Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Privatbaner og dobbeltspor (Generelt)

af Hedegaard, 8/3 2012, 20:05 (4433 dage siden)

Jeg har tit spekuleret på om man nogensinde har diskuret etablering af dobbeltspor på landets lokal/privatbaner.
Hvis man tager de Nordsjællandske lokalbaner alene, så er deres tog ved at være fyldt til bristepunktet. Selv udenfor myldretiden kan det til tider være svært at finde siddepladser.
Bevares, man kunne køre med flere togsæt sammenkoblet (hvilket heller ikke altid er nok)
Men det overrasker mig, at man selv i de mere gods-venlige tider ikke diskuterede dobbeltspor som værende en mulighed.

Når man kigger på diverse fremtidsversioner for bla. Lokalbanen, så nævnes der altid flere afgange og hurtigere tog, men de skal jo klemmes ind på de enkeltsporede strækninger. Hvilke forslag har man så til at løse dette problem? Joh, man nedlægger skam bare diverse trinbræt så togene ikke skal bruge tid på at standse og kan krydse hurtigere på de større stationer.
Jeg kan sagtens se det billige i den løsning, men det undrer mig at man ikke tænker mere langsigtet.

Privatbaner og dobbeltspor

af dykker5502, 8/3 2012, 22:00 (4433 dage siden) @ Hedegaard

Det fungerer vel ret fint med de krydsningsstationer der er nu på Gribskovbanen. Hvis eller perronnerne er lange nok kan man jo køre med 3 togsæt. Signalanlæggene er forholdsvis nye mener jeg, så der kunne sikkert godt køre 10 minutters eller 15 minutters drift hvis det skule være og man ellers havde togsæt nok.
Der er jo ingen godstrafik mere, så alle tog er af samme type.
At the end of the day er det kommunerne omkring banen der skal financiere udvidelsen, og der skal nok laves skoler, svømmehaller mm. før der skal købes flere tog. Lige nu kæmper Gribskov med at financiere 360R buslinien, så den kan opretholde R-status, så der står ikke lige dobbeltspor på agendaen.

Privatbaner og dobbeltspor

af KimC, 9/3 2012, 14:38 (4432 dage siden) @ dykker5502

Tager man Ex-LNJ er det jo et eksempel på at der kan køres tæt trafik på enkelstporet bane. Når der er tilstrækkeligt med krydsningsmuligheder, og togene er der til den aftalte tid går det såmænd fint nok. Når trafikken er så tæt behøver man ikke vente på forsinkede tog i den ene ende, og derfor bliver trafikken ganske stabil, og er stort set kun påvirkelig af fejl og situationer der opstår på denne bane selv.
Jeg har aldrig hørt at nogen har spekuleret på at lave LNJ dobbeltsporet.

Der hvor enkeltspor giver flest problemer er hvor der er fjerntrafik, evt kombineret med nærtrafik, måske også godstrafik. Men den slags baner er jo ikke privat/regionsbaner.

Privatbaner og dobbeltspor

af dykker5502, 13/3 2012, 23:08 (4428 dage siden) @ dykker5502

Under søgning efter Hillerød Lokalstation faldt jeg over dette eksamensprojekt fra CTT på DTU.

Der ser du en række interessante forslag til hvordan man kan køre 20 minutters drift på de Nordsjællandske baner.

Arbejdet er fra 2003 og her knap 9 år efter ses det at Lokalbanen i stor stil har iværksat mange af de anlægsarbejder der forudsættes for 20 min. drift.

Der er ikke basis for 10 min. drift og derfor ikke basis for dobeltspor.

Privatbaner og dobbeltspor

af Svend Jensen, 9/3 2012, 11:37 (4432 dage siden) @ Hedegaard

Hvordan kan det undre dig? Danske politikere har de sidste mindst 15 år brillieret i at tænke absurd kortsigtet. Det er skam ikke noget nyt efterhånden. Det drejer sig næsten udelukkende om de næste 4 år, og ikke om de næste 50. Det er så meget spild af penge på lang sigt, men vi danskere er ligeglade, det må vi jo så tage når det kommer. Jeg er i øvrigt helt enig med dig og kan tilføje, at man undersøger dobbeltspor på den nye regionalbane mellem Aarhus og Silkeborg, som du kan finde mere om andetsteds her i forummet.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak