Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Aalsgaard Badebro (Billedegætterier)

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/3 2012, 23:11 (4426 dage siden)

Jeg har i et tidligere indlæg trættet jer lidt med nogle overvejelser om, hvordan man definerer en "havnebane". Jeg har endnu ikke lagt mig fast på en definition og har indtil videre valgt at vente og se, hvad der måtte dukke op af "ukonventionelle havnebaner".

Én variant, der ofte dukker op, er "landgangsbro med spor" - det har åbenbart været en almindelig konstruktion.

Da jeg så nedenstående postkort til salg, besluttede jeg mig derfor for at købe det.

Efter at have modtaget postkortet og have haft det under lup, må jeg konstatere, at der er tale om en helt ny variant: "Badebro med underligt spor, hvoraf den ene "skinnestreng" opfører sig overordentligt mærkeligt".

Så d'herrer (og eventuelle damer): Hvad pokker er det vi ser på postkortet? "Sporet" er ikke nævnt i Guldvangs bog om smalsporede industribaner.

Klik på postkortet for højere opløsning.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

[image]
Aalsgaard Badebro. Postkort. "K. F. Eneret". År:? Klik på billedet for højere opløsning. Arkiv: Thomas Boberg Nielsen.

Avatar

Aalsgaard Baadebro

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 20/3 2012, 23:50 (4426 dage siden) @ Niels Munch

Kære Thomas,

Svaret finder du her:

http://www.hellebaek-aalsgaard.dk/fiskerlejer/aalsgaard/aalsgaard.htm

Scroll 5/6 ned ad siden.

Bedste hilsener
Niels

Kære Niels

Jeg siger mange tak og tillader mig at konkludere, at sporets "rodede" tilstand må skyldes almindeligt "sædernes forfald" - også dengang.

Bedste hilsner

Thomas

Avatar

Aalsgaard Baadebro

af Per Hauberg, 21/3 2012, 10:10 (4426 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Spændende egnarkiv-indslag.
Linieføringen på billedet kunne nok føre til utilsigtet aflæsning,
så vi må vel håbe, billedet er taget nogen tid efter 1921.

vh

P.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak