Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

"Jernbanearbejdere". (Generelt)

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/4 2012, 12:09 (4397 dage siden)

De, som har været på mine DBJ-sider (f. eks: http://evp.dk/index.php?page=ronne-allinge-jernbane---raj -nederst) siden i går, har måske set, at jeg har indsat et par gamle RICHs-billeder fra 1940 (ikke jernbanemotiver, men mere alm. illustrerende).

Ved gennemgangen faldt jeg også over dette gamle foto: Jernbanearbejdere.

[image]

Spørgsmålet er -næsten som et gætteri -- (jeg kender ikke selv svaret)- hvor er dette foto taget ???


Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=april-2012

Banearbejdere - på Hellerup station?

af UTJ, 20/4 2012, 17:29 (4397 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Ved gennemgangen faldt jeg også over dette gamle foto: Jernbanearbejdere.

[image]


Spørgsmålet er -næsten som et gætteri -- (jeg kender ikke selv svaret)- hvor er dette foto taget ???

Vi kan jo begynde med at gætte på at baggrunden er varehuset på Hellerup station. -eller er der bedre bud?

Og godsvognen har det karakteristiske bremsehus, som for alvor faldt af i perioden 1948-54.

Banearbejdere - på Hellerup station?

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 20/4 2012, 18:55 (4397 dage siden) @ UTJ

Ved gennemgangen faldt jeg også over dette gamle foto: Jernbanearbejdere.

[image]


Spørgsmålet er -næsten som et gætteri -- (jeg kender ikke selv svaret)- hvor er dette foto taget ???

Vi kan jo begynde med at gætte på at baggrunden er varehuset på Hellerup station. -eller er der bedre bud?

Og godsvognen har det karakteristiske bremsehus, som for alvor faldt af i perioden 1948-54.

---------------

Hej UTJ.

Som skrevet - jeg kender heller(up ;-) ) ikke svaret, men det er da et godt bud. Indrømmet, --jeg havde slet ikke tænkt så nært på København, --jeg var lengt ovre i Jylland, et af de steder jeg aldrig eller sjældent har været.

Godt bud. Jeg tror næppe der kan komme bedre, men lad os se.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=almindingen-gudhjem-jernbane---agj

Banearbejdere - på Hellerup station?

af Thorbjørn @, Kbh.Ø, 21/4 2012, 01:00 (4397 dage siden) @ UTJ

Vi kan jo begynde med at gætte på at baggrunden er varehuset på Hellerup station. -eller er der bedre bud?

Det er vist et meget godt bud, det ligner ganske bygningen på dette luftfoto

http://map.krak.dk/m/9h8kN

mvh
Thorbjørn

Banearbejdere på Hellerup godsterræn.

af Steff, 21/4 2012, 09:12 (4396 dage siden) @ Thorbjørn

Go´morn!

Det er vist ingen tvivl om længere, at det er Hellerup godsstation der er tale om, adgang mellem broerne ved Hellerupvej ved stationen (nu omdøbt til Troljevej).
I det hele taget har fotografen, der har lavet forlæggene til tegningerne, været flittig omkring Hellerup station mv.
Billedet med banebejderne er fra albummet ”Vort flittige folk” fra 1939 og på samme side 30 ses billede nr. 157 ”Bytrafik”, der jo er Lyngbyvejens S-togsstation (totalt ændret, i dag Ryparken).

I det tidligere udgivne album ”Ud i vort skønne land” fra ca. 1934/35 – og ”medsponseret” af DSB reklametjeneste - er der i farvetillægget flere billeder, igen omkring Hellerup station, bl.a. med sporoverførslen af Nordbanen over Klampenborgbanens S-togsspor (med en litra O).

Så mon ikke, at der efterhånden med (u)sikkerhed kan skrives ”Varehuset ved Hellerup godsstation” og at billedet synes optaget på Kystbanesporene.

I øvrigt – som skrevet tidligere i en anden tråd om tankvognene - har tegneren taget sig en vis kunstnerisk frihed m.h.t. tegninger. Lillebæltsbroen tegnet med tog selvom ikke færdig, Richshuset i København (på hjørnet af Vesterbrogade og Rådhuspladsen) færdigtegnet, selvom ikke helt færdig (det med vejrpigerne i tårnet) og de før omtalte tankvogne med nyt ”ejerskab”.

I øvrigt fantastiske gode – og efter datidens skik og brug – instruktive bøger, selvom en skjult reklame. Men ALLE drak jo enten kaffe med Richs eller Danmarks (der duer) kaffetilsætning. I det hele taget udstråler bøgerne en respekt for arbejdet og en kærlighed for landet. Ukendte ord for mange i dagens vokabularium?

--
Steffen Dresler

Nu: En kommandopost ! ! !

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/4 2012, 20:31 (4395 dage siden) @ Steff

Hej ovenstående "indlæggere" - ingen nævnt - ingen glemt.

Tak for gættene, -og jeg er heller ikke længere i tvivl. Vi fastslår Hellerup.

Når det er skrevet, hvorfra stammer så dette foto:

[image]
Da der er et 12/46-apparat på Hellerup station, kan det ikke være dér ???

Hilsen,

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=april-2012

Nu: En kommandopost ! ! !

af Svend, 22/4 2012, 20:39 (4395 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Fredericia eller Århus?

--
Svend

Avatar

Nu: En kommandopost ! ! !

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 22/4 2012, 20:47 (4395 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Når nu det åbenbart har været omkring Hellerup man har fundet mange af motiverne, hvilken kommandopost dækker Hellerup?

(Ja, beklager - jeg er ikke inde i sådanne detaljer af den storkøbenhavnske nærtrafik, men det er der jo andre heromkring der er)

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Nu: En kommandopost ! ! !

af Steff, 22/4 2012, 20:53 (4395 dage siden) @ Michael Deichmann

Go´aften!

Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvor, kan ej heller se hvilken type. Men er der nogle af de uddannede trafikfolk (Erik, Georg m. fl.), der evt. på sporplanen kan udrede et og andet?
Bare et forslag.

--
Steffen Dresler

Nu: En kommandopost ! ! !

af Georg Schmidt, 22/4 2012, 20:55 (4395 dage siden) @ Steff

Frederits post 2.

Hilsen Georg

Nu: En kommandopost ! ! !

af Erik V. Pedersen ⌂, Ballerup, 22/4 2012, 21:10 (4395 dage siden) @ Georg Schmidt

Frederits post 2.

Hilsen Georg

--------------

Endnu en tak til Alle.

Så fik vi den sidste på plads - på kun 24 minutter. Jeg vil indføje stednavnene forsigtigt med fin blyantsskrift i "albummerne".

Erik V. Pedersen
http://evp.dk/index.php?page=april-2012

Nu: En kommandopost ! ! !

af Svend, 22/4 2012, 20:57 (4395 dage siden) @ Michael Deichmann

Hellerup station fra stationsgrænse til stationsgrænse (og der var nogle stykker). Dertil kommer den fri bane fra/til nabotogfølgestationerne - oprindeligt Gentofte, Charlottenlund (fjern), Klampenborg (nær), Lersøen, Helgoland (fjern) og Østerport (nær).

--
Svend

Nu: En kommandopost ! ! !

af Børge Sundahl, 22/4 2012, 21:07 (4395 dage siden) @ Svend

Hej

Det ligner i høj grad Fredericia gamle post 2, hvor jeg gjorde tjeneste i 9 måneder i 1983.
Der er kun et hjørne af sportavlen man kan se, med det er sporet fra Kolding der skimtes.
Jeg er næste sikker

Børge Sundahl

Avatar

Nu: En kommandopost ! ! !

af Ove Nygaard, 23/4 2012, 08:36 (4395 dage siden) @ Børge Sundahl

Hej

Det ligner i høj grad Fredericia gamle post 2, hvor jeg gjorde tjeneste i 9 måneder i 1983.
Der er kun et hjørne af sportavlen man kan se, med det er sporet fra Kolding der skimtes.
Jeg er næste sikker

Børge Sundahl

Hej.

Jeg bliver nødt til at korrigere en lille smule: Det er Fredericia gamle post 1, som iøvrigt ikke var kommandopost. Det var til gengæld post 2, hvor jeg havde den fornøjelse at gøre tjeneste mange gange i årene 1963 - 1969.
Men de to poster lignede hinanden til forveksling, og sportavlerne var gengivet således, at hele sportavlen kunne "ses" i begge poster, men kun den del, der hørte under hver af posterne, var "aktiv". Jeg håber, det er beskrevet så enkelt som muligt. Og jeg er næsten sikker.

Det glæder mig iøvrigt at læse, at "Danmarks (vist nok) ældste trafikstyringsmedarbejder", Børge, også har gjort tjeneste i post 2, Fredericia. :-D
Der har i dette forum været adskillige "tråde" om netop Fredericia's gamle sikringsanlæg.

Bedste hilsener

Ove af Erritsø

Nu: En kommandopost ! ! !

af Børge Sundahl, 23/4 2012, 09:55 (4394 dage siden) @ Ove Nygaard

Ok Ove. Jeg gi'r mig.
Som du skriver så ligner sportavlerne hinanden, så der kunne forveksles

Børge

Avatar

Fredericia sikringsanlæg

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/4 2012, 10:11 (4394 dage siden) @ Børge Sundahl

Ok Ove. Jeg gi'r mig.
Som du skriver så ligner sportavlerne hinanden, så der kunne forveksles

Børge

Lidt mere om Fredericias sikringsanlæg kunne læses her: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=30701.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak