Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Jernbanefærger på postkort (5 stk.) (Generelt)

af Niels Munch, 2/2 2012, 15:23 (4473 dage siden)

Kære forum,

Som nævnt har jeg hygget mig med påny at gennembladre en bunke postkort, jeg erhvervede ved en auktion i Helsingør i 1980, og med en særlig tanke på div. indlæg om jernbanefærger scannede jeg følgende (for højere opløsning, klik på billederne):

[image]
"Fredericia. Færgehavnen" (udateret postkort frankeret m. 5 øre - C. St. 312, arkiv nm).

Kan færgekendere evt. give et bud på, hvilke færger der ligger i havnen?

[image]
"Korsør. Dampfærgen Sjælland" (postgået 02.07.1912 - N. Zachariassen, Korsør 19761, arkiv nm).

[image]
"Nyborg. Færgen Storebælt" (udateret - Stenders Forlag, Nyborg 290, arkiv nm).

[image]
"Nyborg. Ved Færgelejerne" (postgået i 1944 - Stenders Forlag, Nyborg 272, arkiv nm).

Har færgekenderne et bud på, hvilken færge der ligger i lejet? Præcis samme postkortmotiv er i øvrigt udgivet senere i en mere moderne kvalitet. Et sådant sendte jeg hjem til Buddinge den 19.07.1960 for at fortælle, at min cykeltur til Vejstrup var vel gennemført :-) .

[image]
"Ångfärjan Malmö" (postgået 06.05.1926 - arkiv nm).

Opklarende kommentarer til billederne er velkomne!

Bedste hilsener
Niels

Jernbanefærger på postkort (5 stk.)

af carl otto, 2/2 2012, 15:45 (4473 dage siden) @ Niels Munch

hej niels

vedr postkort nr 4, synes jeg ikke, at det hverken ligner "korsør" eller "nyborg"
så jeg tror, at det kan være "sjælland" før den brændte under krigen

venlig hilsen carl otto

Jernbanefærger på postkort (5 stk.)

af Poul Erik Bjerre, 2/2 2012, 16:45 (4473 dage siden) @ carl otto

Hej.

Som "trnmartens" har gjort opmærksom på her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=33955, kan man man kende "Sjælland" fra de to andre storebælts motorfærger med slanke og høje skorsten på agterenden, hvor "Sjælland" er mere lukket end de to andre. Jeg har studeret forskellige billeder af de 3 færger, og det ser faktisk ud som om man også kan kende "Korsør" og "Nyborg" fra hinanden på lignende måde:
På "Korsør" er der en lang åbning i siden af agterpartiet - endda i 2 højder. På "Nyborg" er der en kortere åbning og kun i 1 højde. På "Sjælland" er der slet ingen åbning. Jeg har studeret forskellige billeder af de 3 færger - både fra deres "ungdom" og "alderdom" - og disse åbninger ser ikke ud til at være ændret for nogen af færgerne.
Hvis dette holder stik, må det være "Korsør" på billedet.

Jernbanefærger på postkort. (Yderligere 3 stk.)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 2/2 2012, 20:26 (4473 dage siden) @ Niels Munch

Her er nogle stykker til:

[image]
D/F DANMARK. Gjedser-Warnemünde. Udat. postkort.


[image]
D/F. KRONPRINSESSE LOUISE. Fredericia. Postkort.Stemplet: 26.7.XXXX.


[image]
D/F ODIN. Postkort. Stemplet 27.5.1910.


Samlingen er ikke stor, men nogle stykker yderligere er der da - De må følge senere.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Jernbanefærger på postkort (Yderligere 5 stk)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/2 2012, 11:03 (4473 dage siden) @ Niels Munch

. . . og så lige de sidste (af dem jeg mener, at man kan tillade sig at lægge på nettet):

[image]
Dampfærge i Middelfart havn. Udat. postkort.


[image]
Helsingør. Postkort. Stemp. 20.2.1959.
(I øvrigt fra Sv. Jørgensen, Hg, som vi er mange, som skylder meget.)


[image]
MF. FYN. Postkort. Mrk: DSB49, der vel er årstallet for kortets udgivelse.


[image]
MS. JYLLAND (dog ikke jernbanefærge). Postkort. Mrk. DSB49, der vel er årstallet for kortets udgivelse.


[image]
MF. KONG FREDERIK. - Kuvert f. pladsreserv.bevis, udg. sept.64.


På færgerne kunne man som regel -vel indtil omkring 1990´erne- købe postkort af den pågældende færge, men også ofte af nogle af de andre færger på den aktuelle overfart.


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=dagens-foto-s

Jernbanefærger på postkort (Yderligere 5 stk)

af Engler, 28/11 2012, 13:44 (4174 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Tilsynladende er MF Fyn forbilledet for denne Kuvertaskebæger fra 50erne, som er dog udførte med lidt kunsterostisk frihedsgrader.

[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak