Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sidste canhce - eller det væk! (Generelt)

af cck @, 26/3 2012, 16:06 (4422 dage siden)

Nu er det forår og solen skinner.
Så er det sidste chance for at se det gamle pakhus i Vejle.
Efter de senste rygter vil det blive revet ned i midten af April 2012

[image]

Med venlig hilsen

Claus

Sidste canhce - eller det væk!

af re20000, 26/3 2012, 21:13 (4422 dage siden) @ cck

Med fare for at gentage mig selv:
Hvordan kan nogen få sig selv til at rive sådan noget ned?

jeg aner ikke hvad det kan bruges til eller hvad stand det er i men alene husets form gør det til en bevaringsværdig skulptur. Hvis det havde stået i Københavnstrup var det sikkert blevet "adopteret" af et eller andet reklamebureau eller revisionsfirma, der ville bruge det til prestigefyldt hovedkvarter. Og fred med det!

Nold

Sidste canhce - eller det væk!

af Hedegaard, 26/3 2012, 21:20 (4422 dage siden) @ re20000

Kan heller ikke se hvorfor man ikke kunne have omdannet det til klubhus, festsal eller andet.
Det er trods alt et godt stykke håndværk, som med den rette vedligeholdelse ville kunne holde i mange år.

Sidste chance - eller det væk!

af cck @, 26/3 2012, 21:29 (4422 dage siden) @ Hedegaard

For det første vil jeg godt undskylde mim skave fejl.

Og så til sagen, min kilder siger at det er i sådårlig stand indvendigt at det ikke
kan betale sig at renovere det og bruge til kulturelle formål.

Se bare havd der er sket i Kolding og Fredericia.

Med venlig hilsen

Claus

Sidste canhce - eller det væk!

af Ekaeli007, 27/3 2012, 14:18 (4421 dage siden) @ re20000

Jeg må indrømme at i Københavnstrup bevarer man heller ikke et ældre jernbanepakhus, det eneste eksempel jeg kender er DSB skolen ved Østerport, der var et på Nørrebro kun et stenkast fra Nørrebro station som en ejendomsmægler ville sige, det stod og forfaldt, der var skam planer, men så kom skæbnen nogen tændte ild i det og væk var det. Et andet sted det var Frederiksberg det kom til at ligge i vejen for Frederiksberg centret, så væk var det, Sidste sted, jeg kan ikke huske hvad der skete med Amagerbrog godsstation, længere ude har vi så Glostrup det er et sørgeligt syn
der står til salg så mon ikke der snart kommer en sulten gravko. Det vil garanteret aldrig blive brugt til noget der har med jernbanen at gøre. Så er der det gamle toldpakhus i Vasbygade, det bruges da af Banedanmark til kontorer og vistnok er der et lille værksted. Pakhuset der tidligere hørte til godsbanegården der er arkiver for det Kongelige bibliotek og jeg tror ikke andet.

Det var vist det hele i Københavns området.

Med venligste pakhus hilsener

Bent Jensen
Gadstrup

Sidste canhce - eller det væk!

af Gæst, 27/3 2012, 16:36 (4421 dage siden) @ Ekaeli007

På Hellerup station er både pakhus og den gamle Tuborg terminal bevaret. Bruges af banetjenesten for S-tog.

Så lidt bygninger er der da endnu.

Sidste canhce - eller det væk!

af Ekaeli007, 27/3 2012, 17:03 (4421 dage siden) @ Gæst

Jeg må skuffe dig med hensyn til den gamle tuborg terminal bygning, jeg har set på Banedanmarks hjemmeside at området er ryddet sammen med den gamle omformerbygning.

Jeg tror nok pakhuset er der endnu???

Så Niekind har ret snart er pakhuset væk i Vejle.

Med venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Sidste canhce - eller det væk!

af Niekind, 26/3 2012, 21:40 (4422 dage siden) @ cck

Jeg ved at Vejle Kommune ønsker at købe hele området plus området hvor det nuværende posthus ligger. Kan det være et skridt i den retning??

Sidste canhce - eller det væk!

af Svend, 26/3 2012, 22:43 (4422 dage siden) @ cck

Den del af DSB, der sælger ud af arealer (og býgninger der ligger på disse arealer),har kun et formål: At få få penge ind til koncernen for at dække en del af hullet i den ellers nærmest bundløse kasse. Det er ikke kun eventyret i Sverige og de fejlslagne IC4-tog der er skylden - det har været sådan hele tiden. De mere fornuftige kan spørge sig selv og den nærmeste omgangskreds, om det er fornuftigt at skille sig af med jernbanearealer på den måde, men den politiske beslutning er truffet for længst. Bodelingen mellem DSB og den daværende Banestyrelse var - efter min mening - ikke tænkt ordentligt igennem!

--
Svend

Sidste canhce - eller det væk!

af Niekind, 27/3 2012, 08:35 (4421 dage siden) @ Svend

Jeg ved som sagt at Vejle Kommune er særdeles interesseret i at erhverve sig hele området. De har jo længe haft store visioner for området.

I 2007 definerede man den såkaldte Mikropolzone, der følger Sønderåen igennem byen, hvor der skal bygges i stor skala.

Det sås tydeligt i det første forslag til fremtidens udformning af posthusgrunden, nemlig en indendørs skibakke.
http://www.plan.vejle.dk/lib/picture.aspx?pictureID=32361&w=350

Det viste sig at være urealistisk. Senere kom der så planer om Pyramider, som igen blev droppet. Seneste vision er denne:

http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/156062:Vejle--Skibakken-er-smeltet-og-pyramide...

http://www.cfmoller.com/p/-da/masterplan-posthusgrunden-vejle-i2563.html

og det er nok ikke den sidste. Men det viser blot at visionerne er store i Vejle.

Sidste canhce - eller det væk!

af Niekind, 27/3 2012, 08:48 (4421 dage siden) @ Niekind

Hvad bruger DSB området i Vejle til i dag?

Jeg kan de at der langs hovedbanen altid holder en masse godsvogne.

Men hvad med det områder der ligger ned mod pakhuset? Jeg huske jeg for år tilbage kom forbi og opdagede en MZ'er der hvilte ud der. Men i dag er det mest busser der holder på området.

Sidste canhce - eller det væk!

af Ekaeli007, 27/3 2012, 09:23 (4421 dage siden) @ Niekind

Jeg kan roligt sige at DSB ikke bruger området mere, rangeringen på Vejle Havn er DB Rail Schencker , ja jeg håber da stadig at der er gods til havnen i Vejle, faktisk er jeg kommet hvert år da jeg var barn. Nu trækker måske et område med smukke omgivelser, men det ligner et byggeri hvor almindelige mennesker ikke kommer til at bo, priserne bliver garanteret astronomiske, nå til sagen, Jeg håber der er nogen der har tid her fra forumet at forevige området også når maskinen er igang med at nedrive byggeriet og så bagefter når det er væk. Desværre er der ikke nogen der vil modernisere et sådant minde, måske er det garanteret også forsømt i årevis, men kunne hvis man havde villet brugt til indendørs sportsaktiviteter Badminton, bordtennis, gymnastik med mere.

Gods til og fra industrierne bliver jo kørt på lastbiler, måske hvis vi er heldige nogle veksellad der bliver kørt til Taulov og på jernbanen, resten op på en gigaliner og afsted med en underbetalt chauffør og alle lukker øjnene.

Med venligste uhyggelige hilsener

Bent Jensen
Gadstrup

Sidste canhce - eller det væk!

af Niekind, 27/3 2012, 09:35 (4421 dage siden) @ Ekaeli007

Planerne er også at der på området skal opføres multimediehus (bibliotek), kulturhus, butikker, caféer, forlystelse osv.

Jeg ved at man forsøgte at få Post Danmark til at sælge deres grund og dermed forlade det store posthus, men det ønskede de ikke på det tidspunkt. Men det kan jo komme senere, de skal jo også spare.

Sidste canhce - eller det væk!

af Ekaeli007, 27/3 2012, 09:44 (4421 dage siden) @ Niekind

Det var da bedre nyheder hvis der bliver lavet noget til gavn for almindelige mennesker, men er lidt bange for at dem med pengene får trumfet deres igennem.

ed venlig hilsen

Bent Jensen
Gadstrup

Sidste canhce - eller det væk!

af martin peyrath @, 27/3 2012, 09:54 (4421 dage siden) @ Ekaeli007

Nu skal Vejle til at passe lidt på. Hvis de måske om ikke så mange år, skulle få lyst til at lave en letbane til Billund Lufthavn, så er arealet ved godsbanegården og posthuset nok den eneste måde de kan få ført en letbane ud af byen mod vest.
Men hvem tænker på skinnebåren trafik i disse tider?;-)

Sidste canhce - eller det væk!

af Niekind, 27/3 2012, 09:55 (4421 dage siden) @ martin peyrath

Tanken om en letbane på området er tænkt... :-)

Sidste canhce - eller det væk!

af Niekind, 27/3 2012, 10:11 (4421 dage siden) @ Ekaeli007

Det er jeg ikke helt enig i. Der bygges jo "Fem Søstre" ikke langt bort og på havnen opfører man disse år også en masse boliger.
Ydermere vil et mediehus, kulturcenter osv jo også komme den enkelte borger til gavn. Lægt så oveni at Vejle faktisk er den 5. største handelsby i Danmark og med Bryggen og gågaderne få meter borte vil det skabe en stor synergi effekt, hvis man lavede noget spændende her.

Men jeg er helt enig om en letbane til Billund Lufthavn. Jeg har aldrig forstået man ikke har arbejdet mere seriøst med et sådan projekt. Det er Danmarks 2. største internationale lufthavn og den er jo udvikling. Ryanair har jo lige udpeget den som hub.

Så ja, få dog lavet en letbane til Vejle, så der sikres nem og hurtig forbindelse til jernbanenettet og lad gerne denne letbane fortsætte til DTC nord for Vejle, byg et stort parkeringshus, så folk kan parkere bilen og tage letbanen uden i lufthavnen. Undervejs i toget kan man så tjekke bagage ind og få sit boardingcard, så er det blot at gå ud til gaten når man ankommer til Billund.

Sidste canhce - eller det væk!

af Jakob Christensen, 27/3 2012, 21:00 (4421 dage siden) @ Niekind

Hvad jeg har hørt skulle bygningen være ramt af skimmelsvamp, og derfor mener man ikke at den skal reddes.. En bekendt ved Vejle kommune er også lettere utilfreds, da hun er tidligere DSB ansat, og værne om sådanne bygninger, den skulle i øvrigt også være fredet, men med påstået(!) skimmelsvamp, så har de undskyldningen for at rive ned..

Pladsen i Vejle er stadigvæk i brug af Railion, der dagligt rangere i Vejle, og gør god fyldest på pladsen.
Ved siden af det, så bliver den gamle DSB busgarage benyttet af Bent Thykjærs busser, bybusserne bor på pladsen, og Thykjærs regional busser har vask og tankning der også..

Pladsen ved jeg ikke helt hvad de nu har fundet på at bruge til, men jeg ved at de ville gøre Søndertorv til et stille område, og så skal der laves en vej tværs hen over pladsen, som udmunder i lyskrydset ved pakhuset..

Hvor alle stålvognene, kalkvognene, Fccs'erne mm skal stå ved jeg ikke, og jeg er godt tilfreds med at bybusserne holder hvor de holder.. 1,6 km på arbejde kan jeg ikke klage over :-D ;-)

Pakhuset ser herrens ud efterhånden, der har været brand, så der er sat brædder for, og der kommer mere og mere grafitti på bygningen, samt flere og flere ruder bliver knust!

Det er trist man ikke værner om sådan en flot bygning!

Mvh

Jakob

Sidste chance - eller det væk!

af cck @, 27/3 2012, 19:45 (4421 dage siden) @ Svend

Hej

Nu er det ikke kun DSB der vail spare penge også Bane Danmark er i samme situation

Se bare disse billeder fra 2011

Bane Danmark hytten er væk

[image]

[image]


Med venlig hilsen

:-) CCK

Sidste canhce - eller det væk!

af Gæst, 27/3 2012, 16:34 (4421 dage siden) @ cck

Øv, det var da en trist nyhed. Jeg har aldrig før set den bygning før nu og den ser meget charmerende ud, næsten lidt midt/sydtysk.

Avatar

Sidste canhce - eller det væk!

af T. Rithmester ⌂, Struer, 4/4 2012, 22:08 (4413 dage siden) @ cck

Nu er det forår og solen skinner.
Så er det sidste chance for at se det gamle pakhus i Vejle.
Efter de senste rygter vil det blive revet ned i midten af April 2012

I dag på denne solbeskinnede forårsdag, var jeg et smut i Vejle.
Skulle rygtet tale sandt, ja så er det jo ved at være sidste udkald.

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

Tæt ved godsekspeditionen, stod RSC mk 612:
[image]

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Avatar

Sidste canhce - eller det væk!

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 5/4 2012, 08:49 (4412 dage siden) @ T. Rithmester

I dag på denne solbeskinnede forårsdag, var jeg et smut i Vejle.

Flot bygning, og flotte billeder Thomas!

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Sidste canhce - eller det væk!

af Gæst, 5/4 2012, 11:30 (4412 dage siden) @ T. Rithmester

Det er ( snart var ) altså en flot bygning.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak