Min kørelærer mener at have hørt at signalerne bliver sat til stop hvis man forbinder skinnerne med startkablerne fra sin bil.
Kan dette passe?
Ja, i et vist omfang. Se om kortslutningsstroppe side 515 her.
Med venlig hilsen
Thomas Boberg Nielsen
I praksis er det vel smartere at kontakte alarmcentralen, der så igen kontakter FC og får stoppet driften.
Jeg har selv tidliger tænkt samme tanke, men hvordan ved man så at det lige var her, at sporisolationen var den udløsende faktor, for at sporstykket blev spærret.
For eksempel er der nok ikke megen fidus, i at kortslutte sporet mellem Stoholm og Viborg hvis man er kørt galt i overskæringen ved Lundgård. Hvis toget er kørt fra Ravnstrup St, inden man kører galt, vil der ikke være nogle signaler før F signalet ved Stoholm, der kan fortælle at sporet er spærret. Eftersom F-signalet står _efter_ overkørslen, har det altså ikke noget som helst at sige, før toget braser ind i de forulykkede biler. Derimod ville det nok virke bedre at blokere bommene, så overkørsels signalet ikke slukker. Så skal toget alligevel helt ned i fart. Jeg ved dog ikke hvor meget der skal til, for at blokere sådan en bom, eller om det er smart at begynde at eksperimentere med.
En mand sendt ud i hver retning til O-signalet, der kan vinke til lokofører er nok mere pålidelig og effektiv, men mon ikke alarmcentralen er den bedste løsning, for ikke uddannede personale?