Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Venstrekørsel på Frederikssundbanen marts-maj 1989 (Generelt)

af Erik H, Frederikssund, 10/3 2012, 13:28 (4431 dage siden)

Jeg kan tydeligt huske testkørslerne med S-tog på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund fra 28/3 til omkr. elektrificeringens indvielse 27/5 1989.
Jeg er i denne forbindelse kommet til at tænke på hvorfor prøve S-togene og MX-togene krydsede hinanden i Østykke og Veksø Sjælland venstre om. Jeg ved ikke om dette fænomen forekom i alle tilfælde, men håber der er nogle brugere på jernbanen.dk, der kan komme med et svar.

Mvh,
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Venstrekørsel på Frederikssundbanen marts-maj 1989

af Troldhøj, 10/3 2012, 17:17 (4431 dage siden) @ Erik H

Arriva-togene krydser da så vidt jeg husker også venstre om i Laven.
Er det så specielt?

Avatar

Venstrekørsel på Frederikssundbanen marts-maj 1989

af Erik H, Frederikssund, 10/3 2012, 18:44 (4431 dage siden) @ Troldhøj

Ja det er specielt da krydsningerne på Frederikssundbanen, altid kørte højre om, mens der kørte dieseltog (MO og MX), og efter S-togsdriftens indvielse 27/5 1989, kørtes igen højre om, på krydsningsstationerne, i Ølstykke og Veksø Sjælland, og der er specielt.
At der er højrekørsel på det danske jernbanenet er vel egentlig også mest naturligt, idet vi jo også har højrekørsel på vejene. Modsat i Sverige, men det er uden tvivl et økonomisk spørgsmål, da det jo ville blive et astronomisk beløb, hvis det skulle ændres.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

Venstrekørsel på Frederikssundbanen marts-maj 1989

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 11/3 2012, 04:32 (4431 dage siden) @ Erik H

Ja det er specielt da krydsningerne på Frederikssundbanen, altid kørte højre om, mens der kørte dieseltog (MO og MX), og efter S-togsdriftens indvielse 27/5 1989, kørtes igen højre om, på krydsningsstationerne, i Ølstykke og Veksø Sjælland, og der er specielt.
At der er højrekørsel på det danske jernbanenet er vel egentlig også mest naturligt, idet vi jo også har højrekørsel på vejene. Modsat i Sverige, men det er uden tvivl et økonomisk spørgsmål, da det jo ville blive et astronomisk beløb, hvis det skulle ændres.

Mvh.
Erik H

Der er også venstre krydsning i Lystrup på Grenåbanen, men det har nok nærmere noget med perron overgangen at gøre.
Kan sådan en have noget at sige i Laven og på Frederikssunds banen?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Venstrekørsel på Frederikssundbanen marts-maj 1989

af Svend, 11/3 2012, 08:14 (4430 dage siden) @ BlackThorneDK

Spørgsmålet er egentlig ganske godt besvaret af Flemming Jakielski lidt længere nede i tråden, men selvfølgelig er der ikke fast højrekørsel på stationerne. Sporbenyttelsen afviger fra krydsningsstation til krydsningsstation, hvor de lokale forhold (ligger gennemkørselssporet tættest på stationsbygning/adgangsveje eller er det omvendt) og køreplanen (hvilket tog ankommer først) er udslagsgivende for, hvordan man har valgt at afvikle trafikken lige netop der.

--
Svend

Venstrekørsel på Frederikssundbanen marts-maj 1989

af Flemming Jakielski, Rødovre, 10/3 2012, 17:44 (4431 dage siden) @ Erik H

Der var ikke mere system i det, end at plantogene med MX kørte i spor 1 nærmest stationsbygningen af hensyn til de rejsende. Højtalersystemet var stadig ikke færdigmonteret mens prøvekørslerne stod på.


Venlig hilsen

Flemming J

Jeg kan tydeligt huske testkørslerne med S-tog på strækningen mellem Ballerup og Frederikssund fra 28/3 til omkr. elektrificeringens indvielse 27/5 1989.
Jeg er i denne forbindelse kommet til at tænke på hvorfor prøve S-togene og MX-togene krydsede hinanden i Østykke og Veksø Sjælland venstre om. Jeg ved ikke om dette fænomen forekom i alle tilfælde, men håber der er nogle brugere på jernbanen.dk, der kan komme med et svar.

Mvh,
Erik H

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak