Marcipanbrød (Generelt)
Hei, hvor finnes "Marcipanbrødene" ?
af Knut Ragnar Holme, 28/5 2012, 21:09 (4359 dage siden)
Hei, hvor finnes "Marcipanbrødene" ?
af andersj, Aalborg, 28/5 2012, 21:33 (4359 dage siden) @ Knut Ragnar Holme
AHJ ML 5206 findes hos Limfjordsbanen i Aalborg. Bliver brugt til at køre Aalborg-Skørping i juli/august. www.limfjordsbanen.dk
af Nicolai Pulkkinen, sjælland, 28/5 2012, 21:38 (4359 dage siden) @ Knut Ragnar Holme
Hej Knut
NJSV har 2 stk marcipanbrød GDS L1 OG HFHJ M8 lige hvor de står ved jeg ikke
ØSJK har 1 stk marcipanbrød LJ m32 som står i Køge hvor du også kan se en Rulleskøjte
Vsvt har 1 stk Marcipanbrød OHJ 24 under reparation i Høng
her er et link til opstart af LJ m32 http://www.youtube.com/watch?v=ighVLWHr9NM
det er ihvertfald det vi har på Sjælland
med venlig hilsen Nicolai
--
Med Venlig Hilsen
Nicolai
af Knut Ragnar Holme, 31/5 2012, 20:12 (4356 dage siden) @ Nicolai Pulkkinen
Takk for alle svar og all info !
af jiko, 28/5 2012, 21:39 (4359 dage siden) @ Knut Ragnar Holme
Hej.
Så vidt jeg husker befinder de sig følgende steder.
1 stk. i Ålborg.
2 stk. i Fåborg/Pejrup.
2 stk. i Græsted.
1 stk. i Lunderskov.
1 stk. i Køge/Padborg.
1 stk. i Bryrup.
1 stk. i Høng.
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 28/5 2012, 21:42 (4359 dage siden) @ Knut Ragnar Holme
redigeret af Claus E. Hansen, 28/5 2012, 22:07
Sydfynske Veteranjernbane i Fåborg på Sydfyn har to stk.;
VLTJ ML 12 der er aktiv i driften.
OHJ DL 39 der ikke er i drift.
Endelig har Østsjællandske Jernbaneklub i Køge lige købt LJ M 32, der har tilhørt Contec. Den er i drift.
Alle Marcipanbrød er bevarede, der er ikke hugget nogen op.
Og man bør da ved samme lejlighed nævne at Limfjordbanen i Ålborg jo har SB M 6 i stald også, der er et "lille" Marcipanbrød.
De fortjener da klart en artikel.
Mvh
Claus
--
af Jens MO-Møller , 28/5 2012, 22:07 (4359 dage siden) @ Claus E. Hansen
Alle 9 marcipanbrød blev leveret i 1952. De 8 af dem blev leveret med to turboladede MO-motorer, 6.185 CA, mens HHJ DL 11 blev leveret uden turboladere og yder således kun 2 X 250 HK mod de turboladedes 2 X 375 HK.
I midten af firserne blev Lollandsbanens to marcipanbrød, M 31 og M 32 hos Frichs i Århus ombygget med nye motorer. M 31 fik een stor 8-cyl. 8.185 ACUS motor, som i lokomotivet yder ca. 800 HK. Samme motor findes/fandtes som hjælpemotor i mange færger og i en del af Søværnets skibe. Den tidl. Helsingør færge, Holger Danske, som pt. sejler med farligt gods i Rødby, har fire af disse motorer som hoveddiesler.
M 32 blev i modsætning til M 31 forsynet med to 3-cyl. 3.185 ACUS motorer, som hver yder 375 HK, altså det samme som een enkelt MO-motor med turbo yder. Begge typer indbyggede motorer blev tillige udstyret med Woodward regulator i stedet for den opr. af Frichs fabrikat.
Venlig hilsen
Jens Møller
af Steff, 28/5 2012, 22:10 (4359 dage siden) @ Claus E. Hansen
Kære Claus m. fl.!
Artiklerne om Frichs firkantede er skrevet, så man behøver faktisk ikke at "genopfinde" historien, men mindre der selvfølgelig er noget nyt at tilføje det historiske. Her mener jeg driften dengang og ikke veteran/museums lokomotiverne.
Her er et par eksempler, hvis man ønsker at vide noget mere om Bays diesler.
"Motormateriellet fra Frichs og Scandis 1932 - 1978, Motormateriel nr. 7, Banebøger 2009, ISBN 97887-91434-23-5 og flere artikler om samme lokomotiver i tidsskriftet "Lokomotivet", bl.a. nr. 42/1995, "Hvordan så de ud, Marcipanbrød".
Nå, ja, det er vel nyt, at et af LJ´s gamle Marcipanbrød er blevet solgt til ØSJK i Køge. Det er vel nok den sidste driftsmaskine, der er blevet solgt.
LJ M32 med kedelvogn fra Nakskov til Nykøbing i Maribo engang i sommeren 1967.
Frichs hovedtegning nr. 301L-1020, arkiv Lokomotivet.
Fortsat - forhåbentlig - god aften til alle.
--
Steffen Dresler
af Ove, Struer, 29/5 2012, 08:12 (4358 dage siden) @ Steff
Og hvis man har læst de bøger ved man at "De firkantede" og "Marcipanbrøddene" er to forskellige lokomotivtyper.
af Steff, 29/5 2012, 08:18 (4358 dage siden) @ Ove
Go´morn Ove!
Ja, det var sku en grov fejl at skrive "firkantet" og billedet og tegningen gjorde yderligere sit til at forvirre læserne. Godt vi har fået det på plads nu
--
Steffen Dresler
af T. Rithmester , Struer, 29/5 2012, 13:00 (4358 dage siden) @ Claus E. Hansen
Sydfynske Veteranjernbane i Fåborg på Sydfyn har to stk.;
VLTJ ML 12 der er aktiv i driften.
Og et billede fra VLTJ tiden kan jeg da byde ind med
VLTJ ML 12 i Vemb, 31. juli 1981.
Fotograf: Gustav Rithmester.
--
Med venlig hilsen
Thomas D. Rithmester
af Peter H, Nærum, 29/5 2012, 14:58 (4358 dage siden) @ T. Rithmester
Hej
Er det et lille rotorblink man kan ane, oppe på taget?
Ellers et dejligt marcipanbrød
Mvh
Peter H
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/5 2012, 20:30 (4358 dage siden) @ T. Rithmester
Her ses VLTJ ML 12 i Fåborg søndag den 13. august 1995, og venter på at køre til Korinth. Der køres fra Kalekovej-perronen. Den eksisterer ikke mere, i dag er der P-plads til et nærliggende supermarked. Postvognen bagved var det faste billetsalg, og som sådanne bliver den brugt den dag i dag, men står nu på et separat spor.
Mvh
Claus
Foto: Claus Hansen
--
af Schack, Odense, 30/5 2012, 00:47 (4358 dage siden) @ Claus E. Hansen
Hej Claus
Det kan godt være at det er mig der husker forkert, men det billede er det ikke fra Østerbrogade i Faaborg?
--
Med venlig hilsen
Peter Schack
af Claus E. Hansen, Silkeborg, 30/5 2012, 08:16 (4357 dage siden) @ Schack
Hej Peter
Du har helt ret. Det er da Østerbrogadeoverkørslen, det er jo også ved at være nogen år siden nu
Mvh
Claus
--
af ozzie, 29/5 2012, 21:15 (4358 dage siden) @ T. Rithmester
HHJ DL 11 i Odense.
HFHJ M8 Græsted.
GDS L 1 Græsted.
LJ M 32 Slagelse. (Contec M 32)
OHJ 24 Høng.
Det er dem jeg lige kunne finde.
Mvh. Ozzie.
af Jens MO-Møller , 29/5 2012, 21:23 (4358 dage siden) @ ozzie
Forhåbentlig er OHJ 24 nu kommet under beskyttende tag i den nye vognhal i Høng, for ellers går nedbrydningen fra vind og vejr stærkt. Tillige ville det også pynte på lokomotivet, hvis man fjernede den ene frontlanterne samt de DSB-agtige slutlys inden opmaling, men lad os nu se hvor kreative de er i Høng! Lokomotivet fortjener virkelig at blive ført tilbage til dets oprindelige udseende!
Venlig hilsen
Jens Møller
af steen møller jensen, 29/5 2012, 21:49 (4358 dage siden) @ Jens MO-Møller
blader lidt ned på denne fb gruppe og så er der et billede af ohj 24 som nok er ret tæt på hvordan det ser ud lige pt i skrivende stund
af steen møller jensen, 30/5 2012, 11:11 (4357 dage siden) @ steen møller jensen
hov kan se jeg glemte linket https://www.facebook.com/#!/groups/262066553866538/
af Jens, 30 cm bag skærmen, 29/5 2012, 22:22 (4358 dage siden) @ ozzie
Her er hvad jeg lige kunne finde frem i mine gemmer
AHJ ML 5206, Mariager 2011
GDS L 1, Hornbæk 2011
VLTJ ML 12 på FFJ M 1216's bogier, Faaborg 2011
Med venlig hilsen
Jens
af Niels Faldborg, Årslev, 30/5 2012, 10:00 (4357 dage siden) @ Jens
Der mangler også SB M8 ,her fotograferet i Vrads 09-05-09
af Morten Beck, Græsted, 31/5 2012, 16:02 (4356 dage siden) @ Niels Faldborg
Jeg troede ikke SB M8 var i revision, men kan tage fejl. Jeg ser at fotoet er fra 2009..
--
Venlig hilsen
Morten Beck
af Jens MO-Møller , 31/5 2012, 21:06 (4356 dage siden) @ Niels Faldborg
Men hvorfor og hvem har fjernet de klædelige banerømmere?
Venlig hilsen
Jens Møller
af Georg Schmidt, 12/6 2012, 10:46 (4344 dage siden) @ ozzie
Et par mere af HHJ DL11.
HHJ DL 11 Århus H 1975.
DL 11 rangerer i Odder 1971.
Mvh
Georg
af 1146Repratør, 2/6 2012, 23:15 (4354 dage siden) @ Knut Ragnar Holme
Gammel møder nyt, eller gør det??
SB M5 (AHJ ML5206) ved maskindepotet i Aalborg d.1/6-12
af trikkeren82, Esbjerg Kommune, 2/6 2012, 23:28 (4354 dage siden) @ 1146Repratør
Er det ikke 3 x veterantog ! ?
--
Med venlig hilsen
Michael
af Per Hauberg, 3/6 2012, 01:52 (4354 dage siden) @ Knut Ragnar Holme
SB M8 på parkeringspladsen i Vrads til veteranbanens 40 års jubilæaum 9.5.2009
Jeg så den ikke i drift ved den lejlighed, billedet råber ikke ligefrem om revisionsdato, så jeg kan hverken be- eller afkræfte talen om hvorvidt brøddet er i revision.