Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tresporede baner - hvor? (Generelt)

af Søndenfjords, 19/4 2012, 08:10 (4398 dage siden)

EVP bringer i dag nogle herlige billeder fra Fakse Kalkbrud på sin hjemmeside http://evp.dk/index.php?page=april-2012
Det får mig til at tænke på, hvad der fandtes af tresporede baner i Danmark, og umiddelbart kan jeg selv komme i tanke om disse:
* Fakse Jernbane
* Skagensbanen - havnespor i Frederikshavn og strækningsspor under ombygningen til normalspor.
* VBV, havnespor i Thyborøn
* Nakskov-Kragenæs - roebanespor
Var der flere?

Tresporede baner - hvor?

af Anders Madsen, 19/4 2012, 08:23 (4398 dage siden) @ Søndenfjords

På sukkerfabrikkerne i Nakskov, Maribo og Holeby,

Tresporede baner - hvor?

af carl otto, 19/4 2012, 09:20 (4398 dage siden) @ Søndenfjords

i gørlev fantes der faktisk et 4-skinne spor foruden det almindelige 3-skinne spor
se bogen "roer på sinner"

Avatar

Tresporede baner - hvor?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2012, 09:33 (4398 dage siden) @ Søndenfjords

Var der flere?

Jaaahhh.....hvis fire skinner også tæller med, kan jo nævnes Sønderborg, hvor der kan ses et billede (fotograf: Peter Andersen) her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Tresporede baner - hvor?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 19/4 2012, 10:02 (4398 dage siden) @ Søndenfjords

EVP bringer i dag nogle herlige billeder fra Fakse Kalkbrud på sin hjemmeside http://evp.dk/index.php?page=april-2012
Det får mig til at tænke på, hvad der fandtes af tresporede baner i Danmark, og umiddelbart kan jeg selv komme i tanke om disse:
* Fakse Jernbane
* Skagensbanen - havnespor i Frederikshavn og strækningsspor under ombygningen til normalspor.
* VBV, havnespor i Thyborøn
* Nakskov-Kragenæs - roebanespor
Var der flere?

-----------

Hej Søndenfjords.

Tak for de pæne ord om mine fotos, --det luner jo alt sammen i en kold tid. ;-)

-------

Når det er sagt (skrevet), skal vi vel egentlig først have på plads, hvad vi "taler om"

Tresporede: Egentlig mener Du vel "treskinnede" eller rettere trestrengede spor, hvor to spor er sammenflettet med een fælles skinnestreng i den ene side. For herudover har vi jo også set to spor sammenbyggede på fælles sveller, men med det smalle spor liggende midt i det brede spor. Lige her på stedet husker jeg ikke eksempler, men mener det er set -også her i landet.

Tilbage til "emnet": Tresporede/trestrengede. Jeg havde selv et par fotos fra Sønderborg for kort tid siden på "Dagens foto(s)"(d. 5.3.), men også Assens.

Herudover vil jeg nøjes med at glæde mig over, hvis jeg har "sat noget i gang". Desværre tager alting tid, --så I må selv i dagens løb se at finde frem til de steder, hvor det har været aktuelt. Jeg skal videre med dagens almindelige dont, men også flere illustrationer til DBJ (udenom "Dagens . . ."), samt morgendagens "Dagens . . .", hvor der nok kan blive endnu et par trestrengede fotos :-)

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=april-2012

Tresporede baner - hvor?

af Søndenfjords, 19/4 2012, 13:16 (4398 dage siden) @ Søndenfjords

Bryrupbanen var firestrenget i en periode, nemlig under ombygningen fra smal- til normalspor. Ifølge bogen "Danmarks smukkeste jernbane" s. 58 blev de nye skinner lagt uden på de gamle på nye sveller.

Tresporede baner - hvor?

af Peter M. Thomsen, 19/4 2012, 16:41 (4398 dage siden) @ Søndenfjords

I Assens var havnebanen også 4 sporet.
Fra Alsfærgen og til sukkerfabrikken var der meterspor i normalsporet
Peter

Tresporede baner - hvor?

af ronold, 21/4 2012, 14:38 (4396 dage siden) @ Søndenfjords

Der må have været trestrenget spor i Haderslev - kan nogen bekræfte det, og hvilken strækning det gjaldt?

Videre var der et kort tre-strenget spor ved sukkerkogeriet i Odense - men den ekstra skinne til smalsporstogene lå her ikke mellem normalsporsskinnerne, men udenfor, således at det var den midterste skinne af de tre der var til fælles afbenyttelse af smalsporstog og normalsporstog.

Jeg mener at der i forbindelse med Skagensbanens ombygning fra smalspor til normalspor i 1924 en kort periode var tre-strenget spor. Jeg mener at huske at der er et billede der viser det i DJKs bog om banen fra 1960erne.

Og så kan man jo spekulere på om der mon i en periode kan have været tre-strenget spor på Vandbygningsvæsenets bane i Agger og på Aggertangen. Banen var oprindeligt anlagt som normalsporet, men blev senere ombygget til smalspor. Kan nogen bekræfte eller afkræfte at der har været tre-strenget spor i Agger?

Endelig kunne det være interessant at vide hvilke sporvidder, der indgik i tre-strenget spor i Assens. Byen havde jo tre sporvidder: 1435 mm, 1000 mm og 700 mm.

Mvh Knut

Tresporede baner - hvor?

af Niels Munch, 21/4 2012, 15:20 (4396 dage siden) @ ronold

God eftermiddag Knut,

Der fandtes 4-strenget spor på Haderslev Amtsbanegård, jf. billede nr. 5 her:

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4520448,4520448 .

Nærmere desuden i Modens Duus: "Perle - Jernbanen mellem Haderslev og Vojens", bane bøger 2005 (ISBN 87-91434-03-3).

Roeaffaldsbanen i Odense havde vi jo fat i her:

http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=30408 .

Under ombygningen af Vandbygningsvæsenets spor i Agger-området 1948-50 fra normalspor til 785 mm opererede man overgangsvist med 3-strenget spor, se side 2 her:

http://www.jernbanearkivalier.dk/jbb/SVB-banen-Agger-Kirk-Jernbanebladet-1961-nr1-s14.pdf .

M.v.h.
Niels


Tante Edit har kompletteret.

Tresporede baner - hvor?

af ronold, 21/4 2012, 15:38 (4396 dage siden) @ Niels Munch

Mange tak, Niels.

Venlig hilsen Knut

Tresporede baner - hvor?

af Niels Munch, 21/4 2012, 15:59 (4396 dage siden) @ ronold

Og Assens: Her gik 1000 mm sporet fra Årøsundfærgens leje "følgende havnesporet og spor 3, idet det i sydenden af stationen krydsede hovedsporet og derefter fulgte sukkerfabrikkens sidespor".

Kilde: Lars Viinholt "Assensbanen 1884-1984", Odense Universitetsforlag 1984 (ISBN 87-7492-479-6). Heri også sporplan.

Bonusbillede:

http://shop.kb.dk/media/catalog/product/cache/2/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/... .

M.v.h.
Niels

Tresporede baner - hvor?

af ronold, 22/4 2012, 15:57 (4395 dage siden) @ Niels Munch

Tak igen - og tak for det fine bonusbillede.

Mvh Knut

Trestrenget smalspor???

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 21/4 2012, 16:52 (4396 dage siden) @ Søndenfjords

Jeg sidder og kommer til at tænker på, at Rabækkeværket ved Rønne havde sidespor til DBJ og desuden havde egen bane på 785 mm (så vidt jeg husker).

Kan det tænkes at der steder på værkets område måske har været trestrengede smalspor, bestående af meterspor og 785 mm???

Jeg har guurglet en times tid på nettet, men har ikke lige kunne finde noget der taler for, eller imod.. Meeen måske andre ved noget??

Med trefoldige hilsner

Klaus

--
[image][image][image]

Trestrenget smalspor???

af Niels Munch, 21/4 2012, 17:45 (4396 dage siden) @ K.B.Andreasen
redigeret af Niels Munch, 21/4 2012, 18:20

God eftermiddag Klaus,

Jeg var på Rabækkeværket på en geologiekskursion i 2.G., men observerede ikke DBJs sidespor, se:

http://www.hybenvang.dk/forum/forum_posts.asp?TID=156 .

Her menes det, at DBJs sidespor og 785 mm anlægget lå separat for hinanden.

M.v.h.
Niels

Trestrenget smalspor???

af Peter M. Thomsen, 21/4 2012, 18:06 (4396 dage siden) @ K.B.Andreasen

Vedrørende trestrenget spor på Rabækken!
Der har ikke været forbindelse mellem DBJ's spor og tipvognsporene fra Kaolingravene.
Sporet ind til Rabækken skete fra fri bane mellem Rønne Ø og Robbedale trinbrædt.
Peter

Knutzens personvogne
Knutzens personvogne

Lars Christensen har skrevet et fyldigt forord til en artikel om DSBs personvogne skrevet af daværende generaldirektør for DSB Peter Knutzen og bragt i Vingehjulet nr. 1/1943. Artiklen er forsynet med billeder fra Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak