Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

studsede lidt over en artikel på wikipedia (Generelt)

af Bjarne Nielsen, 10/3 2012, 17:11 (4432 dage siden)

http://en.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro prøv lige atlæse antallet DSB har i option , Kan det virkelig passe ? jeg ved at der snart bliver leveret en flok til odderbanen men da ikke 92 stk.

Avatar

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af Per Hauberg, 11/3 2012, 20:00 (4431 dage siden) @ 291132

Det skulle nok have været en hemmelighed, at man i al diskretion har indset IC4s status, og nu i stedet vælger at satse på ens køretøjer i al DSB-trafik fremover.
Gentlemen: Mød DSBs nyeste bud på såvel lokal-, nær- og regional- og landsdelstrafik: Desiro !
Lettere personaleindøvelse, ensartet og enkel lagerføring af reservedele - lidt kapacitetsproblemer (som let klares med en lidt tættere toggang) og et par komfortklager i ny og næ, -men hvad fa'en: man kan ikke vinde alle discipliner...
:-D

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af PF-SB, 11/3 2012, 23:45 (4430 dage siden) @ RasmusS

Er produktet som vi kender det hos DSB ikke udgået ?

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af Ole Stuhr Hansen, 12/3 2012, 09:41 (4430 dage siden) @ PF-SB

Er produktet som vi kender det hos DSB ikke udgået ?

Dér tror jeg faktisk, du har en pointe, som kan forklare, hvorfor man har hentet en del af Svendborgbanens MQ'er til Grenå/Odderbanen.

Det skete nemlig kort tid efter, at man havde fået leveret de otte sæt til Århus og fandt ud af, at antallet ikke var tilstrækkeligt til at udfase MR'erne (og lynetterne) på banen.

Mvh. Ole

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 12/3 2012, 11:20 (4430 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Er produktet som vi kender det hos DSB ikke udgået ?


Dér tror jeg faktisk, du har en pointe, som kan forklare, hvorfor man har hentet en del af Svendborgbanens MQ'er til Grenå/Odderbanen.

Det skete nemlig kort tid efter, at man havde fået leveret de otte sæt til Århus og fandt ud af, at antallet ikke var tilstrækkeligt til at udfase MR'erne (og lynetterne) på banen.

Mvh. Ole

Der kører stadig Y-tog på Odderbanen, så det er ikke derfor, at der er trukket flere Desiro til Aarhus.
Den planlagte sammenlægning er stadig på stand-by.

På Grenåbanen ser vi ind i mellem MR og IC3, så det virker da ikke som om at der er overskud af Desiro?
Tværtimod måtte DSB godt købe nogle flere. Det er alt andet end lige mere behageligt at sidde i et Desiro sæt, end det er at stå op i et IC3 fra Skødstrup til Aarhus, fordi man har valgt at erstatte to Desiro sæt med et IC3 i myldretiden :-(
Desværre fattes riget jo penge, så den option bliver nok ikke udnyttet.

Et sidespørgsmål: er der andre forskelle på en 'Svendborg' Desiro og en 'Grenå' Desiro, end nummerserien?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af jesper, 12/3 2012, 11:27 (4430 dage siden) @ BlackThorneDK

På de nye består passager informations systemets displays af lysdioder, på de gamle er det "brikker" i en kraftig gul farve som man kendte det far tankstationens benzintæller i gamle dage, og så med et neonrør foran til at lyse op. Og så er der cruise funktion på de nye, det er der ikke på de gamle . Der er sikkert flere forskelle, men jeg kender dem ikke.

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af Ulrik Ernst, 12/3 2012, 17:33 (4430 dage siden) @ jesper

På de nye består passager informations systemets displays af lysdioder, på de gamle er det "brikker" i en kraftig gul farve som man kendte det far tankstationens benzintæller i gamle dage, og så med et neonrør foran til at lyse op. Og så er der cruise funktion på de nye, det er der ikke på de gamle . Der er sikkert flere forskelle, men jeg kender dem ikke.

har hørt af der er EL stik i "Grenåbane" desiro´erne så kunderne/passagerne kan lade deres elektroniske gear op.

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af PF-SB, 12/3 2012, 13:22 (4430 dage siden) @ BlackThorneDK

Tværtimod måtte DSB godt købe nogle flere.

Prøver igen, produktet er udgået, dvs DSB kan ikke købe flere.

Det er dog muligt at købe en opgraderet udgave som er en ny og større konstruktion.

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af Bruger4711, 12/3 2012, 13:25 (4430 dage siden) @ BlackThorneDK

Et sidespørgsmål: er der andre forskelle på en 'Svendborg' Desiro og en 'Grenå' Desiro, end nummerserien?

Ja, to generationer af softwaren i toget. De kan ikke kobles. Derfor den gule cirkel i ruden på togsæt af den gamle generation.

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af bjarne nielsen, 12/3 2012, 15:40 (4430 dage siden) @ Bruger4711

Mon ikke der kunne laves en softwareopdatering

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af Niels Munch, 12/3 2012, 15:56 (4430 dage siden) @ bjarne nielsen

Mon ikke der kunne laves en softwareopdatering

Det (en såkaldt homologisering) har man i hvert fald gjort i 2009 f.s.v.a. de sjællandske LINT-togsæt (hos Lokalbanen og Regionstog), så alle softwaremæssigt er ens.

M.v.h.
Niels

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af Bruger4711, 12/3 2012, 16:21 (4430 dage siden) @ Niels Munch

Mon ikke der kunne laves en softwareopdatering


Det (en såkaldt homologisering) ... så alle softwaremæssigt er ens.

Det kan helt sikkert nemt laves af Siemens, men det er vurderet for dyrt af DSB.

studsede lidt over en artikel på wikipedia

af Ole Stuhr Hansen, 12/3 2012, 23:41 (4429 dage siden) @ BlackThorneDK

Et sidespørgsmål: er der andre forskelle på en 'Svendborg' Desiro og en 'Grenå' Desiro, end nummerserien?

Bl.a.: Motorerne yder en højere effekt, gearkasserne har en anden skifteprofil (resulterer tilsammen i en mærkbar forbedret acceleration fra stilstand op til 40-50 km/t), front- og slutlys skifter automatisk med frem/bak-omskifter, cruise-control, kontinuerlig videooptagelse af passagerafsnit, "lysgitter" i stedet for en enkelt lysstråle til overvågning af indgangsparti ved dørene.

Mvh. Ole

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak