Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

IC4 i Brenner (Generelt)

af Baldwin, 9/3 2012, 22:48 (4432 dage siden)

Er dette IC4 no1, her på vei tilbake til Italien? Brenner 26. feb. 2012.[image][image]

IC4 i Brenner

af KimC, 10/3 2012, 08:43 (4432 dage siden) @ Baldwin

Hvilken IC4 det er skal jeg ikke kunne sige, men efter udseendet at dømme er det en der har henstået lang tid. Men det har de jo alle efterhånden.

Mon IC4 togets bremser er aktive i den materieltransport? Jeg synes ikke de to bremsevogne ser ud til at kunne bidrage med ret meget til en accpetabel bremseprocent ved kørsel i alperegionen, hvis IC4'eren er sat til ledning. IC4 er jo pænt tung.

IC4 i Brenner

af cck @, 10/3 2012, 09:12 (4431 dage siden) @ KimC

Dette er det test tog som har stået i Århus meget længe.
De 2 vogne der ses er adapter-vogne i forbindelse med autmatkoblingen på IC4 toget.
Disse er med hver gang der leveres tog i Danmark

cck

IC4 i Brenner

af Asger Christiansen, 10/3 2012, 10:22 (4431 dage siden) @ cck

Ja, det er togsæt nummer 1, der nu returneres til Italien.

Avatar

IC4 i Brenner

af Erik H, Frederikssund, 11/3 2012, 19:22 (4430 dage siden) @ Asger Christiansen

Ja så mangler der jo kun de resterende 82 togsæt at blive sendt retur til støvlelandet:-D
Men som man siger: "godt begyndt er halv fuldendt"

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

IC4 i Brenner

af Ole Stuhr Hansen, 11/3 2012, 23:35 (4430 dage siden) @ Erik H

Ja så mangler der jo kun de resterende 82 togsæt at blive sendt retur til støvlelandet:-D
Men som man siger: "godt begyndt er halv fuldendt"

Mvh.
Erik H

Der er bare lige det ved det, at trafikken nordpå rigeligt opvejer, hvad der sendes retur til ombygning/opformering i Italien: Da jeg passerede Brenner søndag i uge 7 holdt der både en spritny IC2 og en IC4 og afventede en maskine til turen op gennem Østrig/Tyskland.

Mvh. Ole

IC4 i Brenner

af KimC, 10/3 2012, 11:25 (4431 dage siden) @ cck

Dette er det test tog som har stået i Århus meget længe.
De 2 vogne der ses er adapter-vogne i forbindelse med autmatkoblingen på IC4 toget.
Disse er med hver gang der leveres tog i Danmark

OK, det vil sige at disse vogne er med hele vejen for at undgå at operatører undervejs skal til at rode med IC4 koblinger. Så kobles der ekstra bremsevogne udenpå adapter vognene efter behov?

IC4 i Brenner

af Ekaeli007, 10/3 2012, 11:39 (4431 dage siden) @ KimC

Der er altid mindst 2 godsvogne med når togsæt (med automatkobling) uanset hvilken type det er der skal transporteres (gjaldt IC4 og også 4 g S-tog og X31 togsæt øresundstogene) fra for eksempel fabrik til transportselskab for eksempel DSB, måske gælder det ikke hvis togsættet kan køre for egen kraft for eksempel fra leverandør af LINT sådan kørte Y togene også i sin tid fra Uerdingen til Padborg/Rødby og også for egen kraft her. Gav det mening eller skrev jeg for snørklet. Det pågældende IC4 tog i Brenner afventer nok lokomotiv med yderligere bremsevogne gætter jeg på. Der er jo blandt andet skifte mellem vekselstrøm og jævnstrøm i Brenner, godt nok er der efterhånden en hel del flerstrømslokomotiver, men jeg tror ikke at for eksempel en materieltransport kører med et sådant, jeg kunne gætte på at man kører med en Br139 eller 140 til og fra Padborg og så bare afsted med højest 80km/t (mit personlige gæt) og bliver taget ind til overhaling ved passende lejligheder.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

IC4 i Brenner

af Stephan Aller, 10/3 2012, 12:00 (4431 dage siden) @ Ekaeli007

Du gætter tildels forkert mht. trækkraftanvendelsen. Det er TX-logistik der er operatør på transporten gennem Tyskland/Østrig og de gange jeg har været i Pa, har de trukket IC4-transporterne af 185 eller 189. Dermed ikke sagt at andre typer også indimellem bliver anvendt.

Der er iøvrigt mindst to "sæt" overgangsvogne til IC4-transporterne. Jeg har indtil flere gange haft fat i dem i Padborg.

//Stephan

IC4 i Brenner

af cck @, 10/3 2012, 12:38 (4431 dage siden) @ Stephan Aller

IC4 Transport

Jeg har flere gange leveret både 1 og 2 stk. IC4-togsæt i Århus hos Alsaldobreda, for DB Schenker.

De omtalte vogne er som sagt adapter-vogne som er med for at undgå arbejde med automakolingerne på IC4 hhv. IC2 togene under transport, vognene er i den ene ende udstyret med en automatkobling og i den anden almindelige skruekoblinger.

Togsættet har indkoblet sine bremser, og har derved ikke behov for ekstra bremsevogne. Toget har på denne måde en bremse procent på mindst 80%, hvilket er nok til at transportere toget med en hastighed på 100 km/t.

Bemærk at toget befordres som Udsædvanlig Transport UT indtil toger bliver overgivet til DSB. De 4 faste Adapter-vogne transporteres ligelede som UT når de bliver returneret til Italien. Dette på grund af automatkoblingen.

Med venlig hilsen

Claus

IC4 i Brenner

af Ekaeli007, 10/3 2012, 13:46 (4431 dage siden) @ cck

Fint at man så ikke behøver bremsevogne, vi sloges tit på Helgoland i sin tid når vi skulle have bremsevogne på et særtog til CVK det var lige med at have nok godsvogne ledige som bremsevogne.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

IC4 i Brenner

af Ekaeli007, 10/3 2012, 13:44 (4431 dage siden) @ Stephan Aller

tak for du giver mig det rigtige svar, ja selvfølgelig kan transporten også foretages af de andre selskaber der findes, naturligt nok, det var mig der ikke tænkte mig om, bare for min nysgerrighed kører transporten så med samme lokomotiv til Italien fra Danmark???

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

IC4 i Brenner

af Asger Christiansen, 10/3 2012, 14:07 (4431 dage siden) @ Ekaeli007

Sammenkoblingen mellem IC4 og mellemvogn ser således ud

[image]

IC4 i Brenner

af cck @, 10/3 2012, 17:19 (4431 dage siden) @ Ekaeli007

Hej Bent

Når det er DB Schenker der køre disse tog er der maskinskift i Hamborg (Maschen)
Da det er DB Schenker Rail Scandinavia der trækker toget fra Maschen til Fredericia, hvor vi overgår til Diesel (MZ) til Århus.

Adapter-vognene befodres i plantog fra Fredericia til Maschen.

Claus

IC4 i Brenner

af Ekaeli007, 10/3 2012, 18:15 (4431 dage siden) @ cck

Hej Claus og tak for svar,

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

IC4 i Brenner

af Baldwin, 11/3 2012, 10:20 (4430 dage siden) @ Ekaeli007

Takk for all info!

IC4 i Brenner

af cck @, 12/3 2012, 00:42 (4430 dage siden) @ Ekaeli007

mere info

Da det startede med levering af IC4, blev disse trukket til Padborg af NordCargo. Den gang var det samme E-lok der trak toget fra Italien til Padborg. Hvor den danske transportør tog over.

De første leveringen var delt mellem Railion og CFL.

Om det er gennemgående lok der bruges når det er CFL der står for transporten ved jeg ikke, men mon ikke dette er tilfældet.

Claus

IC4 i Brenner

af Ekaeli007, 12/3 2012, 08:40 (4430 dage siden) @ cck

ja men tak for info, jeg er glad for at den teknologiske udvikling breder sig på jernbaneområdet med flerestrøms lokomotiver og at på trods af forskellige sikkerhedssystemer ATC Indusi med mere
kan bruges af forskellige lokomotiver, godt nok har der været flerstrømslokomotiver i mange år men det er vist først i de senere år det er blevet rigtigt brugt på internationale godstog.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

IC4 i Brenner

af thomash, 13/3 2012, 09:16 (4428 dage siden) @ cck


Om det er gennemgående lok der bruges når det er CFL der står for transporten ved jeg ikke, men mon ikke dette er tilfældet.


Mon dog, så vidt jeg ved er der ikke køreledninger til Århus/Randers ;)

--
Mvh
Thomas
https://railphotos.eu
[image][image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak