Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig (Generelt)

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/1 2012, 22:53 (4502 dage siden)

Her i eftermiddags udbrød der brand i rundremisen ved Bw. Süd i Leipzig. Ingen mennesker kom noget til, men til gengæld gik det hårdt udover et helt VT 11.5-togsæt, en af de legendariske TEE-tog og forbillede for vores egne MA-lyntog.

Der havde været indbrud i remisen tilbage i november, hvor vandaler havde påsmurt grafitti, knust ruder og ødelagt inventar. Skaderne beløb sig til over 100.000 Euro. Efterfølgende var en 118, en V 100 og en V 23 blevet kørt til Halle for udbedring og slap derfor for at blive flammernes bytte. Men tilbage i Leipzig stod så vidt vides to motorvogne, VT 11.5 og fem tilhørende mellemvogne, der skulle bruges som reservedele.

Selve remisen var faldefærdig i forvejen. Men flammerne betød desuden, at trætaget brød sammen. Det formodes at branden var påsat.

Yderligere læsning:
Artikel på lvz-online - der er også en billedeserie, det ser ikke kønt ud.
Diskussion på Drehscheibe Online

Med venlige Leipzig-hilsner
Leif Jørgensen

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af Søren Jakobsen, Randers, 17/1 2012, 23:05 (4502 dage siden) @ Leif Jørgensen

Vil det sige at både Motor og mellemvognene var reservedele?

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af OLL, Ballerup, 17/1 2012, 23:08 (4502 dage siden) @ Leif Jørgensen

Man græder invendigt, når man kigger på de sidste 5 billeder :-( :-( :-(

Med sorg i hjertet,Oliver :-( :-( :-(

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af Leif Jørgensen, København Ø., 17/1 2012, 23:16 (4502 dage siden) @ Leif Jørgensen

Lige en rettelse: branden var i går eftermiddags, ikke i dag. Men det bliver det jo desværre ikke bedre af.

Med venlige rettende hilsner
Leif Jørgensen

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af KimC, 18/1 2012, 10:49 (4501 dage siden) @ Leif Jørgensen

Efter billederne på Drehscheibe at dømme er det også gået ud over andet materiel, efter det jeg kan spotte både et damplokomotiv og noget der ligner et ældre el lokomotiv.
Det er træls når sådan noget sker, og så er det jo ikke engang så længe siden at det sidst skete i Tyskland.

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af Leif Jørgensen, København Ø., 18/1 2012, 11:30 (4501 dage siden) @ KimC

Efter billederne på Drehscheibe at dømme er det også gået ud over andet materiel, efter det jeg kan spotte både et damplokomotiv og noget der ligner et ældre el lokomotiv.
Det er træls når sådan noget sker, og så er det jo ikke engang så længe siden at det sidst skete i Tyskland.

Nej desværre, og de to billeder under overskriften *Und zur Erinnerung" (og som påmindelse) er netop fra sådanne tidligere brande. Ikke at jeg ved hvilke, men at der er tale om andre remiser ses tydeligt ved sammenligning med de aktuelle billeder fra Leipzig.

Med venlige beklagende hilsner
Leif Jørgensen

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af TeamBaumann, Hjordkær, 18/1 2012, 11:44 (4501 dage siden) @ Leif Jørgensen

Nu skal man ikke male Fanden på vægen ...
der eksistere stadig par modeller af VT 11.5 enheder endnu

den ene, skal måske har en anden farve? ses denne BlueStar train projektet
http://www.blue-star-train.de/ eller http://www.bluestar-tee.de/

anden enhed står vist i Nürnberg Verkehrsmuseum

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af OLL, Ballerup, 18/1 2012, 15:12 (4501 dage siden) @ TeamBaumann

Nu skal man ikke male Fanden på vægen ...
der eksistere stadig par modeller af VT 11.5 enheder endnu

den ene, skal måske har en anden farve? ses denne BlueStar train projektet
http://www.blue-star-train.de/ eller http://www.bluestar-tee.de/

anden enhed står vist i Nürnberg Verkehrsmuseum

Jeg fik af vide for et godt stykke tid siden at BST (Blue Star Train), var i pengenød, og at der har været snakke om nogle af vognene muuuuligvis skulle til Danmark til vores Sølvpil, men vil da ikke sige jeg har hørt forkert, så bare korriger mig, hvis jeg tager fejl.

Mvh. Oliver

--
Oliver L. Løvgard
Stationsbetjent/Togklargører/LKF-A
Klargøringscenter Kastrup

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af KimC, 18/1 2012, 21:31 (4501 dage siden) @ OLL

Jeg fik af vide for et godt stykke tid siden at BST (Blue Star Train), var i pengenød, og at der har været snakke om nogle af vognene muuuuligvis skulle til Danmark til vores Sølvpil, men vil da ikke sige jeg har hørt forkert, så bare korriger mig, hvis jeg tager fejl.

Om det forholder sig sådan skal jeg ikke kunne sige. Men BST er løbet tør for penge midt i en meget ambitøs modernisering af TEE toget. De var gået i gang med den ene motorvogn, som havde fået installeret en ekstra 2 cylindret hjælpe-hjælpe diesel, og eltavlerne i rejsegodsrummet havde man valgt at udskifte totalt. Problemet var at de gamle tavler blev flået ud som stumper og stykker, mens de nye tavler blev leveret færdigmonteret i skabe - og var for høje til at kunne komme ind ad døren i rejsegodsrummet.
Ligeledes var man gået i gang med restaurantvognen, hvor der stort set heller ike var noget der fik lov at blive stående. Og så slap pengene op.

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af re20000, 19/1 2012, 00:54 (4501 dage siden) @ KimC

Ja nogen gange er det altså lidt for ambitiøst med den "Tysk grundighed".
Hvis det skal være et veterantog og ikke en replika bliver de altså nødt til at lade noget af det gamle blive tilbage...

Nold

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af thomash, 19/1 2012, 08:13 (4500 dage siden) @ TeamBaumann

Nu skal man ikke male Fanden på vægen ...
der eksistere stadig par modeller af VT 11.5 enheder endnu

den ene, skal måske har en anden farve? ses denne BlueStar train projektet
http://www.blue-star-train.de/ eller http://www.bluestar-tee.de/

anden enhed står vist i Nürnberg Verkehrsmuseum

Hold da maule hvor er det hæsligt inden i det blue star train.. De har jo ødelagt det fuldstændigt..

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af KimC, 19/1 2012, 08:45 (4500 dage siden) @ thomash

Hold da maule hvor er det hæsligt inden i det blue star train.. De har jo ødelagt det fuldstændigt..

Ja, de har ikke ladet meget tilbage. Deres nuværende stragetgi går åbenbart på stationær brug af toget, og på den måde har de kunne strække pengene til at "totalmodernisere" noget mere.
Det er næppe veterantogdrift/nostalgioplevelser de har i tankerne, toget er nærmere et "preiswertes zuhause" for et moderne forretningskoncept. At økonomien så er afsporet et par gange undervejs er noget helt andet.

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af re20000, 19/1 2012, 11:15 (4500 dage siden) @ thomash

Hvis jeg må udtrykke mig forsigtigt, så er det ikke lige min smag.
Vil det sige at det ikke engang kører men bare står der og står?
Der burde indføres EU-regler, der begrænsede nyriges handlefrihed i omgangen med kulturarv.

Nold

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af Niels Faldborg, Årslev, 18/1 2012, 11:31 (4501 dage siden) @ Leif Jørgensen

Jeg håber ikke dette flotte vogntog VT 04 er blandt de brændte, sættet er normalt hjemmehørende i Leipzig Süd

[image]

Foto Odense 22-08-10

Brand i remise med VT 11.5-togsæt i Leipzig

af Triangel, 18/1 2012, 20:26 (4501 dage siden) @ Niels Faldborg

Hej

Jeg tog et billede af dette på Leizig Hbf i oktober sidste år, hvor det så vidt jeg ved plejer at stå, sammen bla. en DR Br 52 og et par El-lokomotiver


Mikkel

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak