Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Svensk kedelvogn ???

af carl otto, 6/1 2012, 13:22 (4503 dage siden) @ Niels Munch

hej niels

kedelvognen står i dag i høng hos vsvt.
kedel og tender er udtaget, og vognen er lavet om til vognværksted, men er stadigvæk
flytbar på egne hjul
tenderen er hugget op, og kedlen blev overgivet til andelsmuseet nyvang til brug for deres dampsavværk.
desværre kom savværket aldrig rigtigt op og stå, og jeg ved ikke, hvor kedlen er nu

du (og alle andre) er velkommen til at bese vognen i høng.

venlig hilsen carl otto

Svensk kedelvogn

af Niels Munch, 6/1 2012, 13:54 (4503 dage siden) @ carl otto
redigeret af Niels Munch, 6/1 2012, 14:14

Kære Carl Otto,

Tak for hurtigt svar.

Lidt heftig gurglen bragte følgende data for dagen:


Ångfinka litt So17 nr 25709 Nr S7
Vagn nr 25709 tillv 1925
Axlar typ IV

Panna SJ nr 269
tillverkningsår 1925
Ångtryck 10 kg/cm2
Liggande panna

insänd till hvst Ös 28.5.1968 för rev och ändringsarbeten Aaf skr 8.2.68 7116/413
Utg från hvst den 11.12.68 och sänd lstc Nr – Behandl för torrluft.

1972-07-31 Katrineholms lokstall torrluftkonserverad
1972-09-09 D:o
1976-10-18 Transport Katrineholm till Gävle
1980 talet Såld till Hans Näckdal. senare vidaresåld till Danmark

Kilde: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=38262 .


Desuden supplerende data om vogntypen:

Tillv. 1926 Löb 12800 mm boggier modell 07. Bränsleförråd 1,8 t Vattenförråd 7,1 m3 Tryck: 10 kg/cm2 Alltid SJ

Kilde: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=64856 .

Her fandt jeg også "en lista över sista generationens ångfinkor på normalspår".


Har forums læsere evt. billeder af vognen i DK?

M.v.h.
Niels

Svensk kedelvogn

af Jens Bruun-Petersen, 6/1 2012, 17:39 (4503 dage siden) @ Niels Munch

Kære venner!

Jo, sandelig haves der billeder af denne iøjenfaldende vogn. Mine to billeder er taget på Centralværkstedet i København, hvor So17 25709 stod sammen med andre museumsvogne. Se foto.
[image]

Vognen er udrustet med liggende dampkedel i den ene ende og kul- og vandrum i den anden ende. Skitse fraSJ Särtryck 422 fra 1959 vedlagt.
[image]

Jeg har sidst set vognen i Høng i april 2005. Da var den noget afpillet, da gavlstiger og saksgitre m.m. manglede.

Venlige hilsener

Jens

Avatar

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/1 2012, 23:57 (4503 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Det var da en ualmindeligt spændende vogn.
Hvordan havnede sådan et klenodie dog i Danmark (tilsyneladende i 1988) ?.
Bliver vognen stadig holdt vedlige af de brave folk i Høng idag ?.
Er der nogen, der har nutidige billeder af vognen ?.

Jo, sandelig haves der billeder af denne iøjenfaldende vogn. Mine to billeder er taget på Centralværkstedet i København, hvor So17 25709 stod sammen med andre museumsvogne. Se foto.
[image]

Hvornår er dit billede fra, Jens ?.
Her ser vognen tilmed ret velbevaret ud.

Bogierne ligner de ældre svenske 2.1 meter sovevognsbogier, som blev anvendt under HFJ M2, da den blev ombygget til bogievogn i 1927 (den var oprindeligt "født" med lænkeaksler, i stil med øvrige lignende DEVA/ASEA-motorvogne).
Ombygningen omtales i MM 2 side 53, hvor det også nævnes, at bogierne fik indlagt ekstra bærefjedre.
På kedelvognen ser der ud til at være samme antal fjedre i bogien som på HFJ M2 (4 stk. i hver side), så denne forstærkning af fjedrene på HFJ M2 bestod måske i ilægning af ekstra blade i fjedrene ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 7/1 2012, 00:12 (4503 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Her er et billedet af vognen fra 2008.

[image]

--
[image]

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Niels Munch, 7/1 2012, 01:10 (4503 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten,

Kedelvognens boggier er af "Modell 07", der har preussisk forbillede og er ganske beslægtet med "Berliner-boggien", vi kender fra danske vogne.

Se: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=31798#p32068 .

Så vidt jeg kan skønne, er boggierne under HFJ M 2 snarere forgængertypen, "Modell 91" - i forstærket udgave.

[image]
HFJ M 2 i Frederiksværk, 08.1969 (nm).

M.v.h.
Niels

Avatar

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 7/1 2012, 12:06 (4503 dage siden) @ Niels Munch

Kære Carsten,

Kedelvognens boggier er af "Modell 07", der har preussisk forbillede og er ganske beslægtet med "Berliner-boggien", vi kender fra danske vogne.

Se: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=31798#p32068 .

Så vidt jeg kan skønne, er boggierne under HFJ M 2 snarere forgængertypen, "Modell 91" - i forstærket udgave.

[image]
HFJ M 2 i Frederiksværk, 08.1969 (nm).

M.v.h.
Niels

Hej Niels

Tusind tak for info og for dit flotte billede af HFJ M2 (det ser ud som om, at gavlen og taget i banemotorenden er blevet repareret efter en skade ?).

Ifølge dit link til http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=31798#p32068 gik forstærkningen af "Modell 07" bogierne åbenbart ud på at udskifte de oprindelige koniske spiralfjedre á la pufferfjedre (form D, jvf. Meyers Konversationsleksikon) med cylindriske skruefjedre (form B, jvf.Meyers Konversationsleksikon, dog med rektangulært tværsnit), hvorimod antallet af blade i bladfjedrene ved akselkasserne blev reduceret, mens antallet af blade i de 2 x 4 bærefjedre ser ud til at være det samme.
Men bogierne ("Modell 91") på HFJ M2 har stadig de oprindelige koniske spiralfjedre (form D, jvf. Meyers Konversationsleksikon), så mon forstærkningen her bestod af flere blade i bladfjedrene ved akselkasserne eller i de 2 x 4 bærefjedre ?.
("Modell 91" kan iøvrigt ses her).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Niels Munch, 7/1 2012, 15:48 (4502 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Kære Carsten,

Dit nederste link fører til en "Modell 91" variant uden bladfjedre over akselkasserne.

I øvrigt vil jeg afholde mig fra nærmere at gætte på, hvorledes man har forstærket boggierne på HFJ M 2, da jeg savner grundlag.

En del af den gamle overbygning på motorvognens tag blev fjernet med indbygningen af Leyland-motoren. Sammenlignelige fotos findes *her*.

Egnet for selvstudium af svenske boggier er i øvrigt dette "normblad":

http://www.port.se/gmjs/standard/JC01-08.pdf .

Bedste hilsener
Niels

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Steff, 7/1 2012, 12:24 (4503 dage siden) @ Niels Munch

Man kommer virkelig rundt her på dette danske forum, anede ikke at en DANSK veteranjernbaneklub havde anskaffet sig en SVENSK kedelvogn med formål…?
Nå, tilbage til bogierne under kedelvognen, som rigtigt påpeget er en afart af ”Preussischen Regelbauart”, herhjemme benævnte ”Berlinger Truck” eller ”Berliner bogie”.
Via dit link til den – har aldrig besøgt denne side før og vidste ej heller til dens eksistens – til tråden om bogier, får man jo et ganske godt indblik i svensk bogie/truck anvendelse og til det stillede spørgsmål, om bogierne under kedelvognen ikke var en magen til dem de svenske sovevogne i international trafik til det daværende Preussiske Kongerige havde.
SJ havde jo de samme ”problemer” med den nye Sassnitz – Trelleborg overfart fra 1909 som DSB havde i 1903, da man indviede strækningen til Berlin hhv. Hamburg via Gedser – Warnemünde, nemlig den, at vognmateriellet skulle følge visse regler af sikkerhedsmæssig- som bygningsmæssigt karakter.
De normale svenske sovevogne var træbeklædte, havde åbne ende perroner, et bredere vognprofil og nogle løb på ret spinkle bogier.
Derfor måtte SJ i samarbejde med KPEV bygge nyt materiel og de økonomiske byrder blev fordelt med 2/3 til SJ og 1/3 til KPEV udregnet efter strækningslængden (Berlin – Stockholm). Til SJ sovevognen type Ao2 valgtes det preussiske forbillede WL6ü efter hovedtegning IaI, men med en svensk lidt kortere bogie akselafstandsmæssigt på 2400 mm (model 07) mod KPEV på 2500 mm.
Yderligere var der små målforskelle i bredden, længden samt kupébredde i vognkassen. Men det drejede sig om cm. Så i princippet var SJ type Ao2 en KPEV type WL6ü på 2 akslede bogier og i udseende meget lig de ”danske” CIWL vogne nr. 946, 947 og 966.
[image]
De danske CIWL sovevognen efter KPEV standardudførelse B.c.36 (næsten KPEV hovedtegning IaI).
De svenske vogne blev dog malede mørkeblå.

Med fare for at blive hudflettet, var den svenske side der blev henvist til, måske dér man burde koncentrere sine ting til, da den svenske ”forum” fra denne søsterside tilsyneladende er en ren dødsejler med næsten kun danske bidragsydere. At så ”søstersiden” med materiel kunne tilbydes jernbanehistorisk forum er en anden sag. Koncentrere og samle informationer som på ”vores” to sider.
Det har nemlig altid undret mig, at svenskerne ikke var så aktive på ”søstersiderne”, men som sædvanlig, der er jo en forklaring.

--
Steffen Dresler

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Jens Bruun-Petersen, 7/1 2012, 13:27 (4502 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten og alle andre!

Jeg glemte at få læsset det andet billede. Det kommer her:

[image]

SJ So17 25709 Cvk 20. april 1990 (JBP).

Der var i alt 15 vogne af denne type. Med byggeår 1926 kunnne man forestille sig, at de skulle anvendes til forsyning af personvogne med dampvarmeanlæg på strækninger, hvor der blev kørt med elektrisk trækkraft - og på et tidspunkt, hvor der næppe har været monteret elvarme på alt personvognsmateriel.

Venlige hilsener

Jens

Svensk kedelvogn - samme sovevognsbogier som HFJ M2 ?

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 7/1 2012, 17:47 (4502 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen


Der var i alt 15 vogne af denne type. Med byggeår 1926 kunnne man forestille sig, at de skulle anvendes til forsyning af personvogne med dampvarmeanlæg på strækninger, hvor der blev kørt med elektrisk trækkraft - og på et tidspunkt, hvor der næppe har været monteret elvarme på alt personvognsmateriel.

Det lyder sandsynligt, men kan nogen fortælle, hvordan vognen er havnet i Danmark?

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Svensk kedelvogn

af LBC, 8/1 2012, 17:18 (4501 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Den helt korte version er:

En udflugt med dansk materiel i Sverige kom forbi kedelvognen, købte den, hægtede den bag på toget og tog den med til Danmark. Jeg kan ikke huske årstal og de nærmere detaljer, men den var vist ikke gået i dag.

Efter kedlen, vandkassen og kulkassen var blevet fjernet fra vognen, blev den indrettet som tømmerværksted for VSVT og fungerer stadig som sådan. I filmen om VSVT (af Grimstrup film)kan ses sekvenser fra værkstedet i vognen.

Mvh
Lars

--
[image]

Svensk kedelvogn - den rigtige historie om hvorfor den kom

af RJK, 8/1 2012, 22:18 (4501 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Vognen var en fødselsgave til mig, der blev indsamlet og solgt pandekager i gævle af deltagerne på turen jeg mener vi gav Ca 2500kr for vognen 29/9-1989 den blev købt til DSB Museumstog. det faldt dog ikke i god jord hos bossen så vognen blev sendt til DJK Tøløse efter nogle år på Cvk

Svensk kedelvogn - den rigtige historie om hvorfor den kom

af henrik fiehn ⌂ @, 5/7 2013, 16:27 (3957 dage siden) @ RJK

Husker stadig udflugten , arrangeret af Jernbanemuseets venner , som fantastisk spændende . Afgang fra den gamle st. i Helsingborg , sammenkobling med den svenske jernbaneklub nær Gøteborg , udflugterne til bla. Jædraås , stora kopparberget osv . Efter ankomst i Gævle , forspændt 11o1 , var der aftenspisning i remisen og overnatning i vore medbragte liggevogne . Det er vist en af de bedste rejser jeg har været på .

Svensk kedelvogn - den rigtige historie om hvorfor den kom

af henrik fiehn ⌂ @, 5/7 2013, 16:41 (3957 dage siden) @ henrik fiehn

Glemte at skrive , at udflugten var i anledning af de svenske jernbaners 150 års jubilæum . Vi var afsted 28, 29 og 30 sept. 1989.

Svensk kedelvogn - den rigtige historie om hvorfor den kom

af Niels Munch, 5/7 2013, 19:35 (3957 dage siden) @ henrik fiehn

Hej Henrik,

Tak for supplementet!

Lad os lige opfriske vogntypen med dette foto:

[image]
Sveriges Järnvägsmuseums Samlingar - Bildnummer: Jvm.KAFM00121: Bildtext: SJ F03 25713. Ångfinka. Aktiebolaget Svenska Järnvägsbolaget, ASJ, Linköping 1926.


M.v.h.
Niels

Svensk kedelvogn

af Niels Munch, 7/1 2012, 11:26 (4503 dage siden) @ Jens Bruun-Petersen

Kære Jens,

Tak for foto og skitse; som Carsten skriver, så er det et unikt køretøj uden lige i DK. Selv om vognen giver associationer til en krydsning mellem Lollandsbanens Ec 93/Ev 61 og HFHJs ex-ECO kedelvogne ;-) :

[image]
HFHJ Dk 77 i Hillerød 1963 (nm).

Bedste hilsener
Niels

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak