikke flere ledetråde.

Venlig hilsen,
Aleman

Fredagens Gåde

af Svend, 7/11 2010, 13:34 (4919 dage siden) @ Aleman

Det koster jo ikke noget at gætte:

Horbelev mellem Nykøbing og Stubbekøbing

Fredagens Gåde

af Aleman, 7/11 2010, 14:00 (4919 dage siden) @ Svend

Tja - det var et godt forsøg, som jeg slet ikke havde tænkt på - men det er altså ikke det rigtige svar - "domaren säjer, att svaret är fel", som det hed i de populære 'Treklang'-udsendelser i fjernsynet i 1964 eller deromkring. I øvrigt gik SNNB jo videre end til Nykøbing, så alene der passer det ikke helt. Næ, vi skal vestpå - i hvert fald i forhold til SNNB.

Venlig hilsen,
Aleman

Fredagens Gåde

af TeamBaumann, Hjordkær, 7/11 2010, 14:25 (4919 dage siden) @ Aleman

Jeg gætter på Svendborg - Nyborg linien, ved Hesselager på Fyn
eller Odense - Bogense linie, ved Uggerslev

Fredagens Gåde

af Svend, 7/11 2010, 16:31 (4919 dage siden) @ Aleman

Men så prøver jeg en gang mere:

Svendborg-Fåborg: Ulbølle (station)

Fredagens Gåde

af Aleman, 8/11 2010, 05:07 (4918 dage siden) @ Svend

Men så prøver jeg en gang mere:

Svendborg-Fåborg: Ulbølle (station)

Til Svend.

Det stemmer! Vognkassen står (eller stod, det er længe siden, at jeg har været forbi den) ved den lille branddam ved landsbyens rutebilstoppested, tæt ved kirken. Et par hundrede meter derfra ligger den lille station, men det er desværre også alt, hvad der minder om denne tidligt afdøde jernbane i Ulbølle. På dele af strækningen mellem Faaborg og Svendborg kan man i dag cykle, og det er en smuk tur. Flere af de gamle viadukter (Ollerup, Vester Aaby) står der stadig tillige med stationsbygningerne - og så kan man jo heldigvis stadig køre med veterantoget i Faaborg.

Men hvorfra vognkassen stammer, det har vi stadig til gode at finde ud af.

Venlig hilsen,
Aleman

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak