Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Sørgelig historie, ikke mere musik (Generelt)

af Ove, Struer, 31/5 2012, 15:10 (4370 dage siden)

Har i hørt at DSB dropper alle Jernbaneorkestre rundt om i landet? Jeg synes egentlig det er en sørgelig udvikling. Man kan altid spørge om det skal være et transportfirmas opgave at lave musik men Jernbaneorkestrene har nu været en trofast del af alle store stunder ved DSB op gennem tiderne og det er egentlig ikke fordi det har kostet dem de store penge da alle orkestrene har været drevet på "amatørplan".

Jeg synes det er en trist ud(af)vikling. :-(

Sørgelig historie, ikke mere musik

af Fysikeren, 31/5 2012, 15:14 (4370 dage siden) @ Ove

Trist ja. Men DSB skal spare, og det er jo ikke strengt nødvendig del. Ikke engang sikker på, at ret mange danskere ved disse orkestre findes.

Man kan håbe DSB i stedet får gode kontakter til andre orkestre der kan spille jernbane-relateret musik ved diverse begivenheder :)

Sørgelig historie, ikke mere musik

af andersj, Aalborg, 31/5 2012, 16:06 (4370 dage siden) @ Ove

Har i hørt at DSB dropper alle Jernbaneorkestre rundt om i landet? Jeg synes egentlig det er en sørgelig udvikling. Man kan altid spørge om det skal være et transportfirmas opgave at lave musik men Jernbaneorkestrene har nu været en trofast del af alle store stunder ved DSB op gennem tiderne og det er egentlig ikke fordi det har kostet dem de store penge da alle orkestrene har været drevet på "amatørplan".

Jeg synes det er en trist ud(af)vikling. :-(

Ja, vi har desværre fået en direktør der vil tilbage til kernen i DSB. Desværre har han indtil videre fjernet en stor del af kernen i DSB.

Sørgelig historie, ikke mere musik

af Fysikeren, 31/5 2012, 16:16 (4370 dage siden) @ andersj

Jeg synes nu det er ret positivt at man har fået en direktør der vil dyrke kerneforretningen. Fungerer den ikke, kan det hele næppe reddes af et mobilselskabet og en del andre sjove idéer i den retning.

Sørgelig historie, ikke mere musik

af andersj, Aalborg, 31/5 2012, 16:49 (4370 dage siden) @ Fysikeren

Jeg synes nu det er ret positivt at man har fået en direktør der vil dyrke kerneforretningen. Fungerer den ikke, kan det hele næppe reddes af et mobilselskabet og en del andre sjove idéer i den retning.

Kerneforretningen indbefatter åbenbart heller ikke:
DSB Rejsebureau
DSB Billetsalg

Men åbenbart:
7-Eleven

Det er sjovt at der var en masse klager om statstøttet telefonselskab, men der er åbenbart ingen der har noget imod statstøttet butiksdrift med salg af bla. stærk spiritus, rullepapir til hash og tobak generelt, selvom det er forbudt at ryge i DSBs tog.

Sørgelig historie, ikke mere musik

af Fysikeren, 31/5 2012, 16:59 (4370 dage siden) @ andersj

Kerneforretningen indbefatter åbenbart heller ikke:
DSB Rejsebureau
DSB Billetsalg

Men åbenbart:
7-Eleven

Det er sjovt at der var en masse klager om statstøttet telefonselskab, men der er åbenbart ingen der har noget imod statstøttet butiksdrift med salg af bla. stærk spiritus, rullepapir til hash og tobak generelt, selvom det er forbudt at ryge i DSBs tog.

DSB's absolutte inderste kerne er naturligvis selve togene. Det tror jeg vi alle kan blive enige om.

DSB Billetsalg har næppe samme betydning som det havde tidligere. Jeg rejser gerne med toget, men da godt nok utroligt længe siden jeg har købt en billet ved personligt salg. Rejsekort, smartphone-app og billetautomater gør arbejdet for mig (og DSB). Så tror mere man skal opfatte 7-Eleven som endnu en salgskanal, og næppe den hvor DSB sælger mest. Samarbejdet med 7-Eleven kom jo også i stand fordi DSB ikke formåede at opnå en rentabel drift i deres kiosker. Netop kiosker er vel ikke en kerneforretning for DSB, og vel fint nok at samarbejde med en ekspert på dette område.

DSB Rejsebureau har jeg aldrig set som en kerneforretning i DSB, langt vigtigere at DSB er i stand til at sælge internationale billetter.

Sørgelig historie, ikke mere musik

af Woodi, 31/5 2012, 17:27 (4370 dage siden) @ Fysikeren

DSB´s nye Direktør mener så med sit nyeste påhit, at der i nærmere fremtid ikke bliver så meget at fejrere med musik og festivitas.

Men sørgeligt at denne "krise" skulle ramme Jernbaneorkestrene som ude i det ganske land har udført mange opgaver og frivillige arrangementer, herunder skaffet penge ind til godgørende formål som f.eks Julemærkehjemmene.

--
[image]

Sørgelig historie, ikke mere musik

af Fysikeren, 31/5 2012, 17:36 (4370 dage siden) @ Woodi

Hvor tit bruges jernbaneorkestret i jernbanesammenhæng? Der indvies jo ikke stationer på månedlig basis eller lign.

Sørgelig historie, ikke mere musik

af KimC, 31/5 2012, 17:32 (4370 dage siden) @ Ove

Noget lignende er jo sket med de Sønderjydske brandværnsorkestre. Efter at de frivillige brandværn blev overtaget af kommunerne lød meldingen på at brandværnsorkestrene ikke var en del af det kommunale beredskab.
Ved at sammelægge orkestre, og i det hele taget være fleksible, lykkedes det at finde en løsning, hvor orkestrene stadigt formelt hedder brandværnsorkestre, og deltager i arrangemeter der finder sted for det man nu kalder deltidsbrandmænd. De må fortsat bære de uniformer de altid har båret.
Der er blevet mindre at gøre med, men det har faktisk styrket sammenholdet. Der er opstået netværk hvor man kan få de gamle uniformer repareret, fordi der ikke er råd til nye mere. Og undertegnede der er "deltids"musikinstrumentmager finder måder at lave de nødvendige reparationer så billigt som muligt, eller tilvejebringe brugte instrumenter.

Forhåbenligt vil man kunne bevare Jernbaneorkestrene uden for DSB's regi - i og med at også jernbanedrift ikke længere kun er et DSB anliggende, og der så vidt jeg ved også er deltagere i jernbaneorkstrene der ikke har nogen arbejdsmæssig tilknytning til jernbanen.

Som allerede nævnt er det jo ikke de store penge det drejer sig om. Arbejdet i orkestrene er frivilligt og ulønnet, det der koster er vedligehold af uniformer, anskaffelse af noder og anskaffelse/vedligehold af instrumenter. Øvelokaler til en ugentlig øveaften ville man nok kunne få rådighed over hos de fleste kommuner, medmindre målsætningen er eget øvelokale.
Der er ikke meget tilskud at hente længere, men sponsorering burde være muligt. Desuden bør orkesteret naturligvis have betaling hvis de bliver kaldt ud til et arrangement. Gratisarrangemeter med henblik på at vise hvem man er må dog også tages med i købet.

Det hele afhænger naturligvis af de involverede parter, om DSB insisterer på at de ejer instrumenter, noder og uniformer, og er villig til en udskilling fra DSB på en måde der gør at orkestrene kan fortsætte med kun en formel/historisk tilknytning til DSB/jernbanen.

Sørgelig historie, ikke mere musik

af ivar, 31/5 2012, 17:54 (4370 dage siden) @ Ove

Jernbaneorkestre - og som nævnt i et andet indlæg de sønderjyske brandværnorkestre - har i årevis været "kørt" i oplysningsforbundsregi og under de kommunale lokaleordninger, og er åbne for alle. Det er således ikke DSB, der har drevet jernbaneorkestrene.

Virksomhederne har sponseret uniformer og har måske ydet et mindre kontant bidrag til driften - alt i alt en ganske billig (positiv) eksponering mod publikum.

Orkestrene skal såmænd nok overleve, bare under andet navn.

mvh
ivar

- der selv har spillet i bandværnsorkester og firmaorkester hos en ikke længere eksisterende køleskabsproducent

Avatar

Sørgelig historie, ikke mere musik

af Ove, Struer, 31/5 2012, 22:54 (4370 dage siden) @ ivar

Jeps, det er faktisk småpenge de har fået fra DSB de sidste mange år. Det er stort set kun uniformer DSB har bidraget med, resten er blevet betalt under aftenskoleloven samt af orkestrenes indtægter.

Jo de skal da nok overleve, med andre uniformer og nye navne det er DSB der går glip af den omtale de mange frivillige musikere har skaffet dem gennem årene.
Jeg spiller selv i et tidligere fabriksorkester (Hi-Fi og TV fabrik ;-) ) som blev "dumpet" for nogle år siden og igen, tabet var fabrikkens, orkestret kører videre i fin stil.

Jernbaneorkestrene har en meget lang historie og jeg synes faktisk det er at kaste vrag på de mange års indsats når DSB nu bare fjerner dem med et pennestrøg fordi de ikke lige passer ind i en eller anden marketingsstrategi udtænkt af et ungt Geni frisk ud fra skolen. (måske det samme "geni" der pensionerede Harry og Bahnsen? )

Sørgelig historie, ikke mere musik

af Knut Ragnar Holme, 10/6 2012, 10:32 (4360 dage siden) @ Ove

Et ME-lok på full trottle er bra nok musikk for meg.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak