Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Togulykke i tyskland med dobbeltdækker

af Svend, 13/4 2012, 09:45 (4399 dage siden) @ glade-koege

Der er flere billeder her

http://www.hr-online.de/website/rubriken/nachrichten/indexhessen34938.jsp?rubrik=36082&...
http://www.spiegel.de/fotostrecke/fotostrecke-81032-6.html

Det kan undre, at styrevognen er blevet så kraftigt deformeret, mens kranen - et forholdsvis let tovejs-køretøj - er kommet mindre til skade.

Beklageligvis er lokomotivføreren og to banearbejdere omkommet ved ulykken.

--
Svend

Togulykke i tyskland med dobbeltdækker

af Henrik Hansen, Vejen, 13/4 2012, 10:05 (4399 dage siden) @ Svend

Det kan undre, at styrevognen er blevet så kraftigt deformeret, mens kranen - et forholdsvis let tovejs-køretøj - er kommet mindre til skade.

Styrevognen har blot opført sig som den skal, nemlig at 'knække' i deformationszonen for at optage energien i sammenstødet. Gravemaskinen (?) har ikke sådanne zoner og er i praksis en massiv klump jern.

Det er lidt som at køre en gammel Volvo ind i en mur, vognen tager ikke nævneværdig skade (selvfølgelig afh. af hastigheden), mens passagerne vil blive udsat for en voldsom påvirkning.

Togulykke i tyskland med dobbeltdækker

af Svend, 13/4 2012, 10:16 (4399 dage siden) @ Henrik Hansen

Ja, naturligvis er det en gravemaskine. På Drehscheibe skrev de om en "skinnekran" og det fik jeg ikke rettet i min tekst ......

Men gravemaskinen har vel ikke stået fast som en mur. Den er blevet ramt af et tog der vejer over hundrede tons og som sikkert har kørt forholdsvis hurtigt (der nævnes 100-140 km/t), så en del af kraften er vel blevet optaget af, at den har flyttet sig (blevet skubbet)?

--
Svend

Togulykke i tyskland med dobbeltdækker

af Danijel Buns Larsen, 13/4 2012, 10:39 (4399 dage siden) @ Svend

Men gravemaskinen har vel ikke stået fast som en mur. Den er blevet ramt af et tog der vejer over hundrede tons og som sikkert har kørt forholdsvis hurtigt (der nævnes 100-140 km/t), så en del af kraften er vel blevet optaget af, at den har flyttet sig (blevet skubbet)?

Den må, som du siger, Svend være blevet skubbet frem. For du har ganske givet ret i, at det jo nok ikke har været et stumfilmsuheld, hvor kollisionen skete nøjagtig på det sted, hvor toget blev bragt til standsning. Hvorfor den ikke er slynget ud til siden, kan måske forklares ved netop deformationszonen og manglen på samme for gravemaskinen(?) Jeg gætter på at styrevognen har holdt den på sporet ved at "folde" rundt om maskine, samtidig med gravemaskinens vægt måske også spiller ind(?)
Det er rent gætværk, så jeg kan sikkert hænges op på underlige postulater. :)

Togulykke i tyskland med dobbeltdækker

af Søren Jakobsen, Randers, 13/4 2012, 15:08 (4399 dage siden) @ Danijel Buns Larsen

Så jeg kan sikkert hænges op på underlige postulater. :)

Utvivlsomt! :)

Togulykke i tyskland med dobbeltdækker

af Baldrick, 15/4 2012, 18:03 (4396 dage siden) @ Svend


Det kan undre, at styrevognen er blevet så kraftigt deformeret, mens kranen - et forholdsvis let tovejs-køretøj - er kommet mindre til skade.

Det forholdsvis lette køretøj er på ca. 20 ton.
Og som skrevet af andre, en ret massiv klump.
Søg evt på fx. på www.mascus.dk efter liebherr A900ZW

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak