Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R (Generelt)

af Steff, 11/4 2012, 11:40 (4410 dage siden)

2012 er året, hvor det p.t. "fejres", at det er 100 år siden at RMS TITANIC forliste. Sammen med skibet omkom bl.a. Sydfynske Jernbaners Maskininspektør Jacob Christian Milling. Hans lig blev senere bjærget og indledningsvis bragt til New York, for senere at blive sejlet til København. Her blev Jacob Christian Milling begravet.
1912 er også året, hvor DSB modtager de første store litra R, nemlig nr. 934, der blev leveret den 12. maj 1912 og nr. 935, der blev leveret den 12. juni 1912. Så midt i tragedien et stort tillykke med 100 års fødselsdagen til de første litra R.

--
Steffen Dresler

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af LarsViinholt-Nielsen @, Risskov, 11/4 2012, 14:40 (4409 dage siden) @ Steff

Den 15.ds. (på søndag) udkommer "TITANIC DE DANSKE FORTÆLLINGER" ved et offentligt arrangement i Kølsen ved Viborg. Nærmere herom kan ses på hjemmesiden: forlagetviborg.dk
Lars Viinholt-Nielsen

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Asger Christiansen, 11/4 2012, 15:02 (4409 dage siden) @ LarsViinholt-Nielsen

og her er R 934 netop ankommet så ganske ny til Århus H, maj 1912

[image]

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Steff, 11/4 2012, 15:31 (4409 dage siden) @ Asger Christiansen

.........og læg i den forbindelse mærke til, at driftsnummer og byggepladen (for tenderen) er placeret på siden af tenderkassen. Det var det samme for 935, hvorefter det blev "normalt" med byggepladen på vangen af tenderen med de resterende Borsig R I fra 1913 og ff.
Tak for føs´dagsbilledet Asger, flot:-) !

Iøvrigt meget spændende hvad bogen og foredragene bringer om den gode Milling af rent arbejdsrelaterede informationer. Det er som om der mangler noget vedr. den højere uddannelse i de danske papirer på RA. Og det ville jo være godt at få sat på plads.
Iøvrigt er der en del dagsbogsnotater fra en Mrs. eller Miss ombord Titanic vedr. Milling, som skulle være en rigtig "Gentleman" jf. det skrevne.

Under alle omstændigheder glæder jeg mig personligt til at få mere at vide om Milling. Hans konstruktioner kender vi jo og heldigvis eksisterer noget endnu.

--
Steffen Dresler

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/4 2012, 16:42 (4409 dage siden) @ Steff

Under alle omstændigheder glæder jeg mig personligt til at få mere at vide om Milling.

Hej Steffen

En lille ting kunne være, at så vidt jeg husker, så nævnte Henrik Milling fra Danmarks Radio sin (vistnok) oldefar eller tipoldefar (fra Fyn), som desværre omkom ved forliset.
Det var dengang Titanic-filmen var på sit højeste i 1990'erne, og hvor Henrik Milling var radiovært på P3. På P3 blev "I Will Always Love You" desuden skamspillet (også kaldet A-rotation) - det var lidt af en belastning for os, som har blot en nogenlunde god musiksmag...

Der må have været en form for arkiv hos SFJ, fra tiden før DSB overtog de fyske baner (og efter ?) - er der nogen, der ved mere om det og om hvor arkivmaterialet evt. er blevet af ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling....OT

af T. Rithmester ⌂, Struer, 11/4 2012, 17:20 (4409 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det var dengang Titanic-filmen var på sit højeste i 1990'erne, og hvor Henrik Milling var radiovært på P3. På P3 blev "I Will Always Love You" desuden skamspillet (også kaldet A-rotation) - det var lidt af en belastning for os, som har blot en nogenlunde god musiksmag...

Og så bevæger vi os et øjeblik over i den entomologiske erotik ;-)
Det var nu ikke 'I Will Always Love You', den var nemlig med Whitney Houston.
Næh det var 'My Heart Will Go On' med Celine Dion.
Og ja, den sang blev rent ud sagt voldspillet.
Og nej, ingen sangene bryder jeg mig synderligt om :-D

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Steff, 11/4 2012, 17:22 (4409 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten!

Jeg skrev i sin tid en artikel til jernbanemuseets årsskrift og i princippet blev den færdig. Men jeg havde en MULIG løs ende/tråd, idet jeg faktisk ikke kunne finde noget om Millings vidregående uddannelse samt om optagelse som medlem i Ingeniørforeningen.
Han KAN jo have fået sin uddannelse/afsluttet sin uddannelse i USA, hvor har "var i lære" som jeg husker det og man behøver jo IKKE at være medlem af ingeniørforeningen selvom ingeniør af den ene eller anden form. Men den usikkerhed gjorde, at vi bestemte os til at vente "ind til vi fandt noget". Og så er han gået i glemmebogen indtil navnet igen dukkede op i forbindelse med 100 årsdagen for Titanics forlids.
Så jeg ville da være glad, HVIS nogen af læserne havde noge "hints where to look" eller andet sikkert.
Så det er status lige nu for mit vedkommende:-( .

Mvh

Steff

--
Steffen Dresler

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 11/4 2012, 17:54 (4409 dage siden) @ Steff

@Steff

Jeg har skrevet til bagsideredaktøren af Ingeniøren om der evt. er mulighed for at DIF har arkiver så langt tilbage. Det kan også være han måske har skrevet artikler i Ingeniøren - Lynch vil så være den rette til at vide det ellerfinde ud af det.

(Man kan ikke skrive til dig "udenom" så derfor denne besked i fuld offentlighed)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Steff, 11/4 2012, 18:02 (4409 dage siden) @ Michael Deichmann

Tusind tak Michael!

Jeg kunne ikke finde navnet i sin tid på KGB og RA i fortegnelserne op til 1912. Og der MÅ da være en fornuftig forklaring, ikke sandt?

Endnu engang tak, det tjener jo den danske jernbanehistorie, at der der også er en Milling og dermed andre end "Busserne". Og så er "jubilæet" jo en anledning.

Ja, jeg må se at få gjort noget ved den mail, thanks!

--
Steffen Dresler

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Michael Olsen, 11/4 2012, 23:29 (4409 dage siden) @ Steff

Hej Steff

Jeg tjekkede lige Milling i Dansk Demografisk Database. Her er hvad der dukkede op:

odense, Odense, Odense Købstad, Odense Kjøbstad, Vester Stationsvej 5, Banegaarden, 4185, FT-1880, B0082
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Jacobbinus Olsen 34 Gift huusfader, driftsinspekteur Cowes, øen Wight, England
Helene Agnese Maria Juliane Olsen 34 Gift huusmoder Rendsborg
Johannes Olsen 10 Ugift søn Nyborg
Valdemar Morten Olsen 6 Ugift do [søn] do [Nyborg]
Helene Ida Emma Olsen 2 Ugift datter Odense
Maren Laurine Jørgensen 25 Ugift tjenestepige Skaarup, Svendborg Amt
Rasmus Nørgaard Fryd 22 Ugift jernbaneassistent Nyborg
Jakob Christian Milling 16 Ugift maskinelev Svendborg

For jer, der ikke kender disse folketællingsoplysninger, så kan jeg oversætte dem således. I 1880 bor den 16-årige maskinelev, født i Svendborg omkring 1864, hos driftsinspektør Jacobbinus Olsen på banegården i Odense.

I nedenstående folketælling fra 1901 får vi at vide, at Milling er født 25. oktober 1863 i Svendborg, at han maskiningeniør, er blevet gift og har to udøbte børn, samt at familien bor på Østre Stationsvej.

odense, Odense, Odense Købstad, Østre Stationsvej, ikke angivet, 6, FT-1901, C1149
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Theodor August Peter Rask Østerby 27. februar 1856 Gift Husfader Restauratør Vissenbjerg
Mariane Susanne Østerby 9. november 1858 Gift Husmoder Øster Hæsinge
Rasmus Østerby 12. marts 1886 Ugift barn Verninge, Fyn
Christian Østerby 4. februar 1887 Ugift barn Verninge, Fyn
Carl Østerby 18, marts 1888 Ugift barn Verninge, Fyn
Else Østerby 24. august 1889 Ugift barn Verninge, Fyn
Poul Østerby 27. oktober 1895 Ugift barn Odense
Elna Emilie Frederikke Dorthea Deulerang 27. november 1874 Ugift Tjenestetyende Odense
Selma Johanne Petersen 23. marts 1881 Ugift Tjenestetyende København
Karen Hansine Elisabeth Hansen 23. august 1886 Ugift Tjenestetyende Verninge.
Clara Hansine Knudsen 25. september 1876 Ugift Opvartningsjomfru Restauratør Odense
Karen Kirstine Petersen født Poulsdatter 13. februar 1828 Enke Opvartningsjomfru Nørrebroby
Niels Petersen 3. august 1829 Enkemand Husfader Ledvogter Sverige
Jakob Christian Milling 25. oktober 1863 Gift Husfader Maskiningeniør Svendborg
Doris Johanne Augusta Milling, født Petersen 20. september 1875 Gift Husmoder Rødby, Lolland
Dreng 19. december 1900 Ugift Barn Odense
Pige 19. december 1900 Ugift Barn Odense
Helene Marie Gadeberg 7. april 1881 Ugift Tjenestepige Odense
Rasmine Karen Kirstine Mulvad 4. november 1877 Ugift Tjenestepige Odense

Folketællingen for Odense i 1890 er også søgbar, men dette år bor han tilsyneladende ikke i byen.

Håber du kan bruge oplysningerne.

mvh Michael

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/4 2012, 06:18 (4409 dage siden) @ Michael Olsen

Godt set! Nu ved vi at han i hvert fald selv kaldte sig maskiningeniør.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af John, 12/4 2012, 16:41 (4408 dage siden) @ Michael Olsen

Encyclopedia titanica har en artikel om JCM:

Victim Biography

og en udveksling af oplysninger

Uddybende oplysninger hvoraf det så vidt jeg forstår fremgår at familien fik £150 i erstatning

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 11/4 2012, 18:14 (4409 dage siden) @ Steff

Det var dengang Titanic-filmen var på sit højeste i 1990'erne, og hvor Henrik Milling var radiovært på P3. På P3 blev "I Will Always Love You" desuden skamspillet (også kaldet A-rotation) - det var lidt af en belastning for os, som har blot en nogenlunde god musiksmag...


Og så bevæger vi os et øjeblik over i den entomologiske erotik ;-)
Det var nu ikke 'I Will Always Love You', den var nemlig med Whitney Houston.
Næh det var 'My Heart Will Go On' med Celine Dion.
Og ja, den sang blev rent ud sagt voldspillet.
Og nej, ingen sangene bryder jeg mig synderligt om :-D

Hej Thomas

Nå ja - begge sange er fælles om at falde udenfor min musiksmag (såvel som din), så man kan jo komme til at tage fejl :-)
Et andet fællestræk er vel, at de er ommertrent lige belastende og nok er blevet voldspillet ommertrent lige meget gennem tiden.

@Steff

Jeg har skrevet til bagsideredaktøren af Ingeniøren om der evt. er mulighed for at DIF har arkiver så langt tilbage. Det kan også være han måske har skrevet artikler i Ingeniøren - Lynch vil så være den rette til at vide det ellerfinde ud af det.

(Man kan ikke skrive til dig "udenom" så derfor denne besked i fuld offentlighed)

Hej Michael

IDA (Ingeniørforeningen I Danmark) var da en oplagt mulighed.
Alene i de over 20 år, hvor jeg har været medlem, er der udgivet flere medlemskataloger til os medlemmer - måske har IDA også medlemsoplysninger, der går helt tilbage til Konstruktørforeningstiden ?. Måske i form af et (trykt) medlemskatalog fra dengang, eller et egentligt kartotek ?.
Lynch har vist nok at se til med nye løjer til bagsiden, så måske ville en henvendelse direkte til medlemskartoteket være bedre ?.

Hej Carsten!

Jeg skrev i sin tid en artikel til jernbanemuseets årsskrift og i princippet blev den færdig. Men jeg havde en MULIG løs ende/tråd, idet jeg faktisk ikke kunne finde noget om Millings vidregående uddannelse samt om optagelse som medlem i Ingeniørforeningen.
Han KAN jo have fået sin uddannelse/afsluttet sin uddannelse i USA, hvor har "var i lære" som jeg husker det og man behøver jo IKKE at være medlem af ingeniørforeningen selvom ingeniør af den ene eller anden form. Men den usikkerhed gjorde, at vi bestemte os til at vente "ind til vi fandt noget". Og så er han gået i glemmebogen indtil navnet igen dukkede op i forbindelse med 100 årsdagen for Titanics forlids.
Så jeg ville da være glad, HVIS nogen af læserne havde noge "hints where to look" eller andet sikkert.
Så det er status lige nu for mit vedkommende:-( .

Mvh

Steff

Hej Steffen

Siden den gode Henrik Milling fra Danmarks Radio så vidt jeg husker kendte til sin oldefar/tipoldefar og dennes skæbne, så må Milling-familien måske vide lidt om slægtshistorien ?. Dvs. også lidt om Jacob Christian Milling's personalia ?.
Måske var det en henvendelse værd, eventuelt til Henrik Milling selv, sådan at han måske kunne henvise til en slægtshistorisk interesseret onkel eller lignende indenfor Milling-familien ?.
Der kunne måske også dukke nogle gamle (familie-)billeder op ad den vej, måske endda nogle billeder med nogle af J. C. Milling's smukke frembringelser på, hvem ved ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Lars Viinholt-Nielsen @, 11/4 2012, 22:11 (4409 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Da det synes som om flere af Forums deltagere ikke kender min artikel "Millings Lokomotiver" i Jernbanehistorisk Årbog 1909" s. 15-25, afsnittet "Millings Epoke" i bogen "Svendborgbanen i 125 år" s. 157-165 og afsnittet "Driftsmateriellet" s. 82-100 i bogen "Nordvestfyenske Jernbane Odense-Middelfart-Bogense 1911-1966" tillader jeg mig i al ydmyghed at henlede opmærksomheden herpå.
Milling havde 2 børn, som ingen efterkommere fik, heriblandt Ellen, som var translatør ved Geodætisk Institut samtidigt med at undertegnede sled ved dette foretagende midt i 1960'erne, men slægten er meget udbredt på Syd- og Sydvestfyn.
Lars Viinholt-Nielsen

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Jens MO-Møller @, 11/4 2012, 23:07 (4409 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Jeg selv boede på stationen i Hvalsø fra 1960-62. Overfor stationen lå Hvalsø Bio, som blev bestyret af kgl. operasanger Einar Milling. Hans søn, Lars Milling, var skolekammerat med min storebror, men ikke desto mindre "legede" vi ofte sammen. Senere blev Lars maskinlærling på Nakskov Skibsværft, senere læste han til maskinmester og sejlede som sådan i nogle år. I dag er Lars Milling bosiddende på Drejø og meget aktiv i øens borgerforening mm.

Jeg ved så ikke, om ovennævnte oplysninger kan være medvirkende til belysning af familien Millings levned, men det var også kun ment som et beskedent indlæg.

Venlig hilsen

Jens Møller

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Steff, 12/4 2012, 10:02 (4409 dage siden) @ Lars Viinholt-Nielsen

Kære Lars!

Selvfølgelig er dine skriverier om Sydfynske m.v. ikke glemt OVERHOVEDET. De hører jo til den absolutte læsning/kildemateriale, hvis interessen er for disse baner og deres materiel og som du selv skriver - kan absolut anbefales:-) .
Men lige p.t. er det mere "manden" end hans frembringelser.

Det jeg p.t. mangler er desværre stadig HVAD er Milling uddannet til - han opgiver tilsyneladende selv MING, men hvilken læreanstalt og tidspunkt, helst med sekundær kildeangivelse.

Ellers tak til alle bidragsyderne for informationer, også de musiske og filmiske (der nu kan gentages i 3D:-( ) mv.

Fortsat god dag til alle.

Steff

--
Steffen Dresler

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Lars Viinholt-Nielsen @, Risskov, 11/4 2012, 17:25 (4409 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Millings personaleakter findes desværre ikke i SFJ's personalearkiv (ved Landsarkivet i Odense), idet også dette er ufuldstændigt bevaret som så meget andet af selskabets arkiv. Der står lidt i bestyrelsesprotokollen og i sagsregistraturen, men det er ikke meget.
Lars Viinholt-Nielsen

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og Henrik Milling

af Per Hauberg, 11/4 2012, 22:19 (4409 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

"Det var dengang Titanic-filmen var på sit højeste i 1990'erne, og hvor Henrik Milling var radiovært på P3. På P3 blev "I Will Always Love You" desuden skamspillet..."

Sagde du belastende...? Så forestil dig, hvordan det var at køre filmen 2-3 gange dagligt i ti måneder. Jeg har saltvandsknopper endnu. --Men den gav skillinger i kassen ;-)

Hvad har Dolly Partons sang forøvrigt med Titanic at gøre ? --Ups: Det var alerede berørt. -Men ja - landeplager bliver let meget plagsomme.

vh

Per

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af villy, Roskilde, 12/4 2012, 08:40 (4409 dage siden) @ Asger Christiansen

bemærk at maskine og tender ikke er strafferet og tender indhold er påskrevet på tenderkassen (kul vand)
balystre er poleret.
cylænder endedækslernes spæmdringene er ikke polleret som mange troer

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 12/4 2012, 11:25 (4409 dage siden) @ Steff

Ved nogen, hvor Milling ligger begravet?

Han er ikke kendt nok (af andre end os??)til at være på gravsted.dk

Jeg er en stor beundrer af hans 1-C-1 og 1-D-1 maskiner til Nord- og Sydfyn, så jeg ville da gerne gå en tur forbi, hvis jeg alligevel er i nabolaget.

Ja, det burde selvfølgelig være i dag, men det bliver det nok ikke.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Ralph Hørberg, 12/4 2012, 12:23 (4409 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Han ligger begravet på Assistens Kirkegården i København.

Se i øvrigt en lille film om den sidste rejse med ham her:
http://vimeo.com/39020574

--
Med venlig hilsen Ralph Hørberg

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 12/4 2012, 13:04 (4409 dage siden) @ Ralph Hørberg

Gravstedet kan åbenbart ikke ses mere pga. Metroen. Se artikel i Berlingske:


Mange tak for info og for linket til filmen.

Jeg har længe været edderspændt forarget over, at Assistens bliver raseret på den måde, men det er da en besynderlig skæbnens ironi, at netop Millings grav bliver ødelagt af en jernbane - ja en slags jernbane da...

I øvrigt ville den ultimative hyldest til ham vel være, at man fyrede OKMJ 14 og OHJ 38 op og kørte dem til Odense.

Der kunne de så stå på banegården og hyle om kap med fløjterne.

Vi har jo et rimeligt præcist klokkeslæt for hans død, fordi hans lommeur blev fundet på liget. Det var gået i stå, da vandet trængte ind i det.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Filip Gram, 12/4 2012, 15:56 (4408 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

I øvrigt ville den ultimative hyldest til ham vel være, at man fyrede OKMJ 14 og OHJ 38 op og kørte dem til Odense.

Der kunne de så stå på banegården og hyle om kap med fløjterne.

Ingen af dem er køreklare og den ene er tilmed adskilt, så mon ikke det ville blive et noget tamt hvæs? ;-)

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 12/4 2012, 17:39 (4408 dage siden) @ Filip Gram

I øvrigt ville den ultimative hyldest til ham vel være, at man fyrede OKMJ 14 og OHJ 38 op og kørte dem til Odense.

Der kunne de så stå på banegården og hyle om kap med fløjterne.


Ingen af dem er køreklare og den ene er tilmed adskilt, så mon ikke det ville blive et noget tamt hvæs? ;-)

Du har helt ret i, at min tanke var lidet realistisk.

Til overflod er tidspunktet for Millings død på grund af tidsforskellen sandsynligvis tidligt fredag morgen.

Naboerne ville have druknet arrangørerne i klager over larmen. ;-)

Men trist er det da, at han døde så tidligt. Han kunne godt have fået ganske pæn indflydelse på konstruktionen af de sidste damplokomotiver i Danmark. Hvis han havde kunnet få SFJ 30 til at køre stabilt, havde vi måske set flere Mallet-maskiner på danske spor.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Avatar

Titanic, Jacob Christian Milling og DSB litra R

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 12/4 2012, 17:50 (4408 dage siden) @ Ralph Hørberg

Gravstedet kan åbenbart ikke ses mere pga. Metroen.

Ifølge nogle links i nogle af de andre svar, så blev hans lig indbragt til halifax og sendt til Boston hvor det blev kremeret. Urnen er så sejlet til København og nedstillet på familiegravstedet på Assistens kirkegården.

Så det ville i givet fald være en urne man skulle flytte - og er der flere urner i familiegravstedet skal man jo lige finde ud af hvilken det er.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

DSB MY1118
Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak