Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg. (Generelt)

af Steff, 8/12 2011, 19:49 (4533 dage siden)

Den gode Erik (MY 1287) har på sin dejlige hjemmeside - der i parentes bemærket er både til jernbaneinteresserede for størrelse 1:1 som i model - en næsten daglig henvisning på en film relateret til jernbaner. Således også i de sidste par dage, hvor emnet har været "Vejlefilmen" - http://www.vejlefilm.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=87%3Ajette... -optaget i begyndelsen af den anden verdenskrig for Vejle erhvervsråd

Filmen har i sin næsten indledning en togankomst til byen, hvor man følger i toget langs fjorden til stationen. Men umiddelbart før dette klip, ses et kort øjeblik et tog komme kørende på en dæmning - billedet vedhæftet.
[image]

Det skulle jo gerne være et DSB lokomotiv, der ankommer til byen, MEN er det det?
Det er et meget kort og utydeligt glimt. Men jeg synes ikke det ligner noget jeg kender. Et lokomotiv med røgnedslagsplader kan kun være en R I eller R II, da H II endnu ikke var færdigbyggede (kommer jo igen helt an på hvornår optagelsen har fundet sted). Men en dansk Wagnerplade synes alt for kort til den på billedet, ligesom der tilsyneladende er en nummerplade under håndhjulet på røgkammerdøren.
Hvad er det for et fætter?
Det er jo IKKE afgørende på nogen måde, hvad det er for et lokomotiv og bidrager ikke afgørende til den danske jernbaneverdenshistorie, men jeg synes det KUNNE være morsomt sådan lidt meget lidt jernbanehistorisk, hvis det eventuelt skulle være noget ikke DSB eller privatbane.
Jeg har en ide, men den skal da ikke – hvis nogen har lyst til at eventuelt løse ”mysteriet” – påvirke.
Nogen hjælp?

--
Steffen Dresler

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af Allan Støvring-Nielsen, 8/12 2011, 20:03 (4533 dage siden) @ Steff

Er bestemt ikke dampekspert, men skal jeg få det til at ligne noget dansk, er det en S maskine, der kører baglæns ..?

mvh, Allan

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af lkfsteen, 8/12 2011, 20:08 (4533 dage siden) @ Allan Støvring-Nielsen

Det eneste jeg kan få det til, at være er en BR 50, de kørte jo i DK på den tid;-)

Mvh Steen

Avatar

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/12 2011, 21:11 (4533 dage siden) @ lkfsteen

Det eneste jeg kan få det til, at være er en BR 50, de kørte jo i DK på den tid;-)

Mvh Steen

Jow, det ligner grangiveligt en BR 50 / litra N.
Måske hjælper det med et billede i højere opløsning ?

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af Svend, 8/12 2011, 23:08 (4533 dage siden) @ Woodi
redigeret af Svend, 8/12 2011, 23:20


Eftersom at filmen er fra midten af 40´erne og BR 50 fik vi først i 1952-1953.

Hvis det har være i den første del af midten af 40´erne kan det have været et tysk lokomotiv på arbejde i Danmark; den firkantede (rektangulære) nummerplade foran tyder på dette. Umiddelbart ser det ud til at være et tenderlokomotiv, men det passer vist ikke med noget, og i sidste sekund ser det da også ud som noget andet: Efter førerhuset at dømme, kan det være en Baureihe 38.

--
Svend

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af h087 ⌂, køge, 8/12 2011, 23:49 (4533 dage siden) @ Steff

Hej
det kunne være en BR 62 - og den senere en H og sidste med drivhjul E
med venlig hilsen
h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af Anders Falk Jensen, 9/12 2011, 12:14 (4533 dage siden) @ h087

Hejsa,

det er en tysk BR 50 på filmen. Der kørte mange i Dk under besættelsen.

Det er ikke en 38'er og BR 62 har aldrig kørt i Danmark.

Mvh
Anders

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af Thomas Jespersen @, 9/12 2011, 12:29 (4533 dage siden) @ h087

Jeg mener kun det kan være en 50. Røgpladerne tyder på et enhedslokomotiv og det har kun været 03 og 50 der har måttet køre på den strækning pga. akseltrykket. 62 har et akseltryk på 20 tons og den er for tung.

Thomas

Hvad dette for en fætter? Reelt sp. og ikke gætteleg.

af Steff, 9/12 2011, 19:19 (4533 dage siden) @ Thomas Jespersen

Når de fleste – lidt ældre – ser en god gammeldags folkevogn siger de uden at tænke, at det er en folkevogn. Det ER det bare, for sådan ser den ud, uden at man faktisk bemærker skærme, den nedgroede front mv. På samme måde havde jeg det, da jeg så Vejlefilmens indledning. Hvad hel…., der var sku da en BR 50´er! Tilbage igen og se og jo, jeg syntes det var en BR 50´er.
Jamen, filmen er fra midt i 1940´erne/slutningen af 1940´erne. Jo, men hvem siger ikke at der er optaget sekvenser før 5. maj 1945? Og 1945 er da sådan rent regne- og talmæssigt ”midt i 1940´erne”. Det KUNNE jo være, at dem der bestilte filmen, gerne ville have en film klar hurtigst muligt efter befrielsen. Man behøvede jo ikke være professor for at finde ud af, at 1000 års riget sluttede et par år før, vel? Men filmens udgivelsestidspunkt er sikkert i ”slutningen af 1940´erne", hvilket jo må være efter 1945 og frem til 1950, ikke sandt?
Jeg kan ikke på nettet finde noget, der giver et nærmere tidspunkt for optagetidspunktet/periode, men den gode Jette måtte jo ernærer sig, når man nu ikke kunne filme på Grønland.
Kan det være en BR 38´er? (eller T). Lokomotivet har tilsyneladende store aflange Wagner røgnedslagsplader og det havde BR 38 og ej helle den kommende T 299 jo ikke. Den havde jo nogle mindre og næsten kvadratiske plader. Og T 299 var som 38 2625 indsat efter krigen fra Mdt. Aarhus hovedsageligt nord på mod Aalborg, men KUNNE teoretisk havde passeret Vejre mod Fredericia, når man ser på kilometerangivelserne. Men røgnedslagspladerne passer jo ikke.
Lokomotivet har – synes jeg – noget der ligner en skorstensforlængelse og det havde DSB lokomotiver ikke (og ej heller BR 38 efter krigen). Desuden ser det ud som om, der er en rektangulær nummerplade under håndhjulet på røgkammerdøren, hvilket jo ej heller DSB lokomotiver havde. Litra S kørte kun 1. Dc og jeg mener desuden, at der er et og andet, der kunne indikere en tender.
Litra H II passer skorstenen ikke. Den er for høj og har som tidligere skrevet en forlængelse. H II skorstenen var lav og bred p.g.a. den specielle Le Mâitre udgang. BR 65 kan jeg overhovedet ikke finde belæg for har besøgt Danmark under krigen og desuden var akseltrykket for stort, selvom det ikke betød noget som helst i april/maj 1945. Der skulle køres og det blev der. Og litra N passer heller ikke rent tidsmæssigt og enten havde de ingen røgnedslagsplader, eller også blev de idriftsat med de originale ÜK røgnedslagsplader type Witte.
Så mit bud er altså en BR 50´er. Hvis rigtigt er det den eneste BR 50 jeg har set filmet kørende i DK. Skulle det ikke være en BR 50, nå, så har jeg da – og sikkert flere andre – haft lidt fornøjelse, ved at prøve at finde ud af, hvad det er for en fætter.
Tak for hjælpen og forhåbentlig fortsat god fredag.

--
Steffen Dresler

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak