Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Mindesmærke for Ingeniør Hvidt (Generelt)

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 18/4 2012, 12:51 (4411 dage siden)

Den 13. september 1897 blev ingeniør Hvidt fra firmaet Blom & Hvidt dræbt ved en ulykke under bygningen af Kalvehavebanen.

Der blev sat en mindesten op, og Erik V. P. har et billede af den på evp.dk

I går prøvede jeg at finde den, men forgæves.

Så enten var jeg ikke ihærdig nok, eller også er den blevet fjernet af en historieløs eftertid.

Ved nogen af jer, præcis hvor den står (eller har stået). Jeg forestillede mig, at det var ved Lergravsvej/ Bakkebøllestien (sidstnævnte er banens trace), men det var en nittegevinst.

Og ved nogen i øvrigt, hvad manden hed til fornavn? Det er tilsyneladende ikke nævnt nogen steder.

Men okay – det står vel på stenen, hvis den er der endnu.

Med venlig hilsen

Hans-Henrik Landsvig

Mindesmærke for Ingeniør Hvidt

af Henrik Tolderlund, 18/4 2012, 13:09 (4411 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Den 13. september 1897 blev ingeniør Hvidt fra firmaet Blom & Hvidt dræbt ved en ulykke under bygningen af Kalvehavebanen.

Der blev sat en mindesten op, og Erik V. P. har et billede af den på evp.dk
I går prøvede jeg at finde den, men forgæves.

Hej Hans-Henrik

Pudsigt at du lige spørger om det, for i søndags spadserede min kæreste og jeg netop en tur ad "Bakkebøllestien" fra Vordingborg til sydøst for Nyråd, og cirka 200 meter før stien slutter ved Lergravvej står bemeldte mindesten.

Jeg tog en række fotos undervejs, men desværre ikke lige af mindestenen.

Venlig hilsen
Henrik Tolderlund

Mindesmærke for Ingeniør Hvidt

af Niels, Aarhus, 18/4 2012, 13:46 (4411 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej

Han hed Valdemar til fornavn, og du kan finde en beskrivelse af stenen og dens placering i Vordingborg Kommunes folder om Bakkebøllestien.

Du finder folderen Her


Venlig hilsen

Niels

--
Niels

Avatar

Mindesmærke for Ingeniør Hvidt

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 18/4 2012, 17:20 (4410 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Den 13. september 1897 blev ingeniør Hvidt fra firmaet Blom & Hvidt dræbt ved en ulykke under bygningen af Kalvehavebanen.

Der blev sat en mindesten op, og Erik V. P. har et billede af den på evp.dk

I går prøvede jeg at finde den, men forgæves.

Så enten var jeg ikke ihærdig nok, eller også er den blevet fjernet af en historieløs eftertid.

Ved nogen af jer, præcis hvor den står (eller har stået). Jeg forestillede mig, at det var ved Lergravsvej/ Bakkebøllestien (sidstnævnte er banens trace), men det var en nittegevinst.

Og ved nogen i øvrigt, hvad manden hed til fornavn? Det er tilsyneladende ikke nævnt nogen steder.

Men okay – det står vel på stenen, hvis den er der endnu.

Jeg fandt stenen sidste sommer ved at spørge en indfødt om vej.

[image]

--
[image]

Mindesmærke for Ingeniør Hvidt

af Hans-Henrik Landsvig ⌂, Amagerbro, 18/4 2012, 21:13 (4410 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig
redigeret af Hans-Henrik Landsvig, 18/4 2012, 21:27

I første omgang tøvede jeg med at skrive mit spørgsmål, fordi jeg syntes, det var på kanten af, hvad jeg overhovedet kunne forvente at få respons på.

På mindre end et halvt døgn er der så tre højt kvalificerede svar - et af dem sågar fra den modsatte side af Jorden.

Det er ganske tankevækkende for en nu 61-årig, som trådte sine barnesko som journalistelev i lige netop Vordingborg i 1969 og 1970. På jobbet havde vi stadig telefoner med håndsving, fordi Vordingborg var den sidste sjællandske købstadscentral, som blev automatiseret.

Det mest højteknologiske, vi disponerede over, var en fjernskriver, og jeg husker stadig visse indfødtes måben over noget så avanceret som en drejeskive på en telefon, da de nye tider blev en realitet.

Men i hvert fald: Tusind tak for hjælpen. Jeg tager en tur ad Bakkebøllestien næste gang, jeg kommer på de kanter.

Og hvad Henrik Tolderlund angår: For min skyld havde du da været velkommen til at bringe et billede af kæresten, nu hvor du ikke har et billede af stenen.

;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)

Hans-Henrik Landsvig

Mindesmærke for Ingeniør Hvidt

af sørenerikjørgensen @, 18/4 2012, 23:31 (4410 dage siden) @ Hans-Henrik Landsvig

Hej Hans-Henrik

Jeg mener han hed Valdemar til fornavn. Stenen stod for ca 2 måneder siden
ved den gamle trace. Hvis du går ind fra Lergravsvej og følger stien et par
hundrede meter så skulle den stå på din venstre side. Den var temmelig forfalden
og indskriptionen var næsten udvisket, så måske har nogen syntes den burde males
op. Man kunne/kan også skimte den fra vejen ved Bakkebølleskolen.

Hilsen
Søren Jørgensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak