Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

19 selvmordsforsøg (Jernbanen i dag)

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 11/3 2012, 01:13 (4432 dage siden)

I 2011 var der i alt 38 selvmordsforsøg på de danske jernbaner. I år er tallet allerede oppe på 19. Se indslaget på DR Update.

--
[image]

Avatar

19 selvmordsforsøg

af Morten Beck, Græsted, 11/3 2012, 12:34 (4431 dage siden) @ Tommy Nilsson

Jeg føler virkelig med de stakkels lokofører. Det er helt grotesk at folk der vælger at tage sig selv af dage, absolut skal sætte andre folks psykiske helbred over styr, fordi de ikke magter livet.

Når det så er sagt. Er det dybt tragisk, at der er folk i dagens Danmark som åbenbart ikke kan finde andre muligheder, end at tage sig selv af dage.

Er det stolthed der gør, at de ikke opsøger systemet og får hjælp. Eller har vores højt besugne velfærdssystem ikke plads til at hjælpe folk der er ude på kanten.. Hvis det er det sidste der er tilfældet, så ved jeg snart ikke om vi har noget vi kan kalde velfærdsystem..

--
[image]


Venlig hilsen

Morten Beck

19 selvmordsforsøg

af Ekaeli007, 11/3 2012, 13:45 (4431 dage siden) @ Morten Beck

tjaahh der er nok mange grunde til at folk vælger denne sidste udvej, det kan være kærestesorger økonomiske problemer, at nu kan det være nok, skal jeg gå hver dag og ikke have en krone på lommen enten det er misbrugsproblemer eller de udgifter man har er ved at vælte hele budgettet, måske også sygdom der ikke kan helbredes, men jeg syntes ikke man kan være bekendt at f.eks det går i første omgang ud over en lokofører, dernæst redningspersonale der skal hive personen op af sporet og politifolk der skal skrive rapport og finde ud af om toget mon kunne have undgået at pågøre personen, såvidt jeg ved skal det undersøges hver gang. Men herefter så er der også de efterladte der måske føler at de også har en slags skyld, En desperat handling måske systemet kunne være bedre til at finde potentielle selvmordskandidater. Jeg håber ikke jeg selv kommer til at overvære noget sådant.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

19 selvmordsforsøg

af Erik H, Frederikssund, 11/3 2012, 16:40 (4431 dage siden) @ Ekaeli007

Det er i hvert fald sørgeligt, at det går ud over andre.
Jeg tror desværre at selvmordskandidaterne ikke tænker klart, men kun har for øje; at gøre en ende på det hele.
Jeg så forleden dag, at statistisk set kommer en lokomotivfører ud for en persompåkørsel en gang i sin karriere. Men det er jo kun statistik, nogle er så heldige at ungå det, mens andre oplever dette op til flere gange.
Det må bestemt ikke være sjovt, at opleve.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

19 selvmordsforsøg

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 11/3 2012, 18:12 (4431 dage siden) @ Erik H

Det er i hvert fald sørgeligt, at det går ud over andre.
Jeg tror desværre at selvmordskandidaterne ikke tænker klart, men kun har for øje; at gøre en ende på det hele.
Jeg så forleden dag, at statistisk set kommer en lokomotivfører ud for en persompåkørsel en gang i sin karriere. Men det er jo kun statistik, nogle er så heldige at ungå det, mens andre oplever dette op til flere gange.
Det må bestemt ikke være sjovt, at opleve.

Mvh.
Erik H

Jeg har fået fortalt at min Bedstefar nåede op på otte. :(
Det er sørgeligt. Han var mærket af det resten af sine dage, der så nok ikke blev til helt så mange som det kunne have blevet til.

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

19 selvmordsforsøg

af Ekaeli007, 11/3 2012, 18:42 (4431 dage siden) @ BlackThorneDK

Vi havde da jeg var på Helgoland en værkmester, medens han kørte S-tog var han ude for tre påkørsler, da sagde han stop og ville ikke køre S-tog mere, jeg tror nok da Helgoland blev droslet ned efter MA togene stoppede med at køre, at efter et stykke tid så var han igen ude på skinnerne som fører, jeg har sidenhen hørt at han vistnok kom til Østbanen tror jeg det var.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Avatar

19 selvmordsforsøg

af Erik H, Frederikssund, 11/3 2012, 19:14 (4431 dage siden) @ Ekaeli007

Jeg har også på fornemmelsen at det sker oftere og oftere nu end tidligere, men jeg ved det selvfølgelig ikke. Men jeg føler med de stakkels lokomotivførerer, der bliver udsat for det:-(
Der er selvfølgelig en grund til, at folk som den sidste udvej, ønsker at tage livet af sig selv, men der må da findes andre måder, således at det ikke ligefrem smadrer andres liv.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

19 selvmordsforsøg

af Krüger, 12/3 2012, 10:24 (4430 dage siden) @ Erik H

Hvad der så end ligger til grund for disse menneskers handlinger, så rager deres problemer mig en skid.
Det kan godt være, at de har et lorteliv, eller bare ikke tænker sig om når de færdes i nærheden af jernbanen.
Vi er nogen der skal leve med, at se et "filmklip" igen, og igen, og igen, for vores indre biograf!
Det er ikke noget man glemmer, billederne er der og lyden forbliver tydelig. Det forsvinder aldrig, men man skal lære at leve med det, resten af livet.:-(

Avatar

19 selvmordsforsøg

af Erik H, Frederikssund, 12/3 2012, 10:52 (4430 dage siden) @ Krüger

Efter hvad jeg kan udlede af svaret, er du selv lokomotivfører.
Jeg kan godt forestille mig, at det "glimt" forfølger én lokomotivfører, både dag og nat, resten af hans/hendes liv.

Jeg selv er bare "tognørd". Men mange gange når jeg har stået på en perron eller en bro, for at filme et tog, ja så står jeg altid et godt stykke til siden, men prøver samtidig på at lokomotivføreren kan se mig på lang afstand, ligeledes hvis jeg står på en bro for at filme, så står jeg aldrig lige over sporet, for jeg ved jo ikke om den pøgældende lokomotivfører har været ude for selvmorder, og hvis han/hun forhånbentligt ikke har, så vil det alligevel nok ligge i baghovedet.

Mvh.
Erik H

--
Erik H
[image] [image]

19 selvmordsforsøg

af Krüger, 12/3 2012, 11:03 (4430 dage siden) @ Erik H

Hej Erik,
Den måde som du beskriver, er jo helt efter bogen.:-)
Jeg har selv aldrig oplevet, at entusiaster med fotoapparater har forsaget farlige situationer.
Dem jeg sigter til er dem der "lige skal skyde genvej", "Det når jeg sagtens" og så dem der har opgivet.

Avatar

19 selvmordsforsøg

af Ove, Struer, 13/3 2012, 14:48 (4429 dage siden) @ Krüger

Jeg er af og til, på mit arbejde, nødt til at arbejde nær jernbaner. Vi lægger el kabler og nogle gange skal de bores under banen. Sidst stod jeg og snakkede med banevagten og han fortalte at han kunne altid se om den lokofører der kom havde "oplevet noget" fordi så brugte han hornet i god tid hvor de andre kunne nøjes med at vinke venligt når de kørte forbi.

Man burde lave en OBS kampagne hvor man fik en skuespiller til at stoppe "tilfældigt forbipasserende", give dem en pistol og bede vedkommende om at skyde ham. Det her er i min bog lige så slemt. Selvmorderen beder lokoføreren om at hjælpe ham af med livet, han giver ham bare ikke noget valg. Måske kunne en sådan kampagne få nogen af dem til at tænke sig om?, Jeg ved det ikke men det var da et forsøg værd.

Vi slipper aldrig helt af med er jeg så desværre bange for.:-(

19 selvmordsforsøg

af Hedegaard, 12/3 2012, 16:24 (4430 dage siden) @ Tommy Nilsson

Min bror har haft 4 personspåkørsler i sin tid hos DSB S-Tog fra 1996 til nu, hvoraf 2 af dem var fatale.
Derudover var han også den lokomotivfører, som torpederede en hest ved Birkerød for nogle år siden, hvilket han dog senere har beskrevet som en smule humoristisk. Især fordi han over højtalerne råbte "Der kommer en hest!", så folk ikke skulle tro at det var en person de ramte.

Første gang han påkørte en person, var han sygemeldt i lang tid, men efterhånden har han prøvet at vende sig til det.
Det værste man overhovedet kan gøre i sådan en situation er, at kigge selvmorderen i øjnene. Fordi man kan sagtens nå at se hvad der løber gennem hovedet på folk, og i flere tilfælde fortryder de deres handling lige inden toget rammer.
Som en af hans kollegaer også har udtalt:

"Dem som virkelig gerne vil dø, har man som regel ikke ondt af, og kan godt overleve med forskrækkelsen. Men når du knalder ind i en person som pludselig ikke vil dø alligevel, SÅ føler du dig virkelig som en morder"

19 selvmordsforsøg

af caprani ⌂, København, 13/3 2012, 16:28 (4429 dage siden) @ Hedegaard

Det er en forfærdeligt ubetænksom og egocentrisk måde at tage sig selv af dage på.
Kunne de så for hulen gemme sig godt, og springe ind mellem hjulene længere nede i stammen i stedet. Det ville i det mindste spare føreren for en hæslig oplevelse.:-(

I modsætning til så mange andre mener jeg ikke, at Falckmænd og Politifolk falder i samme kategori. Disse har immervæk taget et arbejde hvor den slags desværre må påregnes, og det synes jeg ikke man kan sige, at en lokomotivfører har.:-|

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

19 selvmordsforsøg

af re20000, 13/3 2012, 19:15 (4429 dage siden) @ caprani

I modsætning til så mange andre mener jeg ikke, at Falckmænd og Politifolk falder i samme kategori. Disse har immervæk taget et arbejde hvor den slags desværre må påregnes, og det synes jeg ikke man kan sige, at en lokomotivfører har.:-|

jo, det har han desværre. Det er noget af det allerførste, der bliver gjort opmærksom på, faktisk allerede ved ansættelsessamtalen. Til gengæld opnår lkf (heldigvis) ikke den samme rutine som reddere, politi osv.

Nold

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak