Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

HFJ ulykke Borup 20.06.1926 Kgl.Bibl. (Generelt)

af Niels Munch, 2/3 2012, 00:34 (4440 dage siden)

I Det kongelige Biblioteks samlinger findes også en række fotos fra ulykken ved Borup trinbræt på HFJ den 20.06.1926, hvorved banens første Triangel-motorvogn og tilhørende bivogn blev totalskadet i et sammenstød med damplok nr. 1:

http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/en/?query=Jernbaneulykken+ved+Borup+20... .

Men i billedserien - under samme overskrift - ses også bl.a. en forulykket P-maskine og ditto statsbanevogne m.v.

Hvilke(n) ulykke(r) kan der være tale om?

M.v.h.
Niels

HFJ ulykke Borup 20.06.1926 Kgl.Bibl.

af Jens Bruun-Petersen, 2/3 2012, 10:48 (4440 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels!

Fine foto. Det med G 637 kunne godt være det, der i Jernbanens Hvem-Hvad-Hvor lakonisk er kaldt "Afsporingen ved Forlev 1916." Forlev station anes i baggrunden, og beskrivelsen med to godstog passer. K-maskinen til højre er nok hjælpetoget fra Korsør.

Bedste hilsener

Jens

Avatar

HFJ ulykke Borup 20.06.1926 Kgl.Bibl.

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/3 2012, 01:04 (4439 dage siden) @ Niels Munch

I Det kongelige Biblioteks samlinger findes også en række fotos fra ulykken ved Borup trinbræt på HFJ den 20.06.1926, hvorved banens første Triangel-motorvogn og tilhørende bivogn blev totalskadet i et sammenstød med damplok nr. 1:

http://www.kb.dk/images/billed/2010/okt/billeder/en/?query=Jernbaneulykken+ved+Borup+20... .

Men i billedserien - under samme overskrift - ses også bl.a. en forulykket P-maskine og ditto statsbanevogne m.v.

Hvilke(n) ulykke(r) kan der være tale om?

Det er billeder fra (mindst) tre forskellige uheld, der alle har fået samme billedetekst. Man skulle tro, at en institution som Det Kongelige Bibliotek var mere grundig mht. korrekte oplysninger.

--
[image]

HFJ ulykke Borup 20.06.1926 Kgl.Bibl.

af Jens MO-Møller @, 3/3 2012, 01:15 (4439 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg er glad for, at selveste webmasteren giver udtryk for lidt spørgsmål om billederne; jeg selv har ikke rigtig turdet ytre mig spørgende, for ikke at virke "alt for dum", for billederne er lidt forvirrende.

Venlig hilsen

Jens Møller

HFJ ulykke Borup 20.06.1926 Kgl.Bibl.

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 3/3 2012, 01:15 (4439 dage siden) @ Tommy Nilsson

I Det kongelige Biblioteks samlinger findes også en række fotos fra ulykken ved Borup trinbræt på HFJ den 20.06.1926, hvorved banens første Triangel-motorvogn og tilhørende bivogn blev totalskadet i et sammenstød med damplok nr. 1:

(...)
Det er billeder fra (mindst) tre forskellige uheld, der alle har fået samme billedetekst. Man skulle tro, at en institution som Det Kongelige Bibliotek var mere grundig mht. korrekte oplysninger.

-----------

Det er måske et spørgsmål, om man skal vente det ! ! !

Undertegnede har også "sloges" med Kulturarvsstyrelsen om en tekst på en af deres hjemmesider, --det var også totalt uden resultat. De havde taget deres beslutning, --og derved blev det.

Andre her på Forum, kan sikkert fremvise tilsvarende hændelser.

Erik V. Pedersen
www.evp.dk

Avatar

Afsporing i Hellerup 1913

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/3 2012, 01:36 (4439 dage siden) @ Niels Munch

Apropos Holger Damgaard billeder, så er her 4 stk. fra 1913, hvor O 315 afsporede i Hellerup. Er der nogen, der kender mere til dette uheld? Eller har flere billeder?

[image]

[image]

[image]

[image]

--
[image]

Afsporing i Hellerup 1913

af Svend, 3/3 2012, 01:55 (4439 dage siden) @ Tommy Nilsson

Ja, det er virkeligt spændende at gå på opdagelse i dette arkiv. Hvordan du lige stødte på denne afsporing, må du gerne fortælle, for en søgning på "tog", "jernbane", "afsporing", "station" eller "Hellerup" giver ikke noget resultat.

--
Svend

Avatar

Afsporing i Hellerup 1913

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 3/3 2012, 02:50 (4439 dage siden) @ Svend

Ja, det er virkeligt spændende at gå på opdagelse i dette arkiv. Hvordan du lige stødte på denne afsporing, må du gerne fortælle, for en søgning på "tog", "jernbane", "afsporing", "station" eller "Hellerup" giver ikke noget resultat.

Billederne stammer ikke fra Det Kongelige Biblioteks website. Jeg har fået dem i kopi af Lars Christensen, der har fundet dem i et af de mange arkiver, han har pløjet igennem - de er muligvis fra Rigsarkivet.
Som altid så hæfter jeg mig mest ved fotografens navn og sørger for, at det altid bliver nævnt (når det er kendt). I denne digitale tidsalder er der efterhånden så mange arkiver, der ligger inde med de samme billeder, at det efterhånden ikke giver mening at nævne et arkiv. Hvis billederne er fundet i Rigsarkivet, er det så Rigsarkivet, der bør krediteres? Holger Damgaard var fotograf på Politiken - er det så Politikens arkiv, der bør krediteres. Hvis billederne er fundet hos Danmarks Jernbanemuseum - er det så Danmarks Jernbanemuseum, der bør krediteres? Jeg har fået billederne af Lars - er det så Lars, der bør krediteres? Evt. alle fire arkiver - så kan det blive en lang billedetekst.
Men nu har jeg vist afsporet tråden...

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak