Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gammel remise i Odense (Generelt)

af thomash, 28/10 2011, 09:17 (4564 dage siden)

Godmorgen i skuret. :)

Jeg sad og læste en artikel omkring sidesporet til Odense Sukkerkogeri, hvilket ledte mig ind på googlemaps for at kigge lidt. Der ser jeg, hvad der tilsyneladende har været en remise engang. Er der evt. nogle der ved om der findes billeder og måske endnu bedre lidt video fra dengang hvor remisen var i brug?

I kan se remisen fra oven her: http://maps.google.dk/maps?q=odense&hl=da&ll=55.392457,10.36412&spn=0.00225...

God weekend og fredag til alle. :)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Gammel remise i Odense

af Holger Sørensen, Hedehusene, 28/10 2011, 09:27 (4564 dage siden) @ thomash

Det er resterne af SFJ's omfattende remise- og værkstedsanlæg.
Prøv at se i bøgerne om Sverndborgbanen.

Hilsen fra Holger i Hedehusene:-) ;-) :-)

Gammel remise i Odense (links)

af Niels Munch, 28/10 2011, 09:48 (4564 dage siden) @ thomash
redigeret af Niels Munch, 28/10 2011, 10:08

Hej thomash,

Du vil sikkert have fornøjelse af at læse i disse tråde samt de links, du finder deri.

M.v.h.
Niels

Gammel remise i Odense, ( 3 billeder)

af toylsbjerg, Rønnede, 28/10 2011, 13:53 (4564 dage siden) @ thomash

Hej!
Desværre er jeg ikke gammel nok ( det er sku slemt nok) til at have oplevet
SFJ remisen i Odense i brug! men du får lige et par billeder fra 1968,
hvor det var DSB rutebil depot! Der var stadig spor på sukkerefabrikken!
[image]
[image]

[image]
snen har drillet min lysmåler!!
mvh
Thyge

Roeaffaldsbanen i Odense

af ronold, 28/10 2011, 16:15 (4564 dage siden) @ toylsbjerg

Jeg må spørge - du tog vel ikke tilfældigvis, ved samme lejlighed, billeder af sukkerkogeriets smalsporede roeaffaldsbane, der lå lige ved siden af og formentlig fremdeles var i drift? Driften af denne bane var formentlig ophørt kort før 1971. I 1971 var lokomotiverne fremdeles på plads i remisen, der lå lige ved sukkerkogeriet, og det meste af sporet lå også intakt, bortset fra et stykke i nærheden af sukkerkogeriet, hvor det var pillet op og havde viget pladsen for nogle store volde med hvad jeg antager var et slags spuleanlæg for roeaffald.

Måske andre af forumets læsere sidder inde med billeder fra denne lidet påagtede smalsporbane - eller måske blot sidder på viden, der kan kaste lys over hvornår denne bane blev anlagt og præcis hvornår driften af den ophørte.

Mvh Knut

Roeaffaldsbanen i Odense

af toylsbjerg, Rønnede, 28/10 2011, 16:30 (4564 dage siden) @ ronold

Hej!
Det var nu ikke en roeaffaldsbane!!! men en bane der kørte med den jord der blev vasket af roerne! Flere sukkerfabrikker anvendte systemet, med et mindre jordbassin,
der så blev tømt hver sommer! Bla. Gørlev, der først blev nedlagt omkring 1975! Andre steder var det en fjord, eller mose der blev fyldt op!
Jeg har ( måske) noget smalfilm fra 1962 hvor jeg første gang stødte på banen,
(overført til video)
jeg prøver at grave!! ellers må der være enkelte billeder i de gamle 6x6!
Hav tålmodighed!
mvh
Thyge

Roeaffaldsbanen i Odense

af Ole Gold ⌂ @, 30/10 2011, 21:32 (4562 dage siden) @ toylsbjerg

I april 1969 tog jeg dette billede i Odense. Forløbet af den smalsporede bane ser lidt underligt ud...
Men mon ikke det er den samme bane vi taler om ?
mvh
Ole Gold
[image]

Roeaffaldsbanen i Odense

af ronold, 31/10 2011, 16:07 (4561 dage siden) @ Ole Gold

Joda, det er nok den samme bane, og billedets motiv virker bekendt og stimulerer hukommelsen. Jeg mener bestemt at det vi ser til højre i billedet er den jordvold, som jeg omtalte i tidligere indlæg og som "skar" smalsporbanen over. Det er sandsynligvis smalsporbanens remise vi ser bagest i billedet til højre, men jeg er ikke helt sikker.

Mvh Knut

Roeaffaldsbanen i Odense

af Bent, 13/11 2011, 17:27 (4548 dage siden) @ Ole Gold

Hej.

Affaldsbanen i på sukkerfabrikken i Odense blev beskrevet med foto og sporplan i en gammel artikel i Jernbane-Bladet skrevet af Svend Guldvang. Til roebanebogen - den seneste udgave - er der et digitalt tillæg, hvor den odenseanske affaldsbanes lokomotiver er beskrevet. Jeg har ikke adressen, men den må findes i roebanebogen.

Mvh. Bent.

Roeaffaldsbanen i Odense

af ronold, 19/11 2011, 14:04 (4542 dage siden) @ Bent

Tak for oplysningerne. Er der mon nogen på dette forum, der sidder inde med den pågældende udgave af Jernbane-Bladet og evt. kunne skaffe mig et elektronisk scan, eller blot oplyse årgang, nummer og sidetal for Guldvangs artikel?

Mvh Knut

Roeaffaldsbanen i Odense

af Bent., 21/11 2011, 16:37 (4540 dage siden) @ ronold

Hej.

Jeg læser normalt ikke dette forum, men en gang i mellem gør en bekendt mig opmærksom på et og andet, jeg skal se.

Du spørger om den gamle artikel i Rybroes røde Jernbaneblad. Det letteste, du kan gøre er at henvende dig til et bilbliotek og finde artikelen frem og låne den derfra. Jeg har givetvis artiklen hjemme, men kender jeg mig ret, uden kildeangivelse. Jeg kan selvfølgelig skanne den, når jeg engang kommer hjem. Det kan godt gå hen og blive ind i det nye år, før jeg igen er hjemme. Har jeg glemt det, da mind mig om det. Det sker lettet gennem hjemmesiden Smalspor Forum eller IBKs sekratariat.

Med venlig hilsen

Bent.

Roeaffaldsbanen i Odense

af toylsbjerg, Rønnede, 21/11 2011, 17:24 (4540 dage siden) @ Bent.

Hej!
Alt hvad jeg kunne finde i Jernbanebladet var i nr 9 1964
jeg har prøvet at scanne det ind!
Så må Erik V P. leve med min dårlige scanner!!!!
[image]
[image]
mvh
Thyge

Roeaffaldsbanen i Odense

af ronold, 21/11 2011, 17:54 (4540 dage siden) @ toylsbjerg

Mange tak!

Mvh Knut

Roeaffaldsbanen i Odense

af Niels Munch, 21/11 2011, 19:00 (4540 dage siden) @ toylsbjerg

Hej Thyge,

Imponerende, du fandt bladet. Jeg kunne derfor også grave det frem - og forsøge mig med en udsnitsscanning:

[image]
[image]
Fra Jernbane-Bladet nr. 9, 1964.

Det andet foto, man kan se på din scanning, er fra Fakse Ladeplads.

M.v.h.
Niels

Roeaffaldsbanen i Odense

af ronold, 21/11 2011, 19:05 (4540 dage siden) @ Niels Munch

Jeg synes jeg må sende en tak her også, siden det var mig der spurgte...

Mvh Knut

Roeaffaldsbanen i Odense

af Bent, 22/11 2011, 08:11 (4539 dage siden) @ ronold

Hej.

Jeg er ret sikker på, at Guldvang har skrevet endnu en artikel om roebanen i Odense. Den indeholdt blandt andet en sporplan med både Sukkerfabrikkens spor og det smalsporede affaldsspor samt et foto af et smalsportog på broen, der førte banen sammen med gaden Falen over Svendborgbanen og industrisporet til Fruens Bøge. Bladet må være fra først i 60'erne. Jeg boede i Odense i 1959 og igen i 1961 - 62. I sidste periode så jeg garanteret banen, og nogenlunde samtidig mødte jeg Guldvang. Hvor længe han var om at arrangere et besøg på fabrikken og skrive artiklen, ved jeg ikke. Hvis bladet virkelig er gennemsøgt grundigt, må Guldvang have brugt et andet medie. Det hændte, men jeg tror det ikke det her var tilfældet.

Jeg anbefalede bibliotekerne som kilde, men DJKs arkiv på Vognekspeditionen har givetvis også bladet. det er nok en lettere tilgængelig kilde, hvis man bor i nærheden.

Med venlig hilsen

Bent.

Roeaffaldsbanen i Odense

af toylsbjerg, Rønnede, 22/11 2011, 09:40 (4539 dage siden) @ Bent

Hej!
jeg tror ikke, at der er mere om jordbanen i Jernbanebladet!
manuelt gennemsøgt er årgang 61-68, og går du ind på DJKs Database
over jernbaneartikler får du kun den ,jeg scannede fra 9-64!
Der er dog lidt om nedrivningen af sukkerfabrikken i nr 9-78!

Derimod er der en kort omtale af banen og skematisk plan,
samt foto af tipvognstog på broen over svendborgbanen! i bogen" Roer på Skinner"
side 40.

Jeg vender tilbage når jeg har fået styr på mine smalfilm/ videofilm!
de er i vildt kaos efter Grimstrup Films konkurs! og noget mangler!!
men vi får se!
mvh
Thyge

Roeaffaldsbanen i Odense

af Svend, 22/11 2011, 11:34 (4539 dage siden) @ toylsbjerg

Jeg vender tilbage når jeg har fået styr på mine smalfilm/ videofilm!
de er i vildt kaos efter Grimstrup Films konkurs! og noget mangler!!

Konkurs?? Det fremgår da ikke af hjemmesiden http://www.grimstrup.dk/ som i øvrigt er opdateret for et par dage siden.

--
Svend

Roeaffaldsbanen i Odense

af toylsbjerg, Rønnede, 22/11 2011, 11:56 (4539 dage siden) @ Svend

Hej!
Nej det er også en fejl!
var ikke rigtigt vågen på det tidspunkt!!!!
det var Magenta film!
UNDSKYLD GRIMSTRUP
mvh
Thyge

Roeaffaldsbanen i Odense

af Bent, 25/11 2011, 16:01 (4536 dage siden) @ toylsbjerg

Hej.

Det er muligt, at du har ret. Enten var artiklen senere, eller den var i et andet tidsskrift. Guldvang skrev til flere blade.

Jeg kigger efter, nå jeg er hjemme igen. Måske er der en kilde? I alle tilfælde skanner jeg artiklen og sender den. Og så tager vi sagen derfra. Spild ikke mere tid på at lede.

Desværre varsles der storm, og jeg tager bilen hjem dennegang, og den er af den type der advares imod at benytte på broen i storm. Derfor må jeg udsætte løsningen af de opgaver, jeg har påtaget mig i den senere tid. I næste uge er jeg dog hjemme, for da skal jeg være hjemme.

Med venlig hilsen

Bent Hansen

Roeaffaldsbanen i Odense

af Bent Hansen, 1/12 2011, 15:47 (4530 dage siden) @ Bent

Om Odense Sukkerkogeri
Erindringer fra Odense Sukkerkogeri fra tiden omkring første verdenskrig
Min far boede i sin barndom på Vesterbro i Odense lige over for Sukkerkogeriet. Han er født 1904 og kom til banen 1921 og flyttede derfor fra stedet. Han fortalte:
Den gode jord fra de vaskede roer skylledes ud i nogle bassiner med jordvolde omkring. Om sommeren, når bassinerne skulle tømmes for jord, gravedes volden omkring dem igennem, og et tipvognsspor førstes ind i bassinerne, og den gode jord læssedes på tipvogne og kørtes ud i arealerne vest for fabrikken. Oprindeligt læssedes jorden af på de arealer ved banen mod Middelfart, hvor B 1913 senere fik baner. Efterhånden voksede fyldbanen i længden, og et område, der senere blev til kolonihaver, forsynedes med jord. Banen nåede efterhånden næsten helt ud til Friluftsbadet.

Da Svendborgbanen blev forlagt og senere Ringvejen, der skulle være den nye A 1, blev bygget, anlagdes niveaufri krydsninger med disse. Svendborg- og Fåborgbanen krydsedes senere på en bro sammen med gadeforlængelsen kaldet Falen.

På fabrikken havde man også en kalkbane, men her var sporvidden mindre på fyldbanen. Vognen med kalk skubbedes. Hjulene menes omkring 1910 at have været dobbeltflangede.

Sukkerkogeriets kul kom med skib til Odense. Ved hjælp af et kulfirmas kran læssedes kullene direkte i banevogne og kørtes til Sukkerkogeriets lager. Man præsterede hundrede vogne på en dag. derfor havde SFJ så mange åbne godsvogne. Også Dalum Papirfabrik fik kul på denne måde.

Lidt om sukkerroer. Artikel af SAG (Svend Guldvang) i Jernbaneblades julesærnummer for Fyn 1963. Artikelen er en skanning af en fotokopi fra før, man kunne fotokopiere både tekst og fotos samtidig.
Indskanning fra Bahn-Express nr. 2 fra 1985.

Vedføjet som jpg[image]-fil:
[image][image]

Ikke vedføjet på grund af forlægskvaliteten og ophavsretsproblemer:
Således forgår. Artikel af Hans Gerner Christiansen fra Jernbanebladet nr. 9 fra 1978.
Billeder fra HGC og dennes arkiv.
Billeder fra Finn Sørensen.
Indskanning af håndtegnet skitse dels tegnet efter min fars anvisninger dels efter sporplan fra Guldvang.

Selv var jeg i Odense kortvarigt i 1959 og mindes at have set tre Pedershåb-lokomotiver. Jeg fik dem aldrig fotogaferet. Da jeg igen var i Odense 1961 - 62 så jeg dem ikke mere. Derfor kunne de godt stadig have været der, og selv om jeg kun så tre, kunne der godt have været fire! Se på Roebanebogens hjemmside over lokomotiver. Her er en liste.

Også indskanningen fra Bahn-Express indeholder en fejl, der har forfulgt industribanefolket, siden D. Cole i sit hæfte, Danish Industrial Locomotives nævnte, at damplokomotivet kom til Odense 1905. Det gjorde det først noget senere. Jeg skal se, om jeg kan få fejlen rettet.

Hanomag 3195/1898. 1435 mm. 34 m². 12 atm. Nummer: 1.
1898 - 1912 Höxter Kleinbahn 1.
1912 - 1921 Indsat på Höxter Kleinbahn for Industriebahn AG, Frankfurt am Main
1921 - 1961 Odense Sukkerkogeri.
1961 Ophug hos H. J. Hansen.
Bemærkninger
Danske forskere har ment, at lokoet aldrig blev leveret i Höxter eller kom til Danmark kort efter leveringen. I 1912 var ejeren imidlertid Industriebahn Frankfurt a/M, men lokoet havde fremdeles hjemsted i Höxter. I 1918 blev lokoet trykprøvet i Paderborn stadig for Industriebahn Frankfurt a/M. På grund af verdenskrigen kom lokoet næppe til Danmark før tidligst 1921.

Hanomag 7482/1917. 1435 mm. 33 m². 12 atm. Nummer: 37.
1917 - 49 SFJ 37
1949 - 50 Odense Sukkerkogeri.
1950 - 61 Hensat for Odense Sukkerkogeri.
1961 Ophug.
Bemærkninger
Lokoet havde overheder på SFJ. Det udrangeredes fra Sukkerkogeriet allerede 1950 i følge Bay og ophuggedes muligvis derefter? Lokomotivet kunne godt være ophugget længe inden det blev afmeldt. Ofte afmeldte man først, når kedelinspektøren bankede på døren og ville inspicere.

Smalspormateriellets lister er der formentlig copyright på, så de bliver i mit arkiv.

Mvh.

Bent Hansen

Roeaffaldsbanen i Odense

af toylsbjerg, Rønnede, 27/3 2012, 15:20 (4413 dage siden) @ Bent Hansen

Hej!
Som lovet kommer jeg tilbage, efter at have genfundet mine gamle smalfilm( nu video)
desværre, var kvaliteten, selv efter min målestok usædvanlig dårlig!
Men jeg er faldet over et par billeder mere!
De er taget sommeren 1971.
[image]
taget fra nordsiden af sporene
[image]
da der kørte tog, kunne det ikke komme på tale at krydse sporene
[image]
[image]
kommet over på den anden side, lastvognen var væk med traktoren,
formentlig kørt til Gørlev?
tilslut et billede af Normalsporet damp nr 1 taget hos HIH i 1960
[image]
mvh
Thyge

Gammel remise i Odense, ( 3 billeder)

af toylsbjerg, Rønnede, 27/3 2012, 15:40 (4413 dage siden) @ toylsbjerg

Hej!
Jamen jeg har flere billeder fra SFJ remissen!
dennegang fra 1971
[image]
[image]
Hvad er det der holder der?
[image]
En damptromle! hvorfor og hvad det er for en aner jeg ikke!
[image]
mvh
Thyge

Gammel remise i Odense

af thomash, 31/10 2011, 22:29 (4561 dage siden) @ thomash

Hej Alle

Tak for nogle interessante svar. Det er altid sjovt at se hvordan det var i gamle dage. :)

God aften.

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Gammel remise i Odense

af Arne Andersen @, 6/11 2011, 20:07 (4555 dage siden) @ thomash

Hej Thomas

Hvad angår billeder fra det gamle Odense, og sikkert også fra jernbanen, da denne oplysning:

På tirsdag den 08. november vil en masse gamle film blive overrakt Odense kommunes arkiv, ved en lille reception.

Det er film som fhv. Chef for Tv Fyn Ebbe Larsen og hans far har optaget siden 1947. Jeg ved fra tidligere forestillinger, at der især er mange lokaliteter fra Odense og forstæder, men også fra andre dele af landet.

Ebbes far var ham der lod Apollobiografen bygge, og drev den i mange år i Bolbro.
Samtidig med han havde fotoforretning i byen.

Så et tip til fremover at søge gamle billeder vil være By-Arkivet i Odense.

Du kan også søge under historisk atlas, eller fynske billeder, hvor der er rigtig meget guf.

PS! - De lå også en remisse for enden af V.Stationsvej, v. St. Glasvej.
Vistnok SFJB, som jeg selv har været passager på nogle gange i 40-50erne, når jeg skulle på ferie på Sydfyn.

Det var her vi kunne køre gratis med til Fr. Bøge, da der aldrig blev billeteret før efter denne station ;-) :-D

Hilsen, Arne Andersen

Allesø-Broby-Næsby Lokalhistoriske Forening & Arkiv.

Gammel remise i Odense

af Lars Viinholt ⌂ @, 21/11 2011, 19:01 (4540 dage siden) @ Arne Andersen

Det er godt nok flot husket, at der lå en remise ved Store Glasvej. Den blev revet ned i 1906!
Lars V-N

Avatar

Odense Sukkerkogeri - links til tre billeder

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 16/5 2012, 14:18 (4363 dage siden) @ Tommy Nilsson

"Søgetiden for billeddatabasen er udløbet."

Der er et eller teknisk, som min bacardificerede hjerne ikke kan gennemskue, så vi prøver igen:

www.odensebilleder.dk kan man se disse tre fine billeder fra Odense Sukkerkogeri:

Billede 1
Billede 2
Billede 3

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Odense Sukkerkogeri - links til tre billeder

af Niels Munch, 16/5 2012, 14:58 (4363 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

...... og når/hvis nu søgetiden atter udløber (hvad den næppe gør, hvis jeg kender Thomas ret), kan de findes på http://odensebilleder.dk/billedstart.asp under numrene 13751, 13752 hhv. 13753 :-) .

Den spidsgavlede godsvogn er SFJ KB 1543 - oprindeligt leveret til RFB.

Desuden kan identificeres SNB Pc 688 .

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak