Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Slut med godstog til Grenaa om dagen (Trafikpolitik)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 31/10 2011, 15:05 (4577 dage siden)

Dr er i dag underskrevet politisk aftale om letbane Aarhus-Lystrup, der bl.a. betyder, at det fremover er slut med at køre godstog på Grenaabanen i dagtimerne. Det fremgår ikke, hvorfor der fremover ikke må køre godstog og passagertog samtig.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Fysikeren, 31/10 2011, 17:07 (4577 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Jeg undrer mig egentlig lidt over hvad planerne konkret går ud på.

Som jeg har forstået det, så laves der letbane fra Odder til Aarhus H på den nuværende Odderbane, derfra kører den på ny letbane til Lystrup, og herfra på Grenaabanen til Hornslet.

På denne strækning vil der kører, alt efter delstrækning, tog ned til hver femte minut.

Tilbage er der den "gamle" Grenaabane fra Aarhus H til Lystrup og videre mod Grenaa. Her skal der kører en form for tog fra Aarhus H til Grenaa, men kan ikke finde informationer om, om det bliver letbane eller mere traditionelle tog, men frekvensen er timedrift.

Med dette blive godstog blive et problem mellem Lystrup og Hornslet, da der her måske skal køre op til to letbanetog og et Grenaatog pr. time, såvidt jeg kommer frem til. Dette giver nok problemer med godstog.

En ting mere: Letbanen betyder vel at spor 6 og 7 på Aarhus H frigives til tog mod nord og syd (og evt. Grenaatog), idet nyt spor 0 sammen med spor 1 går til letbanen. Dvs. en udvidelse af kapaciteten på Aarhus H.

Lars

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af jaer, 31/10 2011, 17:14 (4577 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Den helt store nyhed kan det ikke være, for allerede i dag er det umuligt at køre med godstog om dagen (og har faktisk været det i mange år efterhånden). Der er simpelthen ikke plads i køreplanen.

/Jan

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Fysikeren, 31/10 2011, 17:24 (4577 dage siden) @ jaer

Den helt store nyhed kan det ikke være, for allerede i dag er det umuligt at køre med godstog om dagen (og har faktisk været det i mange år efterhånden). Der er simpelthen ikke plads i køreplanen.

En krydsningsstation et lille kvarter øst for Ryomgård ville næppe skade. Ville give mulighed for to tog pr. time til Grenaa. Det kunne gå til ekstra myldretidstog eller evt. godstog midt på dagen i kombination med et par krydsninger længere inde (formentlig Skødstrup og Torsøvej), lidt ligesom man i dag kan få plads til PA 4712 i TKV12.

I forhold til letbanen vil der nok blive brug for en bid dobbeltspor på hele eller dele af banen Lystrup - Hornslet.

Lars

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Svend Jensen, 31/10 2011, 18:16 (4577 dage siden) @ Fysikeren

Jeg forstår det simpelthen ikke. Ifølge hjemmesiden om letbanen bevares grenåbanestykket gennem Risskov netop bl.a. pga. godstog. Der er noget der ikke rigtig hænger sammen.

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Fysikeren, 31/10 2011, 18:21 (4577 dage siden) @ Svend Jensen

Jeg forstår det simpelthen ikke. Ifølge hjemmesiden om letbanen bevares grenåbanestykket gennem Risskov netop bl.a. pga. godstog. Der er noget der ikke rigtig hænger sammen.

Og til direkte tog i timedrift til Grenaa, om de skal køres som "tog" eller "letbanetog" kan jeg dog ikke hitte ud af.

Lars

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Anders Pedersen @, Mørke, 31/10 2011, 18:49 (4577 dage siden) @ Fysikeren

Jeg forstår det simpelthen ikke. Ifølge hjemmesiden om letbanen bevares grenåbanestykket gennem Risskov netop bl.a. pga. godstog. Der er noget der ikke rigtig hænger sammen.


Og til direkte tog i timedrift til Grenaa, om de skal køres som "tog" eller "letbanetog" kan jeg dog ikke hitte ud af.

Det tog til Grenaa skal hvis stadig kører på strækningen gennem Risskov, mens de andre kører på den nye strækning.
så vil kun blive betjens hver time.

Men kunne vil enlig anlægge et krydsnings spor mellem Ryomgaard og Grenasa også kører 30 min drift helt til Grenaa.

Alt materiellet skulle hvis blive Hybrid letbane materiel så der både køres på El og Diesel.

det er hvis kun den nye strækning der skal elektrificeres, ved ikke hvad det vil koste at gøre rent bord også elektrificere de eksisterende baner.
Så Desiro der så kører på begge baner idag skal så nok kører andre steder.

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Svend Jensen, 31/10 2011, 20:07 (4576 dage siden) @ Anders Pedersen

Man er vist nok i gang med at undersøge muligheden for at elektricificere hele lortet, for man kan ikke få de ønskede dual-tog, der både kører diesel og el. Gid fornuften for en gangs skyld kan komme os til gode, men jeg tvivler stærkt! Det bliver sgu noget dyrere at vedligeholde dual-togene, der udover det sædvanlige jo også lige har en dieselmotor og en generator der skal vedligeholdes! Desuden skal de opfindes næsten fra grunden. Lyder det som DSB i en nøddeskal? I hvert fald som en rigtig god molbohistorie!

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Fysikeren, 31/10 2011, 20:12 (4576 dage siden) @ Svend Jensen

Man er vist nok i gang med at undersøge muligheden for at elektricificere hele lortet, for man kan ikke få de ønskede dual-tog, der både kører diesel og el. Gid fornuften for en gangs skyld kan komme os til gode, men jeg tvivler stærkt! Det bliver sgu noget dyrere at vedligeholde dual-togene, der udover det sædvanlige jo også lige har en dieselmotor og en generator der skal vedligeholdes! Desuden skal de opfindes næsten fra grunden. Lyder det som DSB i en nøddeskal? I hvert fald som en rigtig god molbohistorie!

Dualmode tog er vist set andre steder, så de findes. Men bortset fra det, helt enig. Sådanne tog kan kun være dyrere i anskaffelse og drift end mere traditionelle letbanetog.

A propos elektrificering: Med hvilken spænding og AC/DC skal de køre på? Nogle steder har man jo blandet drift med alm. tog, men omvendt er 25kV/50Hz næppe egnet til letbanen gennem Randersvej.

Lars

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Ekaeli007, 31/10 2011, 20:48 (4576 dage siden) @ Fysikeren

Et forslag for eksempel sporvogne (Stadtbahn) i Karlsruhe, jeg kan ikke huske om det gælder alle
men de kører på normal sporvognsspænding i bykernen og når de skal ud på Forbundsbanen skifter man strøm til er det såvidt jeg husker 15000 volt 16 2/3 HZ. Det virker såvidt jeg kan se i daglig drift.

Med venlig hilsen

Bent Jensen

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af XAL OLesen @, Frederiksberg, 1/11 2011, 00:49 (4576 dage siden) @ Ekaeli007

Sporvognene der kører på to forskellige strømsystemer har lige haft 20 års jubilæum i Karlsruhe. Jeg har selv kørt Karlsruhe - Freudenstadt de sidste to somre. Meget effektivt system. Her et link hvor jeg ved et tilfælde kunne se hvordan Karlsruhe og Albtal-bahn fcik det hele til at køre i 1991.

http://www.swr.de/eisenbahn-romantik/archiv/a-bis-z/kvv-karsruher-modell-zweistromtrieb...

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Svend Jensen, 31/10 2011, 20:03 (4576 dage siden) @ Fysikeren

Ja det var derfor jeg indsatte et bl.a. :)

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Svend, 31/10 2011, 21:02 (4576 dage siden) @ Fysikeren

Jeg forstår det simpelthen ikke. Ifølge hjemmesiden om letbanen bevares grenåbanestykket gennem Risskov netop bl.a. pga. godstog. Der er noget der ikke rigtig hænger sammen.


Og til direkte tog i timedrift til Grenaa, om de skal køres som "tog" eller "letbanetog" kan jeg dog ikke hitte ud af.

Dert er en ny Aarhus-historie .... i lighed med den verserende om det nye super-sygehus som (heller) ikke hænger sammen økonomisk....
Men visionerne og drømmene er der.... ;-)

--
Svend

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Svend Jensen, 31/10 2011, 18:14 (4577 dage siden) @ jaer

Men det er jo fordi man ikke vil. Hvis de før har kørt godstog på strækningen forstår jeg ikke hvorfor det så ikke skulle kunne lade sig gøre nu? Såvidt jeg ved vil Hydro i Tønder gerne transportere Aluminium enten den ene eller den anden vej, men begrænsningen består vist nok både i at man ikke kan køre om natten og i at Tønder-Tinglev er lukket samt i meget lidt kapacitet på strækningen fra Fredericia til Tinglev pga. manglende dobbeltspor.

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Fysikeren, 31/10 2011, 18:20 (4577 dage siden) @ Svend Jensen

Men det er jo fordi man ikke vil. Hvis de før har kørt godstog på strækningen forstår jeg ikke hvorfor det så ikke skulle kunne lade sig gøre nu? Såvidt jeg ved vil Hydro i Tønder gerne transportere Aluminium enten den ene eller den anden vej, men begrænsningen består vist nok både i at man ikke kan køre om natten og i at Tønder-Tinglev er lukket samt i meget lidt kapacitet på strækningen fra Fredericia til Tinglev pga. manglende dobbeltspor.

Problemet er den lange køretid Ryomgård - Grenaa på næsten en halv time. Det betyder reelt at der kun kan køre et tog i timen øst for Ryomgård.

Med den nuværende køreplan vil man derfor enten skulle køre gods om natten (og evt. tilhørende solokørende lokomotiv) eller aflyse persontog midt på dagen på yderstrækningen.

Lars

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Svend Jensen, 31/10 2011, 20:11 (4576 dage siden) @ Fysikeren

Hvad gjorde man førhen?

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Fysikeren, 31/10 2011, 20:14 (4576 dage siden) @ Svend Jensen

Hvad gjorde man førhen?

Togene Grenaa - Tønder kørte ud til Grenaa lige før alm. drift begyndte og hjem igen efter timedriften var ophørt.

Tidligere igen var der vist totimedrift yderst mellem myldretiderne, og så er der plads til godstog.

Lars

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Bjarne Nielsen, Grenaa, 31/10 2011, 21:06 (4576 dage siden) @ Fysikeren

det sidste jeg personligt kan huske af godstog var en rå kold vinterdag da der kom et af de gule rangertog kørende med nogle vogne igennem Skødstrup mod Grenaa men hvor det skulle hen ved jeg ikke, for det kom igen kort tid efter. jeg kan svagt huske en my eller mx'er ( det var på afstand og som 5-6 årig kender man ikke lige forskel)

men før i tiden var der jo næsten krydsningspor på samtlige stationer ude på grenaabanen

Avatar

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Per Hauberg, 31/10 2011, 23:36 (4576 dage siden) @ Bjarne Nielsen

Krydsningsmuligheden et sted midtvejs mellem Rå og Gr ville nok være gavnligt af hensyn til regulariteten. En forsinkelse i den yderste ende af Grenåbanen vil ellers forplante sig helt til Odder og "slå til" mange krydsende tog resten af dagen.

Til gengæld: Mere end et tog i timen til Grenå bliver det da vist svært at finde rejsende til...??

vh

Per

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Poul Andersen @, 1/11 2011, 07:58 (4576 dage siden) @ Per Hauberg

Genetablering af krydsningsmulighed i Trustrup ville gavne køreplanlægningen på Grenaabanen ganske betydelig.
Da der kørte aluminiumstog for ca. 10 år siden, var udfordringerne både Grenaa- og Tønderbanen, hvor de manglende krydsningsmuligheder betød at der begge steder kun kunne køres sen aften, ligesom man skulle være væk fra strækningerne inden morgentrafikken startede.
Det kunne lade sig gøre, men gav en del spildtid specielt i Grenaa.

Mvh.
Poul.

Avatar

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Ove Nygaard, 1/11 2011, 08:55 (4576 dage siden) @ Per Hauberg

Krydsningsmuligheden et sted midtvejs mellem Rå og Gr ville nok være gavnligt af hensyn til regulariteten. En forsinkelse i den yderste ende af Grenåbanen vil ellers forplante sig helt til Odder og "slå til" mange krydsende tog resten af dagen.

Til gengæld: Mere end et tog i timen til Grenå bliver det da vist svært at finde rejsende til...??

vh

Per

Hej Per.

Du har "læst på lektien". Så var "de 26 sider" da ikke helt forgæves, selv om anledningen var mindre behagelig.:-)

Bedste hilsener

Ove

Slut med godstog til Grenaa om dagen

af Tolpen, 5/11 2011, 19:12 (4571 dage siden) @ jaer

Der er ikke normalt plads i køreplanen til godstog på Grenåbanen, men det er i DSBs kontrakt med ministeriet (kan findes på nettet) anført, at der "såfremt betjening med godstog ellers kun kan ske om natten" kan fjernes DSB passagertog, såfremt ministeriet underrettes herom (af Banedanmark) i god tid inden køreplansperiodens start.
Altså: Hvis en godsoperatør vil køre på Grenåbanen i dagtimerne, og ansøger om dette ifm den normale køreplan, kan Transportministeriet træffe afgørelse om, at fjerne DSB tog til fordel for godstoget.

Det er så denne aftale, der ikke videreføres til Letbanen.

/T

Slut med godstog til Grenaa . . . .

af Svend, 1/11 2011, 08:44 (4576 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Dr er i dag underskrevet politisk aftale om letbane Aarhus-Lystrup, der bl.a. betyder, at det fremover er slut med at køre godstog på Grenaabanen i dagtimerne. Det fremgår ikke, hvorfor der fremover ikke må køre godstog og passagertog samtig.

Ja, det kunne være ganske festligt at se et godstog køre under det nye multimediehus Urban Mediaspace Aarhus som en anden sporvogn i dagtimerne - blandt fodgængere og cyklister :-)
http://www.urbanmediaspace.dk/

--
Svend

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak