Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

tog til Tyskland i Jylland (Generelt)

af Birger Jensen, 10/5 2012, 15:04 (4378 dage siden)

Jeg tænker tit på at det er ikke rasende mange direkte forbindelser der er via Padborg Flensborg, hvad er DSB s strategi her burde der ikke være mere end 2 daglige dagtogs forbindelser til Hamburg/Berlin eller er der simpelthen ikke nogen passagerer burde man ikke slå lidt på reklametrommerne og måske forsøgvis sætte flere BR605 altså diesel ICE tog ind på strækningen eller hvad med nogen af de ledige railjet togsæt som der står et eller andet sted i Østrig eller er det hos Siemens i Tyskland. kunne måske passende udgå Fra Fredericia og så sydpå Hamburg/Berlin og måske Hamburg/Hannover og videre eller måske der mangler nogen direkte forbindelse til Holland fra Hamburg området, jeg ved selvfølgelig ikke hvor stort passager grundlag der er men at der kun er et par vogne i nattoget dækker det virkelig behovet??? Ja jeg ved godt de skal have hollandsk sikkerhedssystem bygget ind, hvis de kan køre i Tjekkiet/Slovakiet har nogen af dem vel er det 1500 volt eller 3000 volt jævnstrøm de bruger der. Så men muligheder er der nok af også til brug for det internationale jernbanesamarbejde. Ja jeg tror ikke der er så mange der kører til Holland med toget fra Danmark, men hvis vi nu også tænker på Hamburg området med mere.????

Med venligste railjet hilsener

Birger Jensen
Tåstrup

tog til Tyskland i Jylland

af Fysikeren, 10/5 2012, 15:35 (4378 dage siden) @ Birger Jensen

Flere ICE-TD er næppe realistisk. Der er bygget 19 af dem, og der bliver næppe bygget flere. Af de 19 er 13 udstyret til kørsel i Danmark, og tyskerne bruger vist de sidste seks andre steder.

Som det er i dag er der tog hver anden time med skift lige syd for grænsen. Om man som passager skal skifte i Fredericia eller Flensburg er vel lige gyldigt; et skift er generende uanset hvor det er.

Railjet? Vær lige realist, der er syv vogne i hvert togsæt, dem i pendulfart til Fredericia giver da en meget stor overkapacitet, tænk på, at DSB's normale trafik gennem Sønderjylland klares med IC3 og IR4 i timedrift, og min erfaring fra den tur er ikke just overfyldte tog.

Skulle man lave en satsning, tror jeg, at det skulle være et system med togsæt i totimedrift til Aarhus, men først når denne by har elledninger; den dag er dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens også færdigt. Systemet kan drives som en forlængelse af de nuværende RE-tog Hamburg-Flensburg, dertil timedrift København-Sønderjylland efter nuværende model.

tog til Tyskland i Jylland

af Birger Jensen, 15/5 2012, 11:54 (4373 dage siden) @ Fysikeren

en lille tanke her, man kan jo koble et par vogne af et railjet tog, ikke så nemt men kan lade sig gøre, jeg tror at toget har samme kobling mellem vognene som det APO toget havde i sin tid, så man kunne lave 5 vogns tog og så for eksempel at der bare er en kiosk afdeling istedet for en restaurant afdeling ja jeg syntes det var en skam at man ikke dengang lavede nogle flere tog i stil med APOtoget men ok sådan skulle det ikke være.

Med venlig railjet hilsen

Birger Jensen fra Tåstrup

tog til Tyskland i Jylland

af Birger Jensen, 15/5 2012, 13:49 (4373 dage siden) @ Birger Jensen

apropos jeg tænker på at der kunne være en togkiosk som der var det i APO toget eller måske noget henad CORAIL bar som jeg engang så i Strassbourg (frankrig) for mange år siden. Jeg ved foriøvrigt fra en kammerat der arbejder hos DSB at man vist faktisk havde planer om at bygge flere tog a la apotoget og der også skulle laves et helt nyt værksted til brug for dem.

Undskyld jeg dvæler lidt i fortiden, men apotoget var dejligt at køre i og der var ingen diesel motor under gulvet som jævnlig gearer op og ned, men vi får nok aldrig noget der bare ligner det, jo DD vognene minder da en del om det i kørekomfort på skinnerne (ikke sæderne men kørslen)

så ikke mere om det fra mig dennegang.

Med venlig hilsen

Birger Jensen

tog til Tyskland i Jylland

af Allan Støvring-Nielsen, 10/5 2012, 15:44 (4378 dage siden) @ Birger Jensen

Foruden de to ICE er der da IC3 København-Flensburg hver anden time, med forbindelse til RE tog til Hamburg i Flensburg!

mvh, Allan

tog til Tyskland i Jylland

af Hedegaard, 10/5 2012, 16:16 (4378 dage siden) @ Birger Jensen

Du skal rigtig rigtig rigtig mange år tilbage før vi kan tale om store internationale tog, og selv dengang havde flere af togene lokaltog-status.
Både de tideligere D-tog/IR-tog, samt EC-toget til Prag blev primært benyttet af lokale rejsende mellem Århus, Fredericia og Padborg uden pladsbillet.
Først efter Flensburg fik man fornemmelsen af at sidde i et eksprestog

tog til Tyskland i Jylland

af Woodi, 10/5 2012, 17:35 (4378 dage siden) @ Birger Jensen

Hej Birger.

Der er ingen der med sikkerhed kan sige hvad der sker med CNL/nattoget til syd for Hamburg om måske 1 år eller 5.

Jeg forstår også godt din pasion for Railjet - og med god grund.
Dette vognsæt er også ualmindelig lækkert og kan løfte kvaliteten af Dansk tog, både herhjemme og samtidig ude i Europa.

Personligt er jeg også fortaler for, at Danmark forsøger at kikke seriøst på denne Railjet - lad os kalde den IC-7 ;) for uanset hvad Ove Dahl siger hos DSB, så får han altså problemer i en overgangs periode med både, at kunne aflaste IC-3 og IR-4, stille med materiel til både Esbjerg og senere overgangs fasen på tilbageleveringen af Dobbeltdækkervognene og det er uanset om vi snakker diesel eller el-drift, så kommer man ikke uden om, at Railjet "IC-7" kan bruges langt ind i fremtidens Danmark herunder f.eks elektrisk drift fra København og til Fredericia og derfra til Århus/Ålborg med diesel i ét ryk fra København, en service mange sikkert vil sætte stor pris på, end at skulle skifte tog/sæde i Fredericia.

--
[image]

tog til Tyskland i Jylland

af Fysikeren, 10/5 2012, 18:07 (4378 dage siden) @ Woodi

DSB har besluttet hvordan elektrificeringen til Esbjerg håndteres. IR4 hertil, de tages fra Ringsted-ruten, som får EA med DD-vogne. Tilbagelevering af DD-vogne: Det bliver til ophuggeren. Lejen af disse vogne er blevet forlænget så mange gange, at det næppe bliver et problem at forlænge til de kan undværes eller skal skrottes. Hvad DSB har brug for, er at politikerne beslutter en hurtig elektrificering på Sjælland så der kan købes ellok til dem.

tog til Tyskland i Jylland

af Woodi, 10/5 2012, 18:19 (4378 dage siden) @ Fysikeren

DSB har besluttet hvordan elektrificeringen til Esbjerg håndteres. IR4 hertil, de tages fra Ringsted-ruten, som får EA med DD-vogne. Tilbagelevering af DD-vogne: Det bliver til ophuggeren. Lejen af disse vogne er blevet forlænget så mange gange, at det næppe bliver et problem at forlænge til de kan undværes eller skal skrottes. Hvad DSB har brug for, er at politikerne beslutter en hurtig elektrificering på Sjælland så der kan købes ellok til dem.

Hehe.. Så forstår man da bedre, at det går og står med DSB, som det gør, for det er da fuldstændigt hul i hovedet, at forsætte leje af DD-vognene til ca. 1.1 million pr. stk. pr. år..

I første omgang er det vidst nok kun de første 56 DD-vogne der er blevet forlænget, resten skal afleveres senest i 2014.
Men "lugten" i bageriet, giver mig den styrkede tro på, at DSB så småt er under afvikling eller der tænkes i yderligere udlicitation og resultatet ender med at DSB står for "Den Storkøbenhavnske Bane" med S-Tog som deres eneste aktieselskab. ;-)

--
[image]

tog til Tyskland i Jylland

af Fysikeren, 10/5 2012, 18:50 (4378 dage siden) @ Woodi

Hehe.. Så forstår man da bedre, at det går og står med DSB, som det gør, for det er da fuldstændigt hul i hovedet, at forsætte leje af DD-vognene til ca. 1.1 million pr. stk. pr. år..

Jf. den oprindelige plan var det en god idé at leje dem, men set i bagklogskabens ulideligt klare lys burde de være købt. Men måske lejen er forhandlet ned, da vognene jo slides med tiden.

I første omgang er det vidst nok kun de første 56 DD-vogne der er blevet forlænget, resten skal afleveres senest i 2014.
Men "lugten" i bageriet, giver mig den styrkede tro på, at DSB så småt er under afvikling eller der tænkes i yderligere udlicitation og resultatet ender med at DSB står for "Den Storkøbenhavnske Bane" med S-Tog som deres eneste aktieselskab. ;-)

Tror faktisk at udlicitering er sat på standby! Den nye regering vil næppe udfordre DSB mere end de allerede er, og problemerne omkring IC4 og elektrificering løses jo ikke på denne måde. Rent faktisk er udliciteringen af Lille Syd og Svendborgbanen droppet.

At DSB måske med fordel kan slippes op i S-tog, Øst, Vest og Fjern, tja, det må være en ledelsesmæssig beslutning, som jeg ikke vil gøre mig klog på. Men alt andet lige, så fungerer i hvert fald regionaltrafikken øst for Storebælt da nogenlunde.

tog til Tyskland i Jylland

af Leif Jørgensen, København Ø., 10/5 2012, 21:43 (4378 dage siden) @ Fysikeren


At DSB måske med fordel kan slippes op i S-tog, Øst, Vest og Fjern, tja, det må være en ledelsesmæssig beslutning, som jeg ikke vil gøre mig klog på. Men alt andet lige, så fungerer i hvert fald regionaltrafikken øst for Storebælt da nogenlunde.

Uanset om man splitter op i flere dele eller samler under en hat er der risici. I Tyskland splittede man fjern- og regionaltrafikken op med den følge, at interregionaltogene røg i svinget, for de var hverken det ene eller det andet. Når folk sidder med hver deres begrænsede ansvarsområder, kan det pludselig blive meget svært at tage hensyn til andres behov, endsige samarbejde.

Omvendt er der så selvfølgelig også en vis fare ved at samle alt og alle. Ledelsen risikerer at miste overblikket eller fristes til at prioriterer et område frem for et andet. I Hovedstadsrådets tid i 1980'erne var S-togene f.eks. stedbarnet, hvor elektrificeringen til Frederikssund endte som en utilstrækkelig spareløsning.

Med venlige risikable hilsner
Leif Jørgensen

tog til Tyskland i Jylland

af Lars Kongshøj @, 11/5 2012, 10:15 (4377 dage siden) @ Fysikeren

At DSB måske med fordel kan slippes op i S-tog, Øst, Vest og Fjern, tja, det må være en ledelsesmæssig beslutning, som jeg ikke vil gøre mig klog på. Men alt andet lige, så fungerer i hvert fald regionaltrafikken øst for Storebælt da nogenlunde.

Så skal der ud & købes mere materiel.

Slut med DD i IR til Jylland.

Et IC3 kan sagtens tage en morgentur fra Nykøning F til Østerport, materieltog til Kgc, Kastrup-Frederikshavn, og derefter måske til Ålborg eller Århus. Så har det kørt både Øst, Vest og Fjern.

Det kan man ikke planlægge sig ud af med de nuværende materielmængder.

Mvh. Lars

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak