Jeg syntes det er en spændende ide. Har selv flere gange deltaget i disse plandamp arrangementer i Rheinland/Phalz i Tyskland, senest i påsken 2010. Her støtter både delstaten Rheinland/Phalz og DB (Deutsche Bahn) arrangmentet. Delstaten støtter økonomisk og DB ved at indsætte veterantogene i de normale løb. De gange jeg har deltaget, foregår arrangementet over 4 dage. Og der kan se Damp, diesel og El-lokomotiver i en skøn blanding. Det er klart anbefalings værdigt at taget til disse arrangementer.
Hohenfels. Br50 2740 med tog 6a fra Gerolstein til Ulmen.
Oberzissen. Br99 7203 med tog P83 fra Brohl-Lützing til Oberzissen.
Pünderich. DB103 235-8 med Rheingold fra Dortmund til Trier.
Om Museumstog og div. klubber kan løfte en sådan opgave, er svær at sige. Som det ser ud lige nu, tror jeg det bliver svært. Et arrangement som dette kræver nu en del maskiner. I Gerolsteimn i 2010 skulle der 28 maskiner i omløb, for at arrangementet kunne hænge sammen. Nu skulle de tyske jernbaner fejres, det var jo immervæk 175året for den første tyske jernbane. Men det er urealistisk med et arrangement i den størrelse i Danmark. Mindre kan jo også gøre det. Man skal huske på at, udover driftmaskiner er det nødvendigt med et antal i reserve, for at klare et nedbrud. Ved et plan-arrangement skal køreplanen overholdes. Ikke så meget for entusiasternes skyld, men for almindelige rejsende skyld.
Det næste er at finde en eller flere strækninger der kan bruges. Man er tvungen til at kikke på jernbanernes infrastruktur. Set med mine øjene er der 2 strækninger der kan bruges. Roskilde-Køge-Næstved og Randers-Langå-Viborg, her er der mulighed for at servicere maskinerene i enderne.
En sidste ting er at der skal være nogle indsjæle hos arrangøren, som brænder for et sådan arrangement. Som kan rende kommuner, regioner, DSB, turistorganisioner og andre sponsore på dørene for at få enderne i de økonomiske midler til at nå sammen
Langå. DSB Mz1401 med materielløb til Århus. Hvor toget skal bruges som tilbringer tog til Randers.
Langå. DSB My1159 med tog til Århus.
Grund. HV 3 med tog til Randers fra Allingåbro.
Til sidst kan det da nævnes. At man kan taget til Randers, når museumstog har åbenhus. Det er ikke plantog, men særtog køres med. Men det smager da lidt. Her samarbejder museumstog med klubberne om udlån af materiel, så det bliver et varieret udbud af materiel.
Hilsen Peter