Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Stop signal? (Generelt)

af MortenLarsen94, Aarhus, 19/4 2012, 09:11 (4398 dage siden)

Lige et lille spørgsmål fra min side:
Min kørelærer mener at have hørt at signalerne bliver sat til stop hvis man forbinder skinnerne med startkablerne fra sin bil.
Kan dette passe?

--
Morten Hunnerup Staghøj
- Moderator af forum
- Webmaster og medlem af driftsudvalget i Limfjordsbanen (LFB)
[image]

Avatar

Stop signal?

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 19/4 2012, 09:22 (4398 dage siden) @ MortenLarsen94

Min kørelærer mener at have hørt at signalerne bliver sat til stop hvis man forbinder skinnerne med startkablerne fra sin bil.
Kan dette passe?

Ja, i et vist omfang. Se om kortslutningsstroppe side 515 her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Stop signal?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/4 2012, 14:58 (4398 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Min kørelærer mener at have hørt at signalerne bliver sat til stop hvis man forbinder skinnerne med startkablerne fra sin bil.
Kan dette passe?


Ja, i et vist omfang. Se om kortslutningsstroppe side 515 her.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

I praksis er det vel smartere at kontakte alarmcentralen, der så igen kontakter FC og får stoppet driften.
Jeg har selv tidliger tænkt samme tanke, men hvordan ved man så at det lige var her, at sporisolationen var den udløsende faktor, for at sporstykket blev spærret.

For eksempel er der nok ikke megen fidus, i at kortslutte sporet mellem Stoholm og Viborg hvis man er kørt galt i overskæringen ved Lundgård. Hvis toget er kørt fra Ravnstrup St, inden man kører galt, vil der ikke være nogle signaler før F signalet ved Stoholm, der kan fortælle at sporet er spærret. Eftersom F-signalet står _efter_ overkørslen, har det altså ikke noget som helst at sige, før toget braser ind i de forulykkede biler. Derimod ville det nok virke bedre at blokere bommene, så overkørsels signalet ikke slukker. Så skal toget alligevel helt ned i fart. Jeg ved dog ikke hvor meget der skal til, for at blokere sådan en bom, eller om det er smart at begynde at eksperimentere med.

En mand sendt ud i hver retning til O-signalet, der kan vinke til lokofører er nok mere pålidelig og effektiv, men mon ikke alarmcentralen er den bedste løsning, for ikke uddannede personale?

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Stop signal?

af Henrik Hansen, Vejen, 19/4 2012, 15:28 (4398 dage siden) @ BlackThorneDK

I praksis er det vel smartere at kontakte alarmcentralen, der så igen kontakter FC og får stoppet driften.
Jeg har selv tidliger tænkt samme tanke, men hvordan ved man så at det lige var her, at sporisolationen var den udløsende faktor, for at sporstykket blev spærret.

På alle fjernstyrede stationer sidder der et udvendigt 'nødstop' som i tilfælde af overhængende fare kan benyttes til at stopsætte alle signaler på stationen.

Derimod ville det nok virke bedre at blokere bommene, så overkørsels signalet ikke slukker.

Bommene kan umiddelbart løftes, de er ikke låste i nederste position og en løfte bom vil melde 'overkørslen ikke sikret'.

Men husk - det er ikke legetøj !!

/Henrik

Stop signal?

af BlackThorneDK ⌂, Randers, 19/4 2012, 16:35 (4398 dage siden) @ Henrik Hansen

I praksis er det vel smartere at kontakte alarmcentralen, der så igen kontakter FC og får stoppet driften.
Jeg har selv tidliger tænkt samme tanke, men hvordan ved man så at det lige var her, at sporisolationen var den udløsende faktor, for at sporstykket blev spærret.


På alle fjernstyrede stationer sidder der et udvendigt 'nødstop' som i tilfælde af overhængende fare kan benyttes til at stopsætte alle signaler på stationen.

Er der også 'nødstop' ved overkørselsanlæg uden for stationsområderne på fri bane?

Derimod ville det nok virke bedre at blokere bommene, så overkørsels signalet ikke slukker.


Bommene kan umiddelbart løftes, de er ikke låste i nederste position og en løfte bom vil melde 'overkørslen ikke sikret'.

Men husk - det er ikke legetøj !!

/Henrik

Dermed vil en bil parkeret på tværs af bommene, vel også stoppe dem på vej ned?
Ganske praktisk hvis bilen nu alligevel ikke kan køre videre - uheld eller motorstop.

I øvrigt er det vidst ganske velkendt for den del af befolkningen der kan læse, at det er forbudt at hindre bommenes automatiske nedrulning. Jeg snakker kun om nødsituationer her. :)

--
Jacob V. Rasmussen
BlackThorneDK

Stop signal?

af Allan Støvring-Nielsen, 21/4 2012, 22:21 (4396 dage siden) @ BlackThorneDK

Kørelæreren ved nok ikke at på strækninger uden sporisolationer, som fx Lille Syd og Svendborgbanen vil "trikket" være aldeles virkningsløst!

Vi havde sidste år et tilfælde på Lille Syd, hvor et arbejdshold satte kortslutningstropper i spor 2 i Lille Skensved. Da vi endelig fik fat i dem forklarede de at der stod på deres spærring at der var spærret fra 22.30. Jo, men de havde jo ikke ringet og etableret spærringen!

Heldigt at det ikke var på fri bane, for der havde stroppen været uden virkning!!

Allan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak