Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

DSB's IC-Busser (Generelt)

af Hedegaard, 9/3 2012, 18:10 (4433 dage siden)

Er der nogen her som kender til DSB's IC-Bus koncept? Det var på et tidspunkt i 90'erne hvor man talte om at indsætte hurtigbusser som supplement til IC-togene.
I modsætning til de klassiske DSB rutebiler, skulle disse males i det dengang nye hvid/røde design og have høj komfort.

Blev dette nogensinde til noget eller levede det kun på tegnebrættet?
Jeg har tit tænkt på om X-Bus udsprang fra dette koncept.

DSB's IC-Busser

af Niels Munch, 9/3 2012, 19:11 (4433 dage siden) @ Hedegaard
redigeret af Niels Munch, 9/3 2012, 19:41

Hej Hedegaard,

Storstrøms Trafikselskab (STS) indsatte i samarbejde med Vestsjællands Trafikselskab (VT) i perioden K91S - K95V (incl.) "IC-busser" mellem Stege og Slagelse (entreprenør: Møns Omnibusser) og Store Heddinge og Ringsted (entreprenør: Larsen, Ringsted).

Indledningsvis til en lidt højere særtakst, efter nogen tid til alm. STS/VT-takster.

De anvendte busser var "komfortbusser", malet i en hvid farve med blå skråstribe og =IC BUS= logo. Det skal bemærkes, at ingen af de to trafikselskaber endnu havde indført "husfarver" på busmateriellet, der på de ordinære ruter kørte i entreprenørernes egne farver.

Hvorvidt denne velmente, men lidet succesfulde idé nåede at brede sig til Vestdanmark, kan jeg ikke svare konkret på - men jeg tror, det jyske X-Bus koncept overhalede idéen indenom.

Læs i øvrigt her: http://myldretid.dk/artikler/nr/21 .

Bedste hilsener
Niels


Tante Edit har indsat et link.

DSB's IC-Busser

af Søren Jørgensen @, 15/3 2012, 23:00 (4426 dage siden) @ Niels Munch

Hej

Det var 2 flotte busser Møns Omnibusser fik malet som bus 40 og 41.
Leyland 7-1200L 1986 købt fra Dito Bus i 1991 med 39 siddepladser

Senere fik man 2 nyere Volvobusser B12 indkøbt i 1993 og 1994 fra CARRUS
Ajokki med 41 pladser (flysædder). Der var gratis kaffe og avis ombord!!!

De fik busnr 17 og 18 og blev i 1996 solgt til LF-bus.

Hilsen
Søren Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak