Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Sorte cylindre ved sporet (Generelt)

af Casper @, 14/4 2012, 09:23 (4398 dage siden)

Et måske dumt spørgsmål - men jeg kan ikke finde svar nogen steder, da jeg ikke ved hvad dimsen hedder.

Hvad er de sorte cylindre med gult bånd, som står ved siden af sporet? Måske noget til strækningsradioen? Det er vel ikke en balise, da de ser anderledes ud.

Findes de på alle strækninger?

F.eks. her ved Rimmen trinbræt:
[image]

Sorte cylindre ved sporet

af Niels Munch, 14/4 2012, 09:47 (4398 dage siden) @ Casper

Det er en kabeldåse til strækningskablet, der jo bærer informationerne (ordrer og indikationer) mellem fjernstyringscentralen og sikrings- og overkørselsanlæggene.

M.v.h.
Niels

Sorte cylindre ved sporet

af Casper @, 14/4 2012, 10:02 (4398 dage siden) @ Niels Munch

Det er en kabeldåse til strækningskablet, der jo bærer informationerne (ordrer og indikationer) mellem fjernstyringscentralen og sikrings- og overkørselsanlæggene.

M.v.h.
Niels

Så man har simpelthen bare ophøjet kabeldåserne på en stander, de steder hvor noget er koblet på strækningskablet, i stedet for at lade dem ligge i jordhøjde, hvor fugt og snavs kunne forstyrre?

Sorte cylindre ved sporet

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 14/4 2012, 12:09 (4398 dage siden) @ Casper

Det er et lille fordelingshus, mest sandsynligt er det sensorer til tænding af en overkørsel, hvis der findes BUES anlæg på denne bane. Det ser ud som om der sidder noget i sporet, men det er svært, at se på det lille billede

--
Reinholdt
Signalmontør

Sorte cylindre ved sporet

af 1146Repratør, 14/4 2012, 21:52 (4397 dage siden) @ Casper

Et måske dumt spørgsmål - men jeg kan ikke finde svar nogen steder, da jeg ikke ved hvad dimsen hedder.

Hvad er de sorte cylindre med gult bånd, som står ved siden af sporet? Måske noget til strækningsradioen? Det er vel ikke en balise, da de ser anderledes ud.

Findes de på alle strækninger?

F.eks. her ved Rimmen trinbræt:
[image]

Kommer lidt an på hvor den står. så vidt jeg lige kan se. så står den der ved norde ende af trinbrættet pga det hvide stakit. Så er den til akseltælleren til overkørsel 29 (Skagenvej) den overkørselen tænder på hvis ikke den er fløjtet igang med fløjte-detektoren.

Hvis den står i den søndre ende af trinbrættet er det til passergersignalet..

De sorte kabeldåser til strækningskablet er helt lukket og den der er åben i bunden.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak