Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Veterantog som plantog? (Generelt)

af Hedegaard, 16/5 2012, 17:16 (4375 dage siden)

I mange lande syd for grænsen, fx Tyskland, Østrig og Ungarn, har man i forbindelse med diverse jernbane-relaterede jubilæer kørt plantog med veterantogs materiel.
Med undtagelse af 1. Generations S-Toget som kunne benyttes af rejsende med almindelige klippekort, så mener jeg aldrig at man i Danmark indsat veterantog i almindelig køreplan? Tager jeg fejl?

Jeg er klar over at ATC har været et problem, men er det overhovedet noget DSB ville være interesseret i? Det ville da kun kunne give kunderne en ekstra oplevelse. I østrig ved jeg at pendlerne synes det var en sjov ide.

Veterantog som plantog?

af jiko, 16/5 2012, 18:03 (4375 dage siden) @ Hedegaard

Tilbage i efterårs-stormen i 1999 så vidt jeg husker, var Struer jernbane klub på vej hjem fra Langå mod Struer. Da der samtidig var væltet et træ ud over sporet nede ved Rødkærsbro. Blev klubbens tog så vidt jeg husker indsat som ordinær regionaltog fra Stoholm og hjem til Struer.

De passager vi havde med var meget tilfreds med turen, da de i stedet for et MR-tog nu kunne kører på 1. klasse i en Ag-vogn. Og selvføgelig til samme billetpris.

Der var krydsning ude i Vinderup med de to regionaltog fra Struer og Århus, men på grund af problemerne nede i Rødkærsbro. Ville man vende det regionaltog fra Århus og lade det kører tilbage, men dette togsæt manglede brændstof. Og jeg mener der var kommet en fejl på det andet togsæt fra Struer. Så man havde lidt problemer, der lige skulle løses angående de 2 MR-togsæt. Og vores tog var på mod Vinderup fra Skive.

Så på et tidspunkt var planen at vi skulle vende ude i Vinderup og kører tilbage til Langå/Århus. Men problemet med MR-toget blev vist nok løst. Jeg kan huske at vi holdt tre tog i Vinderup, 2 MR-tog og klubbens tog der bestod af 2 MT-lokomotiver og et par personvogne. Så der var lige pludselig trængsel på Vinderup station, der kun har 2 perronspor.

Men da problemet med det ene MR-togsæt blev løst, og man vist nok havde fået fjernet det væltede træ nede ved Rødkærsbro, blev denne nødplan heldigvis opgivet igen.

Klubbens personale var også godt tilfreds med vi ikke skulle kører tilbage igen, da vi var kørt fra Struer dagen før, og trods overnatning i Århus gerne ville hjem til os selv.

Veterantog som plantog?

af Børge Sundahl, 16/5 2012, 20:03 (4375 dage siden) @ jiko

Jeg har også en oplevelse desangåend.

Da jeg i sin tid var stationeret i Randers og havde stationsbestyrerjobbet en formiddag, var det et af IC-togene, der var nedbrudt nord for Hobro.

John Armstrong skulle samme dag køre MO 1954 fra Randers til Aarhus, og jeg fik ham til at køre i IC-togets plan fra Randers. Så havde passagererne dog mulighed for at komme af sted og samtidig fik de en "gammeldags oplevelse" .
Jeg tror nok de gjorde store øjne i Langå, da der pludselig kom et gammelt køretøj, som dog heldigvis stadig er still going strong.

Børge

Veterantog som plantog?

af Holger Cordtz, Kolding, 16/5 2012, 20:36 (4375 dage siden) @ Børge Sundahl

Har selv oplevet det 2 gange.

Toget fra Hamborg til Århus var over en time forsinket. Da et tysk VT 613 på vej til Hirtshals for at hente nogne folk. Brugte man dette tog fra Padborg og til Fredericia som plantog, i Fredericia stod et MR tog til Århus.
Man kunne ikke bruge toget fra Fredericia til Århus pga. ingen ATC på VT toget (70 km/t), der var ikke ATC mellem Padborg og Fredericia dengang. Har med sendt et billede fra Fredericia. (var i øvrigt med toget fra Kolding til Fredericia)

[image]
VT 613 og MR tog til Århus i Fredericia den 23/3-95 Foto: Holger Cordtz

Den anden gang skulle DJK køre noget tog til Sønderborg, da der ikke var
plads til et plantog. tog man MO 1848 med så man kunne bruge den til et RV tog
til Tinglev.

[image]
MO 1848 ved Sønderborg med et RV tog til Tinglev den 1/5-95 Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

Veterantog som plantog?

af Ole M. Nielsen ⌂, 17/5 2012, 12:37 (4374 dage siden) @ Børge Sundahl

Jeg har også en oplevelse desangåend.

Da jeg i sin tid var stationeret i Randers og havde stationsbestyrerjobbet en formiddag, var det et af IC-togene, der var nedbrudt nord for Hobro.

John Armstrong skulle samme dag køre MO 1954 fra Randers til Aarhus, og jeg fik ham til at køre i IC-togets plan fra Randers. Så havde passagererne dog mulighed for at komme af sted og samtidig fik de en "gammeldags oplevelse" .
Jeg tror nok de gjorde store øjne i Langå, da der pludselig kom et gammelt køretøj, som dog heldigvis stadig er still going strong.

Børge

Og her er et billede fra nævnte tur med MO 554 som M 6100 Rd-Ar.
Det var den 20/10-1988.
Lokomotivinstruktør Lundberg ser til fra førerrummet, mens Armstrong "leger" togfører ved passager-udvekslingen i Hadsten.

[image]

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

Avatar

Veterantog som plantog?

af Ove, Struer, 21/5 2012, 08:10 (4370 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Al respekt for MO men den må saft suse mig have haft svært ved at overholde køreplanen. Mo er jo ikke ligefrem kendt for at være hurtige.:-D -men det er jo da bedre at komme langsomt frem end slet ikke at komme frem.

Veterantog som plantog?

af caprani ⌂, København, 21/5 2012, 11:41 (4370 dage siden) @ Ove

Mange af MO'erne var sikkert godt slidte og tungt åndene i deres sidste år, men jeg husker en tur sidste år (eller året før) på Randers-Struer med en MO og en enkelt vogn. Vi befandt os ofte omkring tophastighed, og jeg synes ikke det tog særligt lang tid at komme derop.:-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

Avatar

Veterantog som plantog?

af Ove, Struer, 21/5 2012, 14:54 (4370 dage siden) @ caprani

Min fætter nåede at køre nogle af de sidste og han sagde i hvert fald at der altid lå en elastik og en svensknøgle i hans taske (det var vist noget med brændstofpumpen). Jeg mindes også med gru en køretur fra Fredericia til Herning tilbage i 70erne med en enlig Mo og en pakvogn. Det tog EVIGHEDER. I Herning skulle vi så skifte til et MY trukket IC tog som kørte os resten af vejen til Struer. Det var som at komme i himlen. :-D

Veterantog som plantog?

af KimC, 16/5 2012, 20:18 (4375 dage siden) @ Hedegaard

Med undtagelse af 1. Generations S-Toget som kunne benyttes af rejsende med almindelige klippekort, så mener jeg aldrig at man i Danmark indsat veterantog i almindelig køreplan? Tager jeg fejl?

Kun undtagelsesvist, og i særtilfælde som jiko skriver.

Je gkende ret andet eksempel hvor der var arrangeret en tur med MY til Sønderborg. Det var før fjernstyringens tid, så Gråsten var ubetjent. Muligvis var vigesporet i Gst endda spærret, det kan jeg ikke huske.
Men MY toget fik den kanal det ordinære MR togs kulle have kørt, og almindelige passagerer måtte med "særtoget". Bagerst på toget havde man Mo1848 som returnerede til Tinglev i MR togets returløb, og denne tur med Mo var ren erstatning for plantoget.

Veterantog som plantog?

af Holger Cordtz, Kolding, 16/5 2012, 20:45 (4375 dage siden) @ KimC

Med undtagelse af 1. Generations S-Toget som kunne benyttes af rejsende med almindelige klippekort, så mener jeg aldrig at man i Danmark indsat veterantog i almindelig køreplan? Tager jeg fejl?


Kun undtagelsesvist, og i særtilfælde som jiko skriver.

Je gkende ret andet eksempel hvor der var arrangeret en tur med MY til Sønderborg. Det var før fjernstyringens tid, så Gråsten var ubetjent. Muligvis var vigesporet i Gst endda spærret, det kan jeg ikke huske.
Men MY toget fik den kanal det ordinære MR togs kulle have kørt, og almindelige passagerer måtte med "særtoget". Bagerst på toget havde man Mo1848 som returnerede til Tinglev i MR togets returløb, og denne tur med Mo var ren erstatning for plantoget.

Kim, du kom først med det tog fra Sønderborg :-)
Nu når du skiver det, kan jeg godt huske man kørte som plantog mod Sønderborg også....
Fandt lige et billede af MY toget også..

[image]
MY 1150-CLE-CL-BU-B-MO 1848 ved Sønderborg. Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

Veterantog som plantog?

af Henrik C, Kolding, 16/5 2012, 21:22 (4375 dage siden) @ Holger Cordtz


[image]
MY 1150-CLE-CL-BU-B-MO 1848 ved Sønderborg. Foto: Holger Cordtz

Mvh
Holger Cordtz

det var iøvrigt kun MOén der fungerede som RE tog, resten af toget var en årlig begivenhed (særtog) Flensburg - Jelling - Sønderborghavn.

Jeg var iøvrigt togfører på dette tog og opholdt mig i MO sammen med de lokale rejsene... :-D

--
mvh. Henrik C

Veterantog som plantog?

af Woodi, 16/5 2012, 20:47 (4375 dage siden) @ Hedegaard

DB indkalder jævnligt BR 103 til plantogskørsel og det er snart 7 år siden de gik på pension - Gute alte zuge. ;)

--
[image]

Avatar

Veterantog som plantog?

af Michael Deichmann ⌂, Gribskov kommune, 16/5 2012, 22:19 (4375 dage siden) @ Hedegaard

Vi diskuterede tidligere "National train day". Det skulle ud over diverse klubber selvfølgelig være med deltagelse af DSB og de andre operatører - jeg nævnte Lokalbanen, men Ariva, Regionstog osv.
Her kunne man jo netop indsætte veterantog i stedet for plantog rundt omkring - nok ikke lige i morgenmyldretiden og det kunne jo være en fridag. Udfordringen er jo om veterantogene kan køre hurtigt nok i plankanalerne, men det må kunne arrangeres.

Jeg forstår at der er en overordnet forening af jernbaneklubberne, der er en forening af privatbaner og så DSB og Arriva. Hvem tager initiativ til et møde hvor man finder ud af at arrangere dette?

Jeg er sikker på at I er velkomne til at benytte Grundlovsdag som veteranbilerne allerede har valgt som National køredag. Der er masser af arrangementer med biler man kan lave specialtog til hvis det er det man vil. Jeg nævnede et stort sjællandsk arrangement i Sorø, men der er mange flere.

--
Venligst

Michael Deichmann

[image][image]

Veterantog som plantog?

af Uffe B. Pedersen @, Randers, 17/5 2012, 08:18 (4374 dage siden) @ Michael Deichmann

I 1970 kørte OHJ og HTJ plantog med damp.:-) [image]

Avatar

Veterantog som plantog?

af Ty2 406 ⌂, 17/5 2012, 16:15 (4374 dage siden) @ Hedegaard

Jeg syntes det er en spændende ide. Har selv flere gange deltaget i disse plandamp arrangementer i Rheinland/Phalz i Tyskland, senest i påsken 2010. Her støtter både delstaten Rheinland/Phalz og DB (Deutsche Bahn) arrangmentet. Delstaten støtter økonomisk og DB ved at indsætte veterantogene i de normale løb. De gange jeg har deltaget, foregår arrangementet over 4 dage. Og der kan se Damp, diesel og El-lokomotiver i en skøn blanding. Det er klart anbefalings værdigt at taget til disse arrangementer.

[image]
Hohenfels. Br50 2740 med tog 6a fra Gerolstein til Ulmen.

[image]
Oberzissen. Br99 7203 med tog P83 fra Brohl-Lützing til Oberzissen.

[image]
Pünderich. DB103 235-8 med Rheingold fra Dortmund til Trier.

Om Museumstog og div. klubber kan løfte en sådan opgave, er svær at sige. Som det ser ud lige nu, tror jeg det bliver svært. Et arrangement som dette kræver nu en del maskiner. I Gerolsteimn i 2010 skulle der 28 maskiner i omløb, for at arrangementet kunne hænge sammen. Nu skulle de tyske jernbaner fejres, det var jo immervæk 175året for den første tyske jernbane. Men det er urealistisk med et arrangement i den størrelse i Danmark. Mindre kan jo også gøre det. Man skal huske på at, udover driftmaskiner er det nødvendigt med et antal i reserve, for at klare et nedbrud. Ved et plan-arrangement skal køreplanen overholdes. Ikke så meget for entusiasternes skyld, men for almindelige rejsende skyld.

Det næste er at finde en eller flere strækninger der kan bruges. Man er tvungen til at kikke på jernbanernes infrastruktur. Set med mine øjene er der 2 strækninger der kan bruges. Roskilde-Køge-Næstved og Randers-Langå-Viborg, her er der mulighed for at servicere maskinerene i enderne.

En sidste ting er at der skal være nogle indsjæle hos arrangøren, som brænder for et sådan arrangement. Som kan rende kommuner, regioner, DSB, turistorganisioner og andre sponsore på dørene for at få enderne i de økonomiske midler til at nå sammen

[image]
Langå. DSB Mz1401 med materielløb til Århus. Hvor toget skal bruges som tilbringer tog til Randers.

[image]
Langå. DSB My1159 med tog til Århus.

[image]
Grund. HV 3 med tog til Randers fra Allingåbro.

Til sidst kan det da nævnes. At man kan taget til Randers, når museumstog har åbenhus. Det er ikke plantog, men særtog køres med. Men det smager da lidt. Her samarbejder museumstog med klubberne om udlån af materiel, så det bliver et varieret udbud af materiel.

Hilsen Peter

Veterantog som plantog?

af bl, Greve, 17/5 2012, 16:53 (4374 dage siden) @ Ty2 406

Og hvad med Mariagerbanen? Tættere på plantog i "gamle dage" kan man vel ikke komme om sommeren?

--
Bjarne Larsen
moderator
[image]

Avatar

Veterantog som plantog?

af Per Hauberg, 21/5 2012, 14:50 (4370 dage siden) @ Ty2 406

Ualmindeligt flotte veteranskud; men hvor er dit kæmpestore copyright-stempel dog ødelæggende for helheden - ikke mindst i den flotte spejling af MZ i åen.

vh

Per

Veterantog som plantog?

af Niels Munch, 17/5 2012, 20:34 (4374 dage siden) @ Hedegaard

Plandamp på OHJ i påsken 1970:

[image]
OHJ 38 med Cl-stamme påskedag 1970, Vig Bro (nm).

Vi må ikke forglemme =neg= syd for Kongeåen, som også i år kører plandamp, se http://www.neg-niebuell.de/aktuell.htm - klik på "Meldungen aus dem Bereich Touristik".

Der er et "nyt" lokomotiv på gæstespil i år!

M.v.h.
Niels

Veterantog som plantog?

af h087 ⌂, køge, 17/5 2012, 20:58 (4374 dage siden) @ Hedegaard

Hej

mener at kunne huske at dengang det hed Helsingør Jernbane Klub har kørt plantog på HHGB nogle somre - eller om at det var planlagt, men ikke blev gennemført

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak