Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Tog fotografering, i udlandet! (Generelt)

af Søren Jakobsen, Randers, 21/5 2012, 17:05 (4367 dage siden)

Hej,

Er der nogle lande i Europa hvor det er direkte ulovligt at fotografere tog?
Jeg havde selv en mindre oplevelse med politiet på Sicilien, men efter at have studeret mit pas, længe og intenst lod de mig gå!

låst
3146 visninger
Avatar

Tog fotografering, i udlandet!

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 21/5 2012, 17:38 (4367 dage siden) @ Søren Jakobsen

Om Tunesien skriver Udenrigsministeriet på sin hjemmeside: "Rejsende bør ikke fotografere eller filme offentlige bygninger, anlæg og personer".

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

låst
2785 visninger

Tog fotografering, i udlandet!

af Stephan Aller, 21/5 2012, 17:55 (4367 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hej,

Er der nogle lande i Europa hvor det er direkte ulovligt at fotografere tog?
Jeg havde selv en mindre oplevelse med politiet på Sicilien, men efter at have studeret mit pas, længe og intenst lod de mig gå!

Jeg har for 10 år siden været i Italien og blev antastet af bane(?)politiet i Reggio Emilia. De syntes vore stativtasker lignede geværtasker. Da de så hvad det var vi gerne ville, bad de os lægge stativerne væk og fotografere UDEN. Det var lidt noget skidt eftersom det var tusmørke og en ex. DB 216-Vorserie "Lollo" netop var ankommet med et godstog. Heldigvis stod en skraldespand det perfekte sted og gjorde det ud for stativ :) .

I USA har man stadig paranoia på over for folk der opholder sig i umiddelbar nærhed af banen. i 2011 var jeg derovre en måned og stort set hver dag havde jeg og mine rejsefæller kontakt til det lokale jernbanepoliti der lige skulle tjekke hvem vi var og hvilke hensigter vi havde. En enkelt dag blev vi antastet tre gange - og vel at mærke hvor vi stod på offentligt areal og ikke "private property".

Jeg synes at have læst flere steder at Spaniolerne heller ikke er alt for begejstrede at man fotograferer, men om det decideret ER ulovligt skal jeg ikke kunne udtale mig om.

//Stephan.

låst
2735 visninger

Tog fotografering - refleksvest

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/5 2012, 19:19 (4367 dage siden) @ Niels Munch

Retningslinier for togfotografering:

England: http://www.nationalrail.co.uk/passenger_services/guidelines_for_rail_enthusiasts.html

I England frabeder man sig direkte at de fotograference togentusiaster iføre sig refleksveste og lign. - man vil ikke risikerer, at de bliver forvekslet med personalet.

Her i dette fora, får man nogen gange det indtryk, at blot man har refleksvest på, ja så er vejen 'banet' for fotografering - senest episoden med de 2 tyskere i Regstrup(?). Af jernbaneloven fremgår det også tydeligt, at fotografering 'kun' må ske fra offentlig tilgængelig steder, hvor refleksvest netop ikke er påkrævet.

låst
2785 visninger

Tog fotografering - refleksvest

af Erik Kjærgaard, 21/5 2012, 20:49 (4367 dage siden) @ Henrik Hansen

Kære Hr. Hansen
Hvem er "man"??????

Jeg kan kun være enig med den senere indlægshaver om at have sikkerhedsvest på, selv om jeg befinder mig på offentlig område. Netop for at signalere, at "der er styr på tingene".

Selvfølgelig skal der være plads til en Hr. Hansen. Så det ...... Han skulle måske se lidt bort fra "det bedrevidende" - og fokusere mere på FORNUFT.

låst
2679 visninger

Tog fotografering - refleksvest

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 21/5 2012, 21:19 (4367 dage siden) @ Erik Kjærgaard

Jeg kan kun være enig med den senere indlægshaver om at have sikkerhedsvest på, selv om jeg befinder mig på offentlig område. Netop for at signalere, at "der er styr på tingene".

Eller fordi man gerne vil 'ligne' en der har adgang til ikke offentlig tilgængelige områder.

Jeg har ved selvsyn - og ved flere lejligheder - set personer der iført refleksvest gå og fotografere for tæt på sporet eller andre 'no-go' steder i forb. med veteran- eller særtog. Her får man det indtryk, at nogen har den opfattelse, at en refleksvest giver adgang eller virker formildende - men det er jo ikke tilfældet.

Det kan istedet virke ødelæggende for andre 'lovlydige' fotografer. Personalet vil efterhånden - og måske med rette - få mistanke overfor personer i refleksvest, for er meningen med vesten at bevæge sig udenfor de lovlige arealer.

Selvfølgelig skal der være plads til en Hr. Hansen. Så det ...... Han skulle måske se lidt bort fra "det bedrevidende" - og fokusere mere på FORNUFT.

Jeg kan desværre ikke gøre for du opfatter det som bedrevidende, men det er så din holding. Du kan jo evt. rette en forespørgsel til Banedanmark angående reglerne vedr. færdsel ved sporet - jeg vil med interresse læse deres (måske bedrevidende) svar.

låst
2627 visninger

Tog fotografering - refleksvest

af jaer, 21/5 2012, 22:00 (4367 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg har ved selvsyn - og ved flere lejligheder - set personer der iført refleksvest gå og fotografere for tæt på sporet eller andre 'no-go' steder i forb. med veteran- eller særtog. Her får man det indtryk, at nogen har den opfattelse, at en refleksvest giver adgang eller virker formildende - men det er jo ikke tilfældet.

Den opfattelse er vi flere, der deler! Der er mange af fotograferne, som tror at en sikkerhedsvest er det samme som et adgangstegn.

Jeg kan desværre ikke gøre for du opfatter det som bedrevidende, men det er så din holding. Du kan jo evt. rette en forespørgsel til Banedanmark angående reglerne vedr. færdsel ved sporet - jeg vil med interresse læse deres (måske bedrevidende) svar.

Et passende sted at starte kan være på Banedanmarks hjemmeside: Færdsel og arbejde i og ved jernbanespor

/Jan

låst
2569 visninger

Tog fotografering - refleksvest

af Jens MO-Møller @, 22/5 2012, 00:22 (4367 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg kan kun give dig ret i dine betragtninger Henrik Hansen. Ret beset virker alle disse gule sikkerhedsveste, med div. operatørnavne, en smule latterlige, når det er "ikke-jernbanefolk" som anvender dem. Når sådanne render forvildede rundt med kameraer og iført gule sikkerhedsveste, giver det associationer om en "glemt åben dør" til en hønsegård!

Hvordan får så mange "ikke jernbanefolk" egentlig fat i disse veste? Ved direkte eller indirekte tyveri, eller hvad?

I det hele bør private holde sig på lovlige steder som perroner og andre for publikum bestemte steder og ikke "institutionalisere" sig med lånte fjer mm.; læs især sikkerhedsveste mm., som de ingen retmæssig adkomst har til at anvende. Amen!

Venlig hilsen

Jens Møller

låst
2540 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af L.H. Jensen, 22/5 2012, 10:12 (4367 dage siden) @ Jens MO-Møller

Jeg kan kun give dig ret i dine betragtninger Henrik Hansen. Ret beset virker alle disse gule sikkerhedsveste, med div. operatørnavne, en smule latterlige, når det er "ikke-jernbanefolk" som anvender dem. Når sådanne render forvildede rundt med kameraer og iført gule sikkerhedsveste, giver det associationer om en "glemt åben dør" til en hønsegård!

Hvordan får så mange "ikke jernbanefolk" egentlig fat i disse veste? Ved direkte eller indirekte tyveri, eller hvad?

I det hele bør private holde sig på lovlige steder som perroner og andre for publikum bestemte steder og ikke "institutionalisere" sig med lånte fjer mm.; læs især sikkerhedsveste mm., som de ingen retmæssig adkomst har til at anvende. Amen!

Venlig hilsen

Jens Møller

God dag!
Refleksveste på jernbanefotografer er også på anden vis en "forbandelse"; det sker, at vi pudsigt nok er nogle stykker på udflugter eller blot samlet på steder, hvor der sker "eet eller andet" spændende, og så er det ofte en kunst at "skjule" sine medfotografer bag buske, træer og lignende eller som "almindelige mennesker" på en perron, en endeperron eller i et vindue.
Det kan (kunne tidligere) sagtens lade sig gøre, men skriggule eller -orange veste og jakker er altså svære at "sløre"!
Jeg ved godt, at de fleste mener, de gør sig selv og andre en tjeneste, men som det fremgår af andre indlæg er det nok så som så med det, set fra jernbanepersonalets synsvinkel. Men jeg kan ikke helt frigøre mig fra tanken om, at det for enkelte også drejer sig lidt om at "profilere" sig a la "se mig!", og den slags selviscenesættelse kan vi i al fald også godt undvære ...
Mvh
LHJ

PS (mest til Jens M): Det er nu ikke alle vestebærere, der har firmaveste. Mange er blot iført neutrale refleksveste, som kan købes for en 10'er i enhver døgnkiosk. Men det bliver problemet ikke mindre af.

låst
2501 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af caprani ⌂, København, 22/5 2012, 10:25 (4367 dage siden) @ L.H. Jensen

Jeg er enig i de kritiske betragtninger om sikkerhedsveste på "civilister".

Mange har sikkert de bedste intentioner, men hvis det drejer sig om, at være synlig så en lkf. på et evt. frembrusende tog kan "se" en, og få mulighed for at advare i givet tilfælde, så misser man pointen efter min opfattelse. Man må, i sagens natur, ALDRIG bevæge sig så nogen som helst lkf. overhovedet får adkomst til at komme i tvivl om en mulig faresituation.

Det handler simpelthen om at bevæge sig fornuftigt på terrænet, og så iøvrigt følge personalets anvisninger hvad det angår.
Entusiasternes fornemste hensyn må være, ikke at komme i vejen for trafikkens afvikling eller være til gene for personalets arbejde. Dét har man i højeste grad været hvis man foranlediger en lkf. til at tude i fløjten som alt andet end en venlig hilsen :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

låst
2477 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af MY1146, 22/5 2012, 22:53 (4366 dage siden) @ caprani

Lad os lige gøre det helt klart en gang for alle. Kurset "Pas på, på banen" er det eneste kursus der giver adgang til spor på op til 4 meter til tætteste skinne (naturligvis med sikkerhedsbeklædning). Folk uden dette kursus skal holde sig bag hegn, og så kan sikkerhedsvest være sikkerhedsvest!.

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

låst
2411 visninger
Avatar

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af Jens, 30 cm bag skærmen, 23/5 2012, 12:04 (4366 dage siden) @ Woodi

Og det koster kassen.. :(

http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelID=13623

Og så skal man vel have en relation til DSB eller Bdk, før man kan tage kurset?

Med venlig hilsen
Jens

låst
2306 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af jaer, 23/5 2012, 15:23 (4366 dage siden) @ Woodi

Husk så også, at hvis man har "Pas på, på banen"-kortet, så må det kun anvendes til færden, hvis man har et ærinde på banenes område; og her tæller fotografering i hobbyøjemed nok ikke som gyldigt ærinde.

/Jan

låst
2303 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af jaer, 22/5 2012, 21:41 (4366 dage siden) @ L.H. Jensen

Det vil nu også være rart, hvis personalet på udflugtstogene så ville tage vestene af i de områder, hvor de ikke er påkrævet, eksempelvis førerrum. Det ser skrækkeligt ud med de orange farver i et førerrum på en brun MY elle MO.

/Jan

låst
2357 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af Henrik C, Kolding, 22/5 2012, 23:00 (4366 dage siden) @ jaer

Det vil nu også være rart, hvis personalet på udflugtstogene så ville tage vestene af i de områder, hvor de ikke er påkrævet, eksempelvis førerrum. Det ser skrækkeligt ud med de orange farver i et førerrum på en brun MY elle MO.

skal vi så køre rundt i bar mave....:-D

--
mvh. Henrik C

låst
2310 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af Jens MO-Møller @, 22/5 2012, 23:56 (4366 dage siden) @ Henrik C

Hellere dèt end de rædselsfulde gule veste, men det næste bliver vel, at alt materiel skal bemales med gule advarselsfarver og med sorte striber; tillige udstyres med roterende blink, for jernbanetrafik er jo farligt! Måske man også skulle indføre den lidt hysteriske brug af fløjten ligesom i USA; der skal herefter fløjtes for hver 500 meter tilbagelagt strækning; selvfølgelig både dag og nat og uanset om det er i storbyer, for banen er bare så farlig, at der altid skal advares og varskoes, for hvis nu en ensom kat har forvildet sig ud på banelegemet, skal den selvfølgelig skræmmes væk!

Venlig hilsen

Jens Møller

låst
2329 visninger

Tog fotografering - refleksvest, en forbandelse ...

af QpoX ⌂, 23/5 2012, 13:02 (4366 dage siden) @ Henrik C

Det vil nu også være rart, hvis personalet på udflugtstogene så ville tage vestene af i de områder, hvor de ikke er påkrævet, eksempelvis førerrum. Det ser skrækkeligt ud med de orange farver i et førerrum på en brun MY elle MO.


skal vi så køre rundt i bar mave....:-D

Nudist ture! :-D

låst
2210 visninger

Tog fotografering, i udlandet!

af Peter M. Thomsen, 21/5 2012, 19:20 (4367 dage siden) @ Niels Munch

Hej alle
Fine retningslinier, de er næsten ens i England og i Tyskland,
(bortset fra sproget:-D)
Ingen veste, Er det også det også gældende i DK:-)
Peter

låst
2636 visninger

Tog fotografering, i udlandet!

af Jakob Christensen, 21/5 2012, 20:33 (4367 dage siden) @ Peter M. Thomsen

Har af og til brugt en ganske alm refleks vest fra bilen, når jeg har stået på f.eks en bro, eller en mark i nærheden af banen..

Især på broerne er det for egen sikkerheds skyld, for at de biler der passere ser een, men egentligt også for at sige til lkf jeg er ikke ude på selvmord - tvivler nemlig på et menneske der er så langt ude tager en vest på inden..

På Sylt ( Sild ) er jeg ligefrem blevet opfordret til at have en vest på af personalet.. Så der er delte meninger inden for jernbaneverden, hvad de helst vil

Jakob

låst
2490 visninger

Positive oplevelser fra Frankrig

af Lars W.B. ⌂ @, 21/5 2012, 19:40 (4367 dage siden) @ Niels Munch

Sidste år var jeg en tur rundt omkring i Frankrig, og tog masser af billeder fra mange forskellige steder, bl.a. både ved baner i det fri, og også på ganske mange stationer. I første omgang var jeg lidt skeptisk i forhold til at bevæge mig ud på perronerne; måske krævedes der billet..?

Men jeg havde kun gode oplevelser, og jeg vil lige fremhæve en særlig!

Jeg befandt mig på Dreux banegård (Ca. 60km vest for Paris, ca. størrelsesordenen Roskilde st.) hvor der holdt mange interessante ting, heriblandt sådan noget som dette:

[image]

Efter at have taget dette billede, begav jeg mig gennem gangtunnellen under sporene, over på den perron, der ligger til venstre, ude af billedet. Da jeg kom op, var en hel hoben politibetjente, og tilsyneladende en håndfuld anholdte på vej ud af det holdende tog, og en af de betjente som ikke havde hænderne fulde, spurgte hvad mit ærinde var. Jeg svarede at jeg fotograferede tog i hobby-øjemed... Han smilede og bad mig flinkt, om bare at holde afstand til deres politivirksomhed... Jeg gik derfor bare videre ned mod den sydvendte ende af toget, for at fotografere det...

Dette blev resultatet(Ikke noget særligt fotografisk værk, men det er en del af anekdoten ;-) -Bemærk politifolkene henne ved trappen til gangtunnellen):

[image]

Men minsandten om ikke det viste sig at der sad en lokofører, inde bag ruderne, som man ikke kunne se igennem pga. solens reflektion...! Han kom ud i fuld firspring, og jeg tænkte "Åh pokkers, nu bliver han gal", men nej! -Han opfordrede mig ivrigt til, at komme ind, og tage nogle interiørbilleder! -Det blev bl.a. til følgende:

[image]

-Min pointe er altså bare, at jeg kun kan berette om gode erfaringer fra Frankrig... :-)

låst
3330 visninger

Frankrig - detalje som er aldeles udenfor emnet ...

af L.H. Jensen, 21/5 2012, 20:36 (4367 dage siden) @ Lars W.B.

Sidste år var jeg en tur rundt omkring i Frankrig, og tog masser af billeder fra mange forskellige steder, bl.a. både ved baner i det fri, og også på ganske mange stationer. I første omgang var jeg lidt skeptisk i forhold til at bevæge mig ud på perronerne; måske krævedes der billet..?


[image]

-Min pointe er altså bare, at jeg kun kan berette om gode erfaringer fra Frankrig... :-)

Bemærk det særlige franske - men geniale - transportable mærke for "togvejens endepunkt" ...!

Mvh
LHJ

låst
2538 visninger
Avatar

Frankrig - detalje som er aldeles udenfor emnet ...

af Henrik Thomsen ⌂, Holte, 21/5 2012, 22:38 (4367 dage siden) @ L.H. Jensen

Sidste år var jeg en tur rundt omkring i Frankrig, og tog masser af billeder fra mange forskellige steder, bl.a. både ved baner i det fri, og også på ganske mange stationer. I første omgang var jeg lidt skeptisk i forhold til at bevæge mig ud på perronerne; måske krævedes der billet..?


[image]

-Min pointe er altså bare, at jeg kun kan berette om gode erfaringer fra Frankrig... :-)


Bemærk det særlige franske - men geniale - transportable mærke for "togvejens endepunkt" ...!

Mvh
LHJ

Ja, dem brugte de jo også herhjemme. Her et "sækkevogns-S-mærke" i Fredericia i 1984.

[image]

Hilsen
Henrik

--
[image]

låst
2546 visninger

Positive oplevelser fra Frankrig

af Woodi, 21/5 2012, 20:55 (4367 dage siden) @ Lars W.B.

Jeg har også kun positive ord at tilføje om Frankrig.
Har kun mødt én emsy personalie som påtalte, at jeg skulle sætte en trafikfare vest på mit stativ så man ikke snublede ind i dette, tout cela était. ;-)
Et godt råd er også, at når man fotograferer på broer - at man aldrig står over den skinne man fotograferer i kørselsretningen, men helst i midten eller modsatte side, det indikerer respekt for lokoførens arbejde.

--
[image]

låst
2557 visninger

Tog fotografering, i udlandet!

af caprani ⌂, København, 22/5 2012, 11:23 (4367 dage siden) @ Niels Munch

Jeg var i Irland (Eire) som musiker tilbage i 2007, og både på Galway Station samt Euston Station i Dublin henvendte jeg mig hos stationsforstanderen med mit lille kamera og kundgjorde, at jeg var jernbaneenthusiast fra Danmark og meget interesseret i både stationerne, materiellet og hvordan de gjorde tingene. I Galway f.eks var der vist egentlig perronbillet-tvang (eller også havde man simpelthen ikke noget at gøre på perronen, medmindre man skulle med toget). Jeg fik dog efter andægtigt at have afventet stationsforstanderens løsning af en tjenstlig opgave, uden problemer lov at gå derud. En sludder med en venlig lkf. om Class 201 fik jeg også mens han afventede afgang.

De Irske jernbanefolk var alle yderst venlige og imødekommende,og jeg fik lov at færdes steder der var "på kanten" hvis jeg "højtideligt lovede ikke at komme tættere på end det".

Det er faktisk utroligt så venlige og imødekommende folk er, også i den risikofyldte og stressede jernbaneverden, hvis man formidler at man respektfuldt og seriøst interesserer sig for deres arbejde.

Jeg ville i alle tilfælde, ligegyldigt hvor, blot spørge en person jeg kunne formode var inde i tingene. Det sparer en for at lede efter regler på fremmede sprog, overse samme, og muligvis få bøvl med jernbanefolk eller sågar politi. :-D

--
Bedste hilsner......

-Klaus

[image][image]

låst
2430 visninger

Tog fotografering, i udlandet!

af Hedegaard, 21/5 2012, 22:33 (4367 dage siden) @ Søren Jakobsen

Jeg har fotograferet meget i Østeuropa, og der er der visse steder hvor fotografering ikke er acceptabelt.
I Hviderusland havde jeg nær mistet mit kamera fordi to betjente havde set sig ondt på mig, og i et andet tilfælde fik jeg at vide, at jeg gerne måtte tage billeder såfremt jeg betalte betjentene for det, hvilket i så fald ville have kostet mig omkring 200 kr. og det synes jeg dog ikke de billeder var værd.

I Balkan har jeg også oplevet en del problemer.
En generel regel i Østeuropa er ALDRIG at filme ved grænsestationer. Selv de steder hvor der ikke engang er grænsekontrol mere er de lokale betjente fuldkommen hysteriske hvis man tager et kamera op af tasken.

Det er dog langt fra alle østlandende som er sådan.
Jeg har utrolig positive erfaringer fra Tjekkiet og ISÆR Ungarn.
Man skulle nærmest tro at ungarne dyrkede jernbanen som nationalsport. Der var nærmest jernbanefotografer overalt. På banegårdene i Budapest oplevede jeg tit, at hvis man gik helt ud til enden af perronerne, så sad der gerne et par herre med medbragte klapstole og madpakker, som ventede på at få et billede af det næste internationale tog. :-D

låst
2536 visninger

Tog fotografering, i udlandet!

af MY1146, 21/5 2012, 23:51 (4367 dage siden) @ Søren Jakobsen

Selv hos visse jernbaneselskaber er der regler omkring fotografering. Hos Arriva skal man søge om skriftlig tilladelse til at måtte fotografere eller optage film på Arrivas stationer:

Kilde: http://www.arrivatog.dk/om-arriva-tog/billeder

--
Mange hilsner fra Jacob
Lokomotivfører
[image][image]

låst
2602 visninger
Avatar

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/5 2012, 08:43 (4367 dage siden) @ MY1146

"Ønsker du at tage billeder eller optage film på Arrivas stationer (...), skal du indhente forudgående skriftlig tilladelse af Arriva Tog A/S."

Hjemmel?

At Arriva Tog A/S skriver det på sin hjemmeside, er ikke nok.

Jeg er ikke i tvivl om, at Arriva kan bestemme, at der ikke må fotograferes i Arriva Tog A/S' tog eller inde i de DSB-bygninger, som Arriva Tog A/S midlertidigt har rådighed over, så længe deres kontrakt er i kraft.

Til gengæld er jeg sikker på, at Arriva Tog A/S ikke kan forbyde nogen som helst, at stille sig op på en perron på en Arriva-"station" og optage alle de billeder til privat brug, som man måtte have lyst til. Perronerne er ikke Arrivas men Banedanmarks.

Men som sædvanligt lader jeg mig gerne retlede - hvilket dog vil fordre en rygende pistol og ikke bare en omgang "jeg synes" eller "jeg tror".

Med forudrettet hilsen

Thomas Boberg Nielsen

låst
2684 visninger
Avatar

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 22/5 2012, 13:25 (4367 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Med forudrettet hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg retter lige mig selv: "forudrettet" rettes til "forurettet"

Med rettet hilsen

Thomas Boberg Nielsen

låst
2550 visninger

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af Søren Jakobsen, Randers, 22/5 2012, 16:32 (4366 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Men som sædvanligt lader jeg mig gerne retlede - hvilket dog vil fordre en rygende pistol og ikke bare en omgang "jeg synes" eller "jeg tror".

Inten virksomhed kan forbyde fotografering på et FRIT offentligt tilgængligt sted, om et tog er "et FRIT offenligt tilgengæld sted" er jeg i tvivl om, men det vil jeg tro, og det skal jeg nok lige undersøge. Stationer og ligenede er indiskutabelt FRIT offenligt tilgænglige steder. Der er domspraksis der understøtter overstående, i dette tilfælde handlede det om fotografering i et butik/stormagasin, men dommen understøtter overstående.

låst
2447 visninger

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af KimC, 22/5 2012, 21:54 (4366 dage siden) @ Søren Jakobsen

Danmarks Journalistforbund har en vejledning her som gælder fotografering i almindelighed, men også når der er personer tilstede (Privatlivets fred).

http://journalistforbundet.dk/filer/dj/dokumenter/pjecer/freelance/fotografering_og_pri...

Ud fra den vejlednng er jernbanevogne og fly "ikke frit tilgængelig" - jeg går ud fra at det er underforstået jernbanevogne og flys interiør.

låst
2359 visninger

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af Niels Karsdorp, 22/5 2012, 17:02 (4366 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

I only have positive experience with Arriva in Varde. A traindriver must have
seen me taking photographs, as he changed the destinationdisplay of the train
to "København". I liked that.

Last month I have had no problems taking photographs at railwaystations in
Ukraine (L'viv, Odessa and Chernihiv) and Belarus (Minsk and Vitebsk).
There was police at the stations, but none of them bothered me.

Niels

låst
2463 visninger

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af Leif Jørgensen, København Ø., 22/5 2012, 17:18 (4366 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen


Til gengæld er jeg sikker på, at Arriva Tog A/S ikke kan forbyde nogen som helst, at stille sig op på en perron på en Arriva-"station" og optage alle de billeder til privat brug, som man måtte have lyst til. Perronerne er ikke Arrivas men Banedanmarks.

Men som sædvanligt lader jeg mig gerne retlede - hvilket dog vil fordre en rygende pistol og ikke bare en omgang "jeg synes" eller "jeg tror".

Hvor meget det hjælper ved jeg ikke, men Lov om Ophavsret siger i det mindste følgende:
§ 24. Stk. 3. Bygninger må frit afbildes.

Så man må ihvertfald godt fotografere stationsbygninger, kommandoposter og lignende uden at spørge. Til gengæld kan vi nok også godt gå ud fra, at paragraffen forudsætter, at man befinder sig et sted, man har lov til at være, og ikke er til gene eller fare for andre eller sig selv.

Med venlige paragraf-hilsner
Leif Jørgensen

låst
2419 visninger

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af L.H. Jensen, 22/5 2012, 17:47 (4366 dage siden) @ Leif Jørgensen


Til gengæld er jeg sikker på, at Arriva Tog A/S ikke kan forbyde nogen som helst, at stille sig op på en perron på en Arriva-"station" og optage alle de billeder til privat brug, som man måtte have lyst til. Perronerne er ikke Arrivas men Banedanmarks.

Men som sædvanligt lader jeg mig gerne retlede - hvilket dog vil fordre en rygende pistol og ikke bare en omgang "jeg synes" eller "jeg tror".


Hvor meget det hjælper ved jeg ikke, men Lov om Ophavsret siger i det mindste følgende:
§ 24. Stk. 3. Bygninger må frit afbildes.

Så man må ihvertfald godt fotografere stationsbygninger, kommandoposter og lignende uden at spørge. Til gengæld kan vi nok også godt gå ud fra, at paragraffen forudsætter, at man befinder sig et sted, man har lov til at være, og ikke er til gene eller fare for andre eller sig selv.

Med venlige paragraf-hilsner
Leif Jørgensen

Lad os lige se tiden an en dag eller to - der kunne jo ske at være en korrektion på vej ...
Mvh
LHJ

låst
2537 visninger
Avatar

Fotografering på Arriva Tog A/S' "stationer"

af Ty2 406 ⌂, 22/5 2012, 22:59 (4366 dage siden) @ Leif Jørgensen

Hej Alle.

I Danmark er al fotografering til privat brug ved jernbanerne tilladt, så længe det foregår fra offentligt tilgængeligt areal. Det vil sige perroner, broer, vejsider ex.ex. Man skal selvfølgelig overholde den skiltning der er lokalt. Banehegn må naturligvis heller ikke krydses.

I jernbaneloven § 19 stk2 afsnit 2 står der ganske tydeligt hvilke regler der er.

§ 19. Jernbaneområde omfatter
1) banelinjer med tilhørende skråninger, banketter, grøfter, broer og andre anlæg,
2) stationernes område,
3) tog og andre jernbanekøretøjer samt
4) forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder.
Stk. 2. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters
tilladelse må ingen

1) færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for
offentligheden, eller
2) tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller
til undervisningsbrug
, foretage indsamlinger, omdele tryksager eller lignende på
jernbaneområdet.

Jeg kan nu heller ikke forstå denne diskussion. For i langt de fleste tilfælde står man jo et stykke fra banen, for at få sit billede, altså på offentligt areal. Så bryder man jo ikke loven. Allerhøjest kan man få en balle af den lokale bondemand, fordi man stå på hans markvej. Men den er vel til at leve med.

Jeg har rejst til flere lande i Østeuropa og Asien for at fotograferet jernbaner. Jeg har aldrig haft problemer, allerhøjest noget hovedrysten over endnu en idiot.

Hilsen Peter

låst
2348 visninger

Loven stiller Arriva stærkt

af Ole Stuhr Hansen, 23/5 2012, 12:12 (4366 dage siden) @ Ty2 406

Hej Alle.

I Danmark er al fotografering til privat brug ved jernbanerne tilladt, så længe det foregår fra offentligt tilgængeligt areal. Det vil sige perroner, broer, vejsider ex.ex. Man skal selvfølgelig overholde den skiltning der er lokalt. Banehegn må naturligvis heller ikke krydses.

I jernbaneloven § 19 stk2 afsnit 2 står der ganske tydeligt hvilke regler der er.

§ 19. Jernbaneområde omfatter
1) banelinjer med tilhørende skråninger, banketter, grøfter, broer og andre anlæg,
2) stationernes område,
3) tog og andre jernbanekøretøjer samt
4) forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder.
Stk. 2. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters
tilladelse må ingen

1) færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for
offentligheden, eller
2) tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller
til undervisningsbrug
, foretage indsamlinger, omdele tryksager eller lignende på
jernbaneområdet.

Men du glemmer at læse lidt længere ned i lovteksten. Af paragraf 21 fremgår det, at f.eks. Arriva er i sin gode ret til at smide fotografer ud, om nødvendigt ved politiets hjælp:

§ 21. Enhver, der søger adgang til eller opholder sig på en jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters område, skal rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som af virksomheden er bekendtgjort ved opslag på virksomhedens område eller på anden hensigtsmæssig måde.

Stk. 2. Enhver, der overtræder bestemmelserne i § 19, stk. 2, § 20 og § 21, stk. 1, kan af virksomhedens personale udvises, om fornødent udsættes, fra virksomhedens område.

Stk. 3. Politiet skal efter anmodning bistå virksomhederne i håndhævelsen af virksomhedernes ordens- og sikkerhedsbestemmelser.

låst
2432 visninger
Avatar

Loven stiller Arriva stærkt, men ikke på perronerne

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 23/5 2012, 12:22 (4366 dage siden) @ Ole Stuhr Hansen

Hej Alle.

I Danmark er al fotografering til privat brug ved jernbanerne tilladt, så længe det foregår fra offentligt tilgængeligt areal. Det vil sige perroner, broer, vejsider ex.ex. Man skal selvfølgelig overholde den skiltning der er lokalt. Banehegn må naturligvis heller ikke krydses.

I jernbaneloven § 19 stk2 afsnit 2 står der ganske tydeligt hvilke regler der er.

§ 19. Jernbaneområde omfatter
1) banelinjer med tilhørende skråninger, banketter, grøfter, broer og andre anlæg,
2) stationernes område,
3) tog og andre jernbanekøretøjer samt
4) forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder.
Stk. 2. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters
tilladelse må ingen

1) færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for
offentligheden, eller
2) tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller
til undervisningsbrug
, foretage indsamlinger, omdele tryksager eller lignende på
jernbaneområdet.

Men du glemmer at læse lidt længere ned i lovteksten. Af paragraf 21 fremgår det, at f.eks. Arriva er i sin gode ret til at smide fotografer ud, om nødvendigt ved politiets hjælp:

§ 21. Enhver, der søger adgang til eller opholder sig på en jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters område, skal rette sig efter de forskrifter til opretholdelse af orden og sikkerhed, der meddeles af virksomhedens personale, eller som af virksomheden er bekendtgjort ved opslag på virksomhedens område eller på anden hensigtsmæssig måde.

Stk. 2. Enhver, der overtræder bestemmelserne i § 19, stk. 2, § 20 og § 21, stk. 1, kan af virksomhedens personale udvises, om fornødent udsættes, fra virksomhedens område.

Stk. 3. Politiet skal efter anmodning bistå virksomhederne i håndhævelsen af virksomhedernes ordens- og sikkerhedsbestemmelser.

Se, se. Det bliver mere og mere interessant. Kontrakten mellem Transportministeriet og Arriva Tog A/S fylder 379 sider. Så vidt jeg umiddelbart kan se, har Arriva Tog A/S lejet stationsbygningerne, men ikke perronerne. Dette betyder, at perronerne stadig er Banedanmarks. Og Banedanmark skriver ingen steder, at man ikke må befinde sig på Banedanmarks perroner og fotografere til privat brug.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

låst
2387 visninger

Loven stiller Arriva stærkt, så SPØRG dog!

af Steff, 23/5 2012, 12:46 (4366 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Go´eftermiddag til alle (ingen nævnt ingen glemt) med interesse i "fænomenet" fotografering, hér hos Arriva.

Som næsten alle tråde hér på Forum, har alle sine meninger og fortolkninger om ALT, også det juridiske og især fortolkningen af disse, uden at være juridisk kyndige (ikke ondt ment overhovedet, men engang imellem lidt trættende:-( ).

Hvorfor ikke starte med at fremsende et spørgsmål til Arriva, der jo er omfattet af offentlighedsloven m.h.t. besvarelse, om HVORFOR de skriver som de gør og ikke mindst om deres udlægning. Der ER jo en årsag til det de skriver.
De fleste BST kan efter behov strammes, men IKKE lempes uden tilladelse.

Jeg ved godt at det er for nemt at spørge direkte, men engang imellem kunne det måske hjælpe på forståelsen og ikke mindst afklaringen af dette åbenbart meget essentielle spørgsmål.

Ønsker alle en god dag!

--
Steffen Dresler

låst
2344 visninger
Avatar

Loven stiller Arriva stærkt, så SPØRG dog!

af T. Rithmester ⌂, Struer, 23/5 2012, 13:27 (4366 dage siden) @ Steff

Jeg ved godt at det er for nemt at spørge direkte, men engang imellem kunne det måske hjælpe på forståelsen og ikke mindst afklaringen af dette åbenbart meget essentielle spørgsmål.

Det er netop gjort :-)
Så bliver det jo spændende, at se hvad Arriva svarer :-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

låst
2328 visninger
Avatar

Loven stiller Arriva stærkt, så SPØRG dog!

af T. Rithmester ⌂, Struer, 24/5 2012, 16:52 (4364 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg ved godt at det er for nemt at spørge direkte, men engang imellem kunne det måske hjælpe på forståelsen og ikke mindst afklaringen af dette åbenbart meget essentielle spørgsmål.


Det er netop gjort :-)
Så bliver det jo spændende, at se hvad Arriva svarer :-)

Tilladelse skal der til.
Men denne burde ikke være noget problem at få ;-)

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

låst
2259 visninger

Loven stiller Arriva stærkt, så SPØRG dog!

af Henrik Hansen ⌂, Vejen, 24/5 2012, 17:03 (4364 dage siden) @ T. Rithmester

Jeg ved godt at det er for nemt at spørge direkte, men engang imellem kunne det måske hjælpe på forståelsen og ikke mindst afklaringen af dette åbenbart meget essentielle spørgsmål.


Det er netop gjort :-)
Så bliver det jo spændende, at se hvad Arriva svarer :-)


Tilladelse skal der til.
Men denne burde ikke være noget problem at få ;-)

Tilladelse til hvad ?????

Arriva kan næppe bestemme på Banedanmarks perroner og omkring hvem der færdes på dette offentligt ejede areal og hvad de foretager sig der, så længe det ikke er i strid med jernbaneloven.

Arriva er formodentlig som DSB og Banedanmark 'underlagt' jernbaneloven og skal følge den som andre borgere i dette land. Loven er nu engang vedtaget af folketinget og det er kun dem der kan ændre den - ikke Arriva.

låst
2261 visninger
Avatar

Loven stiller Arriva stærkt, så SPØRG dog!

af T. Rithmester ⌂, Struer, 24/5 2012, 17:16 (4364 dage siden) @ Henrik Hansen

Jeg ved godt at det er for nemt at spørge direkte, men engang imellem kunne det måske hjælpe på forståelsen og ikke mindst afklaringen af dette åbenbart meget essentielle spørgsmål.


Det er netop gjort :-)
Så bliver det jo spændende, at se hvad Arriva svarer :-)


Tilladelse skal der til.
Men denne burde ikke være noget problem at få ;-)


Tilladelse til hvad ?????

Arriva kan næppe bestemme på Banedanmarks perroner og omkring hvem der færdes på dette offentligt ejede areal og hvad de foretager sig der, så længe det ikke er i strid med jernbaneloven.

Arriva er formodentlig som DSB og Banedanmark 'underlagt' jernbaneloven og skal følge den som andre borgere i dette land. Loven er nu engang vedtaget af folketinget og det er kun dem der kan ændre den - ikke Arriva.

Af mailen fra Arriva fremgår det, at jeg gerne må tager billeder på Arriva's stationer og af Arriva's tog.
Der medsendes så en tilladelse til undertegnede hvoraf det fremgår at jeg med tilladelse fra Arriva's kommunikationsafdeling må tage billeder, forudsat jeg tager hensyn til personale og passagere etc.
Da Arriva medsender mig denne tilladelse, ja så går jeg da ud fra at der netop kræves tilladelse. Ellers er der vel ingen grund til at give mig tilladelse.

--
Med venlig hilsen

Thomas D. Rithmester

låst
2260 visninger

Loven stiller Arriva stærkt, så SPØRG dog!

af Erik Kjærgaard, 24/5 2012, 21:27 (4364 dage siden) @ T. Rithmester

Tjah, hvad kan man sige dertil....

Jeg har ikke som De antyder Arriva har adgang til at konstatere, om De opholder Dem lovligt i Danmark. Kan være illegal invandrer, eftersøgt og hvad ved jeg....

Men, såfremt De ikke måtte være i strid med nogen Dansk lovgivning, kan jeg give Dem tilladelse til at færdes i Danmark på ganske lovlige vilkår som øvrige danske borgere. Så god fototur.

Hvad problemet med at tage billeder fra offentlige steder. er mig stadig ganske uforståeligt.... Men, nu er jeg jo heller ikke statsminister i Danmark. Så det...

låst
2230 visninger

Loven stiller Arriva stærkt, så SPØRG dog!

af Svend, 24/5 2012, 21:46 (4364 dage siden) @ T. Rithmester

Næste du gang vil tage billeder til privat brug af - bare som eksempel - København Rådhus, vil du da bede om en fototilladelse hos magistraten? Eller ved fotografering af den lokale kirke hos kirkekontoret eller sognepræsten?

--
Svend

låst
2249 visninger
Avatar

Der må fotograferes privat på Banedanmarks perroner

af Thomas Boberg Nielsen ⌂, Spor 44, Godsbanen, Aalborg, 24/5 2012, 17:09 (4364 dage siden) @ T. Rithmester

Tilladelse skal der til.

Næh, nej. Uanset hvad Arriva Tog A/S måtte mene eller tro.

Jeg gentager lige mig selv:

Perronerne på de strækninger, hvor Arriva Tog A/S kører, er stadig Banedanmarks. Og Banedanmark skriver ingen steder, at man ikke må befinde sig på Banedanmarks perroner og fotografere til privat brug.

Loven skelner klart mellem jernbanevirksomhed og infrastrukturforvalter. Arriva Tog A/S kan i egenskab af jernbanevirksomhed og med loven i hånd fastsætte retningslinier for den del af jernbaneområdet, som er Arriva Tog A/S' område. Men perronerne er ikke en del heraf.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

låst
2267 visninger

Loven stiller Arriva stærkt, men ikke på perronerne

af h087 ⌂, køge, 23/5 2012, 13:04 (4366 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Hej alle

ganske interessant som tb-n skriver
der er regler, love og fortolkninger og meninger

men kan da huske at i gamle dage skulle man have ærinde på stationen for at opholde sig der. Det var både station og perron, dvs at man skulle enten købe billet, eller til og fra rejse med toget, og skulle man på perronen var der jo nogen steder perronbillet, fx København og andre steder - og har da også set opslag og skilte derom - kan så ikke lige huske den korrekte tekst på dem. Men er den regel/lov bortfaldet

Endvidere var stationer og perroner mm jo i gamle dage jo DSB område - men om det hedder, DSB, bane Danmark, Arriva eller noget helt fjerde er jo egentligt ligegyldig - loven siger at man skal rette sig efter personalets henvisninger - og er perroner offentlig område? - eller gælder ærinderegel her - ?? det er jo lidt af et spørgsmål -

men kan da fortælle at jeg ikke har haft problemer med at opholde mig på DSB område, da jeg altid fik/får fat på en der kunne give mig tilladelse til at færdes der efter de regler og henvisninger der nu måtte være, en enkelt gang har jeg oplevet i Odense at efter at have indhentet tilladelse fra fungerende på stationen var over på godsterrænget og sondere ( det var lørdag så der var ingen aktivitet, hvor jeg blev antastet af en lidt "sur" DSB ansat der ville smide mig ud, hvor så jeg fortalte ham at jeg havde fået tilladelse fra fungerende - det huede ham ikke - men han gik lidt fnysende - men som sagt - det har været den eneste gang hvor jeg har oplevet en "lidt sur" DSB ansat - ellers må jeg sige at de er flinke og hjælpsomme når man henvender sig først.
En anden ting i den forbindelse er at jeg har oplevet at hævekortet eller billetautomaten ikke har virket - og der har jeg altid henvendt mig til togpersonalet før jeg steg på toget og forklaret mig - og det har aldrig givet problemer - højest nogle "gratis" rejser

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087- h087@hotmail.dk

låst
2383 visninger

Tog fotografering i ARRIVA land

af Svend, 22/5 2012, 23:18 (4366 dage siden) @ MY1146

Der er ARRIVA helt galt paa den. De kan ikke underkende Jernbaneloven som siger noget andet. Har ARRIVA i det hele taget egne stationer, bortset fra Vestbanen.....

--
Svend

låst
2367 visninger

Tog fotografering i ARRIVA land

af Niels Munch, 23/5 2012, 08:23 (4366 dage siden) @ Svend

Har ARRIVA i det hele taget egne stationer, bortset fra Vestbanen.....

Øhh, tilhører de ikke infrastrukturselskabet Vestbanen A/S ??

M.v.h.
Niels

låst
2353 visninger

Tog fotografering i ARRIVA land

af Poul Andersen @, 23/5 2012, 10:26 (4366 dage siden) @ Niels Munch

Har ARRIVA i det hele taget egne stationer, bortset fra Vestbanen.....


Øhh, tilhører de ikke infrastrukturselskabet Vestbanen A/S ??

M.v.h.
Niels

JO !.

Mvh.
Poul.

låst
2319 visninger

Tog fotografering i ARRIVA land

af Svend, 23/5 2012, 10:40 (4366 dage siden) @ Niels Munch

Du har ret. Loven gælder overalt - vi tager lige lovteksten en gang mere:

19. Jernbaneområde omfatter

1) banelinjer med tilhørende skråninger, banketter, grøfter, broer og andre anlæg,

2) stationernes område,

3) tog og andre jernbanekøretøjer samt

4) forpladser og adgangsveje til stationer og jernbanefærgesteder.

Stk. 2. Uden den pågældende jernbanevirksomheds eller infrastrukturforvalters tilladelse må ingen

1) færdes eller lade dyr færdes på de dele af jernbaneområdet, som ikke er åbne for offentligheden, eller

2) tage ophold i erhvervsøjemed, optage film eller fotografere i erhvervsøjemed eller til undervisningsbrug, foretage indsamlinger, omdele tryksager eller lignende på jernbaneområdet.

--
Svend

låst
2373 visninger

Tog fotografering i ARRIVA land

af Søren Jakobsen, Randers, 23/5 2012, 14:08 (4366 dage siden) @ Svend

I læser loven som fanden læser biblen, uden juridisk kendskab giver lov-henvisninger ikke meget mening, der kan sagtens være en anden lov der også er relevant på området!

låst
2310 visninger

Tog fotografering i ARRIVA land

af Svend, 24/5 2012, 21:05 (4364 dage siden) @ Søren Jakobsen

Hvilken? Jernbaneloven er vel jernbaneloven og gælder for de områder, den er vedtaget. Ellers hører alting da op (lige nu taler vi blot ophold og almindelig fotografering). Men det er klart, at anden lovgivning også gælder på jernbanens område, f eks straffeloven.

Vi er nok ikke jurister ret mange af os, men lovene skulle da gerne være skrevet, så også almindelige mennesker kan forstå (og efterleve) dem.

--
Svend

låst
2223 visninger

Tog fotografering i ARRIVA land

af Søren Jakobsen, Randers, 24/5 2012, 21:43 (4364 dage siden) @ Svend

Vi er nok ikke jurister ret mange af os, men lovene skulle da gerne være skrevet, så også almindelige mennesker kan forstå (og efterleve) dem.

Men det er den jo ikke, det er derfor man ikke kan blive jurist på AMU-centeret!

låst
2217 visninger
Avatar

Tog fotografering, i udlandet!

af Tommy Nilsson ⌂ @, Ringsted, 24/5 2012, 21:59 (4364 dage siden) @ Søren Jakobsen

Nu har alle forummets jurister været tre gange rundt i dette emne - tråden er låst.

--
[image]

låst
2227 visninger

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak