Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

MZ 1438 hårdt skadet! (Generelt)

af Svend Jensen, 19/12 2011, 09:16 (4521 dage siden)

For dem der ikke får news fra down-under, kan jeg meddele at ex DSB MZ 1438, der i en del år har kørt gods i Australien, i går (18/12) desværre er blevet hårdt skadet i et rangeruheld ved Botany (forstad til Sydney). MZ 1438 skadet.

MZ 1438 hårdt skadet!

af caprani ⌂, København, 19/12 2011, 10:37 (4521 dage siden) @ Svend Jensen

Det ser ikke godt ud. Gad vide, om den ender sine dage some reservedels-donor :-(

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

MZ 1438 hårdt skadet!

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/12 2011, 17:40 (4521 dage siden) @ caprani

Det ser ikke godt ud. Gad vide, om den ender sine dage some reservedels-donor :-(

Trist syn.

Men det kan nu alligevel ikke få mig til at lade være med at tænke:
Er rammen designet til at 'krølle' der, eller er det bare en utilsigtet konsekvens af det 'løse' førerhus?
Det er noget ligende der er årsag til, at MY stadig kører sneplove.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

MZ 1438 hårdt skadet!

af Peter Christensen @, 19/12 2011, 18:23 (4521 dage siden) @ BlackThorneDK

Om maskinen er færdig - tja, det afhænger vel af hvor stort behovet er for at holde maskinen i drift kontra hvad alternativt materiel kan leveres til (tid og pris).
Men umiddelbart ville jeg dømme den ude.

Det er ret karakteristisk for Mz at de krøller lige bag dørene i siden. Om det er bevidst design eller ej - det vil jeg ikke kloge på.
Dog vides det at den australske centralkobling ikke sidder i samme centerlinje som en "almindelig skruekobling" og det gav nogen hovedbrud i forbindelse med handlen.
Der blev svejset en del ektra jern i rammen som forstærkning for at leve op til de australske spec's, for nu var det ikke bare et træk, men også et moment at tage hensyn til.
Om dette ekstra moment har forstærket skadet, skal jeg ikke kunne sige.

Avatar

MZ 1438 hårdt skadet!

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/12 2011, 21:51 (4521 dage siden) @ Peter Christensen

Det er da gået hårdt for sig, kan man se.
Mon ikke at en dygtig svejser kunne svejse en halv (og lige!) ramme fra et af de lokomotiver, der tog skade under transporten, sammen med den ubeskadigede (og lige!) halvdel af MZ 1438 ?.
Hvis endnu en MZ'er bliver skrottet må Independant Rail vel efterhånden have en del MZ-reservedele på hylderne.

(Her er der et lille klip med MZ 1438 - mens den var i driftsduelig stand - sammen med MZ 1443 + containervogne).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

MZ 1438 hårdt skadet!

af Henrik Pedersen, 20/12 2011, 01:06 (4521 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

MZ-lokomotiverne er bygget til at knække bag førerrummet lige der hvor det er sænket ned i vognkassen,grunden til at 1438 er krøllet bag dørene skyldes at australierne har ændret på vognkassen,det ses ved at der er svejset en kraftig vange på fra hjønet af fronten til hen efter indgangsdørene.

Venlig hilsen
Henrik Pedersen

MZ 1438 hårdt skadet!

af Jens MO-Møller @, 20/12 2011, 02:51 (4521 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hvor er det ærgerligt at konstatere, at endnu en MZ 3 er gået til grunde. På eet af billederne ses en MZ 3 bag den skadede 1438; kørte de i forspand og har denne maskine også fået skader?

Venlig sen hilsen

Jens Møller

MZ 1438 hårdt skadet!

af TLJ, 20/12 2011, 17:07 (4520 dage siden) @ Jens MO-Møller

"We where running around our train 5168 on 2 arrival when the locos decided they didn't want to stop. Slammed into the back of it. I was in the front of 1438. Had to crawl out the side window to escape. Loco took all the force of impact. Thought the wagons would of been damaged but they tell me they are fine. The boxes didn't fair so good, the contents (grain and chick pea) moved back buckling the end doors and panels.

MZ's don't brake at the best of times, the more u have together the worse it is. As i said the loggers will tell the story."

Ingen bremser og minimum 2 x 125 tons lyder som en skidt blandning :) Men det lyder som om det var 5. stk -> "had 5 MZ's together"

MZ 1438 hårdt skadet!

af KimC, 20/12 2011, 19:36 (4520 dage siden) @ Jens MO-Møller

Hvor er det ærgerligt at konstatere, at endnu en MZ 3 er gået til grunde.

Det er jo før set at alvorligt skadede maskiner er blevet repareret. Det kommer vel helt an på maskinens stand og hvilket behov der er for den.
Karosserier kan laves, det er værre hvis motoren eller generatorerne har flyttet sig mens de var i gang.

Efter det der er at læse skulle vognstammen man stødte ind i ikke have taget nævneværdig skade. Det kunne tyde på at implementeringen af centralkobling på MZ'erne ikke er helt vellykket.

Vigerslevulykken
Vigerslevulykken

Den 1. november 1919 kørte et Korsørtog op bag i et Kalundborgtog ved Vigerslev blokpost og dermed var Vigerslevulykken en realitet. Lars Christensen har gennemgået over 1.000 siders sagsakter i Rigsarkivet og resultatet er denne artikel om ulykken.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak