Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togfilm på VHS-C (Generelt)

af ljbanen, 8/1 2012, 16:26 (4497 dage siden)

Håber det er iorden at skrive om VHS-C her i forumet?

Jeg har lånt to VHS-C med gode klip fra Lollandsbanen fra 1990-1994 fra bl. a Sakskøbing Havn med MX 34.
Jeg så det hos en tidligere Lkf'er men da jeg skulle afspille det her hjemme og hos to andre med en adapter var billedet meget dårligt og skiftede lidt i farverne også.

http://da.wikipedia.org/wiki/VHS-C

Det var menningen at skulle have lavet det om så man kunne få det på DVD, jeg ved ikke hvad der er sket med båndende, det var fint hos ham, kan det have noget at sige med hvilken VHS afspiller men bruger?

Det er en skam med sådanne videoer ikke kan reddes, nu da man har søgt efter det i flere år og der endelig er en som har det.

Har i / eller kender nogen som har video fra Sakskøbing Have med MX og Køf?

Eller et godt råd til hvad man ellers kan gøre?
På forhånd tak. :-( :-)

Togfilm på VHS-C

af Henrik Hansen, Vejen, 8/1 2012, 16:37 (4497 dage siden) @ ljbanen

Det er en skam med sådanne videoer ikke kan reddes, nu da man har søgt efter det i flere år og der endelig er en som har det.

Eller et godt råd til hvad man ellers kan gøre?

Jeg har før brugt dette firma for at få overspillet en del smalfilm til DVD:

http://www.videopro.dk/

De kan overspille stort set *alt* til DVD, så det var måske en mulighed for at redde optagelserne, men gratis er ikke, selv om de er rimelige med priserne.

/Henrik

Togfilm på VHS-C

af John Hansen ⌂, Od, 8/1 2012, 16:46 (4497 dage siden) @ ljbanen

Det var menningen at skulle have lavet det om så man kunne få det på DVD, jeg ved ikke hvad der er sket med båndende, det var fint hos ham, kan det have noget at sige med hvilken VHS afspiller men bruger?

Det er min erfaring, at der kan være forskel på VHS-afspillere, sådan at noget som ser fint ud på én er ringe på en anden. Så hvis du på en eller anden måde kan komme til at overspille FRA hans VHS-afspiller til din VHS/PC/DVD-optager, vil det nok være den billigste/bedste måde at redde hvad reddes kan.

Mvh John

--
[image] - Danske & Europæiske jernbaner

Togfilm på VHS-C

af ljbanen, 8/1 2012, 16:50 (4497 dage siden) @ John Hansen

Håber det kan være svaret, for jeg forstod ikke det, fint det ene sted, ringe det andet sted, så jeg må lige spørger ham om at låne hans afspiller.
Tak for svarene.

Togfilm på VHS-C

af ljbanen, 9/1 2012, 08:41 (4497 dage siden) @ ljbanen
redigeret af ljbanen, 9/1 2012, 08:57

Nu tror jeg ikke det er båndene den er gal med?

Her kan i nogenlunde se hvordan det ser ud gennem søgeren på JVC VHS kamera det er ikke pænt. Jeg valgte at lave en test optagelse og det så normalt ud, så derved vil jeg ikke mene den er gal med båndende, hvad vil i tro?

[image]

Jeg læste dette:

Nu hvor DVD mediet har overtaget, er de mange timers ferier, barndomsminder og rigtig mange gode "hjemmevideoer", på de gamle VHS bånd gemt borte i papkasser. Langtsomt men sikkert vil disse minder forsvinde med tiden, da VHS båndet som analogt og magnetisk medie gradvist vil falde i kvalitet - for til sidst slet ikke at kunne anvendes længere. Allerede idag er udvalget af VHS maskiner begyndt at blive begrænset, så på et tidspunkt, vil det i det hele taget være svært at finde afspillere til disse bånd.

Videotildvd.dk kan fremtidssikre disse minder og ethvert andet stykke VHS materiale til en moderne DVD af bedste kvalitet. Det koster såmænd ikke engang en bondegård, feks. for kun kr. 125,- får du overspillet helt op til 2 times video, leveret på en DVD med valgfrit printet tekst.

Det vil sige de måske kan redde det?

Togfilm på VHS-C

af Søren83, 29/8 2019, 16:20 (1707 dage siden) @ ljbanen

hej alle sammen

Jeg synes godt nok det blev dyrt, at få overspillet mine 23 film, så jeg valgte at prøve lykken selv.
Det gik faktisk ret fint, og jeg havde meget lille kvalitetstab.

Jeg har en del video af modeltog, men også familieoptagelser, så jeg undersøgte markedet lidt og valgte denne videograbber. Det fungerer fint. Jeg fandt ud af på youtube.com, at man kan rense sin videomaskine og kamera, med husholdningssprit og en serviet. Det er mere hvis i ikke kan få et klart billedet.

Jeg valgte at overspille mine til dvd, så da jeg havde den færdige fil, så brugte jeg et program som hedder convertXtoDvd, som lavede filen om, og brændte den på en dvd.

Ps. en dvd må ikke overstige 2 timer, eller giver det altså kvalitetstab i videoen. Jeg brugte verbatim DVDér som jeg købte billigere i Tyskland ;-)

Togfilm på VHS-C

af Thorbjørn, 29/8 2019, 19:32 (1707 dage siden) @ Søren83

Pas på med spritten, brug hellere propylalkohol, så risikerer du ikke skader.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak