Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

BERLINS BANER (Jernbanen i dag)

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 10/2 2012, 17:02 (4469 dage siden)

[image]
(Copyright: Hans Christian Davidsen)

Over 800.000 mennesker kører hver dag på kryds og tværs gennem Berlin ad skinneveje. I første sals højde, dybt nede under jorden, på gadeplan - få meter fra andre berlineres køkkenvinduer, over Spree-flodens forgreninger, ind mellem de klassicistiske bygninger på Museumsinsel og tværs over de tidligere dødszoner, hvor jorden var mineret, og grænsevagter stod klar med maskingeværerne.
Berlins S-baner, U-baner og sporveje er ikke blot den billigste og nemmeste måde at komme rundt i byen på. De er en attraktion i sig selv. Her lever og ånder Berlin. Berlineren får sin morgenbolle i bagerforretningen på Bahnhof Alexanderplatz på vej til arbejde. Sigøjnere og russere stiger på fra Bahnhof Friedrichstraße og serverer melankolske toner på harmonika, mens toget gynger på sin vej mod den splinterny Hauptbahnhof. Og fodboldfans får deres opvarmningsbajere på vej mod Olympiastadion, hvor Hertha skal spille. Mange nationaliteter mødes i den kosmopolitiske storbys S-tog og U-baner.
Weimarrepublikken, nazitiden, Den kolde Krig, genforeningen... der er næppe noget andet transportmiddel, der som Berlins S-tog og U-baner er et spejlbillede af Tysklands historie.
Liv på spøgelsesstationer
331 kilometer S-bane og 150 kilometer U-bane snor sig gennem den tyske hovedstad. Banegårde, hvor tiden mellem 1961 og 1989 gik i stå, er blevet genåbnet. Skinner, der før var rustne og dækket til med træer og buske, er atter blanke. Tidligere tiders spøgelsesstationer summer af liv. Hullerne i S-togsnettet og i U-banerne er blevet lappet. Historien kører videre.
For historie er der masser af på Berlins baner. Man ser den på de gamle skilte med gotisk skrift, og under Potsdamer Platz, der før var en spøgelsesbanegård.

[image]

Bahnhof Friedrichstraße var før den eneste station, hvor man kunne skifte mellem øst- og vesttogene. Her blev spioner udvekslet, og familier tog afsked med hinanden, før vest-delen forlod Østberlin.
"Tränenpalast" hed paskontrollen ved Friedrichstraße i gamle dage i folkemunde. Her, hvor øst- og vest-familier græd deres tårer, er der nu diskotek og kabaretter.
Berlins S-baner og U-baner er Tysklands ældste. Samme år som Bismarck samlede Tyskland i spejlsalen i Versailles, i 1871, åbnede S-ringbanen, som der blev sat en brat stopper med muren. Den blev først åbnet igen i midten af 1990erne, og i dag kan man tage særlige panoramatog hele vejen rundt. Gennem ovenlysvinduer får man en times frit udsyn til Berlin, der tager sig så forskelligt ud, at man nogle gange ikke skulle tro, man var i den samme by.
I 1920erne blev S-banen totalt elektrificeret, og i 1930erne indsattes "Baureihe 470", der fortsatte med at bumle gennem byen til langt efter den tyske genforening. Det var ældgammelt materiel med hårde træbænke, beskidte og forfaldne, men pokkers charmerende.
I de selvsamme togvogne valfartede sportsbegejstrede medlemmer af Hitlers Volksgemeinschaft i 1936 til olympiaden på Olympiastadion.
Er der andre storbyer i Europa, hvor indbyggerne ville have ladet sig spise af med sådan noget skrammel? Berlinerne har en forunderlig evne til at tage ting, som de nu engang er. De har overlevelsesinstinkt.
"Berlin ist arm, aber sexy", som overborgmester Klaus Wowereit siger. Han ved sikkert, hvad han taler om.

[image]

Nu er livet blevet lidt lettere med de moderne "Baureihe 481"-modeller, der til gengæld virker lidt mere kønsløse på en baneentusiast.
Nazisterne havde store planer med S-banen, da Hitler samtidig pønsede på at gøre Berlin til verdenshovedstaden Germania. Men det blev kun til anlæggelsen af en tunnelbane mellem Nordbahnhof og Anhalter Bahnhof, før pengene blev pumpet ind i krig. Nord-syd tunnellen blev også kraftigt beskadiget under krigen. Når bomberne faldt over Berlin, rystede de ikke blot undergrunden. Mange gange slog de ned gennem tunnelrørene og smadrede vandledninger, så vandet fossede ind i U-banerne. Et sted fører banerne under Landwehrkanal, der via en forbindelsesgang fra Bahnhof Friederichstraße sendte enorme vandmasser ind i U-banenettet, så togene ikke kunne køre i flere år.
Efter krigen fortsatte Deutsche Reichsbahn med at drive S-banerne - pudsigt nok ikke kun i Østberlin, men også i Vestberlin. Da de to tyske stater var en realitet i 1949, var Deutsche Reichsbahn (et lev fra Weimarrepublikken og nazitiden) nemlig kun det østtyske jernbaneselskab. I vest opstod Deutsche Bundesbahn.

[image]

Muren kom til at bære skylden for de meget store huller, der opstod i både S- og U-banestrækningerne. For eksempel var Vestberlin overhovedet ikke indtegnet i Østberlins officielle kort over strækningerne. To vestberlinske U-banelinjer - U 6 Tegel-Alt Mariendorf og U8 Osloer Straße-Leinestraße - kørte under ind i østberlinsk territorium, forbi nedlagte stationer og med den højest mulige hastighed. På banegårdenes perroner stod kun Volkspolizisten med maskingeværer på jagt efter republikflygtninge.
DDR-regimet bestemte egenhændigt, hvor meget vestberlinerne skulle af med i billetpriser, og det førte i 1960erne til en massiv vestberlinsk boykot med paroler som "S-bane-passagererne betaler regningen for muren" og "Ulbricht skal ikke have en rød øre".
Først i 1984 faldt tingene i Vestberlin nogenlunde til ro, da byens senat via Berliner Verkehrs-Betriebe overtog S-banenettet - men med de samme karakteristiske rød-gule togsæt.
Alle sår er i mellemtiden helet. "Zurückbleiben, bitte", lyder det fra perronens højttaler. Trykluften suser, og dørene rasler i med et smæld. Berlins baner tager os videre med i historien.

[image]

[image]

[image]

--
Hans Christian Davidsen

Avatar

FAKTA

af Hans Christian Davidsen ⌂, Flensborg, 10/2 2012, 17:05 (4469 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

• Man kan besøge Berlins U-banemuseum, der ligger i nærheden af Olympiastadion. Museet er dog åbent hver anden lørdag.

• Et tilsvarende S-banemuseum ligger ved Bahnhof Griebnitzsee lige uden for Berlins bygrænse ved Wannsee. Det er kun åbent en gang om måneden. Man kan dog få særlige grupperundvisninger, hvis man stiller med minimum 20 personer.

• Skal man som turist rundt med banerne i Berlin, kan det betale sig at købe en dagsbillet, der gælder til to eller tre zoner. Alle offentlige transportmidler i Berlin er slået sammen, så man med den samme billet kan benytte samtlige busser, S-tog, U-baner og sporvogne.

--
Hans Christian Davidsen

FAKTA

af Steff, 10/2 2012, 21:30 (4469 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

Die Berliner S-Bahn!

Ja, det er et – synes jeg – meget interessant emne. Men kan så altid spørge, om det er et emne for dette forum. Men man kan jo altid blive klogere og få udvidet sin horisont. Og det er jo godt.

De nævnte ”museer” er måske ikke lige det man forstår ved et jernbanemuseum på dansk. U-Bahn museet (U2 mod Ruhleben, stå af på Olympia-Stadion) er en gammel stor signalpost ved U-banernes hovedværksted. Der er altså ikke noget vognmateriel, men en masse plancher, modeller samt ikke mindst for trafikinteresserede S-assistenter, den gamle pult (Siemens Halske 1912) med dets håndtag, lamper, trækstænger, relæer o.s.v. Og det er faktisk interessant at se dem stille en togvej. Men altså ikke noget vognmateriel.
S-bahn museet (S-bahn mod Wannsee), tja, en – vistnok – gammel omformerbygning med en del effekter og skinnestykker og en strømskinne, men igen INGEN tog. Jeg blev skuffet. Men er man på de kanter den søndag de har åbnet, så kan man da lige så godt…, men en sejltur på Wannsee eller en tur i Babelsberg er da mere at foretrække.
Personligt foretrækker jeg altså U-banemuseet, der langt mere at se på, men smag og behag!
Ønsker man litteratur er her nogle ganske informative bøger:
-Berliner Schienennahverkehr af Wolf-Dietger Machel, forlaget GeraMond, ISBN 3-7654-7134-8.
-Die Berliner S-Bahn, Eisenbahn-Bildarchiv, Band 37, Eisenbahn Kurier, ISBN 978-3-88255-376-5.
-Die Stadtbahner, Wolfgang Kiebert, Transpress, ISBN 3-613-71278-4 eller ISBN 978-3-613-71278-2.
-Berliner S-bahn, Peter Bley, Alba verlag, ISBN 3-87094-363-7 og
-Eisenbahn-Zentrum Berlin 1920 – 1939, ALFRED Gottwaldt, Transpress, ISBN 3-613-71259-8.

Oversvømmelsen og teorierne. Er nu IKKE helt så sikker på at det var ”die Kriegsverlänger” (meget få nationale tyskere, mange danskere, nordmænd, folketyskere og franskmænd), der gjorde det, da tunnellerne var mere vigtige for forsvaret af Berlin, til- og afgangsveje og så trods det vi IKKE TROR, respekten for egne indbyggere. Og der er ikke nogen tegn på, at hverken Kampkommandanten eller andre befalede det sprængt. Og selvom kaos var ”Befehl ist Befehl” og blev fulgt. Hvis man vil vide lidt om stemningen og tankerne, bør man se ”Der Untergang”. Men det er jo en helt anden historie.

I øvrigt en rigtig god ide med at købe et turkort for en eller flere dage. Gælder bus, sporvogn (kun det tidligere Øst) og U- og S bahn, stemples første gang og GEMMES. Det normale kort med et par zoner kan bruges til næsten ALT, undtagen hvis man vil besøge Potsdam mv. Kan købes i de store BVG kiosker, bl.a. Bahnhof ZOO (lige over for) og Alex. Plz. Et lille tip. I stedet for at købe en rundtur til 15 euro med turist hop on, hop off busserne, brug kortet til bus 100. Den køre næsten det samme sted og kan bruges så længe ens kort virker. Billigt og SMART!

[image]
Ruteskilt for U2, der nok er den bedste, tværs gennem Berlin fra Øst til Vest.

[image]
S-bahn ved Humbolthein, dér findes den største ”overlevende” FLAK bunker og nedgang til ”Berliner Unterwelt”.

[image]
Så ta´ dog sporvognen fra f.eks. Alex mod øst. Se, DET er ”Berlin mit Plattenbau o.s.w”. Over en time med gamle fabrikker (f.eks. Knorr Bremsen), betonbyggeri, nye storcentre. Hele turen værd, den sporvognstur.

[image]
Den ”mærkeligste” U bane station. Bemærk belægningen på siderne, rød marmor, stammer fra det nu nedrevne Rigskancelli i Voss strasse. Marmoren lå i vandrehallen.

Gute Reise!

--
Steffen Dresler

Berliner Unterwelten og kollektiv transport i Berlin

af PD Hansen, 11/2 2012, 19:59 (4468 dage siden) @ Steff

Die Berliner S-Bahn!
Ja, det er et – synes jeg – meget interessant emne. Men kan så altid spørge, om det er et emne for dette forum. Men man kan jo altid blive klogere og få udvidet sin horisont. Og det er jo godt.

Jeg er helt enig i at emnet er interessant og relevant. (Hvis der er plads til virus-advarsler på et jernbane-forum, bør der vel også være plads til indslag om jernbaner ;-) ). Så tak herfra til både trådstarter og andre for gode og velillustrerede indlæg og tips!

Nogle omtaler Berliner Unterwelten, der klart kan anbefales. Ture udgår bl.a. fra Gesundbrunnen S/U-station, på flere sprog, nogle endda også på dansk.

Berliner Unterwelten

(Der er flere ture at vælge imellem hvis man skifter fra den dansksprogede del af hjemmesiden til den engelske/tyske)

Til at finde rundt i de kollektive transportmidler i Berlin (S/U-baner, sporvogne, busser) kan denne app til iPhone anbefales (jeg gætter på at den også findes til andre telefoner) :

FahrInfo Berlin

App'en bruger data, og det kan derfor anbefales at købe et lokalt taletidskort med datapakke til telefonen. (Mobildata i udlandet er jo ellers rasende dyrt)

Ellers findes denne app, der ikke bruger data, men kræver at man henter byens trafikinfo på forhånd - den virker til en række forskellige byers offentlige transport:

"Metro"

BERLINS BANER

af Ekaeli007, 10/2 2012, 18:01 (4469 dage siden) @ Hans Christian Davidsen

Selvfølgelig ødelagde allierede bomber og sidst i krigen russiske granater og Katuschka raketter en hel del af byen og sandsynligvis også vandledninger og kloakledninger, men såvidt mig bekendt
blev S-banetunnelen oversvømmet af Landwehr kanalen på grund af tyske SS soldater brugte den brændte jords taktik ved simpelt hen at sprænge hul i Landwehr kanalen og vandet fossede ned i S bane tunnel, hvorved et ukendt antal tyskere druknede fordi man ville forhindre russiske soldater at trænge den vej ind i Berlins mitte, sikken bortødsel af menneskeliv, men krig er aldrig godt uanset hvem der starter.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

BERLINS BANER

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 10/2 2012, 18:58 (4469 dage siden) @ Ekaeli007

Selvfølgelig ødelagde allierede bomber og sidst i krigen russiske granater og Katuschka raketter en hel del af byen og sandsynligvis også vandledninger og kloakledninger, men såvidt mig bekendt
blev S-banetunnelen oversvømmet af Landwehr kanalen på grund af tyske SS soldater brugte den brændte jords taktik ved simpelt hen at sprænge hul i Landwehr kanalen og vandet fossede ned i S bane tunnel, hvorved et ukendt antal tyskere druknede fordi man ville forhindre russiske soldater at trænge den vej ind i Berlins mitte, sikken bortødsel af menneskeliv, men krig er aldrig godt uanset hvem der starter.

Der er skrevet en bog om oversvømmelsen:

Karen Meyer: Die Flutung des Berliner S-Bahn-Tunnels. Kunstamt Kreuzberg, Berlin 1992

Den er meget læseværdig og kommer vidt omkring. Forfatterinden argumenterer overbevisende for, at det var tyskerne selv, der sprængte hul i tunnelloftet under Landwehrkanalen

Mit eget bidrag er mere beskedent: http://www.landsvig.dk/berlin.htm

Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak