Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter (Generelt)

af Claus C Klausen @, 16/4 2012, 13:44 (4412 dage siden)

Jeg kan jo se at der er flere som ligger inden med en stor viden om Jernbaner generelt, herunder også det rent signaltekniske.

Derfor har jeg et spørgsmål til panelet!

Hvorfor placeres stedbetjenings-kontakten til de eletriske sporskifter altid ud for sporskiftet og ikke ud for isoleringen. Når man skal betjene et sådan skiftet skal vognene eller lokomotivet jo vøre bagved isoleringen.

Man skal jo ofte bevæge sig flere meter fra stedet hvor isoleringen er og hen til selve sporskiftet. For mig ser det ud som en gang "skrivebords" planlægning og ikke hvad der er mest hensigten i marken.

Med venlig hilsen

Claus C Klausen
Wagenmeister / TMK-fører
DB Schenker Rail Scandinavia

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af SvendD, 16/4 2012, 14:35 (4412 dage siden) @ Claus C Klausen

Da sporskiftet vel oftest har tre grene og dermed tre "stød" til nabosporisolationer, skulle der bruges tre stedbetjeningskontakter, én ved hvert stød. I stedet er den enlige stedbetjeningskontakt uafhængigt af hvilken retning du - eller andre - måtte komme fra.

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af Jens V, 16/4 2012, 16:15 (4412 dage siden) @ SvendD

Da sporskiftet vel oftest har tre grene og dermed tre "stød" til nabosporisolationer, skulle der bruges tre stedbetjeningskontakter, én ved hvert stød. I stedet er den enlige stedbetjeningskontakt uafhængigt af hvilken retning du - eller andre - måtte komme fra.

Dertil kommer, at rangerlederen jo skal kontrollere sporskiftets rette stilling - det gøres nok bedst tæt på skiftet. :-)

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af Claus C Klausen @, 16/4 2012, 18:15 (4412 dage siden) @ Jens V

Hvad er forskelle på om Kmp omstiller eller du omstiller ?

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af Jens V, 16/4 2012, 18:43 (4412 dage siden) @ Claus C Klausen

Hvad er forskelle på om Kmp omstiller eller du omstiller ?

Når sporskifterne omstilles fra kommandoposten/FC, kan stationsbestyreren konstatere kontrol på sporskiftet på central- eller fjernstyringsapparat, inden der gives tilladelse til (videre) rangering.

Når et sporskifte er stillet til stedbetjening, er det udelukkende rangerlederen, der må konstatere, om sporskiftet kan befares. (Stbst kan fortsat se kontrol/manglende kontrol, men skal jo ikke følge med i rangeringen, og kan i de fleste tilfælde heller ikke gribe ind).

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af Reinholdt ⌂, Lindved, nærområde ovk. 19 Od-Svg, 16/4 2012, 23:37 (4411 dage siden) @ Claus C Klausen

Hej Claus
Bdk's norm siger, at stedbetjenings kontakter, placeres 1m foran tungespids i det sidstløbende drev, f.eks spsk. 11a/b, altså foran 11b, således det ses, at sporskiftet er kørt i endestilling og i kontrol og kan befares i den ønskede stilling, højre eller venstre gren.

--
Reinholdt
Signalmontør

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af Claus C Klausen @, 17/4 2012, 00:01 (4411 dage siden) @ Reinholdt

Tak Reinholt

Det var lige det svar jeg fiskede efter.

Det er altså en Bdk norm der foreskriver denne placering.

Mvh

Claus C Klausen

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af ME1508, 17/4 2012, 08:53 (4411 dage siden) @ Reinholdt

Hej Claus
Bdk's norm siger, at stedbetjenings kontakter, placeres 1m foran tungespids i det sidstløbende drev, f.eks spsk. 11a/b, altså foran 11b, således det ses, at sporskiftet er kørt i endestilling og i kontrol og kan befares i den ønskede stilling, højre eller venstre gren.

Men husk at det ikke nødvendigvis er b-skiftet der er sidstløbende...

Placering af stedbetjenings kontakter til sporskifter

af Ragnar Jucumsen, 17/4 2012, 09:04 (4411 dage siden) @ ME1508

Nej, men som regel er C-skiftet fortløbende.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak